۰
رزیتا غفاری

چه بگویم که ناگفته‌‌های یک بازیگر باشد؟!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۳
چه بگویم که ناگفته‌‌های یک بازیگر باشد؟!

رزیتا غفاری جزو بازیگرانی است که صرفاً به دنبال حضور در فیلم و آثار سینمایی نیست در مجموع به دنبال دیده شدن نیست. غفاری انصافاً بازیگری است که بدون حاشیه به کار خود در عرصه بازیگری ادامه داده است. در آثاری که حضور داشته هم به لحاظ کیفی نسبت به فضای موجود در حد قابل قبولی هستند و هم بازی او از یک استاندارد قابل قبولی برخوردار است. این بازیگر دانش‌آموخته‌ٔ کارگردانی سینما ست. چند فیلم کوتاه انیمیشن کارگردانی کرده است و عضو آسیفای ایران است. وی به نسبت سال های ورودش به بازیگری  در آثار زیادی حضور پیدا نکرده است اما جزو بازیگرانی است که توانسته جایگاه خوبی را در بازیگری به لحاظ کیفیت در بازی به دست آورد اما شاید بی حاشیه بودن وی باعث شده کمتر دیده شود و مورد توجه مطبوعاتی ها قرار بگیرد. در روز هایی که بسیاری از بازیگران با به وجود آوردن حاشیه برای خود تلاش بر دیده شدن دارند بازیگرانی هستند که تنها به سلامت کاری فکر می کنند و شاید برای دور بودن از حاشیه در رسانه ها کمتر دیده می‌شوند از این رو با رزیتا غفاری گپ کوتاهی در باب علت کم کاری‌اش در سینما زدیم که در پی می‌خوانید.

- در تمام طول مدت کاریتان خیلی پرکار نبودید، مخصوصاً در سینما، اما نسبت به حضورتان در سینما با کارگردان‌های خوبی همکاری داشته‌اید، در حال حاضر با توجه به اینکه مدتی است در مسئله ملی هم فعالیت ندارید، دوست داریم بدانیم مشغول به چه کاری هستید؟

قرار است به تازگی یک مجموعه عروسکی را برای شبکه یک کارگردانی کنم، اما در حال حاضر برایش نامی انتخاب نکرده‌ایم، ولی مطمئنم یک کار پرمخاطب می‌شود. نکته قابل توجه در این برنامه این است که برای بزرگسالان ساخته می‌شود. سالها پیش در گروه اقتصاد شبکه یک کار می‌کردم و در حوزه انیمیشن نیز تجربه کارگردانی دارم.

رزیتا غفاری

 

- آخرین کار سینمایی‌تان چیست؟

سؤال سختی می‌پرسید، چون در عرصه کارهای تصویری و مخصوصاً در سینما به ندرت حضور پیدا می‌کنم، به همین دلیل فاصله طولانی بین آثاری که بازی می‌کنم می‌افتد که در خاطرم نمی‌ماند، اما فکر می‌کنم که «پشت پرده مه» آخرین کاری بود که در سینما بازی کردم.

ـ بدون تعارف جزو بازیگرانی هستید که مردم دوست‌تان دارند و همواره طی این سالها بدون حاشیه به کار خود ادامه دادید، چرا در سینما به نسبت سایر رسانه‌ها حضور کمتری دارید؟

تنها دلیلش سخت‌گیری در مورد فیلمی است که قرار است در آن بازی کنم. فیلمنامه‌هایی که پیشنهاد شده است واقعاً راضی‌ام نمی‌کند.

ـ می‌توانید بگویید کدام آثار بوده که بازی در آنها را نپذیرفته‌اید؟

واقعاً یادم نمی‌آید اما از طرفی افرادی که به بنده پیشنهاد همکاری داده‌اند و من نپذیرفته‌ام، بهتر یادشان مانده است که چه کاری را نپذیرفته‌ام.

*سخت‌گیر هستم

ـ آیا ابراز نگرانی نمی‌کنید که با کم‌کاری در حوزه سینما، سینماگران هم شما را فراموش کنند؟

نه اصلاً، اتفاقاً از این کم‌کاری بسیار خوشحال هستم. این را بدون هیچ تعارفی می‌گویم، چرا که فیلم بدی در عرصه سینما را برای بازی نپذیرفتم، همیشه در انتخاب‌هایم سخت‌گیری و دقت را در نظر گرفته‌ام تا انتخاب‌های درستی داشته باشم. در حال حاضر هم تمام انرژی‌ام را برای ساخت سریال عروسکی کرده‌ام که برایتان توضیح دادم.

