۰

چرا بعضی از پسرها آرایش می‌کنند؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۰
چرا بعضی از پسرها آرایش می‌کنند؟
دغدغه تغییر رنگ مو یا استفاده از روشن‌کننده‌ها و ضد چروک‌های آرایشی برای این عده تا حدی است که آن‌ها را تا مرز بی‌هویتی و لبه تیز با خود بیگانگی به‌پیش می‌برد.
به نظر می‌رسد بیش از آن‌که معیار پسران و دختران ایرانی برای انتخاب نوع ظاهر بر پایه هنجارها و ارزش‌های ملی و مذهبی کشور باشد، بر مبنای خرده‌فرهنگ‌های وارداتی و ضد هنجارهایی استوارشده که درنتیجه ورود جوامع درحال‌توسعه در مسیر مدرنیته حاصل آمده است.
بر اساس آمارهای رسمی موجود ۷ درصد مردان کشور از لوازم‌آرایشی استفاده می‌کنند، این در حالی است که بر اساس بررسی‌های جهانی بازار لوازم‌آرایش در ایران دومین بازار بزرگ در منطقه بعد از کشور عربستان سعودی و هفتمین کشور در جهان است و آسیب‌شناسان اجتماعی یکی از دلایل عمده گرایش مردان به استفاده از لوازم‌آرایشی را عدم مشارکت مؤثر پدر در فرزند پروری عنوان کرده‌اند، چراکه بروز این پدیده به‌طور مستمر کودکان را در مجاورت هم‌زیستی مستقیم با مادران قرار می‌دهد و به‌صورت ناخودآگاه در خلق‌وخوی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

به اعتقاد کورش محمدی، آسیب‌شناس اجتماعی استفاده از لوازم‌آرایش توسط مردان ناشی از دلایل متفاوتی است و عوامل روان‌شناختی و ارزشی، وجود شبکه‌های مجازی و الگو گیری جوانان از سوپراستارهای رشته‌های مختلف هنری و ورزشی ازجمله دلایل گرایش مردان به استفاده از لوازم‌آرایشی است.
وی با مدنظر قرار دادن تأثیر عوامل روان‌شناختی و ارزشی افزود: کاهش سطح اعتمادبه‌نفس عمومی در جامعه باعث می‌شود که افراد در مقایسه خود با دیگران به تصویری شکسته در آیینه وجودی خود دست یابند و این مسئله آن‌ها را وادار می‌سازد تا به هر قیمتی برای یافتن ابزاری برای محبوب کردن خود در نگاه دیگران تلاش کنند.
رئیس انجمن ملی آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: این افراد به علت نداشتن احساس خودباوری، خود را دگرگون‌شده می‌یابند و ازاین‌رو برای برطرف کردن عقده‌ها و کمبودهای درونی خود به سمت خرده‌فرهنگ‌هایی مانند استفاده از لوازم‌آرایشی روی می‌آورند چراکه به دلیل نداشتن مهارت کافی در پذیرش خود به دنبال ارائه تصویری متفاوت از خود واقعی به مخاطب هستند.

محمدی تصریح کرد: جامعه ایران در حال گذار از یک جامعه سنتی به جامعه صنعتی است و این مسئله طبیعی است که بسیاری از ارزش‌های ایرانی درگذر زمان دچار دگرگونی شده یا حتی تغییر ماهیت دهند، بنابراین در این میان مراقبت فرهنگی از جامعه لازم و ضروری است اما بااین‌وجود در این زمان‌حساس، متولیان فرهنگی با غفلت جامعه را به حال خود رها کرده‌اند.
وی ادامه داد: هرچند طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ایران توانسته در بسیاری از جنبه‌های زندگی اقتصادی پیشرفت کند و به قدرت قابل‌رقابتی در مقایسه با سایر کشورهای جهان تبدیل شود، اما به‌جرئت می‌توان گفت که ایران در عرصه فرهنگ جامانده است.
رئیس انجمن ملی آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با اشاره به این‌که فضای مجازی یک تکنولوژی وارداتی است، افزود: ورود تکنولوژی‌های وارداتی همواره با ورود برخی مؤلفه‌های فرهنگی نیز همراه بوده است، مؤلفه‌هایی که در بسیاری از موارد در مقایسه بافرهنگ و سنت‌های دیرین ایرانی - اسلامی ضد ارزش تلقی می‌شوند و نکته اساسی اینجاست که اجتماع ضد ارزش‌ها در کنار هم ممکن است به ایجاد یک کلنی منجر شود، همان‌گونه که امروز در ارتباط با نوع پوشش بانوان یا در خصوص آرایش مردان شاهد این مسئله هستیم.
محمدی اظهار کرد: ضد ارزش‌های هنجارشده در جوامع باعث ایجاد نوعی طبقه ارتباطی برای نسل جوان می‌شود و افراد را فارغ از جایگاه آن‌ها در طبقات تعریف‌شده اجتماعی در کنار یکدیگر جمع می‌کند، پدیده‌ای که در ادامه منجر به قطع محدوده ارتباط یک جوان با دیگر مراکز فرهنگی انسان‌ساز جامعه مانند مسجد شده و او را به الگوبرداری از رفتار ناپسند دیگران ترغیب و وادار می‌کند.

