۰

​واکنش‌ها به اظهارات کری درباره شهرک‌سازی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۹
به گزارش عصر تعادل، در آمریکا جمهوری‌خواهان این مسأله را با «رفتار خشن دولت اوباما با متحد همیشگی‌ خود» توصیف و اقدام اخیر دولت در رأی ممتنع به قطعنامه اخیر سازمان ملل علیه اسرائیل و پس از آن اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دفاع از رویکرد دولت اوباما را محکوم کردند.

اما جمهوری‌خواهان در این میدان تنها نیستند. دموکرات‌ها نیز به این رویکرد دولت هم‌حزبی خود انتقاداتی وارد و اظهار کرده‌اند که با فشار کری علیه اسرائیل چندان موافق نیستند؛ هرچند از اقدامات دولت برای ترویج صلح در خاورمیانه تقدیر می‌کنند.

چند ساعت پس از این که کری طی آخرین سخنرانی مهم خود اظهار کرد که بنیامین نتانیاهو باید بداند که دوستان باید به یکدیگر حقایق سخت را بگویند، واکنش‌های بسیاری از سراسر جهان برانگیخته شد.

در این میان، سناتور چاک شومر، رهبر آتی دموکرات‌های سنای آمریکا درباره این اظهارات گفت: در حالی که احتمالا کری چنین قصدی نداشته، من می‌ترسم که او در سخنرانی و اقداماتش در سازمان ملل در میان طرف فلسطینی و اسرائیلی، جناح‌های افراط‌گرا در هر دو طرف را مورد نظر قرار دهد.

علاوه بر این گروهی از قانونگذاران هر دو حزب آمریکا پیش‌تر، پس از تصمیم باراک اوباما برای تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه اسرائیل و شهرک‌سازی‌های آن در مناطق اشغالی ابراز ناخرسندی کردند.

سناتورهایی از جمله بنجامین کاردین، جان مک‌کین و الیوت انگل تأکید کردند که شاید نگرانی مشترکی با کری درباره عدم پیشروی روند راه حل دو کشوری داشته باشند اما همچنان از عدم رأی وتوی دولت برای تصویب قطعنامه مذکور ناراحتند.

این افراد به نحوی معتقدند که این اقدامات دولت اوباما که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، حرکت خطرناک دیگری بوده که به انزوای دیپلماتیک اسرائیل و بزرگ کردن دشمنان آن منجر می‌شود.

واکنش اروپایی‌ها به سخنان کری

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا حمایت و استقبال کردند. یکی از نمایندگان سنای فرانسه با تأکید بر این که سخنان کری کاملا درست بوده است، خاطرنشان کرد: هر چه شهرک‌سازی‌های بیشتری صورت بگیرد، احتمال دستیابی به راه حل دو کشور کمتر می‌شود اما هیچ کس جرات نمی‌کند که اسرائیل را محکوم کند. این معیار دوگانه است که باعث تقویت پروپاگاندای تروریست‌ها می‌شود.

در کنار آن، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای سخنرانی کری را تحسین و از راه حل دو کشور به عنوان تنها راه معتبر برای حل مسأله فلسطین و اسرائیل یاد کرد.

مقامات انگلیسی نیز سخنان کری را خلاصه‌ای متفکرانه‌ای از نگرانی‌های اروپا و انگلیس درباره مسیر سیاست‌های رژیم صهیونیستی دانستند.

انگلیس و فرانسه هر دو از اعضای شورای امنیت هستند که به قطعنامه علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی رأی مثبت دادند.
کد مطلب : ۱۰۳۷۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.