۰

آبی از آژانس حفاظت از مرزهای اروپایی گرم نمی شود!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۳
آبی از آژانس حفاظت از مرزهای اروپایی گرم نمی شود!
به گزارش عصر تعادل، سال 2017 میلادی در حالی شروع شد که چند روز مانده به شروع آن، حملات تروریستی در نقاطی از جهان رخ داد. یکی از این حملات تروریستی، حمله به بازار کریسمس در برلین بود که به کشته شدن 12 تن و زخمی شدن شماری دیگر منجر شد که مظنون اولیه آن‌را نیز یک پناهجوی پاکستانی اعلام کردند.
 
این خبر کافی بود تا پناهجویان در اروپا و آلمان، بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرند و موافقان و مخالفان سیاست درهای باز مرکل در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، به خیابان‌ها بیایند و وضعیت را از آنچه که هست، برای پناهجویان بغرنج‌‎تر کنند.
 
 
پناهجویان میان دو سیم خاردار
 
در همین زمینه، روزنامه"فرانکفورتر آلگماینه" از طرح جدید «توماس دیمتزیره» وزیر کشور آلمان برای اخراج پناهجویان گزارش داد و نوشت: با توجه به ترورهای اخیر، دیمیتزیره پیش‌نویس لایحه‌ای را آماده کرده است که به دولت اجازه می‌دهد تا پناهجویانی که اتهام تهدید امنیتی متوجه آنان است را دستگیر و اخراج کند. 
 
دیمیتزیره، این طرح را برای مقاوم کردن اروپا در برابر بحران‌ها ضروری دانست. وی در این طرح، از دولت آلمان خواسته تا دولت، مسئولیت اجرای تکمیلی روند پایان دادن به اقامت پناهندگان در خاک آلمان را بر عهده بگیرد.
 
پاس‌کاری پناهجویان بین ترکیه و اتحادیه اروپا
 
هفته‌نامه"اشپیگل" در گزارشی در ارتباط با لغو توافق ترکیه با اتحادیه اروپا در مورد پناهجویان نوشت: اتحادیه اروپا خود را برای لغو توافق با ترکیه در مورد پناهندگان آماده می‌کند. بر اساس گزارش اشپیگل، آژانس حفاظت از مرزهای اروپایی(فرانتکس) تصمیم دارد کارکنانی را به منظور کنترل مرزها بین یونان و مقدونیه، به منطقه مرزی بین دو کشور اعزام کند.
 
پناهجویان میان دو سیم خاردار
 
این، نخستین بار از شروع بحران پناهندگان است که نیروهای فرانتکس، با این ظرفیت به این منطقه اعزام می‌شوند. پیش‌بینی شده است که ابتدا حدود 60 کارمند به این منطقه اعزام شوند. این عملیات برای ماه‌های ژانویه و فوریه آینده تصمیم‌گیری شده است.
 
گفتنی است؛ در ماه مارس سال 2016 اتحادیه اروپا و ترکیه به توافق رسیدند تا هجوم پناهندگان از دریای اژه به اتحادیه اروپا را کاهش دهند. در این توافق آمده است که ترکیه باید کنترل‌های مرزی خود را تقویت کند و در مقابل، اتحادیه اروپا هم آزادی ویزا برای شهروندان ترک و تسریع مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را وعده داد.
 
از زمان کودتای نظامی نافرجام در ترکیه، تنش‌های بین آنکارا و کشورهای غربی شدت گرفته است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا مکرراً انتقادهایی را به اقدامات سرکوبگرانه اردوغان علیه مخالفان وارد کرده‌اند. پارلمان اتحادیه اروپا چندی پیش خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد.
 
در همین راستا، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه، در اواخر نوامبر 2016 اتحادیه اروپا را تهدید کرد که اگر به مواضع فعلی خود در قبال آنکارا ادامه دهد، مرزهای خود را برای هجوم پناهندگان به اروپا می‌گشاید.
 
سال 2016؛ سالی پر از تراژدی برای پناهجویان
 
در همین راستا العالم در گزارشی نوشت: کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که سال 2016 مرگبارترین سال تاریخ این سازمان برای پناهجویان بوده است. سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 5 هزار پناهجو در تلاش برای رفتن به کشورهای اروپایی، قربانی حوادث مختلف شده‌اند.
 
