۰

مراسم اختتامیه سیزدهم اجلاس فناوری رسانه برگزار شد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۹
مراسم اختتامیه سیزدهم اجلاس فناوری رسانه برگزار شد
به گزارش عصر تعادل،رییس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه آن چیزی که تمام سازمان را برقرار می‌کند حوزه فنی است گفت: حوزه فنی رسانه ملی به همه بخش‌ها خدمت می‌کند و همه می‌توانند روی بستری که این حوزه فراهم می‌کند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند.
او حوزه فنی صدا و سیما را باعث افتخار دانست و فعالان این حوزه را به سربازان گمنام همانند دانست و خاطرنشان کرد: فعالان این حوزه همانند سربازان گمنام پشت صحنه فعالیت و نقش موثری را ایفا می‌کنند.
رییس رسانه ملی افزود: سازمان صدا و سیما یکی از بزرگترین بنگاه‌های رسانه‌ای دنیاست و حوزه فنی آن نیز در سطح جهانی فعالیت می‌کند و یکی از بزرگترین حوزه‌های فنی در جهان محسوب می‌شود. علی رغم همه مشکلاتی که در سازمان صدا و سیما با آن مواجه هستیم حوزه فنی ما در سطح جهانی حضور دارد و مدام برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند. در تلاشیم تا آرام به سمت رسانه‌ای در بستر فضای مجازی و هوشمندسازی و تعامل بیشتر پیش برویم.
علی عسگری سازمان صدا و سیما را همانند جسم انسان برشمرد و گفت: رسانه ملی همانند جسمی است که بدنه فیزیکی آن حوزه فنی و جان آن حوزه محتوایی است. باید سلامت در سراسر بدنه سازمان جاری باشد تا تمام حوزه‌ها بتوانند به خوبی فعالیت کنند. ما در حوزه محتوایی علی رغم تمام مشکلاتی که با آن مواجه هستیم مقاوم و خوب عمل کرده‌ایم.
وی با اشاره به مشکلات مالی سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: ما با مشکلات مالی مواجه هستیم اما کسی آن را درک نمی‌کند. در حالی که 65 شبکه تلویزیونی و 83 شبکه رادیویی بدون مشکلی در حال فعالیت هستند و این جز به لطف خدا و غیرت و همت نیروهای سازمان میسر نیست.
رییس سازمان صدا و سیما نقش این سازمان را در مجموعه نظام جمهوری اسلامی مهم و تاثیرگذار برشمرد و گفت: نقشی که صدا و سیما در مجموعه نظام اسلامی ایفا می‌کند بی بدیل است. ما مجموعا در صدا و سیما مسئولیت سنگینی را بر دوش داریم چرا که همان‌طور که جمهوری اسلامی محور مقاومت در برابر استکبار است ما نیز در رسانه ملی مقاومت می‌کنیم.
وی ادامه داد:‌ سیستم‌های رسانه‌ای غرب علیه فرهنگ ما در حال فعالیت هستند و اگر بتوانند بر روی فرهنگ ما تاثیر بگذارند کشور آسیب می‌بیند اما سازمان صدا و سیما با جدیت در این جنگ رسانه‌ای و در قبال جریان‌های انحرافی رسانه‌ای که با عقبه‌های فکری استکبار صورت می‌گیرند در حال فعالیت است. 200 شبکه فارسی‌زبان که علیه ما فعالیت می‌کنند نمونه بارز این جریان‌های انحرافی هستند.
علی عسگری با تاکید بر اینکه همان‌طور که جمهوری اسلامی در برابر دشمنان ایستاده رسانه ملی نیز مقاومت می‌کند خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که سازمان صدا و سیما در عرصه مقاومت در برابر دشمنان مقاوم بوده است و این در حالی است که جهان غرب می خواهد این سیستم رسانه‌ای ما را از کار بیندازد. باید به این نکته توجه داشت که مدیریت فضای مجازی بر عهده آمریکاست که برای نابودی فرهنگ ما برنامه‌ریزی می‌کند اما سازمان صدا و سیما در برابر آن‌ها مقاومت می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ما در فضای برودکست به خوبی پیش می‌رویم. به هر حال طبیعی است اگر بودجه بیشتری باشد می توانیم برنامه‌های فاخرتری تولید کنیم ولی به هر حال عملکردمان خوب است اما در فضای مجازی از دنیا عقب هستیم.
