۰

​"ریسباف" موزه می شود

تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۲
به گزارش عصر تعادل، کارخانه‌هایی که هر روز صبح هر کدام با نوایی بیش از یک سوم جمعیت اصفهان را به سوی خود می‌کشاند تا بافندگانی که گاه سن‌شان به 12 سال هم نرسیده تار و پود بخشی از تاریخ اصفهان را ببافند. بافندگانی که شاید همگی ابدی شده باشند اما جای دست هایشان بر تار و پود تاریخ اصفهان باقی خواهد ماند.

ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان است که  در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این کارخانه  توسط "ماکس اتو شونمان" آلمانی در اصفهان طراحی شده و از سال ۱۳۱۴ هجری – شمسی شروع به کار کرد.این اثر یکی از هشت کارخانه ریسندگی در اصفهان است که در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در حالی که هفت کارخانه ریسندگی در اصفهان تخریب شدند، تلاش برای خرید ریسباف از بانک ملی، حفظ  آن و تبدیل به موزه اصفهان از سال ها قبل آغاز شده بود که در نهایت صبح امروز مراسم امضای قرارداد انتقال مالکیت کارخانه "ریسباف" اصفهان به مساحت ۶۹ هزار و ۳۴ مترمربع مابین وزارت راه و شهرسازی و بانک ملی ایران در محل دفتر وزیر راه و شهرسازی برگزار شد تا به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.

قرارداد انتقال مالکیت کارخانه "ریسباف" اصفهان، در حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به امضای محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل  شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی ایران رسید.

با امضای این مبایعه‌نامه، بانک ملی ایران موظف به انتقال سند مالکیت کارخانه ریسباف اصفهان به ارزش دو هزار ۷۳ میلیارد ریال به وزارت راه و شهرسازی شد. در بند ۵ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، به حفظ کارخانه ریسباف به عنوان یک اثر شاخص از معماری دوران صنعتی ایران تاکید شده است.

هوشنگ عشایری، عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بازسازی شهری ایران امروز (شنبه) در مراسم امضاء قرارداد انتقال کارخانه ریسباف اصفهان در محل این کارخانه با بیان اینکه یکی از علل امضاء این قرارداد هویت بخشی به مجموعه تاریخی در شهر اصفهان است، گفت: امید می‌رود طرح بهسازی و مرمت ریسباف علاوه بر حفظ تمام آثار معماری و هنری، بتواند کاربری‌ خدمات عمومی نیز نه تنها برای شهر اصفهان بلکه به صورت بین المللی داشته باشد.


وی با بیان اینکه متاسفانه در سنوات گذشته آنچه که به عنوان آثار تاریخی و صنعتی در شهر اصفهان بوده به ویژه از دوران پهلوی اول مورد بی مهری سوداگرانه قرار گرفته است، افزود: بیشتر کارخانه‌ها مانند کارخانه ریسباف تخریب شدند و علی رغم اینکه می‌توانستند به یک مکان عمومی خدمات شهری تبدیل شوند به اماکن مسکونی و تجاری مبدل شدند.

این عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بازسازی شهری ایران، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال 1393 حفظ تنها کارخانه ریسندگی موجود در شهر اصفهان که هنوز به آن تعرضی صورت نگرفته به صورت جدی مطرح شد.

عشایری تصریح کرد: با پیشنهاد مدیر کل راه و شهرسازی و استاندار این موضوع به وزیر راه و شهر سازی اطلاع داده شد که این مکان از یک پتانسیل خاصی برخوردار است. از سال 93 تا کنون کشمکش‌هایی مختلفی در خصوص این موضوع وجود داشت که خوشبختانه پس از گذشت دو سال قرارداد انتقال ریسباف به امضای مدیر عامل بانک ملی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بازسازی شهری ایران رسید تا این مجموعه به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بازسازی شهری ایران خاطر نشان کرد: امید می‌رود طرحی در این مکان احیا و اجرا شود که علاوه بر حفظ تمام آثار معماری و هنری آن، کاربری‌ خدمات عمومی نیز نه تنها برای شهر اصفهان بلکه به صورت بین المللی داشته باشد.

عشایری گفت: کارخانه ریسباف باید نشان دهنده هویت تاریخی و معماری اصفهان برای تمام دنیا باشد. خوشبختانه هزینه تملک این فضا از سوی دولت پرداخت شده است و اکنون فرآیند انتخاب سرمایه گذار جهت مرمت و بهسازی در حال انجام است تا یک بهره برداری مناسب برای آن تعریف شود.
کد مطلب : ۱۰۶۸۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.