۰

ماراتن «حقیقتی‌»ها در جشنواره‌ی فیلم فجر

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
ماراتن «حقیقتی‌»ها در جشنواره‌ی فیلم فجر
به گزارش عصر تعادل،با اعلام لیست 11 فیلم‌ مستند جشنواره‌ی فیلم فجر، تنها 2 مستند حاضر در این رویداد، در جشنواره‌ی سینما حقیقت نبودند و بقیه آثار از فیلم‌های برگزیده‌ یا به نمایش درآمده در بزرگترین رویداد سینمای مستند ایران هستند. 
مستند «صفر
 تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی است که تهیه‌کننده‌ی آن را مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی برعهده داشته‌اند.

مستند صفر تاسکو 
این مستند، برگزیده‌ی بهترین مستند جشنواره‌ی سینما حقیقت است و زندگی خواهران منصوریان را از روستای سمیرم که زندگیشان را از صفر تا سکوی قهرمانی ووشو پیش می‌برند، روایت می‌کند.
پژوهشگر این مستند سحر مصیبی است و دیگر عوامل عبارتند از: تصویربردار: رضا عبیات،صدابردار: علیعلوی،صداگذار: رامین ابوالصدق،تدوینگر: همیلا مؤید،نویسنده گفتار متن: سحر مصیبی،گوینده متن: الههمنصوریان،آهنگساز: امین بهروززاده، عکاس: مریم مجد.

مستند آبی کم رنگ
«آبی کم رنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی از دیگر مستندهای است که در جشنواره‌ی حقیقت گذشته به نمایش درآمد و آرش لاهوتی برای این فیلم، سه جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش بین الملل، تندیس بهترین مستند بلند شهید آوینی و جایزه بهترین تدوین دهمین جشنواره سینماحقیقت را گرفت.
این مستند که در شبکه مستند سیما تهیه شده است،36 سال پس از جنگ تحمیلی را روایت می‌کند در آسایشگاه جانبازان.
پژوهشگر مستند «آبی کم رنگ» آرش لاهوتی است و سایر عوامل آن عبارتند از:تصویربردار: صادق سوری،صدابردار:هادی ساعد محکم و علی علوی،صداگذار: مهرشاد ملکوتی،تدوینگر: آرش لاهوتی،آهنگساز: افشین عزیزی،عکاس:صادق سوری و تهیه‌کننده: آرش لاهوتی.

مستند آوانتاژ
مستند «آوانتاژ» به کارگردانی: محمد کارت نیز که در جشنواره‌ی حقیقت گذشته، تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند را برای کارگردانش به همراه داشت، در شبکه مستند سیما تهیه شده است و در بخش رقابتی جشنواره‌ی فیلم فجر هم به نمایش درخواهد آمد.
این مستند زندگی کنونی تعدادی کارتن خواب بهبود یافته که دوران بازپروری را سپری می‌کنند، روایت می‌کند،آنها برای اثبات توانای‌هایی خود یک تیم فوتبال هم تشکیل داده‌اند.
پژوهشگر این مستند محمد کارت است و سایر عوامل آن عبارتند از تصویربردار: جواد رزاقی زاده،صدابردار: مهدیکارت،صداگذار: آرش قاسمی،تدوینگر: اسماعیل علیزاده،آهنگساز: صبا ندایی،عکاس: سجاد عسکری،تهیه‌کننده: محمدکارت و آبان عسکری.

مستند بزم رزم 
مستند «بزمِ رزم» به کارگردانی: سید وحید حسینی است که جایزه بهترین پژوهش و بهترین صدا (در این بخش مشترکا با آوانتاژ) را در جشنواره‌ی حقیقت گرفت و شبکه مستند هم جایزه‌اش را به این مستند داد.
این مستند نگاهی دارد به کارنامه موسیقی در دوران جنگ.
پژوهشگر این مستند سید وحید حسینی است و سایر عوامل آن عبارتند از: تصویربردار: امیر مهریزدان،صدابردار: کاوهعابدین،صداگذار: آرش قاسمی،تدوینگر: محدثه گلچین عارفی،نویسنده گفتار متن: سید وحید حسینی و محدثهگلچینعارفی،گوینده متن: صابر ابر، عکاس: نغمه تهرانی،تهیه‌کننده: مهدی همایونفر و سید وحید حسینی و تهیه شده در روایت فتح.

مستند رئیس الوزراء 
مستند «رئیس الوزراء» به کارگردانی: سید محمدرضا هاشمیان ساخته شده است که در جشنواره‌ی اخیر حقیقت به نمایش درآمد.
سایر عوامل این مستند عبارتند از: پژوهشگر: سید محمدرضا هاشمیان،تصویربردار: امیر موسوی،تدوینگر: اوژن سیداشرفی،نویسنده گفتار متن: سید محمدرضا هاشمیان،گوینده متن: مجید برزگر،تهیه‌کننده: سید محمدرضا هاشمیان و تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
این مستند درباره‌ی زندگی سیاسی و اجتماعی "احمد قوام السلطنه" است که پنج بار در تاریخ سیاسی ایران به نخست وزیری رسید و حضور وی در قدرت با تحولات بین‌المللی فراوانی همراه بود.

