۰

از عاشقانه‌ای متفاوت تا فیلم دفاع مقدسی در «چشم‌انداز» فجر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۱
به گزارش عصر تعادل، بخش چشم‌انداز سینمای ایران در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی با 44 فیلم و حداکثر ظرفیت قید شده در فراخوان تکمیل شده که حمید نعمت‌الله تنها کارگردانی است که دو فیلم را در مقام کارگردان در جشنواره دارد.

«دعوتنامه»
مهرداد فرید کارگردان و تهیه‌کننده، در «دعوتنامه» داستان جیب بری را روایت می‌کند که با زدن جیب زائران در حرم امام رضا (ع) روزگار می‌گذراند، اما پس از چندی از کرده‌ی خود پشیمان می‌شود.
در این فیلم که گفته می‌شود برخلاف انتظار، ماهیت طنز ندارد میترا حجار، شقایق فراهانی و حمیدرضا آذرنگ بازی کرده‌اند.

«آزاد به قید شرط»
جدیدترین ساخته حسین شهابی که تهیه‌کنندگی و نویسندگی آن را نیز برعهده دارد، به معضلات اجتماعی زندانیان آزاد شده پس از دوران حبس طولانی می‌پردازد.
امیر جعفری، لیلا اوتادی، شقایق فراهانی، دیبا زاهدی، امیر دلاوری، رامین راستاد، شکرخدا گودرزی، امیر دژاکام و سیامک احصایی جمعی از بازیگران این فیلم هستند.

«اشنوگل»
این فیلم که ابتدا «چهل مروارید» نام داشت، به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرندی و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری ساخته شده و  در آن بازیگرانی چون برزو ارجمند، ماه‌چهره خلیلی، کاوه سماک‌باشی، رحیم نوروزی، محمد عفراوی، محمد دلگشا، محمد رضا اربابی، مصطفی نصیری، علی عبادی، لویک زاکاریان، هاشم مسعودی و مرضیه شاملو نقش‌آفرینی کرده‌اند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «یونس به عنوان فرمانده گردان غواصان سه شب قبل از عملیات در منطقه عملیاتی مفقودالاثر شده است،حالا پس از سی سال اطلاعاتی به دست می‌آید که نشان می‌دهد احتمالا یونس زنده است و در آن زمان به واسطه منافقان با دشمن همکاری کرده است.»

«امپراطور جهنم»
یکی دیگر از فیلم‌های پذیرفته شده در بخش چشم‌انداز جشنواره فیلم فجر «امپراتور جهنم» تازه ترین ساخته پرویز شیخ طادی است که محمد خزاعی، یکی از دبیران قبلی جشنواره فیلم فجر آن را تهیه‌ کرده است.
بخشی از این فیلم با نام قبلی «سفر اسماعیل»  در لوکیشنی واقع در سعادت آباد و نیز شهر گرگان فیلمبرداری شده است.
علی نصیریان، علیرام نورایی، فرخ نعمتی بازیگران اصلی تازه‌ترین فیلم پرویز شیخ طادی هستند  که داستانی از عواطف لطیف کودکان سرزمین‌مان را با دیدگاهی دراماتیک و متفاوت از فرهنگ عاشورای حسینی به تصویر می‌کشد.

«ایستگاه اتمسفر»
یکی از فیلم‌ اولی‌های جشنواره فجر امسال «ایستگاه اتمسفر» به عنوان محصولی از موسسه تصویر شهر، به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم خان است که محسن کیایی و رویا افشار در ان بازی کرده‌اند.
در خلاصه داستان «ایستگاه اتمسفر» آمده است: اتمسفر هوای زمین را دارد و ما هوای همدیگر را...

