۰

فیلترینگ در ایران؛ قطع دسترسی در هنگ کنگ!

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۲
به گزارش عصرتعادل، روز گذشته خبری در بسیاری از رسانه های معتبر بین المللی از جمله Verge و Engadget منتشر شد که بر اساس آن، فیلترینگ اینترنت در ایران باعث قطع دسترسی کاربران به برخی از وب سایت ها در کشورهایی مانند روسیه و هنگ کنگ شده است.
 
 فیلترینگ در ایران؛ قطع دسترسی کاربران در هنگ کنگ!

بر اساس این گزارشات، فیلترینگ ایران بر روی وب سایت های هرزه نگاری باعث شده دسترسی کاربران از کشورهایی مانند روسیه و هنگ کنگ نیز به این وب سایت ها مسدود شود. آنگونه که Verge توضیح داده، این اتفاق به بخشی اساسی و البته غیر امن در شبکه اینترنت به نام Border Gateway Protocol یا پروتکل دروازه ای مرزی باز می گردد.
 
این پروتکل در واقع روشی است که سرویس دهندگان اینترنتی از آن برای تبادل و توزیع اطلاعات روتینگ استفاده می کنند که دستور العمل هایی هستند که کاربران را به سروری که در جست و جوی آن هستند هدایت می کند. اما مشکل اساسی BGP عدم وجود قوانین امن و نبود استانداردهایی است که از هدایت کاربران به مسیرهای نادرست جلوگیری کند.

تا کنون کشورهایی مانند پاکستان برای فیلتر کردن یوتیوب و ترکیه برای فیلتر کردن سرویس هایی از آمازون، مایکروسافت و برخی شبکه های خبری از روش مشابهی استفاده کرده اند و با استفاده از همین نکته، کاربران را به صفحات دیگری هدایت می کنند و به نوعی دسترسی به وب سایت مورد نظر را مسدود می نمایند.
 
اما این بار و زمانی که در ایران از این روش برای فیلترکردن وب سایت های غیر اخلاقی استفاده شده، مسیر پیشنهادی ایران از آنجا که کشور ما مرکزی کلیدی در مسیردهی ترافیک اینترنت در منطقه به شمار می رود گسترش یافته و کاربرانی که برای مثال از هنگ کنگ نیز قصد ورود به سایت های مورد اشاره را داشتند، با هدایت شدن به مسیر پیشنهادی ایران با صفحه فیلترینگ مواجه شده اند.

به گزارش Verge، شبکه های اینترنتی خارجی با مسدود کردن این مسیرها مشکل ایجاد شده برای کاربران خارجی را حل کرده اند اما این نکته نشان می دهد برخی زیر ساخت های اینترنت بین المللی نیاز به بازبینی بیشتری دارند.
کد مطلب : ۱۰۵۹۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.