۰

از دستگیری فله ای افراد جلوگیری شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۷
به گزارش عصر تعادل، رئیس کل دادگستری استان تهران، گفت: دستگیری ها حتی الامکان با دلایل و قرائن و امارات کافی همراه باشد و در این رابطه از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود.
 
صد و هشتمین جلسه هیئت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران با حضور اعضا و به ریاست رئیس کل دادگستری استان تهران با موضوع بررسی وضعیت متهمان بازداشتی در بازداشتگاه آگاهی تهران بزرگ،  تشکیل شد.

در این جلسه مسئولانی از جمله شهریاری سرپرست دادسرای ناحیه ۲۷، ابوالحسنی سرپرست دادسرای ناحیه ۳۴ و سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بعنوان میهمان حضور داشتند.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه مجموعه قضائی و انتظامی به موجب قانون وظایف متعدد و متنوعی را در جامعه عهده دارهستند، گفت: موظفیم در مسیر انجام وظایف محوله با جدیت تمام تلاش کنیم اما این امر نباید ما را از حقوق شهروندی افراد حتی متهمان غافل کند.

وی با اشاره به ضوابط و مقررات پیش بینی شده در آیین دادرسی جدید از جمله لزوم جبران خسارت بازداشت شدگان و تصویب آیین نامه آن، اهتمام بیش از پیش در مورد رعایت حقوق متهمان را مورد تاکید قرار داد و افزود: دستگاه قضائی به موجب موازین شرعی و قانونی خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی می داند و کاری به ادعاهای بی اساس مجامع به اصطلاح حقوق بشری و نیز اقدامات تبلیغاتی جریانات سیاسی داخلی ندارد. ضمن اینکه مسئولیت اصلی ما در جهت کشف جرم و تعقیب متهمین و اجرای مجازات های قانونی با اقتدار انجام و در هیچ زمینه ای به ویژه در حوزه جرائم مخل نظم و امنیت اجتماعی و مواد مخدر نباید مبارزه و مقابله با مجرمان دچار سستی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه، افزود: سعی شود دستگیری ها حتی الامکان توام با دلایل و قرائن و امارات کافی همراه باشد و در این رابطه از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری گردد، همچنین اطلاع رسانی به خانواده متهم جز در مواردی که بیم تبانی وجود دارد انجام شود.

وی افزود: پرهیز از تعمیم و تحمیل اضافی جرم به متهم آن هم به غیر واقع که در نتیجه منجر به عدم دستگیری سایر متهمین اصلی می شود و همچنین تفهیم نوع اتهام، نوع قرار تامین و همچنین حقوق متهم به وی، مشخص شدن علت اعزام فرد به آگاهی و تعیین مدت زمان انجام تحقیقات از سوی قضات دادسرا،  دیدار مستمر متهم با قاضی پرونده هم باید لحاظ شود چرا که اثرات ارزشمندی را به همراه دارد.
کد مطلب : ۱۰۶۹۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.