​اقدامات پاکستان خطر درگیری هسته‌ای را افزایش می‌دهد

25 دی 1395 ساعت 16:44

معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که پاکستان، روسیه و کره شمالی از جمله کشورهایی هستند که با اقدامات خود خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای در یک درگیری منطقه‌ای را افزایش می‌دهند.


به گزارش عصر تعادل، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی در مورد امنیت هسته‌ای گفت: نه تنها کره شمالی، بلکه روسیه، پاکستان و برخی دیگر تحرکاتی را انجام داده‌اند که تنها باعث افزایش خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای در درگیرهای منطقه‌ای در اروپا، آسیای جنوبی و یا شرق آسیا می‌شود.

بایدن تنها یک هفته مانده به پایان دوره‌ هشت‌ساله‌ دولت اوباما افزود: دولت بعدی باید ضمن همکاری با کنگره این خطرات را از بین ببرد و بر رهبری اجماع جهانی، درکاهش نقش تسلیحات هسته‌ای در جهان کنونی ادامه دهد.

او ادامه داد: اشاعه‌ی دانش مرگبار ساخت تسلیحات هسته‌ای به کشورهای بیشتر و احتمال دستیابی تروریست ها به سلاح هسته‌ای از چالش انگیزترین موضوعات امنیتی جهان امروز است. حتی یک بمب هسته‌ای نیز قادر است تا آسیب‌های بسیار گسترده از خود به جای بگذارد. به همین دلیل از زمانی که من و باراک اوباما وارد کاخ‌سفید شدیم؛ کاهش تهدید انجام حمله‌ی هسته‌ای مهمترین اولویت امنیت ملی بوده است.

او همچنین تاکید کرد که با توجه به رهبری آمریکا در جهان هم اکنون جامعه‌ بین‌المللی بر روی جلوگیری از تروریسم هسته‌ای است. ما می‌دانیم که تروریست توانایی و هدف کافی برای تبدیل مواد رادیواکتیوی به بمب کثیف را دارند و البته هیچ کشوری به تنهایی قادر به مقابله با این تهدید نیست.

بایدن با اشاره به تلاش‌های انجام شده توسط دولت اوباما طی هشت سال گذشته گفت که، این تلاش‌ها منجر به کاهش میزان ذخیره‌ مواد مناسب برای استفاده در سلاح هسته‌ای شده است.

او اظهارکرد: ما نه تنها امنیت فیزیکی تأسیسات هسته‌ای خود را ارتقاء داده‌ایم، بلکه توانایی جلوگیری از قاچاق مواد هسته‌ای را بهبود بخشیده‌ایم.

بایدن تاکید کرد که توسعه‌ توانایی‌های هسته‌ای کره شمالی امنیت ملی آمریکا و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.


کد مطلب: 106799

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/106799/اقدامات-پاکستان-خطر-درگیری-هسته-ای-افزایش-می-دهد

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir