۰

دولت قبل همچنان عامل همه ناکامی ها

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۳
به گزارش عصر تعادل، علی طیب نیا که در جمع مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران سخن می گفت، افزود: دولت قبل با وجود درآمد نفتی 800 میلیارد دلاری و فروش بنگاه های دولتی به مبلغ 150 هزار میلیارد تومان چیزی برای دولت یازدهم در صندوق ذخیره باقی نگذاشت و بیش از 600 هزار میلیارد تومان برای دولت جدید بدهی بوجود آورد.

وی گفت: با این وجود توانستیم رشد اقتصادی منفی 6،8 درصدی را به رشد مثبت 7،4 درصدی تبدیل کنیم.

طیب نیا افزود: البته مرکز آمار رشد اقتصادی 6 ماهه امسال را 6،4 درصد بیان کرد و این تفاوت به خاطر تفاوت سال پایه گزارش بانک مرکزی از مرکز آمار است.

وی گفت: در همه زمینه ها رشد اقتصادی مثبت بوده و تنها در بخش مسکن شاهد رشد اقتصادی منفی هستیم و یکی از اولویت های دولت پرداختن به این بخش است.

وزیر اقتصاد افزود: ما برای امسال رشد اقتصادی 5 درصدی را هدف گذاری کرده بودیم که به نظر می رسد این هدف کاملا عملیاتی خواهد شد و حتی بالاتر می رود.

طیب نیا با اشاره به تشکیک آمار رشد اقتصادی امسال از سوی برخی افراد گفت: می گویند چرا به رغم افزایش رشد اقتصادی نرخ بیکاری افزایش یافته است؟

وی با بیان اینکه همیشه بین تولید و اشتغال همسویی وجود دارد، افزود: درحالیکه از سال 84 تا 92 هر سال فقط 14 هزار اشتغال در کشور بوجود می آمد ما موفق شدیم در بهار امسال نسبت به بهار سال 94 هفتصد و 45 هزار اشتغال در کشور ایجاد کنیم.

طیب نیا با طرح این سوال که چرا بیکاری افزایش یافته است، گفت: دلیل اصلی آن این است که ضریب مشارکت افراد جویای کار افزایش یافته است.

وی افزود: براساس مفاهیم بین المللی کسی که کار نمی کند و در جستجوی کار نیست بیکار محسوب نمی شود بلکه کسی که بیکار است و در جستجوی کار است بیکار محسوب می شود.

وزیر اقتصاد گفت: وقتی در کشور امید به یافتن کار وجود داشته باشد طبیعتا جستجو برای کار افزایش می یابد و به همین دلیل به خاطر روند

رو به رشد تولید در کشور ضریب افرادی که در جستجوی کار هستند در سالهای اخیر افزایش یافته است.

طیب نیا افزود: بنابراین باوجود افزایش 745 هزار نفری به شاغلان کشور شاهد افزایش 500 هزار نفری بیکاران در جستجوی کار نیز هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ملت و دولت ایران توانست یک جنگ تمام عیار اقتصادی را با موفقیت به اتمام برساند، گفت: دشمنان تمام ظرفیت خود را در یک جنگ اقتصادی تمام عیار به کار گرفته اند اما ملت ما موفق شد بر آنها توفیق حاصل کند.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: این بانک توانسته با تسهیلات ارزان قیمت بدون سود و صرفا با کارمزد 4 درصدی سودآور باشد که این یک گام رو به جلو است و می تواند الگویی برای دیگر بانکها باشد.

 
کد مطلب : ۱۰۳۱۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.