۱
۰

اعتراض یک آتش نشان به مرتضی طلایی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۷
اعتراض یک آتش نشان به مرتضی طلایی
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصر تعادل، در پی حادثه ساختمان پلاسکو، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کمک و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان ساختمان پلاسکو با همراه داشتن تجهیزات امدادی در محل حادثه حاضر شد.
12:46
پیرحسین کولیوند با بیان اینکه بیش از سی نفر از آتش‌نشانان حادثه دیده در ساختمان پلاسکو مداوا شده و هفت نفر از آنان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند گفت: در حال حاضر تعدادی از آتشنشانان که برای اطفای حریق دالخ ساختمان بودند در زیر آوار ماندن و هنوز از تعداد زحمی ها و کشته شده ها خبری نیست .
12:45
سرهنگ عابدی جانشین پلیس راهور تهران  با اشاره به آتش سوزی در ساختمان پلاسکو و فروریختن کامل ساختمان اظهار داشت: از مردم می خواهیم با پایان طرح ترافیک  در ساعت 13 و با توجه به اینکه با بار ترافیکی در مناطق مرکزی، انقلاب و خیابان جمهوری مواجه خواهیم بود؛ از تردد با خودرو و موتورسیکلت در محدوده پلاسکو بپرهیزند.
جانشین پلیس راهور تهران با بیان اینکه محدودیت ترافیکی در محدوده ساختمان پلاسکو تا شب برقرار خواهد بود، افزود: از میدان امام خمینی به سمت شمال، شرق خیابان بهارستان و تقاطع مخبرالدوله و شمال خیابان فردوسی محدودیت ترافیکی برقرار است.
عابدی اضافه کرد:‌ اگر لازم باشد از میدان جمهوری به سمت ساختمان پلاسکو محدودیت ترافیکی را اعمال خواهیم کرد.
گفتنی است، جلسه ستاد بحران در محل  حادثه با حضور ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ،  فرماندار تهران، معاونان دادستان تهران، مسئولین هلال احمر و  اورژانس در حال برگزاری است.
12:31
سخنگوی سازمان امداد و نجات کشور در گفت‌وگویی گفت: تاکنون 20 تیم امدادی ، 10 خودروی آمبولانس و 8 خودروی کمک‌دار به محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو مستقر شدند.
وی ادامه داد: دو تیم از سگ‌های زنده‌یاب به منظور جستجو و نجات مصدومین و زیر آوارماندگان حادثه و صد برانکارد نیز به محل حادثه اعزام شدند اما به دلیل وقوع حادثه در داخل شهر اجازه اعزام بالگرد به این منطقه را نداریم.
12:14
محسن نسج همدانی معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران در گفت و گویی ، با اشاره به اینکه همزمان با آتش سوزی ساختمان پلاسکو، سفارتخانه های اطراف این ساختمان تخلیه شده است، درباره علت حادثه گفت: براساس آن چیزی که آتش نشانان در گزارش اولیه داده اند، اتصال کابل برق و یا روشن بودن پیکنیکی علت اولیه حادثه بوده است.
وی با رد امنیتی بودن حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، گفت: در حال حاضر عوامل آتش نشانی و پلیس در محل حادثه حضوردارند و باید با گذشت زمان منتشر بمانیم که تلفات و مصدومان این حادثه طبیعی چه میزان بوده است.
12:05
سرهنگ عابدی جانشین پلیس راهوار تهران در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر درباره محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های اطراف ساختمان پلاسکو گفت: از قسمت شرق از میدان بهاستان و تقاطع مخبرالدوله حرکت به سمت غرب با محدودیت مواجه شده است.
او ادامه داد: در قسمت های غربی از پل حافظ ، خیابان کارگر و تقاطع ولی عصر  به سمت شرق محدودیت‌های ترافیک اعمال شده است. از میدون فرودسی به سمت پایین نیز محدودیت ترافیکی ایجاد شده است.
جانشین پلیس راهور تهران در مورد مسیرهای جایگزین اظهار کرد: افرادی که به مسیرهای شرق به غرب نیاز دارند، می‌توانند از خیابان انقلابی و معابر شمالی و جنوبی جمهوری استفاده کنند.
11:55
خالدی سخنگوی اورژانس کشور هم اکنون اعلام کرد تعداد مصدومان حادثه آتشی به 37 الی 38 نفر افزایش پیدا کرده است .خوشبختانه ساختمان در مسیر خودش ریزش کرده‌است .
وی ادامه داد : نگران آتش نشانانی هستیم که در دو طبقه ساختمان مشغول امداد رسانی بودند.وی از مردم و کسبه خواست به این محدوده نزدیک نشوند.
 
