۰
غرویان در گفت‌وگو با «عصر تعادل»: 

غرویان: مشارکت پایین یعنی برد اصولگرایان/ اصولگرایان همدیگر را قبول ندارند و به وحدت نمی‌رسند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۷
غرویان: مشارکت پایین یعنی برد اصولگرایان/ اصولگرایان همدیگر را قبول ندارند و به وحدت نمی‌رسند
به گزارش «عصر تعادل»،‌ 98 به مراتب از سخت‌تر از سال های قبل بود و تا همین جای کار هم مردم با مشکلات بسیاری دست به گریبان بوده‌اند، مشکلاتی که وجود و حداقل حل نشدن آن را نیز از چشم دولت و مجلس می‌بییند. همین دلسردی و ناامیدی مردم به یکی از چالش‌های مهم کشور تبدیل شده است چراکه نه مردم می‌توانند روی این دو قوه حسابی باز کنند و برای تغییر در وضعیت به آنان امید ببندند و نه مسئولان و مجموعه حاکمیت می‌تواند روی مردم برای رقم زدن یک انتخابات باشکوه و پرشور حساب باز کند. این معادله باخت- باخت در حالی است که در درون جریان‌های سیاسی نیز وضعیت چندان خوب نیست.
به عنوان مثال اصولگرایان همدیگر را قبول ندارند. این را نه خبرنگار «عصر تعادل» که «حجت الاسلام محسن غرویان» می‌گوید. در در گفت‌وگویی با «عصر تعادل» درباره میزان مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو مجلس گفت: «ما امروز نمی‌توانیم به طور قطعی قضاوتی داشته باشیم و این بستگی به شرایط روزهای آینده دارد. همچنین به حرفهایی که شخصیتهای هر دو جناح می زنند. و از همه مهمتر به موضع گیری شورای نگهبان در تایید و رد صلاحیت‌ها بستگی دارد. که همه این پارامتر‌ها در مشارکت مردم و نتیجه نهایی تاثیر دارد و حتی می‌تواند سرنوشت ساز باشد.»
وی ادامه داد: «مهمترین نکته‌ای که وجود دارد نوع تایید و رد صلاحیت‌ها است باید دید فضای انتخاب مردم چقدر باز است چون مردم دیدگاههای مختلفی دارند و دوست دارند همه کاندیدا‌ها از هر طیفی در انتخابات حضور پیدا کنند و به مجلسی یکدست از یک طیف علاقه ای ندارند. بنابراین، مساله به نوع فضایی بستگی دارد که مسئولین اجرایی و شورای نگهبان برای انتخابات باز می‌کنند.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مشارکت به معنی برد اصولگرایان است، گفت: «طبق یک تحلیل صورت گرفته همینطور است و اگر اصلاح طلبان و معتدلین که در انتخابات گذشته پیروز شده‌اند در این دوره شرکت نکنند جا برای جناح مقابل باز می‌شود و به هر حال آنها حتی با مشارکت پایین رای اکثریت را به دست می‌آورند و پیروز می‌شوند.»
غرویان ادامه داد: «به نظر من، اصلاح طلبان و معتدلین باید شرکت کنند و افرادی جوانتر و پرتحرکتر را با بینش روشن فکری معرفی کنند کسانی که با علم و دانش دنیا آشنا باشند و بتوانند کشور را یک قدم به جلو ببرند.»
غرویان درباره وضعیت اصولگرایان گفت: «سابقه احزاب و گروههای اصولگرا نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند به وحدت برسند. من بعید می‌دانم شاید چند درصدی احتمال وجود داشته باشد ولی سوابق آنها نشان می‌دهد که در نهایت به لیست واحد نمی‌رسند. آنها همدیگر را قبول ندارند و هر کسی اسلام و دین و انقلاب را آنطور که خود می‌گوید معنی می‌کند و بقیه را منحرف می‌دانند. با این روحیه و این تفکرات بعید است که به وحدت برسند.»
وی ادامه داد: «من بعید می‌دانم با این پارادایم ها و ساختار های فکری این گروه‌ها، احزاب و جبهه‌ها به لیستی مشترک برسند. مشکل آنها این است که همه می‌خواهند بر طبق تکلیف و بر حسب تکلیف عمل کنند و لیست بیرون بدهند و افرادی را معرفی می‌کنند که واقعا فکر می‌کنند انقلابی هستند و می‌توانند در این راه قدم بردارند. متاسفانه این افراد تکلیفشان با خودشان مشخص نیست و خود را صاحب حق و اگاهی می‌دانند. جالب است همین افراد خود را صاحب حق و اگاهی می‌دانند اعتقادی به کار مشارکت افکار دیگران و دیگر گروه‌ها و احزاب ندارند. چند تکلیف شرعی از درون این جلسات در می‌آید که بنام لیست بیرون ارائه می‌دهند.»
غرویان با اشاره به وضعیت اصلاح طلبان گفت: «به نظر من استراتژی اصلاح طلبان حضور در صندوق های رای است. همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری در لحظه آخر همه فهمیدند و احساس کردند که باید پای صندوق حاضر شوند. در مورد انتخابات پیشین مجلس و خبرگان هم به همین صورت بود و فهمیدند که رای آنها سرنوشت انتخابات را تغییر می‌دهد.»
کد مطلب : ۱۴۶۵۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}