مستند فوق ماراتن 
مستند «فوق ماراتن» به کارگردانی سعید کشاورز درباره‌ی قدرت پسر 32 ساله و فقیر روستایی در نزدیکی شیراز است که کارگر نظافتچی کشتارگاهی در همان روستا است. او در آبان ماه 94 رکوردی به مسافت 92 کیلومتر دویدن متوالی را به نام خود ثبت کرده است و در یک مصاحبه تلویزیونی او را به عنوان قهرمان رکورددار دو فوق ماراتن دنیا معرفی کرده‌اند.
سایر عوامل این مستند عبارتند از: پژوهشگر: سعید کشاورز،تصویربردار: سعید کشاورز،صدابردار: محمد زمانثانی،صداگذار: آرش قاسمی،تدوینگر: بابک حیدری،نویسنده گفتار متن: سعید کشاورز،گوینده متن: قدرتبیات،آهنگساز: صبا ندایی،عکاس: امید ابیوردی و تهیه‌کننده سعید کشاورز و امید ابیوردی.
این مستند نیز در جشنواره‌ی اخیر حقیقت به نمایش درآمد.

مستند انحصار ورثه 
مستند «انحصار ورثه» به کارگردانی: محمدعلی شعبانی است که جایزه‌ی ویژه شهید آوینی جشنواره‌ی حقیقت را گرفت، این مستند درباره‌ی مرتضی آوینی است و دست‌اندرکاران آن این مستند درباره‌ی آن نوشته‌اند:«مرتضی آوینی که بود و چگونه تبدیل به بزرگترین برند فرهنگی انقلاب اسلامی شد.»
پژوهشگر این مستند، محمدعلی شعبانی است و سایر عوامل آن عبارتند از:تصویربردار: میثم ریاحی و مهدیآزادی،صدابردار: رضا ترین سان و عادل انیسی،صداگذار: مهرداد جلوخانی،تدوینگر: محمدعلی شعبانی،نویسنده گفتار متن: محمدعلی شعبانی،گوینده متن: ناصر طهماسب و محمدعلی شعبانی،عکاس: یوسف قاسمی،تهیه‌کننده:محمدعلی شعبانی و حسین افشار.

مستند متهمین دایره بیستم 
مستند «متهمین دایره بیستم» به کارگردانی: حسام اسلامی است که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است. 
این مستند سرگذشت یک گروه نوجوان بزهکار در گذر پنج سال از زندگی آنهاست. آنها به سرپرستی احسان، یکی از اعضای گروه، دزدی می‌کنند تا خرج رفیق‌شان که به خاطر آنها زندان افتاده را بدهند و رضایت شاکیهای او راجلب کنند.
پژوهشگر مستند «متهمین دایره بیستم» نسیم مرعشی است و سایر عوامل آن عبارتند از:تصویربردار: مهدیآزادی،صدابردار: احمد افشار، تدوینگر: مهدی جبین شناس،نویسنده گفتار متن: احسان لطفی و نسیم مرعشی،گوینده متن: حسام اسلامی،تهیه‌کننده: حسام اسلامی.
مستند «متهمین دایره بیستم» در جشنواره‌ی حقیقت گذشته،نامزد بهترین فیلم و کارگردانی بود.

مستند آهستگی 
مستند «آهستگی» به کارگردانی: یاسر خیّر  است که در خلاصه‌ی موضوع آن آمده است:«تشخیص بیماری ام.اس برای رضا درانی، باعث ایجاد تنش در زندگی مشترکش با فرزانه نظری میشود. این تنش با ورود سایر اعضای خانواده به آهستگی به بحران بدل می‌گردد. تصمیم به جدایی یا ماندن، آخرین انتخاب آنها پس از 26 سال زندگی مشترک است.»
پژوهشگر این مستند که در جشنواره‌ی اخیر سینما حقیقت به نمایش درآمد، یاسر خیّر است و سایر عوامل آن عبارتند از:تصویربردار: بهروز بادروج،صدابردار: حسن شبانکاره،صداگذار: حسن شبانکاره،تدوینگر: اسماعیلمنصف،آهنگساز: پژمان خالقی،عکاس: آرمان گلستانه، تهیه‌کننده: یاسر خیّر. 
اما «ناپدید» به کارگردانی فرحناز شریفی و تهیهکنندگی احسان رسول‌اف و «کویرس سوریه کوچک» به کارگردانی سعید صادقی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی تنها دو مستندی هستند که در جشنواره‌ی فیلم حقیقت به نمایش درنیامده بودند و در فیلم فجر رونمایی خواهند شد؛خبرنگار ایسنا پیگیر اطلاعات و مشخصات این دو فیلم است که متعاقبا منتشر خواهد شد.
کد مطلب : ۱۰۵۶۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.