۱
ترکان در گفت و گو با «عصر تعادل»:

روحانی فکر می‌کند از مشورت بی‌نیاز است/ دولت نمی تواند به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کند/ اصلاح‌طلبان کار می‌کنند اما نشاط 92 را ندارند/ رئیسی برگ برنده اصولگرایان است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲
روحانی فکر می‌کند از مشورت بی‌نیاز است/ رئیسی برگ برنده اصولگرایان است
به گزارش «عصر تعادل»،‌ روز به روز به انتخابات نزیک‌تر می‌شویم اما هیچ خبری از آن شور و نشاط انتخاباتی ادوار قبل نیست. اصلاح طلبان بعد از آن اما و اگرها درباره مشارکت یا عدم مشارکت با لشکری نصف و نیمه وارد میدان شدند و حالا منتظر نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها هستند. اصولگرایان نیز مثل همیشه با چالش وحدت مواجه و به نظر نمی رسد که از پس پایداری و قالیبافی‌ها برآیند. با این حال امیدشان به یاس اجتماعی و مشارکت احتمالا پایین مردم در این انتخابات است. بسیاری از تحلیل‌گران کاهش مشارکت را به معنی برد اصولگرایان می‌دانند. اکبر ترکان اکبر ترکان از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه و مشاور عالی پیشین روحانی از جمله همین افراد است. او به نقش دولت در اینجا این فضای مایوس نیز اشاره دارد و از رئیس سابق خود انتقاد می‌کند.
 
*بسیاری معتقدند که اگر مشارکت در انتخابات کم باشد، نتیجه انتخابات به نفع اصولگرایان خواهد بود. نظر شما چیست؟
تجربیات قبلی نشان داده است، اگر تعداد شرکت کنندگان کم باشد اصولگرایان به لحاظ ساختار اجتماعی که دارند پیروز میدان می شوند، در حال حاضر هم به همین شکل است. همچنین اگر مشارکت بالا باشد آرایی که به‌دست می آوریم به نفع اصلاح طلبان است. البته این صحبت‌های من بر اساس تجربه‌های گذشته است.
 
*با توجه به همان تجربه‌ها وضع موجود در کشور و دولت را چطور ارزیابی می کنید؟
دولت با دو بحران بزرگ مواجه بود. اول اینکه بعد از موفقیت در برجام؛ ترامپ روی کار آمد و به طور شخصی تحریم‌ها را بر علیه ایران مجددا اعمال کرد. از سویی به خاطر قدرت اقتصادی آمریکا، کشورهای اروپایی مجبور هستند به سیاست‌های این کشور تن بدهند و این متاسفانه دولت روحانی را با فشار بدی روبرو کرد و باعث شد تا دولت در مضیقه قرار بگیرد. درآمدها کم شده و توانایی خدمت رسانی پایین آماده است.
 این موضوع را نیز اشاره کنم ،مشکلی که در دور دوم دولت روحانی شاهد هستیم  تضعیف کارآمدی است. عدم کار آمدی کافی، تشدید تحریم‌ها و نبود بودجه اعتبارات موقعیت دولت را به شدت تضعیف کرده و اگر با همین فرمان جلو برود قطعا مردم مشارکت زیادی در انتخابات نخواهند کرد . مگر اینکه اتفاقی در این میان بیفتد.
 
*مثلا چه اتفاقی؟
 مثلا مردم به لحاظ مقابله با امریکا احساس نیاز کنند و به صحنه بیایند و همین امر مشارکت را بالا می‌برد ولی در حال حاضر پیش بینی مشارکت متوسط است.
 
*دولت برای افزایش ای مشارکت چه اقداماتی می‌تواند و باید انجام دهد؟
دست دولت نیست و کار زیادی نمی تواند انجام بدهد به دلیل اینکه افکار عمومی دست دولت نیست بلکه دست فضای مجازی است که در حال حاضر نیز بر عیله دولت می باشد.
 
*به نظر شما چه چیزی باعث شد که خیلی ها از جمله فضای مجازی برعلیه دولت شدند؟
اصلی ترین آن تحریم ها است که توانایی و درآمد‌های دولت را پایین آورد. البته ناکارآمدی در بخشی از دستگاه‌ها داریم که همین نارکارآمدی موقیعت دولت را نیز ضعیف تر کرده است.
 
*دولت باید چه استراتژی را در پیش بگیرید؟
دولت کاری نمی تواند کند. بعضی از وزراء ما در حد متوسط هستند و این افراد متوسط نمی‌توانند کار فوق العاده‌ای را انجام بدهند.
 
*چرا روحانی برای محبوبیت خود هم که شده این وزراء ناکارآمد را برکنار نمی کند؟
متاسفانه آاقای روحانی فکر می‌کند از بعضی مشورت‌ها بی نیاز است و این باعث می‌شود به دانسته‌های خودشان اتکا ءکند.
 
*تصویب لوایح FATF کمکی به دولت می‌کند؟ به نظر شما چرا تصویب نمی شود؟
پیوستن به FATF ما را از تحریم ها خلاص نمی‌کند و نپوستن به آن ابزاری برای تشدید تحریم‌ها به مخالفین کشور می‌دهد. در هر دو صورت کار کمی پییچیده است.  برخی از افراد نگران هستند که راه های دور زدن تحریم را مسدود کنند. بلاخره این افراد نیز نظر و ایده خودشان را دارند آنها هم دلسوز هستند.
 
*برگردیم به موضوع انتخابات، وضعیت اصلاح طلبان را چطور اررزیابی می‌کنید؟
اصلاح طلبان به دلیل عدم موفقیت دولت روحانی سرافراز نیستند و به هرحال اصلاح طلبان کار خودشان را انجام میدهند ولی نشاط سال 92 را ندارند.
 
*اوضاع و احوال اصولگرایان را چطور اررزیابی می‌کنید؟
با روی کار آمدن رییسی در قوه قضاییه که می‌توان به صراحت گفت بهتر از بقیه روسای قبلی این قوه دارد کار می کند و برخورد با فساد را از خود قوه قضاییه شروع کرده است، اصولگرایان برگ برنده‌ای دارند. رییسی برای اصولگرایان سرافرازی آورده است و به او افتخار می کنند که البته حق هم دارند. از آن طرف اگر اصلاح طلبان به روحانی افتخار نکنند کاملا حق دارند.
 
کد مطلب : ۱۴۶۶۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}