۰

هنر5 اقلیم از موسیقی ایران در رودکی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۷
هنر5 اقلیم از موسیقی ایران در رودکی
به گزارش عصر تعادل، در بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با نام خنیاگران پنج اقلیم، هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار یکدیگر هنرشان را به نمایش گذاشتند.
حسین ولی نژاد خواننده و نوزانده خراسان شمالی اولین هنرمندی بود که در بخش خنیاگران پنج اقلیم اجرا کرد و قطعه «فریاد کوهستان» را به زبان ترکی خراسان نواخت.
حسـين ولـی نـژاد معروف به حسين بخشی از دوتار نوازان و خوانندگان سر شناس شهر شيروان و استان خراسان شمالی و فرزند استاد مرحوم  سـلطان رضا است. او از دوتارنوازان برجسته خراسان شمالي است که به لهجه‌های ترکی، کردی و تاتی به  داستان‌سرايی و منقبت خوانی می‌پردازد . این هنرمند موفق به دريافت نشان درجه 2 هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.
سپس پهلوان خداد زنگشاهی به همراه تاج محمد جنگی‌پور- دونلی نواز و فاروق رحمانی- پژوهشگر موسیقی بلوچ در صحنه تالار رودکی اجرا کردند. پهلوان خداداد شعر حماسه ای بلوچی را با صدای قیچک اجرا کرد. بعد از آن تاج محمد جنگی پور شروع به دونلی نوازی کرد که با استقبال تماشاگران مواجه شد.
نصرت الله زرگر از طایفه زرگر هنرمند دیگری بود که موسیقی رومانیوهای ایران را برای حاضران در سی و دومین جشنواره فجر اجرا کرد. او شعر رومانیو را به زبان زرگری اجرا کرد سپس همان شعر را به ترکی برگرفته از موسیقی حاوایی ایلاتی اجرا کرد.
طواق سعادتی هنرمند پیشکسوت ترکمن به همراه پسرانش یکی دیگر از خنیاگران پنج اقلیم بودند که در تالار رودکی اجرا کردند.
ترکمن زبان ها موسیقی روایی دارند که به نام های مختلفی مشهور هستند و به آن در ترکمن بخشی می گویند. ریشه کلمه بخشی در فرهنگ اویغرها به معنی استاد است که این کلمه در چین هم رایج است. خیوه یولی از کهن ترین شیوه های روایی ترکمن است.
سعادتی دو قطعه، یکی به  سبک آخال تکه و دیگری شعری از مختومقلی را اجرا کرد.
پیمان بزرگ نیا – پژوهشگر موسیقی نواحی در ابتدای برنامه درباره  طواق سعادتی گفت: متاسفانه آن طور که استاد در جمهوری ترکمنستان شهرت دارد در میان مردم ایران شناخته شده نیست. مقامات ترکمنستان بارها از او خواسته اند که دراین کشور اقامت کند، اما استاد این درخواست آنان را نپذیرفته و در ایران مانده است.
بعد از اجرای این پیشکسوت موسیقی و فرزندانش، هوشنگ کامکار، حمیدرضا نوربخش - رییس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، فرزاد طالبی - مدیرکل دفتر موسیق، ، حمیدرضا عاطفی – رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی و شریفی روی صحنه رفتند و از نصرت الله زرگر، خداداد زنگ شاهی ، حسین ولی نژاد، طواق سعادی و ناصر وحدتی با دادن تنها یک لوح تقدیر تجلیل کردند. همچنین از عاشیق قدرت میرزاپور نیز در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر تقدیر شد که این هنرمند به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری بود و پسر او عاشیق حسن لوح پدرش را دریافت کرد.   
سپس ناصر وحدتی پژوهشگر و خواننده موسیقی گیلان دو شعر کیلگی اجرا کرد.
عاشیق حسن میرزاپور که به جای پدرش در تالار رودکی اجرا می کرد نیز دو قطعه موسیقی به سبک ارسباران را همراه با نوزانده بالابان اجرا کرد. ریشه عاشیق معنای متفاوتی دارد که عشق و روشنایی از جمله آنهاست.
 

     
کد مطلب : ۱۰۷۶۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.