آسوشیتدپرس: آمریکا به یک تماشاگر محض در مذاکرات سوریه تبدیل شده است

19 دی 1395 ساعت 11:52

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت روسیه، ایران و ترکیه کاری کردند که آمریکا به یک تماشاگر محض در مذاکرات سوریه تبدیل شود.


 
به گزارش عصر تعادل، پایگاه اینترنتی خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش اذعان کرد: رهبری مذاکرات صلح سوریه به روسیه، ترکیه و ایران واگذار شده است. در این میان دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، فقط نقش یک تماشاگر را در حوادث سوریه بازی می‌کند.
 
آسوشیتدپرس از عملکرد ضعیف دولت اوباما در مذاکرات سوریه انتقاد کرد و نوشت: آمریکا پس از سال‌ها ناکامی در پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه اکنون، همزمان با رسیدن به پایان دوره خود تنها به یک تماشاگر محض تبدیل شده است.
 
این رسانه آمریکایی به رایزنی "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، با وزرای خارجه روسیه، ترکیه و کشورهای عربی درباره تلاش‌های آتش‌بس اشاره کرد و نوشت: دو هفته مانده به آغاز ریاست‌جمهوری "دونالد ترامپ"، دولت اوباما دیگر حتی داعیه ایفای نقش رهبری در مذکرات صلحی که سالها رهبری آن را بر عهده داشت هم ندارد.
 
رهبری این مذاکرات به روسیه و در سطحی پایین‌تر به ترکیه و ایران واگذار شده است. پس از آنکه روسیه کمک کرد ماه گذشته نیروهای معارض و تروریست‌ها از شهر حلب به عقب رانده شوند، حالا مسکو نقش رهبری روند صلح را در سوریه برعهده گرفته است. روسیه نشان داد بدون حضور آمریکا هم می‌توان به صلح رسید و حالا برای اثبات موفقیت خود، دستور به کاهش نیروهای نظامی در سوریه داده است.
 
فرستادگان روسیه مقدمات برگزاری نخستین دور از مذاکرات میان مقامات سوریه و مخالفان دولت را پس از یک سال فراهم کرده‌اند. قرار است این مذاکرات اواخر ژانویه در آستانه (پایتخت قزاقستان) برگزار شود. 
 
"جان کربی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توضیح کنار گذاشته شدن این کشور از روند صلح سوریه گفت: ما هنوز به طور ضمنی پای میز مذاکرات هستیم. من متوجه این موضوع هستم، ممکن است در مذاکرات آستانه و یا مسکو حضور نداشته باشیم؛ اما این بدان معنا نیست که آمریکا از سوریه کنار گذاشته شده است و یا ما سوریه را رها کرده‌ایم.
 
آسوشیتدپرس در پایان نوشت: هنوز مشخص نیست "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، چه سیاستی را در قبال سوریه اتخاذ خواهد کرد. شاید به همین دلیل است که دیپلمات‌های آمریکایی از درگیر شدن در هر طرح جدیدی که نیازمند نقش پایدار واشنگتن است، اجتناب می‌کنند. طبیعی است دولت اوباما درمورد مشارکت بیشتر در روند صلح سوریه با احتیاط عمل می‌کند و بیش از همه ایفاگر نقش یک ناظر است.


کد مطلب: 105655

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/105655/آسوشیتدپرس-آمریکا-یک-تماشاگر-محض-مذاکرات-سوریه-تبدیل-شده

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir