۰

محاکمه «شیخ عیسی قاسم» حماقت است / آل‌خلیفه در آغوش صهیونیسم

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۱
محاکمه «شیخ عیسی قاسم» حماقت است / آل‌خلیفه در آغوش صهیونیسم
به گزارش عصر تعادل، پس از گذشت بیش از ۶ ماه از اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین، مردم انقلابی این کشور همچنان برای دفاع از رهبر خود در صحنه حاضر هستند و در برابر منزل ایشان تحصن کرده اند. طبق اعلام قبلی دادگاه رسیدگی به پرونده شیخ عیسی قاسم، قرار است جلسه محاکمه امروز پنجشنبه برگزار شود. این در حالی است که نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه چندی پیش منزل شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را محاصره کرده و به منزل ایشان یورش بردند.
از سوی دیگر هیأتی از خاخام‌های جنبش «حباد» اواخر هفته گذشته به بحرین سفر کرده و در آنجا جشن عید یهودی «حانوکاه» (نور) را برگزار کردند. شبکه های تلویزیونی و سایت‌های خبری اسرائیلی تصاویر بحرینی‌هایی که در منامه در کنار خاخام‌ها در حال رقص و پایکوبی هستند، نمایش دادند. جنبش حماس فلسطین نیز در واکنش به این اقدام، بیانیه داده و حکام بحرین را دعوت به ادامه پشتیبانی از آرمان فلسطین کرده است. همچنین علمای بحرین تحرکات رژیم آل خلیفه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را «اقدام تحریک آمیز خطرناک» و خیانت بزرگ به امت اسلامی و عربی برشمردند.
در همین راستا گفتگویی با  «راشد الراشد» رئیس دفتر سیاسی جنبش «عمل اسلامی» بحرین انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 
*قرار است روز پنجشنبه جلسه دادگاه محاکمه شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین برگزار شود. به نظر شما آیا رژیم آل خلیفه قادر به محاکمه شیخ عیسی قاسم است؟ محاکمه وی چه پیامدهایی می تواند برای خاندان آل خلیفه به دنبال داشته باشد؟
واقعیت این است که محاکمه شیخ «عیسی قاسم» همچون محاکمه دیگر شخصیت های بحرینی نیست، چرا که شیخ عیسی قاسم یک شخصیت بسیار برجسته در بحرین به شمار می رود. از همین روی، می توان گفت که محاکمه شیخ عیسی به معنای ایستادن رژیم آل خلیفه در برابر ملت بحرین است. رژیم آل خلیفه همچنان جلسات محاکمه شیخ عیسی را از روزی به روز دیگر موکول می‌کند. این نشان می دهد که آل خلیفه به خوبی می داند که محاکمه شیخ عیسی قاسم می تواند پیامدهای فاجعه باری برای این رژیم به دنبال داشته باشد.
اکنون ۶ ماه می گذرد و رژیم آل خلیفه هنوز به مسأله محاکمه شیخ عیسی پایان نداده است. محاکمه شیخ عیسی قاسم حماقتی است که اگر رژیم آل خلیفه مرتکب شود، باید تاوان آن را پس بدهد. شاید رژیم آل خلیفه به اقدامات دیگری از جمله بازداشت یا تبعید شیخ عیسی قاسم روی آورد. اما باید گفت که این اقدامات هم پیامدهای وخیمی برای آل خلیفه به دنبال خواهد داشت؛ پیامدهایی که قطعا رژیم آل خلیفه قادر به تحمل آنها نخواهد بود و با واکنش سخت مردم بحرین مواجه خواهد شد.
*همانگونه که می‌دانید، چندی پیش نظامیان رژیم آل خلیفه در اقدامی وحشیانه منزل شیخ «عیسی قاسم» را مورد هجوم قرار دادند؛ هرچند که پس از آن مدعی شدند که این حمله با هدف بازداشت شماری از عناصر تحت تعقیب صورت گرفته است. هدف اصلی رژیم آل خلیفه از مورد هجوم قرار دادن منزل شیخ عیسی قاسم چه بوده است؟
مسئولان رژیم  آل خلیفه از روی ضعفی که دارند به نیروهای سعودی، آمریکایی، انگلیسی، اردنی و پاکستانی متوسل شده‌انددر حال حاضر، رژیم آل خلیفه در موضع ضعف به سر می برد، چرا که تمامی نقشه های آن نقش بر آب شده است. اکنون آل خلیفه به خاطر همین ضعف، به نیروهای سعودی، آمریکایی، انگلیسی، اردنی و پاکستانی متوسل شده است. این بدان معناست که رژیم آل خلیفه در حال حاضر گرفتار نوعی بحران شده است. آل خلیفه مشروعیت خود را در نزد مردم از دست داده است و برای بازیابی این مشروعیت، به گزینه نظامی متوسل شده است.
در خصوص یورش آل خلیفه به منزل شیخ عیسی نیز باید گفت که این رژیم قصد داشت این پیام را برساند که قادر است شیخ عیسی را بازداشت کند. اما در واقع، تحصن مردم بحرین در اطراف منزل شیخ عیسی و مخالفت آنها با محاکمه وی، مانع از تحقق هدف شوم رژیم آل خلیفه شد. مردم بحرین اجازه مقابله رژیم آل خلیفه با یکی از برجسته ترین شخصیت های دینی در نزد خود را نداده و نخواهند داد.

