۰

اصولگرايي در حاشيه سياسي

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۱
به گزارش عصر تعادل، كمتر از يك ماه پيش جبهه‌ای تحت عنوان«جبهه مردمي نيروهاي انقلاب»طي بيانيه‌اي در سپهر سياسي ايران اعلام موجوديت كرد، جبهه‌ای كه در ابتداي تشكيل، خبر آن به‌طورگسترده منتشر شد. حتي برخي اين‌گونه نوشتند كه مرضيه وحيد دستجردي نخستين گزينه اين جبهه براي انتخابات رياست‌جمهوري است.
 
هرچند هيچگاه يك فعال سياسي زن براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري صلاحيش مورد تاييد قرار نگرفته است، اما اين احتمال مي‌رود با ورود اخير شوراي نگهبان به مبحث تعيين مصداق «رجل سياسي» اجازه ورود به كانديداي زن به انتخابات رياست‌جمهوري درانتخابات آينده داده شود؛ احتمالي كه بعيد نيست و ممكن است، همان‌طور كه احمدي‌نژاد يكشبه تصميم گرفت وزير زن انتخاب كند و با قدرت بر سرتصميم خود ايستاد ودستجردي را بركرسي وزارت بهداشت نشاند، همان رويداد، مجددا اتفاق افتاده و اين‌بار با مجوز شوراي نگهبان دستجردي به عنوان نخستين زن ايراني بتواند به عنوان نخستين كانديداي رياست‌جمهوري رقيب روحاني در انتخابات آتي شود.
 
 
جبهه مردمي به راه آبادگران جهادي مي‌رود
 
 
هرچند بعد از اعلام موجوديت جبهه مردمي نيروهاي انقلاب، ۲۱۰ چهره فرهنگي، علمي و ورزشي از اين جبهه اعلام حمايت كردند، اما واكنش‌هاي منفي نيز به تشكيل اين جبهه غيرتشكيلاتي كم نبود. نخستين واكنش به اين جبهه انتخاباتي بودن آن بود؛ جبهه‌ای از نيروهاي انقلاب اسلامي كه جز چند چهره فردي در آن به كار جبهه‌ای وتشكيلاتي باور نداشت. حتي يكي از فعالان رسانه‌اي اصولگرا نام مستعار«دلمه اصولگرايي» را بر اين جبهه نهاد. واقعيت اين است كه اصولگرايان درخواب عميقي قرار دارند، و جز موتلفه اسلامي و برخي از احزاب اصولگرا، حزب و شخصي حاضر به فعاليت سياسي نيست وگويا آنها شكست سياسي خود را از روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري و از اصلاح‌طلبان درشوراي شهر پذيرفته‌اند. البته تشكيل يكشبه اين جبهه ياد جبهه آبادگران را در اذهان زنده مي‌كند.
 
جبهه‌اي كه در انتخابات شوراي شهر اعلام موجوديت كرد، محوريت آن احمدي‌نژاد بود واحمدي‌نژاد را به شهرداري تهران فرستاد و بعد از آن توانست در انتخابات رياست‌جمهوري هم موفق شود. اما بعد از اين مرحله ديگر خبري از آبادگران جهادي نبود وگويا اساسا اين جبهه وجود خارجي نداشته است. به نظر مي‌رسد جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي هم با همين ريل‌گذاري تشكيل شده است و قصد دارد جز در انتخابات رياست‌جمهوري، درانتخابات شوراي شهر تهران هم به مبارزه جدي با اصلاح‌طلبان بپردازد؛ جبهه‌اي كه شعار خود را مبارزه با فساد قرار داده است و اميد دارد بتواند با اين شعار به پيروزي دست يابد.
 
