۰

​سالروز آغاز عملیات «کربلا 6» توسط ارتش

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸
به گزارش عصر تعادل، عملیات «کربلا 6» را رزمندگان جان برکف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور آزادسازی ارتفاعات مهم شمال شرقی نفت شهر طراحی و اجرا کردند. جغرافیای طبیعی نفت شهر و ارتفاعات مرزی منطقه این شهر را از موقعیت نظامی مستحکم‌تری برخوردار کرده است. در آغاز هجوم ارتش عراق مدافعان اندک نفت شهر با اتکا به این ارتفاعات بیش از 48 ساعت مقاومت کردند.

این عملیات روز 23 دی ماه سال 1365، با رمز «یا فاطمه الزهراء‌ (س)» در منطقه عمومی سومار به وسعت تقریبی 100 کیلومتر مربع آغاز شد. رزمندگان ایرانی با عبور از موانع گوناگون از جمله میدان‏‌های وسیع مین، سیم‏‌های خاردار و تله‏‌های انفجاری، به دشمن بعثی یورش بردند و پس از شکستن خطوط و مواضع دشمن، بیش از 60 کیلومتر از خاک میهن اسلامی را آزاد کردند.

نفت شهر در دوم مهر سال 1359 اشغال شد و تا آخر جنگ در اشغال دشمن ماند. در عملیات «کربلا6» برای آزادی نفت شهر و تصرف نفت خانه عراق تلاشی صورت گرفت اما نتیجه‌ای حاصل نشد. در این عملیات گروهان‌های پیاده، زرهی و هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. نتیجه عملیات کربلای 6، کشته و زخمی شدن 3هزار نفر از افراد دشمن و همچنین منهدم گشتن تعداد 20 تانک و نفربر و11 هواپیما و دو بالگرد از دشمن بعثی و غنیمت گرفتن ده‌ها تانک و نفربر است.

با توجه به تاریخ اجرای عملیات کربلای 6 که چهار روز پس از اجرای عملیات «کربلا 5» که در منطقه شلمچه اجرا شد، به منظور کاهش فشار دشمن در جنوب و درگیر کردن نیروهای دشمن در غرب کشور عملیات کربلای 6 با حضور یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمد. دشمن در این عملیات با بمباران وسیع شیمیایی منطقه عملیاتی از جمله بیمارستان صحرایی «سومار» سعی در جلوگیری از پیشروی رزمندگان ارتش اسلام کرد هر چند در این عملیات هدف‌های پیش‌بینی شده تأمین نشد اما 40 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد شد و پشتیبانی از عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه با موفقیت انجام شد.

نتایج عملیات کربلا6 به این شرح است:

آزادسازی 40 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی.

انهدام گردان‌های 1 و 2 از تیپ 108- گردان 1 از تیپ606 ، یک گردان از تیپ 80 پیاده ، یک گردان از تیپ 45 ، یک واحد کماندویی و3000 نفر کشته و زخمی از نفرات دشمن.
کد مطلب : ۱۰۶۴۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.