 
پناهجویان میان دو سیم خاردار
 
ویلیام اسپیندلر تصریح کرد: با افزایش شمار قربانیان در آب‌های مدیترانه، باید راه‌ها و گذرگاه‌های بیشتری از سوی کشورهای اروپایی برای ورود این پناهجویان و پذیرش سریع و بلامانع آن‌ها در خاک این کشورها گشوده شود.
 
اسپیندلر گفت: گشودن این راه‌ها در کنار اسکان دادن به این پناهجویان و حمایت‌های مالی و تحصیلی از آن‌ها سبب خواهد شد که پناهجویان برای رساندن خود به آن سوی آب‌ها به سفرهای خطرناک از طریق قاچاقچیان تن ندهند. این پیشنهادهای اخیر اسپیندلر در حالی ارائه شده است که آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهند در سال 2016 میلادی، هر روز 14 نفر از پناهندگان جان خود را در آب‌های مدیترانه از دست داده‌اند.
 
سیاست‌های زیادی‌خواهانه ترکیه، عامل آوارگی میلیون‌ها انسان
 
پناهجویان میان دو سیم خاردار
 
سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ترکیه بزرگترین متهم ایجاد بحران منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه و پناهجویان است. آنچه که امروزه با عنوان بحران پناهجویی مطرح می‌شود، به خاطر زیاده‌خواهی‌ها و محاسبات اشتباه ترکیه در منطقه است. 
 
وی افزود: ترکیه به بهانه‌های واهی و با تحریک تروریست‌ها و حمایت از آن‌ها امنیت منطقه و بخصوص کشور سوریه را بر هم زد و نتیجه آن، امروز آوارگی میلیون‌ها انسان در سراسر اروپا است.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: کشورهای اروپایی ابتدا به خاطر ژست‌های حقوق بشری، بخشی از این پناهجویان را پذیرفتند اما به دلیل ازدیاد پناهجویان و تغییر برنامه‌های سیاسی اتحادیه اروپا این روند ابتر ماند و بر همین اساس، پناهجویان در خاک اروپا و یا پشت مرزهای کشورهای اروپایی، اوضاع اسفباری را می‌گذرانند.
 
ساداتیان ادامه داد: کشورهای اروپایی به تهعد خود در قبال پناهجویان پایبند نماندند و اینکه در هر حمله تروریستی پناهجویان را متهم ردیف اول قرار می‌دهند، به این دلیل است که می‌خواهند به بهانه‌های مختلف، دیدگاه جهان را نسبت به پناهجویان تغییر داده و کوتاهی‌های خود در قبال آن‌ها را توجیه کنند.
 
وی افزود: آتش‌بس در سوریه و آزادی حلب، در آینده برای حل بحران پناهجویان مفید خواهد بود اما در شرایط کنونی نمی‌تواند برای این بحران راه‌حل مناسبی داشته باشد.
 
ساداتیان در پایان، در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دبیرکل سازمان ملل، وضعیت پناهجوها بهبود می‌یابد یا خیر، خاطرنشان کرد: خط مشی سازمان ملل در همه ادوار مشخص بوده و با تغییر دبیرکل، تحولات عمده‌ای رخ نمی‌دهد. با توجه به اینکه سازمان ملل، نقش یک سازمان دست‌نشانده را دارد، حتی با آمدن گوترس هم، نسبت به حل بحران‌های جهانی بخصوص بحران پناهجویان نباید دلخوش بود.
 
در پایان باید اذعان داشت که غرب و اروپا در حالی در قبال پناهجوجان مواضع سرسختانه می‌گیرند که خود، با فتنه‌افکنی و تروریسم‌پروری در منطقه آسیای غربی، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل آوارگی و بی‌خانمانی هزاران پناهجو در سراسر خاک اروپا هستند. در این میان، اینکه اختلاف ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان، در نهایت به چه عاقبتی منتهی می‌شود، مسأله مهمی است که شاید نتوان پاسخ قطعی به آن ارائه داد و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد؟
 
کد مطلب : ۱۰۵۶۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.