17
 
11:44
 در حال حاضر بیش از 200 آتش‌نشان و 10 ایستگاه آتش نشانی مشغول امداد رسانی هستند، از آخرین تعداد مصدومان و فوتی های احتمالی خبری در دست نیست.
11:29
جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در گفت و گو با خبرنگار ، درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر بخش شرقی ساختمان به دلیل فرسودگی فروریخته است.
وی ادامه داد: احتمالا افرادی زیر آوار مانده اند اما اطلاعات بیشتری در دست نداریم.
 طبقات بالایی ساختمان پلاسکو مجددا شعله ور شده است.
11:05
پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در گفت وگویی ، با اعلام اینکه آمار مصدومان حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو بیش از 20 نفر است، اظهار داشت: نما و همچنین سقف ساختمان پلاسکو در حال ریزش است و تعدادی از نیروهای آتش نشانی محبوس شده اند و سایر ماموران در حال آزادسازی این نیروها هستند.
وی افزود: در حال حاضر تعدادی از طبقات ساختمان پلاسکو بار دیگر شعله ور شده است.
13:06
جلال ملکی درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اظهار داشت: در مراحل پایانی عملیات به یکباره به دلیل قدیمی بودن ساختمان پلاسکو و عدم مقاومت ساختمان چند انفجار مجددا رخ داد و به یکباره ساختمان فروریخت.
وی با اشاره به اینکه قطعا تعدادی از همکارانمان زیر آوار هستند، گفت: اطلاع دقیقی از آمار افرادی که زیر آوار ماندند در دست نیست.
 سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر عملیات آوار برداری در دستور کار است، افزود: با توجه به اینکه آتش در حال حاضر مهار شده است، اما نیروهای آتش نشانی آماده باش هستند. بنابراین دیگر اولویت ما اطفای حریق نیست و عملیات آواردبرداری در دستور کار قرار دارد.
ملکی افزود: متاسفانه بی احتیاطی چند نفر موجب این حادثه شده است و باید عوامل آتش نشانی تاوان آن را بدهند. نمی‌دانیم چرا به وضعیت ساختمان های این چنینی رسیدگی نمیشود بارها از قبل تذکرات لازم داده شده است.  هیات مدیره و مالکان باید ایمنی لازم را در نظر می گرفتند و بحث فقط درآمدزایی نیست. تاوان بی توجهی آنها را نباید همکاران من بدهند.
وی ادامه داد: اطلاعات دقیقی از مصدومان و تلفات احتمالی در دست نیست. مواردی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، فعلا تایید شده نیست. می‌دانم تعداد زیادی در داخل ساختمان بودند. خیلی اعلام کردیم ساختمان‌ تخلیه شوند اما اهمیتی نمی دادند و می‌گفتند که دسته چک و اسنادمان در مغازه است.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: هیچ گزارشی مبنی بر آسیب‌دیدگی ساختمان‌های اطراف به ما نشده است.
13:21
مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تعادل از اعزام یک دستگاه بالگرد به محل حادثه برای برآورد و ارزیابی حادثه خبرداد و گفت: با اضافه کردن 6 تیم از سگ‌های زنده یاب به محل حادثه تاکنون 8 تیم زنده یاب برای جستجو و نجات حادثه‌دیدگان اعزام شده‌اند.