وی ابراز عقیده کرد: امروز ارتباطات میان دختران و پسران بسیار آزاد و خارج از حدود شرعی و دینی مسلمانان شده است و جوانان نیز به دلیل مخالفت والدین با ایجاد روابط راحت و بدون چارچوب با جنس مخالف خود، اغلب به‌صورت پنهانی اقدام به برقراری این‌گونه روابط می‌کنند و در کنار ایجاد چنین دوستی‌هایی هنجارهایی را نیز بر پایه خرده‌فرهنگ‌های زائد وارداتی بر اساس موقعیت و طبقه ارتباطی خود تعریف می‌کنند.
رئیس انجمن ملی آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با تأکید بر این‌که تکنولوژی یک فرصت خوب برای بشر است، گفت: نگاه تهدیدآمیز تکنولوژی زمانی آغاز می‌شود که وسایل مختلف ارتباط‌جمعی بدون ایجاد ابزار و پیوست فرهنگی مناسب و کارآمد آن به کشور وارد شود چراکه بدون بیمه سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگ وضع جامعه هیچ تغییری نخواهد کرد و وضع موجود بهبود نخواهد یافت.
محمدی افزود: بیمه سازی فرهنگی بهترین راه ممکن برای موازنه تولیدات فرهنگی است، بنابراین لازم است متولیان فرهنگی جامعه به‌جای مطرح کردن گزینه فیلترسازی و رفع تکلیف به دنبال تعریف تکلیف برای خود باشند، چراکه هرچند گرایش مردان به استفاده از لوازم‌آرایشی نتیجه استفاده افراطی و خارج از چارچوب جوانان از وسایل ارتباط‌جمعی و ماهواره است، اما تجربه نیز نشان داده که اعمال مقررات قضایی برای استفاده از این شبکه‌ها نیز باعث عدم استفاده مردم از این ابزارها نشده است.
وی با ملزم دانستن تبلیغ رسانه‌های ملی اعم از دیداری و شنیداری برای ایجاد ارتباط جوانان با گروه‌های سالم و مثبت فضای مجازی ادامه داد: جوان امروز نیازمند تولیدات کارآمد فرهنگی است نه کار چکشی در راستای یک دستورالعمل تشکیلاتی، چراکه در عمل نمی‌توان همه کاربران تلفن‌های همراه پیشرفته در جامعه را قانون‌شکن دانست، درزمانی که افراد می‌توانند در کمترین زمان ممکن از طریق ایمیل‌های خود یا هزاران کانال ارتباطی دیگر به کاربردی‌ترین فیلترشکن در جهان دسترسی پیدا کنند.
رئیس انجمن ملی آسیب‌شناسی اجتماعی ایران اظهار کرد: امروز رسانه ملی ما به‌صراحت در تبلیغ‌های خود مردان را به سمت استفاده از لوازم‌آرایشی سوق می‌دهد، زمانی که رسانه از یک ورزشکار معروف ایرانی حمایت می‌کند که به‌وضوح از لوازم‌آرایشی استفاده می‌کند یا از مجریان مرد گریم‌شده در برنامه‌های خود استفاده می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت که جوان امروزی از این تصاویر الگوبرداری نکند؟

محمدی با اعتقاد به این‌که اصلاح‌پذیری نسل جوان امروز بسیار مشکل است، خاطرنشان کرد: دیدگاه مردی را که در باور خود نسبت به استفاده از لوازم‌آرایشی احساس نیاز می‌کند به‌سختی می‌توان تغییر داد؛ چراکه از یک‌سو استفاده از برخورد پلیسی در برابر این افراد بی‌حاصل است و از طرف دیگر انجام کار فرهنگی نیز هرچند لازم به نظر می‌رسد اما دیرباز ده است، بنابراین بهتر است مسئولان فرهنگی جامعه بر اصلاح دیدگاه نسل نوپای امروز تمرکز کنند نسلی که نه لوازم‌آرایشی را می‌شناسد و نه دیدگاهی درباره استفاده از این وسایل دارد.
وی گفت: آموزش‌وپرورش باید همراه با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه استان‌ها و نیز سازمان بهزیستی و وزارت کار و رفاه اجتماعی بسیج شوند تا فرهنگ جامعه را در راستای افزایش سطح خودباوری و نشاط و تعالی ارتقا ببخشند، چراکه در بعضی مواقع مردان از لوازم‌آرایشی به‌عنوان پوششی برای پر کردن خلأهای روانی خود استفاده می‌کنند.
در همین راستا مهدی محبی، آسیب‌شناس، با اعتقاد به این‌که استفاده از لوازم‌آرایشی توسط مردان یک آسیب اجتماعی است، اظهار کرد: دلایل متعددی در ایجاد یک پدیده یا آسیب اجتماعی دخیل هستند، به‌طوری‌که تأثیر عوامل شخصیتی، اجتماعی، ژنتیکی و جسمی و نبود زیرساخت‌های فرهنگی در این راستا بسیار مهم و تأثیرگذار هستند.
وی افزود: هرچند عامل ایجادکننده آسیب‌های اجتماعی در افراد مختلف متفاوت هستند، اما وجود عقده‌های شخصیتی در افراد، وجود ضعف فرهنگی در جامعه، عدم مدیریت نهادهای فرهنگ‌ساز در کشور، بروز ضعف آموزش پذیری در اجتماع و شیوع چشم‌وهم‌چشمی میان همسالان ازجمله عواملی است که به فراگیری نسبی استفاده آقایان از لوازم‌آرایشی در ایران منجر شده است. قائم‌مقام انجمن آسیب‌شناسی کشور در خصوص پارامترهای مستعد کننده مردان برای گرایش به استفاده از لوازم‌آرایشی گفت: هر فرد با توجه به وضع خانوادگی، شخصیتی و اجتماعی خود ممکن است به سمت استفاده از لوازم‌آرایشی ترغیب شود، بنابراین می‌توان گفت که تفکیک جوامع به دودسته شرقی و غربی و انتساب استفاده منحصربه‌فرد یکی از این جوامع از لوازم‌آرایشی امر اشتباهی است.

