فرمانده یا مشاور؟

23 دی 1395 ساعت 7:53

فرمانده سابق ارتش پاکستان با تعیین شروطی از جمله عضویت ایران در ائتلاف اسلامی ضد تروریسم حاضر به همکاری با عربستان خواهد شد؛ موضوعی که سخت است توسط عربستان مورد پذیرش قرار گیرد.


به گزارش عصر تعادل، سفر اخیر «راحیل شریف» فرمانده سابق ارتش پاکستان به عربستان و تقدیر ملک سلمان از وی به موضوع مهم رسانه های پاکستانی تبدیل شده است و کارشناسان به بحث و تبادل نظر در این مورد می پردازند.
پس از عزیمت راحیل شریف به ریاض رسانه های پاکستان اعلام کردند که مقامات عربستان وی را به عنوان فرمانده ائتلاف اسلامی به اصطلاح ضد تروریسم منصوب کرده اند. ائتلافی متشکل از ۳۹ کشور اسلامی که در آن نامی از ایران، عراق و سوریه به چشم نمی خورد و این خود چه معنایی می تواند داشته باشد.
عملیات ضرب عضب توانست در سطح بین المللی باعث شهرت این فرمانده پاکستانی شود و تمام نگاه ها به سوی وی معطوف شد
زمانی که راحیل شریف به فرماندهی ارتش پاکستان منصوب شد در اقدامی مناسب و به موقع عملیات «ضرب عضب» را در مناطق شمالی پاکستان و هم مرز با افغانستان برای مبارزه با تروریست ها آغاز کرد و در نتیجه این عملیات تعداد زیادی از تروریست ها یا کشته شدند و یا از منطقه گریخته و وارد خاک افغانستان شدند. این تروریست ها با ورود به خاک افغانستان دست به عملیات تروریستی زدند و این خشم مقامات دولتی افغانستان و مردم این کشور را برافروخت. عملیات ضرب عضب توانست در سطح بین المللی باعث شهرت این فرمانده پاکستانی شود و تمام نگاه ها به سوی وی معطوف شد.

