۱

مطب‌هایی که شهر را بیمار می‌کنند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
ساعت کار مطب تمام‌شده و مستخدم زباله‌ها را از اتاق‌ها جمع می‌کند تا سرازیر سطل زباله آهنی نبش خیابان شوند؛ مغازه‌دار روبروی مطب‌های پزشکان می‌گوید که این ماجرای هر شب است و باید همه حواسشان را جمع کنند که زباله‌های مطب برایشان دردسرساز نشود، مخصوصاً وقتی زباله گردها همه‌چیز را وسط خیابان پخش می‌کنند.

ماجرای زباله‌های عفونی در بخش جمع‌آوری به همین‌جا ختم نمی‌شود، «ماجرا تازه بعد از ریختن زباله‌ها به سطل‌های زباله شهری شروع می‌شود»، این را مأمور تنظیف شهرداری می‌گوید و ادامه می‌دهد: مخلوط کردن زباله‌های بیمارستانی با زباله‌های معمولی کار را برای رفتگرها هم سخت کرده است و باید در هنگام جمع‌آوری حواسشان باشد که مبادا برخی از محتویات سطل‌های زباله اعم از سوزن‌ها و تیغ‌های جراحی مشکل‌ساز نشود.

زباله های عفونی اهواز

بازهم معضل زباله‌های بیمارستانی اینجا بسته نمی‌شود؛ زباله‌هایی که به همراه سایر زباله‌ها راهی محل‌های دپو و دفن می‌شوند حالا آماده‌اند تا آب‌وخاک منطقه و سلامت مردم را تحت‌الشعاع حضور خود قرار دهند، موضوعی که بارها موردانتقاد مردم، فعالان محیط‌زیست و دست‌اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه قرارگرفته است.

مطب‌های پزشکی که مقید به دفع زباله عفونی خود نیستند

زباله‌های بیمارستانی آلودگی‌های متعددی از قبیل آلودگی‌های بیولوژیک شامل انواع باکتریایی، ویروس‌ها، انگل‌ها، قارچ‌های بیماری‌زا، نسوج و ضایعات پاتولوژی و... که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند تهدیدی جدی برای محیط‌زیست و سلامت مردم به شمار روند.

بر اساس قانون مدیریت پسماند، سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف شد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله وزارت بهداشت و درمان، ضوابط اجرایی مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک را تهیه کند که این آئین‌نامه تهیه و با تصویب هیئت‌وزیران به سراسر کشور ابلاغ شد.

این در حالی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر اساس این آئین‌نامه موظف شد همه واحدهای درمانی را به اجرای این ضوابط ملزم کند.

زباله عفونی

بااین‌حال در استان لرستان همچنان برخی از مطب‌های پزشکان سطح استان چندان به دفع اصولی زباله‌های خود مقید نیستند تا این زباله‌ها که به همراه زباله‌های معمولی دفع می‌شود سلامت مردم استان را تهدید کند.

ضرب‌الاجل یک‌ماهه معاون استاندار به مطب‌های پزشکی متخلف

محمد اصلانی معاون عمرانی استانداری لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه طبق قانون در مراکز پزشکی باید زباله‌ها بی‌خطر شوند می‌گوید: درنهایت این زباله‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه منتقل شوند.

وی بابیان اینکه متأسفانه علیرغم اینکه تاکنون ۱۰ جلسه کارگروه پسماند در این زمینه برگزارشده، ادامه می‌دهد: متأسفانه تاکنون توفیقات لازم درزمینهٔ بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی را در سطح استان نداشته‌ایم.

معاون عمرانی استاندار لرستان بابیان اینکه در آخرین جلسه کارگروه پسماند مصوب شد که ظرف یک ماه آینده مطب‌های پزشکی سطح استان اقدام به بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی خود کنند یادآور می‌شود: در غیر این صورت ما ناگزیر به پیگیری از طریق محاکم قضایی خواهیم شد.

زباله های عفونی اهواز

این سخنان محمد اصلانی در حالی مطرح می‌شود که تاکنون چندین بار ضرب‌الاجل برای تعیین تکلیف وضعیت زباله‌های مطب‌های استان داده‌شده است، مهلت‌هایی که بارها به سر آمده ولی وعده‌ها هیچ به سرمنزل مقصود نرسیده و عملی نشده است.