*اخیرا شماری از خاخام های صهیونیست به بحرین سفر کرده اند. به نظر می رسد که رژیم آل خلیفه به صورت تدریجی سعی در علنی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی دارد. این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟
رژیم آل‌خلیفه هیچگاه به رژیم صهیونیستی به چشم یک دشمن نگاه نکرده است. مسئولان دو طرف همواره با یکدیگر دیدار و گفتگو داشته اند. رژیم آل خلیفه ساخته دست غرب و صهیونیسم است. من معتقدم که روابط دوجانبه میان منامه و تل آویو را نمی توان «عادی سازی روابط» نامید. عادی سازی میان دو دشمن اتفاق می افتد. روابط میان تل آویو و منامه همواره خوب و حسنه بوده است و اکنون نیازی به عادی سازی روابط ندارند.
رژیم آل خلیفه هیچگاه و در هیچ زمینه ای به مقابله با رژیم اشغالگر قدس نپرداخته است. روابط میان دو طرف بسیار تنگاتنگ و مستحکم است. به همین دلیل، سفر هیأت صهیونیستی به منامه به هیچ وجه برای ما تعجب برانگیز نبود. رژیم صهیونیستی، آخرین پناهی است که آل خلیفه از ترس فروپاشی خود، به آن روی آورده است.
*مردم بحرین چندی پیش با برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به سفر خاخام های صهیونیست به منامه، عادی سازی روابط میان حکام آل خلیفه و تل آویو را خیانت به امت اسلامی خواندند. دیدگاه مردم بحرین در قبال تحولات مربوط به روابط میان آل خلیفه و صهیونیسم را چگونه ارزیابی می کنید؟
آل خلیفه برای باقی ماندن در قدرت به اشغالگران صهیونیست متوسل می شود و جنایتهای آنها علیه مردم فلسطین را نادیده می گیردشاید ملت بحرین از معدود ملت های جهان عرب و اسلام باشد که موضع بسیار قاطعی در قبال مسأله فلسطین اتخاذ کرده است. مردم بحرین همواره ضمن اعلام همبستگی خود با مردم مظلوم فلسطین، اقدامات صهیونیستها علیه آنها را به شدت محکوم کرده اند. با این حال، ما شاهد هستیم که رژیم آل خلیفه برای باقی ماندن در قدرت به جنایتکاران و اشغالگران صهیونیست متوسل می شود و جنایت های آنها علیه مردم فلسطین را نادیده می گیرد. آل خلیفه امروز در آغوش صهیونیستها قرار گرفته است. مردم بحرین به شدت با صهیونیستها مخالف هستند و این مخالفت خود را با برگزاری تظاهرات های گوناگون به نمایش می گذارند.
*اخیرا سایت ویکیلیکس اسنادی را منتشر کرده است که به موجب آنها وزیر خارجه آل خلیفه چندین بار برای دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده است. آیا این مسأله صحت دارد؟
وزیر خارجه آل خلیفه تنها یک کارمند ساده در ساختار سیاسی رژیم حاکم بر بحرین محسوب می شود. شاید رژیم آل خلیفه وی را مأمور علنی کردن روابط میان منامه و تل آویو کرده است. خاندان آل خلیفه خواهان روابط گسترده با رژیم صهیونیستی هستند. البته پس از سفر هیأت صهیونیستی به منامه، سلسله تظاهرات های گسترده ای در محکومیت این سفر، توسط مردم بحرین برگزار شد. ما به خوبی می دانیم که مسئولان ارشد رژیم آل خلیفه در مناسبت های گوناگون با مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو داشته اند و هیچ شکی در این مسأله نیست. 
این اقدام آل خلیفه، نه تنها احساسات مردم بحرین، بلکه احساسات تمامی مسلمانان در سراسر جهان را جریحه دار کرده است، چراکه رژیم صهیونیستی جنایت های زیادی را علیه مردم فلسطین مرتکب شده است و اکنون آل خلیفه دست دوستی به سمت این رژیم دراز کرده است.
کد مطلب : ۱۰۵۰۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.