۰

طراحی و ساخت جایگزین تراکتور در ایران

تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸
طراحی و ساخت جایگزین تراکتور در ایران
به گزارش عصر تعادل، پس از سال ها تلاش، محققان کشور موفق به طراحی و ساخت سیستمی موسوم به همیار کشاورز شدند که قادر است کلیه عملکردهای تراکتور را در زمین زراعی به انجام برساند و به زمین نیز لطمه نزند.
 
 طراحی و ساخت جایگزین تراکتور در ایران

پوریا کورانی، برگزیده هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی در خصوص طرح « همیار کشاورز» با بیان اینکه در حال حاضر از تراکتور در زمین های کشاورزی برای کشت استفاده می شود، اظهار داشت: تراکتور به زمین کشاورزی آسیب های زیادی وارد می سازد از این رو درصدد آمدیم تا سیستمی طراحی کنیم که این مشکل در آن بر طرف شود.

وی در خصوص سیستم همیار کشاورز افزود: این دستگاه با حجم کم و وزن سبک با موتور c۱۲۳ هندا ساخته شده که نیروی موتور توسط چرخ زنجیر های کوچک به بزرگ، قدرت آنرا را تا حد بالایی زیاد کرده است.

کورانی اظهار داشت: این دستگاه چند منظوره که عملیات شخم و جمع آوری علف های هرز باغات انگور و غیره را همزمان انجام می دهد، قابلیت سم پاشی، وجین، ردیف کاری، حمل بار را نیز دارد. همچنین سم پاشی و کوددهی با این سیستم امکان پذیر است.

این محقق عنوان کرد: همچنین توسط تیغه هایی که به صورت جناغی در قسمت پشت لاستیک با اندازه های استاندارد ردیف کاری قرار گرفته، می توان روزانه حدود دو هکتار کشت هایی از قبیل چغندر کاری، ردیف کاری انجام داد.

به گفته وی، با مخزن کود پاشی که روی فرمان این سیستم تعبیه شده است می توان همزمان کود را به اندازه کافی در لایه های خاک ریخت و هوادهی نیز کرد.

کورانی با بیان اینکه در عقب سیستم همیار کشاورز، تریلری تعبیه شده است، خاطر نشان کرد: حمل بارهای اضافی، جابجایی کود با این تریلر انجام می شود همچنین در موقع برداشت کشت برای بارکشی می توان از این وسیله استفاده کرد.

وی افزود: این سیستم هفتصد کیلو بار جابجا می کند بدون اینکه به زمین کشت فشاری وارد کند.

وی با بیان اینکه سوخت این دستگاه بنزین است، گفت: این سیستم تک سیلندر بوده و مصرف سوخت آن در حد قابل قبول است.

این محقق گفت: تریلر دستگاه با کمک فنرهای لوله ای آن کاملا نرم بوده و در جاهای خاکی به راحتی توانایی حرکت دارد و چون محور هر چرخ جداگانه عمل می کند در پیچ ها قابلیت زیادی برای حرکت راحت و سریع دارد.

وی با بیان اینکه این سیستم با مبلغ بسیار کمی می تواند در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، گفت: این طرح در نهاوند اجرایی شده است.

این طرح تحت عنوان همیار کشاورز با همکاری حسین کریمی و پوریا کورانی در استان همدان انجام گرفته است.طرح همیار کشاورز در هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه دوم بخش کشاورزی و منابع طبیعی را به خود اختصاص داده است.
کد مطلب : ۱۰۲۷۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.