محبی افزود: گستردگی استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی در همه جای دنیا جهان را به یک «دهکده کوچک» تبدیل کرده است و استفاده از دو تعبیر جامعه غربی و جامعه شرقی بیش از آن‌که یک تعریف انسانی و ارتباطی باشد، یک تعریف جغرافیایی است. وی با اعتقاد به این‌که ایران در حال گذار از سنت به مدرنیته است، ادامه داد: علاوه بر این‌که در این مسیر مردم با یک بحران هویت روبه‌رو شده‌اند، این حرکت عواقب و تبعات ناخوشایند بسیاری را برای کشور به دنبال داشته است، بااین‌وجود نمی‌توان گفت که این پیامدهای ناخواسته محصول جوامع شرقی یا برخاسته از خصلت جوامع غربی است؛ چراکه بروز چنین پدیده‌های اجتماعی آسیب‌زایی در کشورهای درحال‌توسعه نتیجه رسیدن به ایده آل‌های مدرنیته جهانی است.
قائم‌مقام انجمن آسیب‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: تبعات حرکت به‌سوی مدرنیته زمانی آسیب تلقی می‌شود که منجر به از بین رفتن کلی دسته‌ای از ارزش‌های جامعه یا تغییر آن‌ها شود، مانند آن چیزی که امروز در خصوص گرایش مردان به آرایش صورت و تغییر رفتار زنان در انتخاب مدهای مردانه شاهد هستیم. محبی با اشاره به تأثیر منحصربه‌فرد رسانه‌ها در تسریع شیوع ضد هنجارها در محیط‌های اجتماعی اظهار کرد: پدیده‌های اجتماعی حاصل رویدادهای تعمیدی هستند و رسانه عاملی است که می‌تواند سرعت شیوع یک پدیده ناهنجار اجتماعی را به یک‌دهم زمان طبیعی آن کاهش دهد، بااین‌وجود باید گفت که فیلتر رسانه‌ها باهدف جلوگیری از دسترسی افراد به ابزارهای ارتباط‌جمعی گزینه ناکارآمدی است، همان‌گونه که تاکنون فیلتر شبکه‌های مختلف اینترنتی نتوانسته سودمند واقع شود. قائم‌مقام انجمن آسیب‌شناسی کشور با تأکید بر انجام کار فرهنگی توسط متولیان این امر در جامعه تصریح کرد: انجام کار فرهنگی به‌مراتب از ممنوع کردن دسترسی مردم به شبکه اطلاعات جهانی بهتر است.
جوان امروز بیش از این‌که به تماشای سریال‌های دست چندم، تکراری یا کپی شده از روی شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی نیازی داشته باشد به شرکت در برنامه‌هایی نیازمند است که علاوه بر شاد، آموزنده، سرگرم‌کننده و جوان‌پسند بودن، متناسب با نیازهای روز آن‌ها طراحی‌شده باشد و با زبانی ساده به آن‌ها مفهوم صحیح زندگی کردن را بیاموزد. وی با ابراز نگرانی برای آینده ایران گفت: اگر وضع کنونی بدون هیچ‌گونه تغییری ادامه یابد به‌طوری‌که به نقطه‌ای خواهیم رسید که جامعه صحنه بروز پدیده‌هایی به‌مراتب مخرب‌تر، خطرناک‌تر و ضد ارزشی‌تر از اکنون خواهد شد و به‌روزی خواهیم رسید که ارزش‌های معنوی، سنتی و دینی ایرانیان برای همیشه به فراموشی سپرده خواهند شد، بنابراین لازم است متولیان فرهنگی جامعه از هم‌اکنون آموزش‌های لازم را برای تحکیم بنیان‌های خانواده به خانوارها ارائه داده و از این طریق در فرهنگ‌سازی هر چه‌بهتر تلاش کنند.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۴۳۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.