 
جامعه روحانيت در انتظار تصميم جبهه مردمي
 
 
اما روز گذشته آيت‌ا... محمدعلي موحدي‌كرماني دبيركل جامعه روحانيت مبارز با اشاره به فعاليت جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي گفت: در آستانه انتخابات گرو‌هاي مختلفي فعاليت خود را آغاز كرده‌اند، اما جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي متشكل از افراد مردمي و انقلابي است و اميدواريم فعاليت اين جبهه به نتيجه برسد. وي با بيان اينكه جامعه روحانيت مبارز منتظر نتايج جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي است، تاكيد كرد: اينكه گروه‌هاي انقلابي با يكديگر متحد و منسجم باشند امري قابل قبول است و ما اميدواريم تمام نيروها و گروه‌هاي انقلابي متحد و هماهنگ با يكديگر عمل كنند. دبيركل جامعه روحانيت مبارز گفت: آنچه به نظرم بهترين اقدام ممكن براي نيروهاي انقلابي است، تلاش براي رسيدن به گزينه واحد و اجماع روي گزينه اصلح‌ راي‌آور است كه اميدواريم اين تلاش‌ها به نتيجه مناسبي برسد.
 
 
جبهه مردمي انقلاب، محويت اصولگرايي!
 
 
مشخص نيست در جریان اصولگرايي چه مي‌گذرد، جبهه‌اي تازه تاسيس وغيرتشكيلاتي ميداندار اين جريان سياسي شده است. واقعيت آن است كه جز مهدي چمران، آل‌اسحاق، وحیددستجردي و حاجي بابايي شخص شناخته‌شده‌اي در اين جبهه حضور ندارد. آيا اين جبهه همان مجمع ائتلاف اصولگرايان است؟ واقعيت اين است كه كسي نمي‌داند درجبهه رقباي اصولگرايان چه مي‌گذرد. شايد خودشان هم از اينكه چه درجريان تصميم‌گيري‌هاي خرد وكلان اصولگرايان مي‌گذرد، خبري نداشته باشند. اين امكان هم وجود دارد كه واقعا درجبهه اصولگرايان خبري نيست و اين رسانه‌ها هستند كه هراز گاهي در نبود خبري از تحرك سياسي در اين جريان سياسي كوچك‌ترين خبر ازتحركات دروني جبهه اصولگرايان را بزرگنمايي مي‌كنند.
 
 
در نهايت...
 
 
اصولگرايان سال‌هاست كه ديگر مورد نظرقاطبه مردم ايران نيستند. حتي سال۸۴ هم احمدي‌نژاد با پرچم اصولگرايي به پيروزي نرسيد. او چون موقعيت را بر ضد سياست‌هاي توسعه‌اي مي‌ديد، خود را زيركانه در مقابل مرحوم آيت‌ا...‌هاشمي نشاند و با تكيه برادبياتي كه آن روزها درجامعه رواج يافته بود، رئيس‌جمهور ايران شد.
 
احمدي‌نژاد هيچ‌گاه خود را اصولگرا ندانست و درحال حاضر هم نسبت و رابطه‌اي با آنها ندارد. هرچند ادبيات وي به اصولگرايان نزديك و با اصلاح‌طلبان درتمايز آشكار قراردارد. درنتيجه مي‌توان اين‌گونه جمع‌بندي كرد كه اصولگرايان سال‌هاست توسط مردم از صحنه كنش سياسي به حاشيه سياست در ايران رانده شده‌اند. «زنده باد اصولگرايي» هم نمي‌تواند آنها را زير يك چتر جمع كند؛ حال چه اين چتر جبهه مردمي انقلاب اسلامي باشد و چه حزب موتلفه و مجمعي ساخته و پرداخته ذهن برخي از اصولگرايان به نام ائتلاف اصولگرايي. اين روزها براي اصولگرايان روزهاي خوبي نيست، چرا از خلأ ريش‌سپيدان موثر در رنج هستند و مواضع جامعه روحانيت هم به نظر مي‌رسددرراستاي كمك به اصولگرايان باشد، چرا كه اين تشكل روحاني نيازي به همراهي با احزاب اصولگرا ندارد و مهم‌تر از همه رئيس‌جمهور مستقر يعني حسن روحاني عضو جامعه روحانيت مبارز است.
کد مطلب : ۱۰۷۷۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.