وی ادامه داد: از تعداد فوتی ها و مصدومان خبری در دست نیست و همکاران ما مشغول برآورد آمار حادثه‌دیدگان هستند.
13:39
پیرحسین کولیوند در گفت‌وگویی، با بیان اینکه آمار مصدومان حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به 70 نفر رسیده است، گفت: تاکنون 47 نفر در محل حادثه مداوا شده و 23 نفر به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر حادثه دیدگان تاکنون از ماموران آتش نشانی بوده‌اند ،ادامه داد: جستجو برای یافتن مصدومین و فوتی‌های احتمالی این حادثه ادامه دارد.
14:09
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد که  آمار اعلامی کشته‌شدگان حریق در ساختمان پلاسکو مورد تایید سازمان آتش‌نشانی نیست.
13: 14اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت وگویی تلفنی با تعادل، اظهار کرد: هیچ آمار رسمی از مفقودین، کشته شدگان و یا مصدومان حادثه پلاسکو در دست نیست و باید منتظر بود تا آمار رسمی منتشر شود.
جلال ملکی در گفت‌وگویی، درباره آمار فوتی‌های حریق در ساختمان پلاسکو گفت: هنوز آماری از تلفات جانی این حادثه در دست نیست.
وی ادامه داد: آمار 30 و 50 نفر فوتی‌های آتش‌نشانان در این حادثه شایعه بوده و مورد تایید ما نیست.
14:43
رحمت الله حافظی که در ستاد بحران حادثه حریق در ساختمان پلاسکو حضور داشت درباره آخرین وضعیت این حادثه به خبرنگار سرویس اجتماعی عصر تعادل گفت: در حال حاضر 30 تا 40 نفر از آتش نشانان که مشغول اطفای حریق در محل بودند؛ مفقود هستند.
وی با بیان اینکه برای یافتن این افراد باید به تدریج کار آواربرداری انجام شود، ادامه داد: از هلال احمر برای اعزام تیم‌های زنده یاب درخواست کرده‌ایم تا به کمک این تیم‌ها بتوانیم افراد در قید حیات را نجات دهیم.
حافظی با اشاره به اینکه زمان آتش‌سوزی پیش از شروع فعالیت مجتمع پلاسکو بوده است، خاطرنشان کرد: به همین علت هنوز کسبه وارد ساختمان نشده بودند و تعداد حاضران در ساختمان محدود بوده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد؛ میزان تلفات این حادثه زیاد نباشد، افزود: باید تیم‌های امداد و نجات کار برش اسکلت ساختمان فروریخته را انجام داده و کار آواربرداری آغاز شود تا بتوانیم برآوردی از تلفات و مصدومیت‌های ناشی از ریزش ساختمان داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون جسدی از زیر آوار بیرون نیامده است، تصریح کرد: اولویت ما در ستاد بحران این حادثه اعزام تیم‌های زنده‌یاب و همچنین برش اسکلت ساختمان برای آغاز عملیات آواربرداری است.
حافظی در پایان از حضور محمدرضا عارف در ستاد بحران این حادثه برای نظارت بر عملیات امداد و نجات خبر داد.   
اسماعیل نجار در گفت گو با خبرنگار  گفت : اطلاع دقیقی از مجروحان یا مفقودان این حادثه ندارم ، 
15:16
قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در گفت‌وگوی زنده خبری با اعلام آماده‌باش بیمارستان‌های اطراف حادثه ساختمان پلاسکو، اظهار داشت: تاکنون 3 نفر زنده از زیرآوار خارج شدند که حال یکی از آنها وخیم است.