پاکستان که خود قربانی تروریسم و افراطی گرایی حاصل از تفکرات وهابی سعودی است هرگز حاضر نشد که دست خود را به خون مسلمان بیگناه یمن آلوده کندر این میان عربستان سعودی از دولت پاکستان خواست تا نیروهای نظامی خود را برای مقابله با حوثی ها یه یمن اعزام کند و از دولت ریاض پشتیبانی نظامی و لجستیکی به عمل آورد. اما نمایندگان مجلس سنا و ملی پاکستان با این موضوع مخالفت کرده مقامات اسلام آباد را از جنگ نیابتی به سرپرستی عربستان سعودی در یمن بازداشتند.
علت مخالفت نمایندگان این بود که پاکستان کشوری است که ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت آن را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند و از سویی پاکستان در همسایگی ایران قرار دارد و ورود به جنگ نابرابر یمن می تواند امنیت داخلی و خارجی پاکستان را با مشکل جدی مواجه سازد. پاکستان که خود قربانی تروریسم و افراطی گرایی حاصل از تفکرات وهابی گرایانه عربستان سعودی است هرگز حاضر نشد که دست خود را به خون مسلمان بیگناه یمن آلوده کند و از طرفی روابط ایران و پاکستان از دیرباز دوستانه وتاریخی بوده و کمک نظامی و تسلیحاتی به عربستان می تواند پاکستان را وارد جنگی بین المللی کند.
محمد بن سلمان؛ وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان پیشنهاد داد که کشورهای اسلامی به مرکزیت ریاض ائتلافی بر ضد تروریسم تشکیل دهند. در همین راستا در ابتدا ۳۴ کشور اسلامی در لیست ریاض قرار گرفتند و پاکستان نیز از جمله کشورهایی بود که به لیست عربستان سعودی اضافه شد اما مقامات وزارت خارجه پاکستان در ابتدا از وجود چنین ائتلافی اظهار بی اطلاعی کردند اما پس از اعمال فشار مقامات سعودی و سفر محمد بن سلمان به اسلام آباد و دیدار وی با مقامات دولتی و نظامی پاکستان این کشور عضویت خود در ائتلاف اسلامی به اصطلاح ضد تروریسم را پذیرفت اما مقامات این کشور اعلام کردند نیروی نظامی به عربستان سعودی اعزام نمی کنند. در حقیقت پاکستان در صدد آن نبوده و نیست که مفاد ملی خود را قربانی زیاده خواهی های سران آل سعود کند  و بازیچه دست شاهزاده سعودی شود.
در مقطعی عربستان از حمایت دولت پاکستان مایوس شده و از «نارندرا مودی» نخست وزیر هند برای سفر به ریاض دعوت کرد و با سفر مودی به عربستان خشم مقامات پاکستانی از این اقدام آل سعود دو چندان شد و دولت اسلام آباد با این اقدام سعودیها تحت فشار قرار گرفت تا جایی که کارگران پاکستانی که سالها در این کشور مشغول فعالیت بودند از کارشان اخراج شده و بار دیگر فشار ها بر پاکستان دو چندان شد.
سران دولت اسلام آباد تصمیم گرفتند در مقابل عربستان سعودی نرمشی از خود نشان دهند در نتیجه در رزمایش نظامی «رعد شمال» که در عربستان سعودی برگزار شد ارتش پاکستان با اعزام نیرو و جنگنده نظامی قدرت نظامی خود را به نمایش گذاشت و با سفر نواز شریف و راحیل شریف به ریاض و حضور آنها در مراسم اختتامیه این رزمایش، سران سعودی به راحیل شریف پیشنهاد دادند که فرماندهی ائتلاف اسلامی به اصطلاح ضد تروریسم را به عهده بگیرد.

«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان نیز تایید کرد که راحیل شریف به فرماندهی ائتلاف سعودی برگزیده شده است اما نه مقامات سعودی و نه مقامات پاکستانی این خبر را تایید نکردند
در آن مقطع زمانی راحیل شریف نمی توانست تصمیمی درست درباره این موضوع اتخاذ کند اما پس از بازنشسته شدن وی از فرماندهی ارتش پاکستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ دولت سعودی از وی دعوت به عمل آورد که به ریاض سفر کند تا از وی تقدیر به عمل آید. رسانه های پاکستانی خبرهایی مبنی بر پیشنهاد آل سعود برای فرماندهی راحیل شریف بر ائتلاف اسلامی ضد تروریسم منتشر کردند و به گمانه زنی در این باره پرداختند. پس از آن «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان نیز تایید کرد که راحیل شریف به فرماندهی ائتلاف سعودی برگزیده شده است اما نه مقامات سعودی و نه مقامات پاکستانی این خبر را تایید نکردند و کارشناسان پاکستانی در برنامه هایی تلویزیونی به بحث درباره این موضوع پرداختند.
«مجیب الرحمان شامی» روزنامه نگار و سر دبیر روزنامه پاکستان در گفتگوی با شبکه تلویزیونی «جیو نیوز» در برنامه ای تحت عنوان «نقطه نظر» اعلام کرد کشورهای آذربایجان، تاجیکستان و اندونزی نیز به جمع ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم پیوسته اند و تعداد کشورهای عضو به ۴۲ کشور افزایش می یابد.
مجیب الرحمان شامی با بحث در مورد این موضوع اظهار داشت که هنوز در مورد فرماندهی «راحیل شریف» فرمانده سابق ارتش پاکستان بر ائتلاف اسلامی ضد تروریسم نمی توان به قطع یقین اظهار نظری کرد، چون وزیر دفاع پاکستان آن را تایید اما «مصدق ملک» دستیار ویژه نواز شریف؛ نخست وزیر پاکستان این موضوع را رد کرده است.
این روزنامه نگار پاکستانی تصریح نموده است: در صورتی که راحیل شریف فرماندهی این ائتلاف را به عهده گیرد، تنش بین ایران و عربستان پایان می یابد و کشورهای عراق و سوریه نیز می توانند به این ائتلاف بپیوندند و مسئله یمن نیز حل و فصل شود.
اجمل جامی؛ یکی دیگر از کارشناسانان پاکستانی نیز در این برنامه اعلام کرده است که در یکی از وب سایت های عربی از راحیل شریف به عنوان مشاور ائتلاف سعودی نام برده شده است. با وزارت خارجه پاکستان تماس گرفتیم آنها درباره این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند و پس از تماس با دفتر اطلاع رسانی ارتش پاکستان نیز آنها اعلام کردند گزارش تایید شده ای در این باره ندارند.
«سید زید زمان حامد» تحلیگر پاکستانی نیز تایید کرده است که راحیل شریف نمی تواند فرماندهی ائتلاف سعودی را عهده دار شود چون وی نظامی بازنشسته است 
از اظهارات این کارشناسان پاکستانی می توان به این نتیجه رسید که عربستان سعودی از راحیل شریف خواسته است که به عنوان مشاور نظامی با این کشور همکاری کند، چون وی یک نظامی بازنشسته است و هیچ کشوری حاضر نخواهد شد نظامیان خود را تحت امر یک نظامی بازنشسته در آورد. «سید زید زمان حامد» تحلیگر پاکستانی نیز تایید کرده است که راحیل شریف نمی تواند فرماندهی ائتلاف سعودی را عهده دار شود چون وی نظامی بازنشسته است و عربستان حاضر نخواهد شد که تمام اختیارات ائتلاف خود را به وی اعطا کند.

