۰
همگام با جشنواره فیلم فجر؛

داودنژاد: نمی‌دانم چرا نخواستند «مصائب شیرین 2» در جشنواره باشد!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
داودنژاد: نمی‌دانم چرا نخواستند «مصائب شیرین 2» در جشنواره باشد!
به گزارش عصر تعادل این کارگردان سینما در پی برگزاری جشنواره فیلم فجر و اضافه شدن یک فیلم در بخشی به عنوان «خارج از مسابقه» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نمایش فیلم «مصائب شیرین ۲» در جشنواره‌ی فجر منتفی شده است؟ گفت: بله منتفی شده، آقای ایل بیگی به من گفت که آقای داروغه زاده گفته است، شاید بتواند یک نمایش صبح در سینمای رسانه‌ها برای‌مان فراهم کند، من هم بعد از مشورت دیدم که فایده‌ای ندارد و کلاً صرف‌نظر کردم.

‎اودرباره تصمیم‌اش برای حضور فیلم در جشنواره‌ی جهانی فجر تصریح کرد: نمی‌دانم باید مدتی سپری شود و مشورت کنم تا بدانم چه کاری به صلاح فیلم است.

‎این کارگردان در پاسخ به این نقطه نظر که فیلمی همچون "مصائب شیرین" باید در جشنواره به نمایش درآید تا دیده شود، مطرح کرد: بله! اصولاً فیلم‌های شبیه «مصائب شیرین» که جنبه‌های غیر کلیشه‌ای و تجربی آنها می‌چربد، بهتر است در جشنواره اکران شوند تا دیده شوند و اکران بهتری بگیرند.

‎داودنژاد درباره سرنوشت اکران این فیلم توضیح داد: درباره سرنوشت اکران الان ذهنیتی ندارم، فیلم سه سرمایه‌گذار دارد؛ یکی فارابی که معتقد است، فیلم باید در جشنواره جهانی فجر در اردیبهشت ماه دیده شود و دیگری فیلمیران (اقای سرتیپی) که فیلم را دید و عقیده داشت اگر در جشنواره معرفی و تبلیغ شود، می‌تواند حتی ۲۳ اسفند ماه اکران شود اما نشد حالا باید صبر کنیم، ببینیم چه می‌شود.

‎داودنژاد در پاسخ به اینکه با توجه به اکران نامناسب «فراری»، نگران اکران «مصائب شیرین ۲» در شرایط مشابه آن نیستید؟ گفت: همه نگرانی من این است که اکران «مصائب شیرین ۲» همچون اکران «فراری» بشود.

‎او یادآور شد: عید نوروز سال گذشته که من در انگلیس بودم، متوجه شدم آنها می‌خواهند برخلاف آن عهد و پیمانی که داشتیم در یک گروه جدیدی، که هیج وقت سرگروه نبوده یعنی سینما ماندانا فیلم را اکران کنند. ‎من پیش از رفتم به انگلیس در جلسه‌ای که در دفتر «هدایت فیلم» داشتم با آقای شایسته و شاهسواری و کوثری درباره اکران قرار گذاشتیم که فیلم در عید در آزادی یا کوروش اکران شود، حتی همان جا با آقای سرتیپی تماس گرفته شد و صحبتهای مطرح شد ولی اصلاً برای من غیرمنتظره بود که به یک باره اعلام کنند، ۵ فیلم قرار است، اکران شود و برای فیلم من جایی نمانده است و سینمای «ماندانا» را برای من به عنوان سرگروه در نظر گرفتند.

‎او ادامه داد: من همان جا با پخش کننده، مسوولان سازمان سینمایی، تماس گرفتم و به تفصیل راجع به اینکه این نحوه اکران فیلم را می سوزاند و نابود می کند، صحبت کردم و خواهش کردم که این اکران اتفاق نیفتد و فیلم به این نحوه اکران نشود به هرحال پیش بینی میکردم، سانس‌های درستی نداشته باشد و سالنهای شهرستان هم نداشته باشد و همین طور هم شد و فیلم در بدترین شرایط اکران و در اصل سوزانده شد.حالا هم این اتفاق غیر عادی در جشنواره برای فیلم «مصائب شیرین» افتاد و عملاً امکان معرفی و تبلیغ از ان گرفته شد و نگران این هستم که برای اکرانش هم چنین نسخه‌ای پیچیده شودا

‎داودنژاد در پاسخ به اینکه سرمایه‌گذاران این فیلم چه کسانی هستند، گفت: سرمایه گذار در ایران؛ من، «فیلمیران» و «فارابی» هستیم و در لندن هم مهرداد سلیمی مدیرعامل شرکت صنایع غذایی «انجمن» که بسیار مهربان و هنردوست و دست و دل باز هستند، حامی و سرمایه گذار فیلم شدند و من از ایشان خیلی ممنونم و امیدوارم که بتوانم محبت ایشان را جبران کنم و رضایت ایشان هم جلب شود.