وی با اشاره به اینکه اورژانس در محل حادثه مستقر است، گفت: 47 نفر از مصدومان حادثه به صورت سرپایی درمان شده‌اند و برخی‌ها دچار شکستگی شده که اقدامات درمانی برای این افراد در بیمارستان در حال انجام است.
وزیر بهداشت در ادامه اظهار امیدواری کرد که تعداد کسانی که همچنان زیرآوارند، کم باشد.
15:33
رئیس کمیته عمران شورای شهر اعلام کرد: با شهردار تهران و تعدادی از اعضای شوای شهر در محل حادثه بودیم که اعلام شد چند تن از آتش نشانان با پیامک موبایل اعلام کردند که در موتورخانه جان پناه گرفته‌اند.
اقبال شاکری اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات ۵ نفر از آتش نشانان حدود یک ربع قبل از زیر آوار بیرون کشیده شدند، این در حالی است که گفته می شود ۲۵ امدادگر مفقود هستند.
وی درباره نحوره نجات محبوسان در آوار ساختمان پلاسکو گفت: به وسیله دستگاه زنده یاب امواجی فرستاده می شود که مشخص می شود چه تعداد افراد زنده هستند.
شاکری افزود: کار سنگین آواربرداری از طریق دستگاه هوابرش آغاز شده است و با اعلام آتش نشانی تعدادی دستگاه هوابرش در حال اعزام به محل حادثه هستند.
16:03
شنیده‌ها حاکی از بیرون آوردن پیکر یکی از آتش‌نشانان حاضر در محل حادثه ساختمان پلاسکو از زیر آوار است، اما  سخنگوی اورژانس تهران و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران این موضوع را مورد تایید قرار ندادند.
جلال ملکی در این باره به خبرنگار، گفت: تاکنون هیچ جسدی از زیر آوار بیرون کشیده نشده است.
16:25
پرویز نمازی؛ مدیر روابط عمومی بیمارستان سوختگی شهید مطهری در گفت‌وگویی، از انتقال یکی از مصدومان حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به این بیمارستان خبر داد و اظهار داشت: این فرد که آتش‌نشان جوانی است، در حال حاضر بیهوش و زیر دستگاه تنفسی است.
وی افزود: درصد سوختگی این آتش‌نشان حدود ۶۰-۷۰ درصد از سوی پزشکان اعلام شده‌است.
16:27
جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار در پاسخ به این سوال که برای نجات آتش‌نشانانی که زیر آوار هستند؛ چقدر زمان باقی مانده است، گفت: این مساله فرمول خاصی ندارد و برای هر حادثه تفاوت می‌کند؛ اگر حادثه به گونه‌ای باشد که همه جا پر از آوار شود، احتمال فوت بالا می‌رود؛ اما این حادثه این گونه نبوده است.
وی توضیح داد: در زمانی که در آوار تکه‌های بتن و اسکلت آهنی وجود دارد، ممکن است؛ فضایی در زیر آنها باقی مانده باشد، در چنین مواردی شاهد بوده‌ایم که حتی تا چند روز بعد نیز مصدومان را زنده بیرون آوردند.
سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: کسانی که زیر آوار هستند؛ آتش‌نشانند و از قدرت بالای بدنی برخوردارند، بنابراین دعا می‌کنیم که همگی زنده از زیر آوار بیرون بیایند.
16:54
رحمت اله حافظی در گفت‌وگویی گفت: قسمت زیرین بخش شمال غربی ساختمان پلاسکو که احتمال وجود پارچه‌های تریکو در آن وجود دارد؛ دچار حریق شده و دود سفید بلند شده از ساختمان به همین دلیل است.

