۰

​موگرینی: برجام قاطعانه به نتیجه رسیده است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۳
به گزارش عصر تعادل، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه گاردین به مناسبت یک‌سالگی برجام، نوشت: پس از گذشت یک سال مزد مدیریت شجاع و تلاش بسیار زیاد پرداخته شده است. ایران در حال اجرای تعهدات خود است و منتقدان برجام اشتباه می‌کنند.

یک سال پیش در هفته جاری، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و ایران اجرای برجام را آغاز کردند. این توافق نتیجه انتخاب‌های شجاعانه، مدیریت سیاسی، عزم جمعی و تلاش سرسختانه بود. با گذشت یک سال می‌توان قاطعانه گفت که توافق هسته‌ای ایران به نتیجه رسیده و باید آن را حفظ کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: خطاب به کسانی که منتقدین توافق هستند هم در مورد متن توافق یا اصلاً در مورد توافق با ایران می‌گویم باید نگاه دقیق‌تری به واقعیات کنید. توافق برجام هم اکنون نیز با رفع یک اختلاف و نزاع طولانی مدت به طریقه صلح‌آمیز به نتیجه رسیده است. در صورت عدم دستیابی به یک توافق، ما امروز ممکن بود با یک درگیری نظامی در منطقه‌ای که هم اکنون نیز دچار بی‌ثباتی شدیدی است روبه‌رو می‌شدیم.

توافق هسته‌ای، یک سال پس از اجرایی شدن در حال دستیابی به اهداف اصلی خود یعنی اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در چهار گزارش خود در این باره همواره بر پایبندی ایران به تعهدات خود تأکید کرده است. این به معنی آن است که برنامه هسته‌ای ایران به طور قابل توجهی دگرگون و محدود شده و هم اکنون تحت نظارت شدید آژانس است. کمیسیون مشترک اجرای برجام که من هماهنگی‌های لازم را با آن انجام می‌دهم به طور مداوم در حال نظارت بر اجرای برجام است. به طور مرتب در حال برگزاری دیدارهای مختلف بوده که به ما اجازه می‌دهد حتی کوچکترین انحراف‌ها از توافق را تشخیص داده و اقدامات اصلاحی لازم را در حوزه‌های مورد نظر انجام دهیم.

این یادداشت می‌افزاید: این توافق همچنین برای ایران نیز بسیار خوب بوده است. شرکت‌های عظیم اقتصادی و تجاری در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند که شامل غول‌های صنعت نفت و گاز، صنایع خودروسازی، هواپیماهای مسافربری هستند که تاکنون به توافق با ایران دست یافته‌اند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که رشد ناخالص داخلی در ایران در سال 2017 به 6.6 خواهد رسید. البته تلاش بیشتری نیاز است از جمله تغییرات اقتصادی داخلی تا بتوان سود منافع حاصل از این نتایج مثبت را به سوی مردم ایران به خصوص قشر جوان این کشور حرکت داده اما مسیر کاملاً مشخص است و پیشرفت‌هایی انجام شده جای انکار ندارد. تجارت میان اتحادیه اروپا و ایران طی سه چهارم نخست سال گذشته 63 درصد افزایش یافته است. پس از حدود یک عصر یخی در زمینه روابط دیپلماتیک به مدت 30 سال، ‌دو طرف در حال گفت‌وگو برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های اقتصادی، محافظت از محیط زیست،‌ مهاجرت و فرهنگ هستند. جای هیچ شکی باقی نیست که اتحادیه اروپا با قدرت به برجام متعهد خواهند ماند که حاصل یک تلاش چندجانبه است.

برجام از طریق تلاش کشورهای عضور گروه 1+5 و ایران حاصل شد اما هم‌اکنون متعلق به همه جامعه جهانی از طریق تصویب در شورای امنیت سازمان است. بدون برجام،‌ شرایط منطقه حتی از حال حاضر نیز هشدارآمیزتر بود و ما در صورت از دست دادن شانس اخت فضای همکاری منطقه‌ای کارآمدتر، فرصت تاریخی را از دست می‌دادیم. توافق هسته‌ای در واقع نشانه‌ای از آن است که می‌تواند در روابط بین‌الملل اتفاق بیفتد.

با تشکر از پایبندی همه طرف‌های توافق به تعهدات خود عزم همه پس از گذشته یک سال می‌توانیم بگوییم که برجام جواب داده است و می‌توانیم سال 2017 را بتا تأکید بر منافع جمعی همه و پایبندی به تعهدات خود و امنیت را نه تنها برای منطقه بلکه برای همه جهان به ارمغان بیاوریم.
کد مطلب : ۱۰۷۴۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.