۱

تلخي آخر مسجد جامعي در شورا

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۷
به گزارش عصر تعادل،حميدرضا خالدي در روزنامه اعتماد نوشت: ديروز گرچه مهم‌ترين موضوع جلسه شوراي شهر ارايه بودجه سال ٩٦ شهرداري به شورا بود، ولي با اين حال موضوعاتي چون، دلخوري مسجد جامعي و ترك كردن صحن شورا از سوي او و همچنين پيشنهاد بزرگراهي براي نامگذاري به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني باعث شد تا جلسه ديروز، جلسه پرحاشيه‌اي باشد.
 
اما همانطور كه گفته شد، ارايه گزارش بودجه ٩٦ شهرداري به شورا توسط قاليباف مهم‌ترين موضوع جلسه ديروز بود. قبل از تقديم گزارش بودجه به چمران، قاليباف پشت تريبون صحن شورا قرار گرفت تا هم از عملكرد خود دفاع كند و هم زمينه را براي تصويب بودجه ١٨ هزار و ٤٨٩ ميليون توماني از سوي شورا آماده كند. گزارشي كه البته با حملاتي به دولت همراه بود. شهردار تهران ابتدا با اشاره به لايحه برنامه ششم كه در انتظار تصويب شوراي نگهبان است، گفت: دراصل اينكه لايحه برنامه ششم باثبات است اعتراضي نداريم ولي به نظر ما يكسري اشكالات جدي وجود دارد، به عنوان مثال در لايحه برنامه ششم تمام مسووليت‌هاي نظارتي در حوزه مباحث مالي و حسابرسي به ديوان محاسبات منتقل شده است و ما معتقديم كه اين خلاف قانون اساسي است و از شوراي نگهبان مي‌خواهيم كه به اين بحث توجه كنند.
 
وي با ذكر اينكه شوراي نگهبان گفته است كه ديوان محاسبات نمي‌تواند در بودجه شهرداري دخالتي داشته باشد، گفت: بخش ارزش افزوده، همان عوارض شهرداري است كه قرار بود ٥٠ درصد آن را به شهرداري‌ها و ٥٠ درصد ديگر را به دولت پرداخت كنند اما اين فرمول ارزش افزوده در گذشت زمان به ٩ درصد رسيد، سهم ما به صورت يك سوم پرداخت شده است. ولي الان با تصميمي كه در لايحه بودجه اتخاذ شده است عوارض يك شهر را برمي‌دارند و به شهر ديگر مي‌دهند كه اين موضوع خلاف قانون اساسي و مقررات است. شهردار تهران يادآور شد: در تبصره ٢١ بودجه سال ٩٦ نيز همه، به جز بخش خصوصي و تعاوني‌ها، مكلف شده‌اند كه هرگونه درآمدي را به خزانه دولت واريز كنند و اين يعني انحلال شوراها. اگر درآمد شهرداري‌ها به خزانه دولت واريز شود و پس از آن از دولت بخواهيم دريافت كنيم، بنويسند كه شهرداري‌ها از يك نهاد عمومي غيردولتي به يك نهاد دولتي تبديل شده‌اند. قاليباف با طرح اين ادعا كه دولت با توجه به مشكلاتي كه دارد ٩ درصد افزايش بودجه داشته است ولي براي شهرداري تهران نسبت به سال قبل بودجه را ٤٦ درصد كاهش داده است، افزود: دولت براي سال ٩٥، در حوزه مترو ٢٤٥ ميليارد تومان قرار بود پرداخت كند ولي همين رديف در سال آينده ١٢٨ ميليارد تومان كاهش يافته است.
 
