۰

آیا "نهاجا" جنگنده "جی 10" می‌خرد؟ + تصاویر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۸
در هفته گذشته امیر سرتیپ "حسن شاه‌صفی" فرمانده نهاجا سفری به جمهوری خلق چین داشت و در زمینه گسترش روابط نظامی با مقامات عالی‌رتبه چین دیدار و گفتگو کرد.



*** چرا فرمانده نهاجا به چین سفر کرد؟

سوالی که مطرح می‌شود اینکه چرا فرمانده نهاجا به چین سفر کرد؟ جمهوری خلق چین به عنوان یک کشوری که در منطقه شرق آسیا قرار دارد، در یک دهه اخیر رابطه خوبی با ایران داشته و گسترش روابط در حوزه نظامی و  پیگیری دیپلماسی دفاعی مقامات عالی‌رتبه دو کشور ؛ سطح روابط نظامی در حوزه آموزش و تجهیزات و بررسی راهکارهای دفاعی منطقه‌ای، انجام رزمایش‌های نظامی مشترک افزایش خواهد یافت.


امروز شرایط منطقه‌ ایجاب می‌کند تا راه‌حل‌های مشترک در زمینه‌های مختلف بررسی شود و "موضوع سوریه"  نقطه اشتراک ایران، چین، فدراسیون روسیه بوده که البته در این زمینه کشورها نقطه‌نظرات و ایده‌های خود را در ادوار مختلف مطرح کرده‌اند.



*** توسعه دیپلماسی راهبردی نهاجا

امیر سرتیپ "حسن شاه‌صفی" فرمانده نهاجا با سفر به "پکن" به دنبال گسترش روابط نظامی دو کشور، انجام توافق‌های دوجانبه در سطوح نظامی با در نظرگرفتن اصول و منافع ملی، حل مسائل منطقه‌ای با تاکید بر هم‌افزایی "تهران_ پکن" خصوصا در موضوع سوریه و عراق و  برگزاری مانورهای مشترک از طریق دیپلماسی دفاعی بود.



**دیدارهای امیر "شاه صفی" در پکن

**دیدار "فرمانده نهاجا" با "معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین"

در دیدار امیر سرتیپ خلبان "حسن شاه صفی " فرمانده نیروی هوایی ارتش کشورمان و  ژنرال "خو جی لیانگ"  معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین دو طرف در این دیدار آمادگی خود را برای تعامل و همکاری میان سه کشور ایران، چین و روسیه در خصوص برقراری امنیت در کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه اعلام کردند.




آیا

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه براساس تدابیر مقام های عالی ایران مصمم هستیم که روابط با کشور دوست، چین را ارتقاء دهیم، گفت: آمادگی داریم تا در تمام زمینه‌های مورد علاقه یکدیگر همکاری داشته باشیم.


امیر سرتیپ شاه صفی آشنایی با توانمندی های نظامی، آموزشی تبادل تجربیات و برگزاری رزمایش‌های مشترک میان نیروهای هوایی دو کشور را ضروری خواند و تسریع در نهایی شدن پیش نویس توافق میان ارتش ایران و چین در این زمینه‌ها را خواستار شده بود.



وی با اشاره به اینکه پایه‌های همکاری میان نیروهای مسلح دو کشور به صورت اصولی ایجاد شده است، افزود: در آینده می توانیم روابط میان نیروهای مسلح را به عالی ترین سطح ارتقاء دهیم. امیر سرتیپ شاه‌صفی گفت: ما در بحث دشمن شناسی، اشتراکات فراوانی داریم ودر کنار یکدیگر، یک هدف مشترک را دنبال که همانا استقلال خواهی است دنبال می کنیم.



 پیگیری مصوبات ملاقات‌های انجام شده در دو سال اخیر و اجرایی کردن آن‌ها، انتقال تجربیات در زمینه آموزشهای هوایی با توجه به تجربیات بالای نیروی هوایی دو کشور، بازدید طرف چینی از دستاوردهای نیروهای مسلح ایران در آینده نزدیک و حضور نماینده های نظامی در سفر آتی رئیس جمهور چین به ایران برای پیگری و تسریع در اجرایی شدن مفاد پیش نویس توافقنامه های نظامی میان دو کشور از دیگر موضوعات گفتگو میان فرمانده نیروی هوایی کشورمان با معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین بود.


**دیدار امیر  "شاه صفی"  با فرمانده نیروی هوایی ارتش چین

 امیر سرتیپ خلبان  "حسن شاه صفی"، فرمانده نیروی هوایی ارتش  جمهوری اسلامی ایران در چین همچنین با همتای چینی خود ژنرال "ماشیائوتیان" دیدار و پیرامون توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه نظامی  گفتگو کرد.


البته مقامات عالی‌رتبه جمهوری خلق چین هم به دنبال توسعه روابط نظامی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران هستند و تشکیل کمیسیون‌های مشترک دو کشور گویای همین نکته است.


امروز شرایط منطقه ایجاب می‌کند تا راه‌حل‌های مشترک در زمینه‌های مختلف بررسی شود و موضوع سوریه نقطه اشتراک ایران، چین، فدراسیون روسیه بوده که البته در این زمینه کشورها نقطه‌نظرات و ایده‌های خود را در ادوار مختلف مطرح کرده‌اند.



*** زمزمه‌های خرید جنگنده "جی 10"؟!!!

البته با سفر فرمانده نیروی هوایی ارتش به جمهوری خلق چین بعضا امکان دارد بعضی زمزمه‌هایی که از گذشته درباره خرید جنگنده‌های پیشرفته مطرح شده بود، بار دیگر عنوان شود.  4 ماه پیش دبکا فایل در ادعایی مطرح کرد که ایران قصد دارد پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای و با آزاد شدن اموال بلوکه شده، 150 فروند جنگنده "چنگدو جی- 10" از جمهوری خلق چین و 250 فروند جنگنده "سرخو- 30 کلاس فلانکر" را از فدراسیون روسیه خریداری کنند.



آیا

آیا

آیا

البته نکته حائز اهمیت این است که در این سفر تاکنون موردی که درباره خرید جنگنده "جی 10" از سوی ایران یا جمهوری خلق چین مطرح شده باشد، عنوان و یا رسانه‌ای نشده و مطالب عنوان شده در گذشته درباره خرید جنگنده "جی 10" تاکنون یک گمانه‌زنی رسانه‌ای بوده و البته نهاجا در ساخت جنگنده‌ها و اورهال هواپیماها پتانسیل‌های خود را در ابعاد مختلف نشان داده است.


در رئوس مطالب عنوان شده در دیپلماسی دفاعی گسترش روابط نظامی، برگزاری رزمایش مشترک، انتقال تجربیات و آموزش‌ها مطرح شده و باید منتظر آینده ماند و دید آیا خرید جنگنده‌های پیشرفته ساخت چین صورت خواهد گرفت؟
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۶۳۷۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.