۰

باور اردوغان به انجام همکاری‌های جدید با ترامپ

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۶
باور اردوغان به انجام همکاری‌های جدید با ترامپ
به گزارش عصر تعادل، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانسی با اشاره به کودتا 15 ژوئیه اعلام کرد: این کودتا اولین خیانت گولنیست‌ها علیه دولت و ملت ترکیه نیست اما می‌توان آن را بزرگترین و بی‌پرواترین خیانت علیه کشور دانست. می‌توان این کودتا را توطئه‌آمیزترین عملیات تروریستی دانست.
وی ادامه داد: اکنون مشاهده می‌کنیم اعضای وابسته به سازمان فتو که در کشورمان در لیست سیاه قرار گرفته‌اند در دانشگاهی در آمریکا درس می‌دهند. چگونه می‌توان این مساله را توضیح داد؟ ما به مبارزات خود تا زمانی که تمام افراد گناهکار در ترازوی عدالت مورد سنجش قرار گیرند و بی‌گناه و گناهکار از یکدیگر جدا شده و کاملا مشخص شوند، ادامه خواهیم داد. ما مبارزات خود را علیه این غده سرطانی که در میان ما بزرگ شده است و در طول 25 سال گذشته همانند یک اختاپوس به دنیا چسبیده است، ادامه خواهیم داد. این مبارزه زمانبر است اما هرگز عقب نشینی نخواهیم کرد.
اردوغان افزود: سازمان فتو در 115 کشور مدارسی داشته است. اکنون در 6 کشور این مدارس بسته شده و در دو کشور تحت کنترل قرار گرفته است. همچنین در 7 کشور نیز این مدارس به انجمن معارف ترکیه واگذار شده است. در واقع مبارزه علیه این گروه تروریستی که همانند اختاپوس در سراسر دنیا گسترش یافته است کار آسانی نیست. این سازمان از تمام امکانات خود برای دشمنی علیه کشورمان استفاده می‌کند.
رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: در سفر خود به آمریکا در سال گذشته متوجه شدید که این سازمان تنها از مدارس فصلی خود سالانه 500 میلیون دلار به دست می‌آورد. این گروه تروریستی که در همه ارگان‌های ما نفوذ پیدا کرده است در وزارت خارجه کشورمان نیز حضور دارد. بر همین اساس اگر تعداد کارکنانمان کاهش یابد باز هم این مبارزه را ادامه خواهیم داد. اگر در این مسیر همت کنید ما نیز از شما حمایت خواهیم کرد.
وی با تاکید بر مبارزه ترکیه با پ.ک.ک، گولنیست‌ها و داعش و با اشاره به حملات تروریستی در ترکیه گفت: آنها که مناطقی را در کشورمان مورد هدف قرار می‌دهند در واقع تلاش می‌کنند که آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد را به کشورمان انتقال دهند. اما آنها موفق نخواهند شد. ملت ما یکدیگر را بیش از هر زمان دیگر در آغوش خواهند گرفت.
رئیس‌جمهور ترکیه گفت: برخی با سوءاستفاده از حملات تروریستی داعش که بیشترین ضرر را علیه مسلمانان می‌رساند، علیه اسلام دشمنی می‌کنند. برخی از سیاستمداران غربی نیز به این استثمار متوسل می‌شوند. در حال حاضر نگرانی‌های ما نسبت به وضعیت مسلمانان در کشورهای غربی در حال افزایش است. این مساله برای ادامه آرامش و صلح در سراسر جهان بسیار خطرناک است.
وی با اشاره به حضور پناهجویان سوری و عراقی در ترکیه گفت: برای توقف خونریزی‌ها در سوریه بسیج شده‌ایم. 45 هزار برادر ما از حلب خارج شدند. برای خروج آنها شب و روز تلاش کردیم. همچنین برای برقراری آتش‌بس گام‌های تاریخی برداشتیم. زمینه را برای انجام مذاکرات آستانه فراهم کردیم. آتش‌بس با وجود تمام کارشکنی‌ها یک فرصت مناسب است. تلاش می‌کنیم که این آتش‌بس هدر نرود.
اردوغان با اشاره به عملیات سپر فرات نیز گفت: با عملیات سپر فرات توانستیم تهدید داعش را از مرزهایمان پاک کنیم. این عملیات ما بزرگترین ضرر را علیه داعش وارد کرد. می‌توانیم بگوییم که در این اواخر ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در مبارزه با این گروه تروریستی جا مانده است. هرآنچه که لازم باشد برای امنیت ملی کشورمان انجام می‌دهیم. در همین راستا نخست وزیر کشورمان به تازگی در بغداد و اربیل بود. در آنجا نشست‌های همکاری استراتژیک در سطوح عالی با مقامات عراقی برگزار کرد. تدابیر خود را در برابر تحولات سنجار، تلعفر و موصل اتخاد کردند. اکنون تماس تلفنی که با العبادی داشتیم و مذاکرات نخست وزیر کشورمان در نقشه راهمان بسیار مهم است.
وی با اشاره به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت: ترکیه می‌خواهد همکاری‌اش با آمریکا در برابر داعش، سازمان فتو و دیگر گروه‌های جدایی طلب با عزمی راسخ و بدون هیچ تردیدی ادامه یابد و آنها را در کنار خود احساس کند. پس از مراسم تحلیف ترامپ در 20 ژانویه به دیالوگ موجود میان دو کشور سرعت خواهیم بخشید. بر این باوریم که با ترامپ می‌توانیم در زمانی کوتاه به خصوص در مسائل منطقه‌ای به توافق برسیم.
وی افزود: اولویت‌ ما برای روند پیوستن به اتحادیه اروپا تغییر نیافته است. باز هم عضویت در اتحادیه اروپا برای ما یک اولویت بوده و تغییر نیفتاده است و یک انتخاب استراتژیک است. اما در حالی که گام‌های درستی را برای رسیدن به این هدف برمی‌داریم و در برابر هرگونه سیاست‌های دوگانه آنها سر فرود نخواهیم آورد. تنها زمانی که هردو طرف به طور متقابل به سمت جلو گام بردارند همکاری‌ها معنادار خواهد شد.
کد مطلب : ۱۰۵۹۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.