۰

​نشست سه‌جانبه بحران قبرس/ نخست‌وزیر ترکیه به ژنو می‌رود

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۶
به گزارش عصرتعادل، برای اولین بار در دهه‌های اخیر این سه کشور درصدد استفاده از توافق سال ۱۹۶۰ برآمدند و اجازه مداخله در امور قبرس را دارند؛ توجیهی که دست‌کم یکی از این سه کشور برای مداخله در امور قبرس در گذشته استفاده می‌شد.

وزیر خارجه یونان معتقد است که دستیابی به راه‌حلی "پایدار و عادلانه" برای بحران قبرس ممکن است. قبرس در سال ۱۹۷۴ با ورود نیروهای نظامی ترکیه در پی کودتای ارتش وقت به دو قسمت تقسیم شد. قسمت شمالی آن به قبرس ترک‌نشین و قسمت جنوبی آن قبرس یونانی‌نشین نام گرفتند.

با این حال پس از سال‌ها، نیکوس آناستازیادس و مصطفی آکینجی، رهبران قبرس جنوبی و شمالی چهار روز در ژنو تلاش کردند تا به توافق دست یابند که این جزیره را بار دیگر تحت فدراسیون دو دولتی متحد سازند.

در همین حال بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای درباره این دیدار گفت: من از تداوم تمایل و تعهد دو طرف قبرسی استقبال می‌کنم. مذاکرات ژنو درباره حل مساله قبرس به هر دو طرف فرصت بی‌مثالی را برای دست یافتن به راه‌حل ارائه داده است. جانسون افزود: لندن، تمایل دارد که تحت هر شرایطی که می‌تواند به حل بحران قبرس کمک کند.

در اقدامی رو به جلو نمایندگان قبرس روز  چهارشنبه پیشنهادی را مطرح کردند که چگونه هر دو طرف محدودیت‌ها میان خود را تعریف کنند. دو طرف قبرس یونانی‌نشین و ترک‌نشین قصد دارند نقشه‌ای را به سازمان ملل ارائه دهند که طرح‌های منطقه‌ای خود و مذهبی‌ها را در آن به نمایش بگذارند.

در همین حال بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در اقدامی غیر منتظره قرار است در مذاکرات صلح قبرس در ژنو حضور یابد؛ اقدامی که امیدها برای به نتیجه رسیدن گفتگوها را تقویت کرده است.

مقامات سازمان ملل متحد می‌گویند که آنها انتظار نداشتند ییلدیریم در این مذاکرات حضور یابد و این مسئله نشان می‌دهد که تا چه حد این مذاکرات حائز اهمیت است.

مذاکرات صلح قبرس با هدف دستیابی به راه حلی برای پایان اختلاف‌ها در این جزیره با حضور رئیس جمهور ترک قبرس شمالی و رهبر بخش یونانی نشین این جزیره و به میزبانی اسپن بارت ایده، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود. وزرای خارجه ترکیه، قبرس و انگلیس نیز در این مذاکرات حضور خواهند یافت.

با این حال بی‌بی‌سی گزارش داد، حضور یلدیریم لزوما به معنای نزدیک شدن به یک توافق صلح نیست.

توافق صلح تنها زمانی قابل اجراست که در هر دو بخش به همه‌پرسی گذاشته شود و از هر دو طرف رای مثبت بیاورد. سازمان ملل متحد که بر مذاکرات نظارت دارد می‌گوید این "بهترین شانس برای رسیدن به نتیجه مشخص" پس از چهار دهه اختلاف در این جزیره‌ است. روز چهارشنبه رهبران دو بخش قبرس، نقشه‌های مرزی پیشنهادی خود را ارائه دادند. در جلسه امروز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز حضور خواهد یافت که اولین ماموریت خارجی او در این مقام است. این مذاکرات از مه ۲۰۱۵ با هدف دستیابی به یک قبرس واحد که نمایانگر خواسته‌های دو طرف باشد، آغاز شده است. تقسیم قدرت، تعیین مرزهای مالکیت ارضی و مساله امنیت از محورهای مورد بحث طرفین در این نشست بوده است.
کد مطلب : ۱۰۶۴۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.