‎این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا درگذشت مادر (احترام سادات حبیبان) را در ساخت «مصائب شیرین ۲» تاثیرگذار می‌داند، گفت: ماجرای مامان اتی خیلی عجیب و غریب بود، در زمستان که برای فیلمبرداری بخش ایران مصایب شیرین ۲ کار را شروع کردم، دو اتفاق عجیب افتاد؛ یکی درگذشت مادر خودم و به فاصله کوتاهی فوت مادر همسرم بود که من را در یک وضع عجیب و غریبی قرار داد. بستری شدن آنها در بیمارستان و فوت و خاکسپاری و مراسم بعدی و هم زمانی آن‌ها با جریان فیلمبرداری شرایط غیر قابل توصیفی برای من ایجاد کرد، دو سال بود که پروژه «مصایب شیرین ۲» را کلید زده بودم و فکر می‌کردم نرساندن فیلم به جشنواره هم صدمه بزرگی به گروه می‌زند و هم خلف وعده با سرمایه گذار ان فیلم است، در نتیجه باید کارم را ادامه می‌دادم و درعین حال با اندوه سنگین این اتفاقات کنار می‌آمدم و در مراسم عزیزانم شرکت می‌کردم و خیلی حال و وضعیت عجیب و غریبی بود که گذشت.

‎به هرحال در این وضعیت توانستم فیلمبرداری را تمام کنم و فیلم را آماده کنم، اما این گونه حذف فیلم از جشنواره تاثیر عجیبی بر من گذاشت و باعث شد که این مدت را مرور کنم و یک احساس ناگفتنی از این وضعیتی که در آن قرار گرفتم، پیدا کنم.

‎داودنژاد معتقد است: به نظرم تعمدی در کار بوده و علاقه‌ای بابت اینکه فیلم من در جشنواره باشد، وجود نداشته است. دلایلش را هم نمی‌دانم؛ همین‌طور که بدرستی نمی‌دانم چرا باید برای اکران فیلم "فراری" هم یک سرنوشتی بدان شکل رقم بخورد و با انکه از پیش مشخص بود که با ان اکران چه بلایی سر فیلم می‌آید اما باز به آن سمت رانده شود و اینجا هم همه حتی مسوولان جشنواره می‌دانستند که چقدر من برای "مصائب شیرین ۲" کار کردم و زحمت کشیدم و کاملاً آگاهانه با وجود اینکه می‌دانستند این فیلم برای اکران مناسب، نیاز به حضور در جشنواره دارد، آن را نادیده گرفتند.

‎او در پایان خاطرنشان کرد: درباره‌ی موضوعات مربوط به رقابت در جشنواره فجر، جنبه تهیه‌کنندگی فیلم برای من اهمیت ویژه داشت چون از لحاظ تهیه‌کنندگی، این فیلم قابل تامل است بنابراین در موردهای دیگر حاضر بودم از رقابت کنار بروم. البته در این میان نباید بازی خوب بچه‌ها همچون رضا، مونا، ترلان، زهرا، علی، اقدس سعادت رضایی و کبری حسن زاده را از یاد ببرم همچنین فیلمبرداری و تدوین و صدا و موسیقی که به فیلم خیلی کمک‌کرده‌اند و می‌دانم که کار آنها از استاندارد بالایی برخوردار است و مخصوصاً جوان‌ترها می‌دانستند که می‌توانستند با این فیلم، وارد یک رقابت جدی بشوند و بالاخره از کاری که کرده‌اند نتیجه ای بگیرند. بنابراین از این بابت متاسف هستم. (البته آنها چیزی به من نگفتند اما می دانم که خوشحال نیستند.)
 
به گزارش ایسنا، دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر اواسط دی ماه در نشست خبری که برای اعلام لیست فیلم‌های فجر برگزار شده بود، نامی از «مصائب شیرین ۲» علیرضا داودنژاد نبُرد و اعلام کرد که نسخه‌ای به دبیرخانه نرسیده است و در همان مقطع علیرضا داودنژاد گلایه کرد از اینکه چندین بار به مسوولان جشنواره اعلام کرده است که فیلم در مراحل آماده سازی نهایی و می رسد.

او در همان مقطع گفته بود: «حدود ۲۰ روز قبل با دبیرخانه جشنواره فیلم فجر شخص آقای سیمون سیمونیان تماس گرفتم و اعلام کردم که قصد دارم فیلم در جشنواره باشد اما با توجه به اینکه بارها گفته‌ام برای بخشی از فیلمبرداری فیلم به فصل سرما نیاز دارم، در این مقطع نمی‌توانم نسخه کاملی از فیلم به هیات انتخاب ارائه کنم اما ۷۰ درصد فیلم آماده است که هم اکنون می‌توانم به شما تحویل دهم و بعد از آن تا اواخر دی ماه، نسخه نهایی را به دفتر جشنواره برسانم. همان مقطع از ایشان پرسیدم که آیا لازم است بیایم فرم پُرکنم؟ که ایشان گفتند تلفنی ثبت می‌کنم.»

داودنژاد گفته بود: «در هفته‌های اخیر مشغول فیلمبرداری چند درصد باقی مانده از فیلم در تهران بودم چون هوا سرد شده بود و به آنچه می‌خواستم دست پیدا کرده بودم و دفتر جشنواره هم تماسی با من نگرفت تا چند روز پیش که آقای سیمونیان سراغ فیلم را گرفت که توضیح دادم فیلمبرداری درحال اتمام است و حتماً فیلم را می‌رسانم و این تاخیر هم بخاطر رعایت فصل در فیلم بوده و بخش انگلیس فیلم هم حاضر است. دراین شرایط من فرض را بر این گذاشتم که با این عذر موجه، مشکلی برای فیلم بوجود نیاید تا اینکه در روزنامه خواندم «مصائب شیرین ۲» به جشنواره نرسیده است!»
*******************************************************



 
کد مطلب : ۱۴۵۳۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.