رییس صدا و سیما با بیان اینکه اولین هدف ما در استفاده از فضای مجازی این است که بتوانیم از فضای تعاملی استفاده کنیم خاطرنشان کرد: استفاده از فضای تعاملی باعث می‌شود تا ضریب نفوذ تلویزیون در میان مخاطبان افزایش پیدا کند. برخی می‌گویند با حضور فضای مجازی تلویزیون رو به افول است در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند با وجود پیشرفت فضای مجازی تلویزیون جایگاه خود را حفظ کرده و حتی پیشرفت می‌کند بنابراین ما باید به تلویزیون کمک کنیم تا جایگاهش را حفظ کند و خودش را بالا ببرد.
او همچنین با بیان اینکه باید تلویزیون تعاملی مورد حمایت واقع شود اظهار کرد: تلویزیون تعاملی فناوری جدیدی است که در هم اکنون در حال راه اندازی است و به زودی آغاز به کار خواهد کرد. این فناوری یکی از بهترین سرویس‌های ارزشمندی است که ایران به جهان خواهد داد.
علی عسگری با اشاره به معاونت فضای مجازی در رسانه ملی گفت: در حکم مقام معظم رهبری به رییس سازمان صدا و سیما تاکید شده بود که در حوزه فضای مجازی فعالیت های بیشتری صورت بگیرد بنابراین تمام بخش‌های سازمان باید در این حوزه فعال باشند.
رییس سازمان صدا و سیما اعلام کرد که معاونت صوت و تصویر در فضای مجازی در رسانه ملی به وجود آمده است و در این‌باره توضیح داد: طبق قانون اساسی،‌ نظر شورای نگهبان از قانون اساسی و نظر مقام معظم رهبری تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی منحصرا در اختیار سازمان صدا و سیما است. ما نیز برای انجام وظایف در این زمینه یک معاونتی ایجاد کرده‌ایم که عهده‌دار کسانی است که در این حوزه فعالند و می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
در ادامه مراسم همچنین علیدادی معاون توسعه فنی رسانه ملی در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم این اجلاس نتایج پرباری برای رسانه ملی در پی داشته باشد.
او با اشاره به شعار اجلاس سیزدهم درباره همگرایی و رسانه‌های ترکیبی خاطرنشان کرد: امروز مسیر رسانه‌ها در مسیر تحول بدون درنگ قرار گرفته است. رسانه‌هایی که با ساختارهای جدید امروز در حال فعالیت هستند مسیری از فناوری را ارائه کرده‌اند که رسانه‌های جمعی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.
علیدادی اظهار کرد: ساختار رسانه‌های نوین و قدیم به طور کلی در سه لایه زیرساختی، محتوا و کاربردی تعریف می‌شود. چالش‌هایی که رسانه‌های نوین در راستای دگرگونی رسانه‌های همگانی به وجود آورده‌اند به نوعی نزدیکی این لایه‌ها به همدیگر بوده است.
معاون توسعه فنی صدا و سیما که معتقد است تغییراتی که امروز در فضای رسانه‌ای به وجود آمده رسانه‌ها را به تفکری جدید واداشته است گفت: شروع این حرکت با ارائه وب یک آغاز شد و در ادامه این مسیر رسانه‌های همگانی از این ابزارها برای تعامل استفاده کردند و می‌کنند اما مهم‌ترین تغییر در این مسیر دیجیتالی‌شدن رسانه‌ها، مجازی شدن و تصویری شدن است.
او ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دهه‌های آینده ضرورت یادگیری و آموزش برای خواندن و نوشتن دیگر الزامی نیست. جهان به سمت هوشمندشدن پیش می‌رود و این مسیر ادامه خواهد داشت.
او با بیان اینکه کاربران نیز به دنبال فضاهای جدید و ترکیبی هستند افزود: ما باید به سمت رسانه‌های هوشمند حرکت کنیم. مسیری که امروز هنوز کامل نشده است اما در آینده رسانه‌ای هوشمند و کامل را معرفی خواهد کرد.