کاسه «چه کنم» دست کارگروه پسماند

شاید داغ‌ترین جلسه در این زمینه به آخرین کارگروه پسماند سال ۹۳ برمی‌گردد که معاون عمرانی استانداری لرستان از اداره کل محیط‌زیست استان خواست علیه تمام متخلفان در امر جمع‌آوری پسماندهای پزشکی اقامه دعوی کرده و انجام این کار را به دانشگاه علوم پزشکی استان محول نکنند.

همچنین در این جلسه مقرر شد ظرف ۴۸ ساعت جلسه‌ای با حضور شهردار خرم‌آباد، مدیرکل امور شهری استان، مدیرکل محیط‌زیست لرستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی برگزارشده و راهکارهای لازم برای بی خطرسازی پسماندهای پزشکی ارائه شود.

همه این مهلت به سررسید و همچنان کارگروه پسماند لرستان کاسه «چه کنم» در دست به دنبال مجاب کردن پزشکان برخی مطب‌ها برای دفع اصولی زباله‌های خود است.

زباله های عفونی اهواز

این وضعیت در حالی است که شهردار خرم‌آباد از آمادگی شهرداری برای امحا و دفع پسماندهای پزشکی بارها خبر داده و تأکید کرده است که شهرداری آمادگی دارد در قبال پرداخت هزینه از مطب‌ها و بیمارستان‌ها پسماندهای پزشکی آن‌ها را دفع و امحا کند.

سلامت مردم لرستان درگیر مبلغی ناچیز

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: هر مطب پزشکی در سال باید ۲۰۰ هزار تومان بابت حمل و دفن زباله‌های عفونی به سازمان پسماند شهرداری پرداخت کند، بااین‌وجود متأسفانه بخشی از مطب‌ها برای پرداخت این رقم همکاری نمی‌کنند.

وی بابیان اینکه ماهانه ۱۵ هزار تومان در این زمینه باید از سوی مطب‌ها پرداخت شود، یادآور می‌شود: باوجود اعلام آمادگی شهرداری همچنان برخی مطب‌های پزشکی زباله‌های عفونی خود را در سطل‌های زباله عمومی شهر تخلیه می‌کنند.

کم‌توجه‌ی برخی مطب‌ها درزمینهٔ ساماندهی نحوه دفع و بی خطرسازی زباله‌های خود در حالی است که سرپرست اداره محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان می‌گوید: قانون‌گذار به‌صراحت اعلام کرده کسی که پسماند تولید می‌کند باید هزینه دفع و امحای آن را پرداخت کند.

زباله های عفونی اهواز

آهور ادامه می‌دهد: در مورد پسماندهای پزشکی بخش دولتی این کار در استان در حال انجام است اما مطب‌های بخش خصوصی نسبت به رعایت این قانون بی‌تفاوت هستند.

وی اضافه می‌کند: جمع‌آوری و بی خطرسازی پسماندهای پزشکی از مواردی است که برای دفع آن‌ها بایستی قانون اجرا شود که علیرغم تذکر سازمان محیط‌زیست استان این موارد در مطب‌های خصوصی و تزریقاتی‌ها صورت نمی‌گیرد.

قانونی که روی زمین ماند

به‌رغم همه تأکیدات یادشده همچنان اهرم جدی برای مقید کردن برخی مطب‌ها به رعایت قانون وجود ندارد و حتی در بازه‌ای از زمان تهدید به پلمب مطب متخلفان نیز راه به‌جایی نبرد تا نقش سازمان نظام پزشکی برای رفع این چالش زیست‌محیطی که با سلامت شهر و شهروندان گره‌خورده است مهم‌تر شود.

در حال حاضر جلسات ماهانه کارگروه مدیریت پسماند لرستان هر بار که تشکیل می‌شود شاهد طرح موضوع ساماندهی پسماندهای بیمارستانی است اما قفل این مشکل چشم‌به‌راه کلید هم‌افزایی و همکاری بین بخشی متولیان است که دور همین میز کارگروه وجود دارند.

افکار عمومی بازهم به تماشای گذر مهلت یک ماه معاون استاندار نشسته است، مهلتی که تاکنون بارها داده‌شده ولی دوباره به بایگانی وعده‌ها پیوسته است و حالا باید تنها یک ماه دیگر صبر کرد تا به اندوخته این بایگانی افزوده شود.

کد مطلب : ۵۹۵۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.