وي سپس به نتايج مذاكراتش با دولت اشاره كرد و افزود: از دولت خواهش كرديم كه ما كارهاي زيرساختي مترو را انجام مي‌دهيم و شما هم واگن‌ها را تامين كنيد كه آنها نيز قول دادند تا هزار واگن به شهرداري تهران كمك كنند. قاليباف سپس اشاره‌اي داشت به اقدامات صورت گرفته در حوزه مسائل اجتماعي و فرهنگي در شهر تهران و گفت: «امروز شهرداري تهران ١٢ هزار و ٥٠٠ نفر از افراد آسيب‌ديده شهر را يا شبانه‌روزي سرويس مي‌دهد يا در طول روز به آنها خدمات مي‌دهد. وي همچنين از تحصيل بيش از ٣ هزار كودك كار در مراكز رويش شهرداري خبرداد و گفت: به ازاي هر معتاد كارتن‌خواب به كمپ‌ها ٤٠٠ هزار تومان كمك مي‌كنيم. به گفته شهردار تهران همچنين در مددسراهاي شهر تهران در روزهاي زمستان ٤ هزار نفر ساماندهي شده‌اند. قاليباف با بيان اينكه رويكرد ما در بودجه يك رويكرد انقلابي بوده است و اولويت‌هاي شهرداري حقوق و مزايا، ديون، توسعه حمل و نقل عمومي و پروژه‌هاي كلان بوده است، گفت: در برنامه پنج‌ساله افق بدون كمك دولت حدود ١٠٠ هزار ميليارد تومان بوده است و بر اين اساس در سال ٩٦، بودجه‌اي كه به شورا مي‌داديم ٢٢ هزار و ٨٠٠ ميليارد تومان بوده است ولي طبق شرايطي كه به وجود آمد، ما اين سياست را ادامه نداديم و رويكرد انقباضي را دنبال كرديم.
 
اما بالاخره بودجه شهرداري براي سال ٩٦ چقدر خواهد بود؟ سوالي كه قاليباف به آن اين گونه پاسخ گفت: پيشنهاد ما براي بودجه سال ٩٦، ١٨ هزار و ٤٨٩ ميليارد تومان است كه نسبت به سال گذشته ٤/٣ درصد رشد داشته است. از اين مقدار ١١ هزار و ٨٣٣ ميليارد تومان يعني ٦٤ درصد نقد و ٦ هزار و ٦٥٦ ميليارد تومان آن يعني ٤٣ درصدش غيرنقدي است. وي در ادامه سخنان خود به اختصاص ٤٨ درصد از بودجه شهرداري تهران به حوزه حمل و نقل عمومي خبر داد و با اشاره به اينكه درآمدهاي پايدار سالانه ١٠ درصد افزايش يافته است، گفت: امروز به دليل لايحه برنامه ششم پنج‌ساله دولت و بودجه سال ٩٦ دولت درآمدهاي پايدار شهر تهران در سال آينده بايد به ٥ هزار ميليارد تومان افزايش مي‌رسيد ولي چنانچه لايحه مصوب مجلس ابلاغ شود، ٢ هزار ميليارد تومان از درآمدهاي پايدار شهر در سال آينده برداشت و به شهرها و روستاهاي ديگر داده مي‌شود.
 
در حوزه مصارف ٦ هزار و ٩٠٩ ميليارد تومان براي سال آينده در نظر گرفته‌ايم كه اگر مي‌خواستيم طبق برنامه عمل كنيم بايد ٧ هزار و ١٢٥ ميليارد تومان در اين حوزه اختصاص مي‌داديم. شهردار تهران افزود: ما اگر هيچ كار حرفه‌اي انجام ندهيم و تنها فقط بخواهيم شهر را اداره كنيم با توجه به محدوديت‌هاي بودجه‌اي موجود تراز ما منفي نشده است ولي اگر اين روند دولت ادامه پيدا كند تمام شهرداري‌ها آسيب مي‌بينند.
 
 
انتقاد حافظي به قاليباف
 
 
اما سخنان قاليباف با واكنش رحمت‌الله حافظي روبه‌رو شد. اين عضو شورا در نقد بودجه ٩٦ شهرداري گفت: تبصره ٢١ لايحه بودجه سال ٩٦ دولت معطوف به جذب ماليات است و اين موضوع را تهديدي براي شوراي شهر نمي‌بينيم و به معناي انحلال شوراها نيست بلكه براي اين است كه نحوه جذب ماليات و هزينه‌ها مشخص شود.
 
 
وي مدعي شد، انتظار مي‌رفت كه گزارش عملكرد ارايه شده توسط شهردار مبتني بر تكاليف برنامه پنج ساله دوم شهرداري باشد اما چنين نيست و بررسي‌ها حكايت از عقب بودن از بسياري از برنامه‌هاي پنج ساله دوم دارد.
 