علیدادی با طرح این پرسش که رسانه‌های همگانی چطور باید در این فضای رسانه‌ای حرکت کنند خاطرنشان کرد: مجزا از ساختار فعلی مسیر خود را ادامه دهند، در ساختار رسانه‌های جدید رسانه‌های همگانی را شکل دهند یا بخشی از کار رسانه‌ای معمول خود را به صورت فعال شدن بخش مجازی ادامه دهند اما اگر به هیچ کدام از این سه روش توجه نکنند باعث شکست آن‌ها در تعامل خواهد بود.
معاونت فناوری رسانه صدا و سیما افزود: سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه در این فضای تحول رسانه‌ای برگزار شد و ما تلاش کردیم که مسیر همگرایی را هموار کنیم و در این مسیر از اندیشمندان داخلی و خارجی نیز بهره بردیم.
او با بیان اینکه تغییر و دگرگونی در سازمانی مثل صدا و سیما کار بسیار دشواری است یادآور شد: اما با وجود این دشواری‌ها تغییرات و دگرگونی‌ها آغاز شده تا بتوانیم علاوه بر ارائه خدمات در رسانه همگانی زمینه را برای ارائه مطالب در فضای مجازی نیز مهیا کنیم.
علیدادی همچنین با اشاره به ماهواره ملی یادآور شد: این پروژه در دستور کار معاونت فنی رسانه سازمان صدا و سیما قرار دارد و امیدواریم که هرچه زودتر به نتیجه برسد. همچنین فرایند انتقال و انتشار موضوعات در رسانه ملی از قبل آغاز شده است و امیدواریم هرچه زودتر این پروژه هم به نتیجه برسد.
وی با اشاره به رونمایی رسمی رادیو نما توسط رییس رسانه ملی در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد رونمایی از همه رادیونماها در سراسر کشور باشیم.
در ابتدای این مراسم ارتباطی مستقیم با مشهد مقدس برقرار شد که درواقع رونمایی از پروژه فیبر نوری بود. قرار است در فاز نهایی این پروژه 32 نقطه در خراسان رضوی به فیبر نوری متصل شوند.
محمد فهمی دبیر اجلاس سیزدهم فناوری و رسانه و قائم مقام معاونت توسعه فنی رسانه ملی در آیین آغازین این مراسم اظهار کرد: اجلاس سیزدهم با 4 محور اساسی و 4 رویداد بزرگ همراه بود. بحث نشست‌های تخصصی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در اجلاس سیزدهم رخ داد. نزدیک به 22 نشست تخصصی با 57 سخنران در این اجلاس‌ برگزار شد که عمده تمرکز آن‌ها برروی رسانه‌های نوین، فضای مجازی و رسانه های همگانی بود.
او اجلاس سیزدهم را از پرمحتواترین اجلاس‌ها در ادوار گذشته برشمرد و گفت: در سیزدهم اجلاس سراسری فناوری رسانه ارزیابی عملکرد فنی مراکز استان‌ها و تهران که از تیرماه آغاز کرده بودیم به سرانجام رسید. در این فرآیند نزدیک به 50 هزار پرسشنامه تکمیل و بررسی شد که امشب برگزیدگان آن‌ها معرفی خواهند شد.
فهمی با بیان اینکه اجلاس سیزدهم میزبان مهمانان خارجی و بین‌المللی بود یادآور شد: امسال مهمانان خارجی از اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیایی ABU، تلویزیون ملی ژاپن و مدیر سازمان DVD از کشور آلمان در این اجلاس حاضر بودند.
فهمی در ادامه خاطرنشان کرد: تا به حال تلویزیون‌ها به صورت کاملا غیرخطی بوده‌اند اما امروز با توجه به تغییراتی که در فضای رسانه‌ای به وجود آمده امکان غیرخطی شدن تلویزیون‌ها فراهم شده است تا مخاطبان بتوانند با هر وسیله‌ای که در اختیارشان هست در هر زمان و مکانی هر محتوایی را که می‌خواهند مشاهده کنند.
او با اشاره به اجلاس سیزدهم فناوری رسانه گفت: هر اجلاسی که تمام می‌شود چند محصول نو و دانش‌بنیان به امکانات رسانه ملی اضافه می‌کند که در این اجلاس نیز چنین بود. تمام تلاش‌مان این است که از همه ظرفیت‌ها و دانش‌مان در این حوزه استفاده کنیم.
 
کد مطلب : ۱۰۷۷۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.