پایگاه خبری-تحلیلی عصر تعادل 19 خرداد 1394 ساعت 11:45 http://www.asretaadol.ir/news/44802/این-عکس-ها-نمی-توان-لذت-برد -------------------------------------------------- عنوان : از این عکس‌ها نمی‌توان لذت برد -------------------------------------------------- یک عکاس، 60 فریم عکس از درختان بریده‌شده و آسیب‌دیده‌ی خیابان ولیعصر را در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته است. متن : حسن قدیانی درباره‌ی برپایی نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش با عنوان «سوگواره درختان خیابان ولیعصر» اظهار کرد: خیابان ولیعصر بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه و دارای یک بافت فرهنگی و زیست‌محیطی است که یک شاخصه‌ی مهم تهران به‌شمار می‌رود. این خیابان به‌خاطر چنارهایش شناخته می‌شود. مدتی است که روند خشک کردن، نه خشک شدن، چون درخت چنار بی‌دلیل خشک نمی‌شود و بریدن آن‌ها به دلایل مختلف هر روز بیش از گذشته ادامه دارد و هویت زیست‌محیطی تهران را دست‌خوش تغییر کرده است.   او افزود: به همین دلیل، من و چند نفر از دوستان تصمیم گرفتیم آماری از تعداد درختان خشک‌شده و بریده‌شده‌ی خیابان ولیعصر به‌دست آوریم. برای این کار از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش را پیاده حرکت و از درختان سرشماری کردیم و عکس گرفتیم. در مسیر رفت و برگشت به بیش از 4100 درخت رسیدیم. تصمیم گرفتیم سوگواره‌ای را برای این درختان برگزار کنیم، چون درخت در دین و اعتقادات ما درخت یک موجود زنده و قابل احترام به شمار می‌رود و اجازه‌ی قطع کردن آن به کسی داده نشده است.       قدیانی درباره‌ی تعداد عکس‌های به‌نمایش گذاشته‌شده در این نمایشگاه گفت: نزدیک به 4100 فریم عکس از درختان آسیب‌دیده تهیه شد که نزدیک به 60 فریم از آن‌ها روی دیوار گالری رفته است. تمام این عکس‌ها مربوط به درخت‌های خشک‌شده، بریده‌شده یا محل‌هایی است که در آنجا درخت بوده، اما اکنون اثری از آن درخت نیست.   این عکاس ادامه داد: در عکس‌های این نمایشگاه دو مورد رعایت شده است، یکی این‌که هیچ تغییری در محیط عکاسی نداده‌ایم و دوم این‌که عکس‌ها کاملا خام و طبیعی هستند و هیچ کار گرافیکی توسط نرم‌افزارها روی آن‌ها صورت نگرفته است. می‌خواستم حس اصلی عکس‌ها حفظ شود.   قدیانی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی دلیل انتخاب یک موضوع زیست‌محیطی برای هنر عکاسی، اظهار کرد: در دوره‌ی حاضر بحثی در فتوژونالیسم وجود دارد که عکاسی هنر است یا تکنیک. متأسفانه برخی عکاسان به سمت تکنیک می‌روند و شاید چون نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند نگاه ژورنالیستی خود را در آن پیاده کنند، برای رساندن پیام به تکنولوژی‌های تصویری پناه می‌برند. در حالی که یک ژورنالیست باید با مخاطب خود صادق باشد.         او افزود: وقتی از بیشتر مردم بپرسید چه عکسی در ذهن‌شان ماندگار شده، عکس‌هایی را نام می‌برند که عکس‌های زیبایی نیستند. این‌ها برای مخاطب خیلی زودتر جا می‌افتند و ماندگار می‌شوند، چون واقعیت را به نمایش گذاشته‌اند. وظیفه ما است که حس پرسشگری را در مخاطب بیدار کنیم و از مسؤولان بخواهیم در قبال وظیفه و عملکردشان پاسخگو باشند.   قدیانی در ادامه به قرار دادن اشعار و نوشته‌هایی در کنار این عکس‌ها اشاره کرد و گفت: عکس، خودش گویای خیلی از مسائل است، اما چون دیدگاه نمایشگاه ما یک دیدگاه فتوژورنالیستی صرف نیست و بیشتر یک سوگواره است، می‌خواستیم مخاطب وقتی به اینجا مراجعه می‌کند حس لذت نداشته باشد. هدف ما برپایی یک نمایشگاه به‌صورت مجلس ترحیم بود. هدف ناراحت کردن کسی نیست، فقط می‌خواهیم حس شهروندی را و حقوق آن به مردم و مخاطب یادآوری کنیم.   این عکاس اضافه کرد: قرار دادن شعر و نوشته می‌تواند نوعی هماهنگی ایجاد کند. این انتخاب‌ها را خودم انجام دادم. بیشتر هم از اشعار مولانا و صائب تبریزی که در آن‌ها کلمه‌ی درخت به کار رفته استفاده کرده‌ام. مخاب وقتی شعر را می‌خواند و عکس را می‌بیند می‌تواند یک ارتباط بصری و ذهنی ایجاد کند و ارتباط بهتری با عکس‌ها بگیرد.   این روزنامه‌نگار با بیان این‌که میراث فرهنگی نیز در زمینه‌ی تغییر زیست‌محیطی خیابان ولیعصر و قطع درختان آن باید واکنش نشان بدهد، گفت: خیابان ولیعصر ثبت ملی است و میراث فرهنگی باید در این زمینه دخالت کند. هر تغییری از لحاظ ابنیه، مختصات و زیست‌محیطی باید با هماهنگی آن‌ها باشد که متأسفانه صورت نمی‌گیرد و مسؤولان باید پاسخگوی آن باشند.       قدیانی درباره‌ی امضای طومار اعتراضی توسط بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز اظهار کرد: این امضاها قرار است به شورای شهر و شهرداری تهران ارائه شود. شورای شهر قول داده فعالیت‌های مضاعفی را روی این بحث داشته باشد. آقای حقانی، عضو شورای شهر تهران، با حضور در افتتاحیه قول‌هایی داد. غصه خوردن و حسرت برای این درختان خیلی جای کار ندارد، سعی ما این بوده که یک زنگ خطری را بفشاریم که درختان باقی‌مانده به این مسأله دچار نشوند. در غیر این صورت چون نمی‌توانیم پاسخگوی نسل‌های بعدی باشیم.   حسن قدیانی فعالیت روزنامه‌نگاری و خبرنگاری خود را از سال 67 آغاز کرده است. چند سالی است که با توجه به مسأله‌ی محیط زیست تهران و تخریب آن از جمله قطع درختان، تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی روی این موضوع متمرکز شده است. او از سال 80 عکاسی می‌کند و نمایشگاه «سوگواره درختان خیابان ولیعصر» نخستین نمایشگاه انفرادی او به شمار می‌رود.   این نمایشگاه به همت چند NGO محیط زیستی، کانون عالی حفاظت از محیط زیست، انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی ایران و با کمک شرکت پایاهور برگزار شده است. علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند از 17 تا 20 خردادماه از ساعت 16 تا 20 به نگارخانه «ژینوس» به نشانی خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فاطمی، شماره 21، طبقه‌ی اول، مراجعه کنند.   انتهای پیام