۳

این شیوه بازی در شأن ایران نیست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
این شیوه بازی در شأن ایران نیست
تیم‌ملی کشورمان در دو بازی ابتدایی خود در جام ملت‌های آسیا مقابل بحرین و قطر به پیروزی رسید. اما این دو برد هم باعث نمی‌شود که کارشناسان قهرمانی در رقابت‌ها را برای تیم‌ملی کشورمان متصور باشند.
یکی از این کارشناسان علی جباری است که اعتقاد دارد تیم‌ملی بازی‌های خوبی انجام نمی‌دهد و شیوه بازی دفاع و ضدحمله در شأن ایران نیست.
با علی جباری در مورد عملکرد تیم‌ملی در جام ملت‌ها صحبت کردیم که ماحصل آن در زیر پیش روی شماست.

ارزیابی شما از دو پیروزی تیم‌ملی در جام‌ملت‌های آسیا چیست؟

- بچه‌های تیم‌ملی زحمات بسیار زیادی کشیدند. بالاخره در این رقابت‌ها همه فقط به کسب نتیجه فکر می‌کنند که اگر بخواهیم از این جهت به بازی‌های تیم‌ملی نگاه کنیم باید بگویم که نتیجه خوب بوده است.

از بازی‌های تیم‌ملی رضایت دارید؟

- کی‌روش سبک خاص خودش را دارد و فقط به شیوه بازی دفاع و اگر شد ضدحمله فکر می‌کند. باید بگویم که این شیوه بازی در شأن تیم‌ملی ایران نیست. ما همیشه در آسیا حرف اول را می‌زدیم و باید قدرت خود را با بردهای قاطعانه مقابل حریفان نشان بدهیم. همانطور که تیم‌هایی مانند ژاپن و استرالیا در این راه قدم گذاشته‌اند و امارات هم نشان داده که پیشرفت خوبی داشته است. درست است که تیم‌های خوبی در جام ملت‌های آسیا حضور دارند اما باید گفت که تفکرات دفاعی کی‌روش اجازه کار را به بچه‌ها نمی‌دهد و این موضوع تأسف‌آور است.

پیشنهاد شما برای بهبود وضعیت تیم‌ملی چیست؟

- تیم‌هایی که مقابل آنها قرار گرفته‌‌ایم تیم‌هایی نبودند که به بازی بسته و دفاعی دست بزنیم. ما باید حمله کنیم و کی‌روش هم باید برنامه‌های تهاجمی را در دستور کار قرار بدهد. شیوه کاری ما باید به این شکل باشد که گل بزنیم و از گل خوردن جلوگیری کنیم، ‌نه اینکه گل نخوریم و اگر شد گل بزنیم.

نظر شما در مورد عملکرد هافبک‌های تیم‌ملی چیست؟

- نکونام و تیموریان قدرت عمل خاصی از سوی کی‌روش ندارند. سبک بازی آنها چسبیده به دفاع است و به همین دلیل است که در دو بازی گذشته کمتر دیده‌ایم که به دروازه حریف نزدیک شوند. البته جنگندگی آندو به کار تیم‌ملی آمده ولی امروز نکونام قابلیت‌های بالایی دارد که از آنها استفاده نمی‌شود.

استفاده از بازیکنان جوان مانند پورعلی گنجی و آزمون در ترکیب تیم‌ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- ما می‌توانستیم این جوان‌ها را زودتر کشف و به تیم‌ملی اضافه کنیم. کی‌روش دیر به فکر استفاده از جوان‌ها افتاد چون اکثر بازی‌های لیگ را ندیده است و بسیاری از بچه‌های با کیفیت پشت خط بازیکنان سن و سال دار تیم‌ملی قرار گرفته‌اند. سابق بر این شاهد بودیم که مربیان خارجی دگرگونی را در تیم‌ملی ما ایجاد می‌کردند اما سه سال و نیم فقط به یکسری بازیکن خاص بها داده شده است.

با این شرایط به نظر شما تیم‌ملی ایران می‌تواند در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود.

- سخت است. خیلی سخت و راه مشکلی پیش رو داریم. جام ملت‌ها دیگر جای اما و اگرها نیست و برای موفق شدن باید تلاش کرد و توانایی داشت. به همین دلیل است که می‌گویم با تفکرات دفاعی کی‌روش به هیچ‌جایی نمی‌رسیم.

در مرحله بعد اگر با عراق روبه‌رو شویم بهتر است یا ژاپن؟

- قطعا عراق زیرا ژاپن سازمان یافته‌ بازی می‌کند و ما مقابل این حریف حرفی نخواهیم داشت.

چند دوره در جام ملت‌های آسیا حضور داشتید؟

- سه دوره که یک دوره با قهرمانی همراه شد.

بهترین خاطره شما از این رقابت‌ها چه بود؟

- خاطره‌انگیزترین اتفاق قهرمانی‌هایی بود که دیگر تکرار نشد. ما در آن زمان آقای بی‌حرف و حدیث آسیا بودیم و تیمی قادر به مقاومت در برابر ما نبود.
مرجع : روزنامه نود
کد مطلب : ۲۳۲۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.