۰

7 کلید موفقیت زیدان در رئال

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۵
به گزارش عصر تعادل ،در تاریخ 12 آوریل 2016، رئال مادرید در آلمان در برابر ولسفبورگ با 2 گل شکست خورد تا کار این تیم برای صعود به مرحله نیمه نهایی بسیار دشوار شود.
 
اما از آن تاریخ، کهکشانی ها 39 بازی متوالی را بدون شکست پشت سر گذاشتند و علاوه بر فتح لیگ قهرمانان، جام باشگاه های جهان و سوپرکاپ اروپا، به رکورد شکست ناپذیری شاگردان لوییس انریکه و رقیب دیرینه نیز دست یافتند.
 
در ادامه به دلایل بهبود روند رئال مادرید تحت هدایت زیزو خواهیم پرداخت:
 
1- کمپ آرام
 
از زمانی که زیدان هدایت رئال را بر عهده گرفت، فضای کمپ تمرینی رئال مادرید به طرز عجیبی آرام شده است.
 
 

 
 
معدود اتفاقاتی در این ماه ها آرامش فضای داخلی لوس بلانکوس را بر هم زده که در تیم بزرگی مانند رئال مادرید که رسانه ها اخبار مربوط به این را به شدت پوشش می دهند طبیعی است. حتی حکمی که از سوی فیفا مبنی بر محرومیت این تیم از شرکت در بازار نقل و انتقالات نیز صادر شد تاثیر چندانی در شرایط این تیم نداشت.
 
2- قهرمانی در جام های مختلف
 
سه جام از چهار جام ممکن، کارنامه زیزو در این یک سال زمان حضور او روی نیمکت قوهای سپید بوده که نتیجه درخشانی به شمار می آید.
 
 

 
 
به جز لالیگا، که در زمانی که زیزو به سمت هدایت سرمربی رئال مادرید انتخاب شد تقریبا تکلیف آن مشخص شده بود، رئال با زیدان فاتح لیگ قهرمانان اروپا، سوپر کاپ اروپا و جام باشگاه های جهان شده است.
 
3- مدیریت روزهای دشوار
 
در روزهای ابتدایی فصل جاری، رئال مادرید 4 تساوی متوالی در برابر لاس پالماس، ویارئال، دورتموند و ایبار کسب کرد که باعث افزایش انتقادات از تیم زیدان شد.
 
 

 
 
اما سرمربی فرانسوی کهکشانی ها حداقل در ظاهر آرامش خود را به طور کامل حفظ کرد و یک پیروزی 1-6 در خانه بتیس، باعث بازگشت رئال به جاده پیروزی های متوالی و روزهای شیرین شد.
 
4- مدیریت ترکیب رئال
 
همانطور که از رئال مادرید، به عنوان یکی از بزرگترین و مشهورترین باشگاه های جهان فوتبال انتظار می رود، ترکیب این تیم پر از ستارگان گرانقیمت، جاه طلب و بین المللی است.
 
استفاده صحیح از این بازیکنان و راضی نگه داشتن بازیکنان بزرگی که به دلایلی، کمتر در ترکیب مورد استفاده قرار می گیرند یکی از چالش های بزرگ و دشوار حتی بزرگ ترین سرمربیان دنیای فوتبال است.
 
 

 
 
شاید کلید اصلی موفقیت زیرو روی نیمکت رئال را بتوان مدیریت ستارگانی مانند ایسکو، واران، خامس، موراتا، کواچیچ ..... و استفاده متناوب از آنها دانست به طوریکه حتی بازیکنان نامبرده نیز هر کدام در مقاطعی نقش مهمی در ثبت رکورد رویایی کهکشانی ها ایفا کرده اند.
 
این انعطاف پذیری در ترکیب بدان معناست که دیگر مصدومیت ستارگان بزرگ، به اندازه گذشته تاثیر مخربی در روند نتیجه گیری رئال مادرید ایجاد نخواهد کرد.
 
5- بهبود در پیکارهای هوایی
 
زیدان و کادر فنی، به طور مشخص روی قدرت سرزنی مدافعان خود، چه در بخش هجومی و چه در بخشی دفاعی کار کرده اند.
 
 

 
 
نمونه بارز این تلاش را می توان تاثیر مثبت و غیرقابل انکار سرخیو راموس در نبردهای هوایی در فاز تهاجمی دانست که بارها در دیدارهای حساسی مانند سوپرکاپ اروپا، ال کلاسیکو در نوکمپ و پیروزی لحظات پایانی برابر دیپورتیوو، تاثیر مثبت خود را نشان داده است.
 
البته به جز راموس، واران نیز تبحر ویژه ای در نبردهای هوایی دارد و مجموع این عوامل باعث شده کهکشانی ها در فصل جاری تنها 2 گل در لالیگا رو ضربات سر دریافت کنند و با با به ثمر رساندن 8 گل، بهترین تیم لالیگا از این حیث باشند.
 
6- نظم دفاعی
 
تنها ویارئال با دریافت 14 گل در فصل جاری لالیگا، آماری بهتر از خط دفاعی مستحکم رئال مادرید به ثبت رسانده است.
 
 

 
 
اما در مقابل مدافعان رئال مادرید در امر گلزنی بهترین کارنامه را به ثبت رسانده اند. علاوه بر ستارگانی مانند راموس و واران، مدافعانی چون په په، ناچو، کارواخال، مارسلو و دانیلو مجموعا 18 گل به ثمر رسانده و 15 پاس گل برای هم تیمی های خود مهیا کرده اند.
 
7- هوشیاری تاکتیکی
 
علیرغم اینکه با بررسی کارنامه و دستاوردهای زیدان در یک سال اخیر بی شک به توانایی او صحه خواهیم گذاشت، اما در طی این یک سال بارها و در مقاطع مختلف سوالاتی جدی در مورد افکار زیزو به وجود آمده است.
 
پیش از آغاز دربی مادرید، تردیدهای زیادی در مورد فلسفه تاکتیکی زیدان و افکار وی به وجود آمده بود و استفاده از لوکاس وازکز و ایسکو باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شده بود که در نهایت نتیجه حاصل شده باعث تمجید همگان از تاکتیکی های زیزو شد.
 
 

 
 
نبرد نوکمپ یکی دیگر از آزمون های بزرگ سرمربی جوان فرانسوی بود که مثلث مودریچ، کواچیج و ایسکو در نهایت تسلط بالایی بر خط میانی قدرتمند بارسلونا داشتند.
 
در حالیکه تنها یک سال از عمر مربیگری زیدان روی نیمکت کهکشانی ها سپری شده است، آمار، ارقام و نتایج حاکی از توانایی های بی حرف و حدیث این سرمربی فرانسوی است اما بدون شک ادامه فصل جاری می تواند آزمون بزرگ دیگری پیش روی زیدان باشد.
 
کد مطلب : ۱۰۵۸۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.