 
ديگر موضوعات جلسه ديروز
 
 
در كنار بحث بودجه، جلسه ديروز موضوعات و حاشيه‌هاي ديگري را هم داشت. از اعلام خبر يكي شدن دو منطقه ٩ و ١٠ كه از سوي مهدي چمران، رييس شوراي شهر مطرح شد تا دلخوري احمد مسجدجامعي از مطرح نشدن موضوع استعفايش در صحن شورا. ديروز در دقايق پاياني جلسه شوراي شهر مهدي چمران اعلام كرد كه در صورت موافقت ساير اعضا نيم ساعت زمان جلسه تمديد خواهد شد تا موضوع استعفاي مسجدجامعي مطرح شود اما همين چند جمله كافي بود تا مسجدجامعي با دلخوري جلسه را ترك كند. مسجدجامعي در پايان اين جلسه در مورد دليل دلخوري و ترك كردن جلسه از سوي او گفت: من مخالف بررسي استعفايم در اين جلسه نبوده‌ام اما اين مساله در آخرين دقايق مطرح شد و صورت خوشي نداشت. وي با بيان اينكه وقت مرده شورا آن هم بعد از اذان را براي بررسي استعفاي من در نظر گرفتند، گفت: به هر حال من رييس شورا بوده و ١٠ سال سابقه حضور در شورا را دارم و اين رفتار درست نبود. ديروز همچنين اسماعيل دوستي با ذكر اينكه بايد هرچه سريع‌تر اتوباني به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نامگذاري شود، گفت: از آنجايي كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني امام جمعه تهران بود و اتوبان رسالت از مصلي آغاز مي‌شود، پيشنهاد تغيير نام اين بزرگراه را دارم.

پيشنهاد فروش بليت‌ مترو بر اساس طبقه‌بندي دهك‌ها
 
در حاشيه اين جلسه، ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و شوراهاي شهرداري در جمع خبرنگاران با ذكر اينكه در سال‌هاي گذشته بودجه غير نقد شهرداري تهران ابدا مورد حسابرسي قرار نمي‌گرفت اما امسال در لايحه بودجه در واقع درآمدهاي نقد و غيرنقد شهرداري تهران مد نظر قرار گرفته است، گفت: اولويت‌هاي بودجه سال آينده شهرداري تهران به پرداخت ديون پيمانكاران و حمل و نقل اختصاص داده شده است. وي همچنين براي نخستين‌بار خبر از احتمال تغيير قيمت بليت مترو براساس دهك‌هاي جامعه داد و گفت: براي افزايش نرخ بليت‌ها نيز با محدوديت‌هايي مواجه هستيم و در شرايطي كه يك‌سوم سهم بليت توسط دولت پرداخت نمي‌شود موجب شده شركت بهره‌برداري مترو تهران پيشنهاد ارايه بليت‌هاي مترو بر اساس دهك‌هاي جامعه را بدهد يعني بر همان اساسي كه دولت پرداخت يارانه به برخي از دهك‌هاي جامعه را متوقف كرده است ما نيز ارايه بليت‌ها را بر اساس همين دهك‌ها و با قيمت‌هاي متفاوت عرضه كنيم.
 
 
وي همچنين خبر از واگذاري خطوط BRT در سال آينده به بخش خصوصي داد و گفت: البته بايد مابه‌التفاوت هزينه‌هاي آن را پرداخت كنيم. پيش‌بيني كرده‌ايم براي سال آينده رقم ٣٠٠ ميليارد تومان مابه‌التفاوت پول بليت را بايد به بخش خصوصي پرداخت كنيم.
 
 
اماني در پاسخ به ابهامات مطرح شده در خصوص پل طبقاتي صدر و بودجه آن گفت: هزينه تمام شده پل طبقاتي صدر ١٢٩٧ ميليارد تومان بوده است. اين در شرايطي است كه در سال ٩٠ بودجه پيش‌بيني شده براي ساخت پل طبقاتي صدر ٦٤٠ ميليارد تومان بوده است اما به دليل تعديل‌هايي كه در سال ٩١ و ٩٢ به هزينه مصالح اين پروژه تحميل شد معادل ٥٧٨ هزار و ٢٤٣ ميليارد تومان تعديل داشتيم كه جمعا رقم تمامي اين پروژه را به ١٢٩٧ ميليارد تومان رساند، البته تعديل در پروژه‌ها بر اساس فهرست بهايي كه دولت هر سه ماه يك بار اعلام مي‌كند به همه پروژه‌ها تحميل مي‌شود.
کد مطلب : ۱۰۷۵۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.