۰

ترامپ: جنگ عراق بزرگترین اشتباه بود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
به گزارش عصر تعادل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در نخستین مصاحبه خود با یک نشریه انگلیسی به تحلیلگر روزنامه تایمز گفت که از نظر او اوضاع انگلیس بعد از تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا همین الان هم خیلی خوب است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که تا چند روز دیگر وارد کاخ سفید می‌شود، در این گفت‌وگو با مایکل گائو، از دولتمردان سابق بریتانیایی مصاحبه کرده و به او که خود یکی از حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود، گفت، برخلاف نظر باراک اوباما، او تلاش خواهد کرد روابط تجاری میان لندن و واشنگتن را بهتر از پیش کند.

این گفته ترامپ واکنشی به سخنان اوباما پیش از همه‌پرسی معروف به برگزیت است که گفته بود اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، این کشور در انتهای صف روابط تجاری با آمریکا قرار خواهد گرفت.

ترامپ در این گفت‌وگو وعده داد که به محض به قدرت رسیدن، یک توافق‌ تجاری با انگلیس برای تسهیل روابط اقتصادی میان دو کشور صورت دهد.

او تصریح کرد: کشورها می‌خواهند هویت خودشان را حفظ کنند. انگلیس هم تصمیم گرفته هویتش را نگه‌ دارد. اما به نظر من اگر انگلیس مجبور نمی‌شد آن همه مهاجر بپذیرد آن وقت شاید خروج از اتحادیه اصلا روی نمی‌داد.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی بیلد از سیاست‌های مهاجرتی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور انتقاد کرده است.

او در این مصاحبه‌ها که در محل دفترش در آسمانخراش ترامپ در نیویورک صورت گرفته، از آنگلا مرکل به عنوان مهمترین رهبر اروپا یاد کرد و افزود: اگر دقیق به اتحادیه اروپا نگاه کنید، همه آن زیر دست آلمان است. این اتحادیه مرکبی است برای سواری آلمان.

با وجود این، ترامپ سیاست‌های مهاجرتی خانم مرکل را یک اشتباه بزرگ خواند. وی ادامه داد: من فکر می‌کنم او (آنگلا مرکل) با پذیرفتن این همه مهاجر غیرقانونی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند، یک اشتباه فاجعه‌بار مرتکب شده است. هیج کس نمی‌داند اینها از کجا آمده‌اند.

ترامپ همچنین به تایمز گفته با ورود به کاخ سفید، رابطه خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را بر اساس حسن نیت و اعتماد بنا خواهد کرد تا ببیند این اعتماد و اطمینان تا کجا دوام خواهد آورد.

ترامپ که در دوران تبلیغات انتخاباتی هم بارها از ناتو انتقاد کرده بود، در این گفت‌وگو هم دوباره تأکید کرد که به نظر او ناتو از مشکلات متعددی رنج می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: اول از هم این که این پیمان کهنه شده، چون خیلی خیلی وقت پیش عقد شده و دوم این که کشورها حق عضویتی که قرار بوده بابتش بپردازند را دیگر نمی‌پردازند.

ترامپ در این گفت‌وگو درباره دیگر مسائل مهم جهانی همچون بحران سوریه و جنگ عراق هم سخن گفته است. او به تایمز گفت که به نظرش بهترین راه حل برای بحران سوریه، ایجاد مناطق امن در این کشور است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اظهار کرد: به نظرم باید در سوریه مناطق امن ایجاد کنیم. این خیلی کم هزینه‌تر است و می‌شود از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم خواست که مخارجش را متقبل شوند. منابع مالی که آنها در دست دارند بی‌همتاست. آنها مخارجش را تامین کنند، ما اداره‌اش کنیم، یا این که خودشان اداره کنند. این خیلی کم‌هزینه‌تر از فاجعه‌ای است که همین الان آلمان با آن دست به گریبان است.

ترامپ در مورد جنگ عراق و مشکلات فعلی این کشور هم اعلام کرد: این اصلا نباید روی می‌داد. ما نباید هرگز به عراق حمله می‌کردیم. این بزرگترین اشتباه بود و احتمالا بزرگترین اشتباه تاریخ آمریکا خواهد شد. مثل این بود که سنگ به کندوی زنبورها بزنید. یکی از بزرگترین افتضاحات تاریخ بود.

ترامپ در این گفت‌وگوی مفصل که با روزنامه بیلد آلمان و تایمز لندن کرد، گفت، به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا تمایل دارد که روسیه و کشورش هر دو از زرادخانه‌های هسته‌ای خود بکاهند.

او وعده داد که اگر مسکو از تسلیحات هسته‌ای خود بکاهد، واشنگتن به رفع برخی از تحریم‌های این کشور توجه خواهد کرد.

با وجود این، ترامپ از روسیه به علت مداخلاتش در سوریه انتقاد کرده و تصریح کرد: حضور روسیه در سوریه به فاجعه انسانی در این کشور انجامیده است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین باری دیگر از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و آن را یک اشتباه خواند.
کد مطلب : ۱۰۷۱۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.