فلاحت‌پیشه:

بازیگران مهم در سوریه ریشه‌های تروریسم در این کشور را بخشکانند

10 دی 1395 ساعت 18:16

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آتش‌بس فراگیر در سوریه را واقعی‌ترین نوع ‌آتش‌بس در این کشور طی 6 سال اخیر عنوان کرد و گفت که بازیگران مهم منطقه‌ای به دنبال خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه باشند.


به گزارش عصر تعادل،حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگویی اظهار کرد: معتقدم این واقعی‌ترین نوع آتش‌بس در سوریه در 6 سال اخیر است به این دلیل که عملاً این آتش‌بس گویای شرایط میدانی سوریه است. در گذشته زمانی که آتش‌بس انجام می‌شد طرف‌های درگیر به دلیل اینکه واقعیت امنیت در سوریه را قبول نمی‌کردند به نتیجه نمی‌رسیدند.
وی با اشاره به وجود دو راهبرد رقیب در سوریه،‌ یادآور شد: یکی از این راهبردها تقدم ثبات بر تغییرات سیاسی و سیاست و دیگری تقدم سیاست و تغییرات سیاسی بر ثبات است. راهبرد اول از سوی جمهوری اسلامی ایران،‌روسیه و سوریه دنبال شده و ایران بانی اصلی این راهبرد بوده که به تدریج کشورهای دیگر هم به آن‌ها اضافه شدند. به طوری که از 68 کشور فعال در ماجرای سوریه فقط چند کشور مثل عربستان و برخی کشورهای مرتجع مخالف این راهبرد هستند.
وی ادامه داد: راهبرد دیگر معتقد به سرنگونی بشار اسد و ورود به فضای ثبات است. در واقع این راهبرد تقدم اسلحه بر مذاکره را دنبال می‌کند و یک راهبرد انحرافی است که قربانی می‌گیرد. ما شاهد این بودیم که حمایت‌های مستشاری ایران و سیاست‌های روسیه زمینه را به گونه‌ای فراهم کرد که راهبرد تقدم ثبات و سیاست خود را نشان داد و به رغم این‌که مخالف نظر متحدان منطقه‌ای مثل رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه بود با آن کنار آمدند و اکنون شرایط استقرار آتش‌بس فراهم شده است.
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با بیان این‌که «نباید به تحولات آینده سوریه بی‌تفاوت بود»، یادآور شد: راهبردهای مبتنی بر بی‌ثباتی کماکان فعال هستند ولی روز به روز جایگاهشان از بین می‌رود. مهمترین عاملی که به راهبرد تقدم ثبات بر سیاست کمک کرد درک روزافزون مردم سوریه اعم از اهل سنت و علویان بود که راهبردی که ایران، روسیه و سوریه در مورد تقدم استقرار ثبات بر تغییرات سیاسی دنبال می‌کنند به سود مردم است. این موضوع در آزادسازی حلب هم خود را نشان داد و به این جهت می‌توان گفت که آتش‌بس فراگیر در سوریه واقعی‌تر از همیشه است.
وی با تأکید بر این‌که «بعد از این گروه‌های شکست خورده در حوزه سیاسی منزوی‌تر می‌شوند» ادامه داد: بازیگران مهم باید به جای عجله کردن برای تقسیم غنایم سیاسی ابتدا با صبر بقایا و ریشه‌های تروریسم را بخشکانند؛ چراکه هنوز امکان بازگشت تروریسم و ناامنی وجود دارد و باید ریشه‌های تروریسم، بی‌ثباتی و ناامنی خشکانده شود و حاکمیت ملی مستقر شود و تغییرات سیاسی بعد از آن شکل بگیرد.


کد مطلب: 103946

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/103946/بازیگران-مهم-سوریه-ریشه-های-تروریسم-این-کشور-بخشکانند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir