۰

قربانیان مین در صورت تائید در ردیف جانبازان قلمداد می‌شوند

تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۹
قربانیان مین در صورت تائید در ردیف جانبازان قلمداد می‌شوند
به گزارش عصر تعادل،محمد حسن مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار درباره انفجار مین‌ در برخی مناطق غربی کشور و آسیب‌هایی که به دنبال دارد، گفت: طبق قرارداد منعقده میان ستاد بازسازی کشور و وزارت دفاع در سال‌های بعد از جنگ، تمامی میادین مین، نقاط مرزی و نقاطی که نزدیک شهرها  و روستاها و زمین‌های کشاورزی قرار داشتند؛ توسط وزارت دفاع پاکسازی شدند.
وی با بیان اینکه در نقاط پاکسازی شده کمتر با مین‌ها و گلوله‌های عمل نکرده مواجه می‌شویم، ادامه داد: اما در برخی نقاط از جمله بیابان‌هایی که هیچ فعالیتی در آنها صورت نمی‌گیرد، مین‌ باقی مانده که لازم است؛ در خصوص آنها اقدام شود. هرچند در نقاط پاکسازی شده نیز امکان وجود مین‌ هست، اما احتمال آن بسیار کم است و اگر هم اتفاقی بیفتد کمیته‌ای وجود دارد که حوادث را بررسی کرده و در صورت تائید قربانیان آن را در ردیف جانبازان قلمداد می‌کند.
این مقام ارشد وزارت کشور با تاکید براینکه باغات، مزارع و... پاکسازی شده تاییده نیز دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: با وجود آنکه بعد از پاکسازی نیز این نقاط دوباره کنترل شده و مجوز کار کشاورزی و احیا باغات و ... در آنها داده می‌شود، اما با توجه به گستردگی زمین‌ها ممکن است؛ در برخی نقاط مین‌ باقی مانده باشد که متاسفانه گاهی منفجر می‌شوند. همچنین ضروری است در نقاطی که پاکسازی نشده‌اند؛ طبق برنامه نسبت به پاکسازی اقدام شود.
آگاهی وزارت کشور از وضعیت آسیب‌های اجتماعی به تفکیک استان
وی همچنین درباره اقدامات انجام گرفته در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها علاوه بر انجام وظایف خود اقدامات فوق‌العاده و تاثیرگذاری را برای کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی در جامعه انجام دهند، گفت: باید ساختار لازم را برای انجام اقدامات ضروری در این زمینه داشته باشیم، در این راستا تشکیلاتی با عنوان سازمان امور اجتماعی در حال ایجاد است که مجوز آن را دولت صادر کرده است.
 وی با بیان اینکه از نظر اجرایی نیز شورای فرهنگی اجتماعی در تمامی استان‌ها فعال شده است تا اقدامات موثر و فوق‌العاده را شناسایی و تعریف کنند، افزود: به عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی برنامه‌ای برای جمع‌آوری معتادان متجاهر تعریف و طبق آن اقدام کردند به نحوی که در حال حاضر در این استان معتاد متجاهر وجود ندارد  همه آنها در مراکز ایجاد شده، درمان و نگهداری می‌شوند و  نسبت به آماده‌سازی آنها برای ورود به جامعه نیز اقدامات لازم در حال انجام است.
مقیمی با اشاره به اینکه سازمان امور اجتماعی شکل گرفته و محل آن در وزارت کشور است، خاطرنشان کرد: زمانیکه این سازمان فعال شود؛ مصوبات شورای اجتماعی کشور توسط این سازمان پی‌گیری و مشخص می‌کند که کدام سازمان وظایف خود را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده و کدام‌ یک وظایف خود را انجام نداده است. در حقیقت این سازمان دستگاهی هماهنگ‌کننده خواهد بود.
قائم مقام وزیر کشور با اشاره به انجام مطالعات اجتماعی گسترده و عمیق در وزارت کشور از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، اظهار کرد: انجام این مطالعه حدود یکسال و نیم طول کشید و در نهایت گزارش آن خدمت مقام معظم رهبری و همچنین در مجلس و دولت قرائت شد.
مقیمی ادامه داد: همچنین برای استانداران و فرمانداران و شورای اداری استان‌ها ارائه شد. در این گزارش وضعیت اجتماعی استان‌ها و شهرستان‌ها مشخص و معلوم شده است که هر منطقه با چه آسیبی مواجه است، کدام آسیب به وضعیت بحرانی رسیده یا از وضعیت بحرانی گذشته است؟ تا در نهایت براساس این مطالعات شورای اجتماعی و فرهنگی استان‌ها برای کاهش آسیب‌اجتماعی برنامه‌ریزی کنند.
وی تاکید کرد: این گزارش بسیار جامع و کامل بوده و روی چندین شاخص کار و نسبت به آن اقدام شده است. در این گزارش وضعیت اجتماعی استان‌ها کامل مشخص شده است و تاکید آن نیز بر مساله طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، فقر و مسائل اخلاقی اجتماعی است.
 
کد مطلب : ۱۰۶۵۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.