*صداقانه از کم کاری‌ام در سینما ناراحت نیستم/ حاضر نیستم با بازی در آثار بی‌کیفیت اعتبارم را زیر سال ببرم

ـ صادقانه گفتید که از کم‌کاریتان در سینما خوشحالید؟

بله، صادقانه ناراحت نیستم. به نظر خودتان در شرایط کنونی به طور کلی می‌توانیم بگوییم که سینما داریم؟! شما چیزی به عنوان سینما می‌بینید که به تعریف درستی که از ان سراغ داریم رسیده باشد؟! در نتیجه ترجیح‌ام این است که در آثار ضعیف حضور نداشته باشم. واقعاً در طی این سالها با تلاش و سختی زیادی به اندازه خودم صاحب تجربه و شأنی در حرفه‌ام شده‌ام که حاضر نیستم آن را با حضور در آثار بی‌کیفیت و ضعیف زیر سؤال ببرم. به هر قیمتی آن را از دست نخواهم داد. 

 

*در نبود من اتفاقی برای سینما نمی‌افتد/چه بگویم که ناگفته‌های یک بازیگر باشد

واقعاً فکر می‌کنید با حضور در آثار ضعیف و بدون کیفیت اتفاق خاصی برای آنها می‌افتد؟ این در شرایطی است که با نبود من هم اتفاق خاصی برای سینما نمی‌افتد. واقعاً نمی‌دانم چه ادبیاتی باید به کار ببرم تا در مورد اوضاع سینمای ما بتواند حق مطلب را ادا کند و حرف‌ها و ناگفته های یک بازیگر سینما را به درستی منتقل کند. چه بگویم که ناگفته‌های یک بازیگر باشد؟! بنا به دلایلی که گفته‌ام خوشحالم که در این نوع سینما کار نمی‌کنم، واقعاً نیازی هم از جانب خودم احساس نمی‌کنم. ترجیح می‌دهم کاری انجام دهم که دوستش داشته باشم.

ـ در واقع به این هم اشاره کنید که اگر هم کار خوبی پیشنهاد شد بازی در آن را می‌پذیرفتید.

دقیقاً این یک امر بدیهی است، متأسفانه فیلمنامه‌های خوب آنقدر زیاد نیست و اگر کاری را برای بازی نپذیرفتم قطعاً فیلمنامه‌اش ضعیف بوده است.

*مخاطب حق انتخاب ندارد/ برای احترام به مخاطب کم کار هستم

ـ مخاطبان شما با دیدنتان در فضاهای عمومی و یا حتی مجازی، از کم‌کاری‌تان ابراز گله‌مندی نمی‌کنند؟

مخاطبان خود را دوست دارم و به آنها احترام می گذارم، قطعاً یکی از دلایلی که در چنین کارهایی پیدا نمی‌کنم، احترام به مخاطبان است در حقیقت برای احترام به مخاطب است که کم کار هستم. متأسفانه مخاطب امروز در جایگاهی قرار ندارد که حق انتخاب نداشته باشد. واقعاً چیزهایی که ساخته می‌شود همانی است که مردم دوست دارند؟! بهترین دهه سینما در دهه 60 بود که مردم ارتباط نزدیکی با سینما داشتند، امیدوارم روزی دوباره چنین ارتباطی بین سینما و مخاطب برقرار شود.

ـ برای اینکه در یک فیلم حضور پیدا کنید چه فاکتورهایی را درنظر می‌گیرید؟

فکر می‌کنم خودتان بهتر می‌دانید اولین مسئله فیلمنامه است و گروه حرفه‌ای که قرار است به یک موضوع بپردازد.

ـ میزان کوتاهی و یا بلندی یک نقش برایتان چقدر اهمیت دارد؟

در سینما که این نکته برایم حائز اهمیت نیست، با اینکه در تلویزیون هم همواره در نقش اول حضور داشته‌ام، اما تأثیرگذاری نقش برایم از هر چیزی مهمتر است تا بتوانم خودم را برای بازی در آن راضی کنم.

کد مطلب : ۶۰۹۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.