دومین و مهمترین شرط راحیل شریف این است که ایران نیز در ائتلاف ضد تروریسم حضور داشته باشد
افراد نزدیک به راحیل شریف اعلام کرده اند که راحیل شریف در سفر خود به ریاض شروطی را برای همکاری با ائتلاف سعودی تعیین کرده است اولین شرط این است که وی در صورتی حاضر به همکاری با این ئتلاف خواهد شد که تحت فرماندهی کسی قرار نگیرد. دومین و مهمترین شرط راحیل شریف این است که ایران نیز در ائتلاف ضد تروریسم حضور داشته باشد. 
آخرین شرط راحیل شریف این است که وی نقشی میانجیگر را در دوستی بین کشورهای اسلامی بازی کند. همکاری راحیل شریف با ائتلاف اسلامی ضد تروریسم در صورتی امکان پذیر است که ارتش پاکستان و نخست وزیر این کشور به وی اجازه دهند با اتخاذ چنین شروطی که منافع پاکستان را در سطح ملی و بین المللی تامین می کند با دولت آل سعود همکاری کند و به عنوان فرمانده نه مشاور ائتلاف ضد تروریسم نقش ایفا کند.
مشکل به نظر می رسد با تعیین چنین شروطی از طرف راحیل شریف و دولت اسلام آباد این فرمانده بازنشسته پاکستانی بتواند به فرماندهی چنین ائتلافی درآید چون مقامات سعودی خود طرح چنین ائتلافی را در ذهن خود پرورانده اند و به وسیله آن قصد دارند به مطامع خود در منطقه که همانا سرکوب شیعیان در منطقه خاورمیانه است، برسند و نمایندگان مجالس سنا و ملی پاکستان اجازه نخواهند داد که اسلام آباد وارد جنگ نیابتی عربستان در منطقه شود تا جایی که «رضا ربانی» رئیس مجلس سنای پاکستان به وزیر دفاع  و دولت نواز شریف دستور داده است در مورد این موضوع توضیحاتی به این مجلس ارایه دهند.
 


کد مطلب: 106332

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/106332/فرمانده-یا-مشاور

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir