۰

99 درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۱
به گزارش عصر تعادل، سیدحمید جمال‌الدینی در نشست خبری به طرح خادم یا خانواده آماده در برابر مخاطرات اشاره کرد و اظهار داشت: طبق اساسنامه جمعیت هلال‌احمر وظیفه آموزش مردم در برابر حوادث و بلایا برعهده این جمعیت بوده و برهمین اساس طرح را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آموزش در برابر بلایا از طریق مدارس، مساجد، پایگاه‌های امدادی و آموزش چهره به چهره انجام می‌گیرد، گفت: 99 درصد شهرهای کشور در معرض خطر متوسط به بالا در برابر زلزله بوده و 70 درصد شهرها در مسیر گسل زلزله قرار دارند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر گفت: همچنین 50 درصد شهرهای کشور در مسیر سیل بوده و سالانه 7 درصد درآمد ناخالص ملی هزینه حوادث می‌شود. این در حالی بوده که میزان آمادگی خانوارها از 100 حدود 9.3 است.

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه نقشه اضطراری در زمان صدور پروانه جهت ساخت ساختمان‌ها ارائه می‌شود، گفت: از طریق این نقشه افراد می‌توانند خود را در برابر حوادث آماده‌تر کنند.

وی به جزئیات طرح خادم یا خانواده آماده در مخاطرات اشاره کرد و عنوان داشت: براساس اجرای این طرح تا پایان سال 250 هزار خانوار به صورت پایلوت و رایگان در برابر حوادث آماده می‌شوند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر افزود: این طرح به صورتی بوده که طی مراجعه 12 بار به مدت 5 تا 10 دقیقه خانواده‌ها جهت آماده‌تر شدن برابر مخاطرات آموزش می‌بینند و تا سال 1400 کل خانوارهای ایرانی آموزش چهره به چهره در این زمینه را فرا خواهند گرفت. سال گذشته نیز اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان در این زمینه اختصاص یافت.

جمال‌الدینی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها پیش‌بینی شده که شما یکی از گزینه‌های دبیرکلی هلال‌احمر هستید، گفت: انتخاب دبیرکل در اختیار رئیس جمعیت هلال‌احمر است و ایشان هر کسی را که صلاح بدانند انتخاب می‌کنند البته وظیفه همه ما بوده که در هر جایگاهی هستیم به مسئولیت خود به خوبی عمل کنیم.

وی گفت: ما تاکنون سرباز بوده و هر جا گفته‌اند خدمت کرده‌ایم یک روز در وزارت بهداشت و در زمانی در بنیاد نخبگان و اکنون در هلال‌احمر. بنابراین هر جایی را که به ما پیشنهاد دهند ارزیابی می‌کنیم که آیا توانایی لازم را داریم یا خیر.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر خاطرنشان کرد:‌ باید مراقب باشیم و به این مسئله توجه کنیم که هرچه هلال‌احمر دارد مدیون سرمایه اجتماعی و برخاسته از ارزش‌های همچون کرامت انسانی است. بنابراین هر فردی باید مراقب این ارزش‌ها باشد.
کد مطلب : ۱۰۷۴۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.