«ترومای سرخ»
این فیلم به کارگردانی اسماعیل میهن‌دوست با نام قبلی «تقصیر من نیست» در جشنواره امسال نمایش داده می‌شود.
پریوش نظریه، آتش تقی‌پور با حضور افتخاری مهتاب کرامتی، رضا کیانیان ، ویشکا آسایش، باران کوثری، مهوش افشار پناه و... بازیگران این فیلم هستند.
«ترومای سرخ» قصه‌ای عاشقانه در بستر یک سفر شهری در تهران است که طی این سفر شاهد تلاش شخصیت اصلی فیلم "پریوش نظریه" برای برقراری تعادل بین چهار بعد شخصیتی زن «معشوقه، مادر، آمازون و مادونا» هستیم.
همچنین گفته می‌شود در این فیلم بیش از 20 چهره جدید عرصه تئاتر همچون آبان حسین‌آبادی، آیدا سرشار، النا آهی، الهام طهموری، ایران مسعودی، تینا یونس‌تبار، پریسا پرهوده، حمیده فیروزی، روزبه اختری، ساناز نیکنام، سعیده فیروزی، شقایق شوریان، صائب دادو،علی میرزایی مهرجردی، فرشته محبی، ماندانا ممهد، مریم حیدری، مصطفی ایزدی، مهشید نوروزی، مهناز غلامی ذاکری، مینا محترمی، نازنین علی زاده، نیکان راست قلم، نیلوفر دهقان و یگانه رجبی اولین حضور سینمایی خود را تجربه‌کرده‌اند.

«خانه دیگری»
«خانه دیگری» به نویسندگی و کارگردانی بهنوش صادقی و با مضمونی اجتماعی داستان زندگی «مرجان» را روایت می‌کند که باید ظرف 10 روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او در طی این مسیر با موانعی روبرو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.
گوهر خیراندیش، لیلا زارع، پژمان بازغی، ناصر هاشمی، علیرضا جعفری، متین ستوده، روشنک گرامی، رابعه مدنی، پیمان یونسی، امیرجمشید صادقی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«دریاچه ماهی»
این فیلم به کارگردانی مریم دوستی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی نگاهی به وقایع پس از دفاع مقدس دارد و داستان چند خانواده را روایت می کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می رسند و در این میان عشق گمشدهای پیدا می‌شود. در واقع این فیلم تجلیلی از شهدای جاویدالاثر خواهد بود.
نادر فلاح، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، حسن نجاریان، رهام تدریسی، حدیثه تهرانی، مجتبی پیرزاده، صحرا اسداللهی، حسین باشه آهنگر، ابراهیم برزیده، علی نجاریان، کاوه احمدی، مهدی الیاسی، علی فرهادی، علی دهکردی و افشین هاشمی گروه گروه بازیگران این فیلم هستند.

«ماجان»
اولین تجربه سینمایی رحمان سیفی‌آزاد در مقام کارگردان با تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور ساخته شده و روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجه با فرزند خود روبرو هستند. 
در فیلم «ماجان» که محصول موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز، بهنوش بختیاری و بابک انصاری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«یادم تو را فراموش»
یکی از فیلم‌های جدید ساخته شده توسط علی عطشانی «یادم تو را فراموش» است که حسین یاری، میترا حجار، ماه‌چهره خلیلی، مازیار فلاحی، آزاده مهدی‌زاده، بیتا عطشانی و غزل یگانگی از بازیگران آن هستند.
در این فیلم مازیار فلاحی خواننده پاپ علاوه بر بازی در نقش خودش، موسیقی متن فیلم و قطعه‌ای با عنوان «یادم تو رو فراموش» را هم خوانده است.
به گفته عطشانی این فیلم سینمایی از فضای عاشقانه و متفاوتی که کمتر در فیلم‌های امروز سینمای ایران دیده شده برخوردار است.

«شعله‌ور»
و اما اخرین فیلمی که در این فهرست قرار دارد، «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله است که البته «رگ خواب» این فیلمساز در بخش سودای سیمرغ هم پذیرفته شده است.
محمدرضا شفیعی تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و فیلمنامه‌ آن را هم نعمت‌الله با همکاری هادی مقدم‌دوست به نگارش درآورده و بازیگرانی چون امین حیایی، دارا حیایی، زری خوشکام و پانته‌آ مهدی‌نیا در آن بازی کرده‌اند.
در خلاصه داستان «شعله‌ور» آمده است: «چیزی که بیش از همه‌ی سختی‌ها و آشفتگی‌ها، ذهن و زندگی فرید را درگیر و دچار فشار کرده، این است که "عددی" نشده و این احساس، همه‌ی زندگی او را تحت تأثیر قرار  می‌دهد».
کد مطلب : ۱۰۶۰۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.