وی ادامه داد: احتمال سرایت آتش به ساختمان مجاور این بخش از پاساژ پلاسکو وجود دارد که آتش‌نشانان در تلاش برای ممانعت از سرایت آتش هستند.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به دریافت دو الی سه تماس تلفنی از طرف محبوس‌شدگان ساختمان به نیروهای امدادی گفت: امدادگران در تلاش هستند از طریق طبقات منفی 2 و منفی 3 ساختمان‌های مجاور راهی برای نجات محبوس شدگان این حادثه از زیر آوار پیدا کنند.
17:43

 مازیار حسینی با حضور در محل آتش نشانی ساختمان پلاسکو اظهارکرد: عملیات آواربرداری از ساعاتی پیش آغاز شده است تا بتوانیم به امید خدا آتش نشانان محبوس در محل حادثه را نجات دهیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران که به عنوان فرمانده عملیات در این حادثه از سوی قالیباف منصوب شده است،  ادامه داد: بحث آواربرداری کار فنی و مهندسی است که به همین منظور عزیزان مربوط به حوزه فنی و عمران در محل حادثه حضور پیدا کرده اند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چه زمانی عملیات آوار برداری پایان می یابد، خاطرنشان کرد: جبهه کاری باز نشود نمی‌توان تخمین زمانی برای آواربرداری را داد.
17:53
سخنگوی اورژانس تهران آخرین تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو را 78 نفر اعلام کرد.
حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد آخرین تعداد مصدومان حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گفت: 51 مصدوم تاکنون به صورت سرپایی مداوا شدند و 27 نفر نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.
وی در پاسخ به اینکه میزان مصدومیت‌ها در چه حدی است، اظهار کرد: میزان مصدویت‌ها شدید نیست به جز یک نفر که به بخش مراقبت‌های ویژه فرستاده شده‌اند.
سخنگوی اورژانس تهران افزود: تاکنون از زیر آوارماندگان خبری در دست نیست.
شهردار تهران از شهادت 20 آتش‌نشان در حادثه پلاسکو خبر داد.

قالیباف شهردار تهران درباره آمار فوتی‌های این حادثه گفت: تا کنون 20 تن از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شده‌اند.

به گزارش ایسنا، قالیباف در تشریح حادثه، گفت: متاسفانه این حادثه در یکی ازساختمان‌های بلند و قدیمی شهر رخ داده است.

وی ضمن عرض خسته نباشی به تمامی امدادگران و تلاشگرانی که در صحنه حادثه حضور دارند گفت: جا دارد عرض تسلیت داشته باشیم شهادت 20 نفر از عزیزانی که در این حادثه به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این حریق در طبقه هشتم رخ داد اما به دلیل شدت آتش، سازه فلزی ذوب شد، گفت: متاسفانه از طبقه‌ای که حریق در آن رخ داد به بالا، ساختمان دچار ریزش و باعث شد مابقی طبقات نیز بریزد.

18:00 قالیباف با بیان اینکه دقیقا اطلاع نداریم که چند نفر محبوس شده‌اند، گفت: در حال حاضر اولویت اصلی ما نجات همکاران است.

وی در پاسخ به این سوال که چند نفر از مردم در این حادثه محبوس شده اند گفت: به نظر نمی‌رسد که تعداد انها بیشتر از انگشتان دست باشد، اما ممکن است تعدادی از افراد در طبقات باقی مانده باشند و باید بگویم تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا هرچه زودتر این افراد نجات پیدا کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تمامی دستگاه‌ها در این زمینه همکاری لازم را داشتند، گفت: جا دارد از پلیس تشکر ویژه داشته باشیم چرا که این حادثه در مرکز شهر و در روز پنج شنبه رخ داده و مردم زیادی برای اینکه احساس نگرانی می کردند به محل حادثه آمدند که خوشبختانه شاهد انضباط خوبی در این زمینه بودیم.

وی افزود: تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا مبحوس شدگان نجات پیدا کنند.

19:30 معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز(پنجشنبه)، بلافاصله پس از اطلاع از وقوع حادثه آتش سوزی و سپس فرو ریختن ساختمان پلاسکو تهران، در این محل حضور یافت و از نزدیک در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و از مسئولین ذیربط گزارشات مربوط به حادثه را دریافت کرد.
اسحاق جهانگیری همچنین دستورات لازم را به وزارت کشور، استاندار تهران، نیروی انتظامی، آتش نشانی، اورژانس و سایر ارگان‌ها و نهادهای امدادی و امنیتی تهران صادر کرد تا با بسیج همه امکانات، هرچه سریعتر ضمن آواربرداری و نجات مصدومین و افراد حادثه دیده، تدابیر لازم را برای عدم تسری آتش به ساختمانهای اطراف بیندیشند.

19:36 استاندار تهران آخرین وضعیت امدادرسانی در حادثه پلاسکو را اعلام کرد.
هاشمی استاندار تهران در این باره گفت: ملکی سخنگوی آتشنشانی به عنوان سخنگوی ستاد بحران حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو انتخاب شد تا آخرین اطلاعات و اخبار توسط وی اعلام شود.
وی با حضور در محل حادثه وقوع آتش سوزی ساختمان پلاسکو اظهار کرد: حادثه تلخ و دلخراشی بود. از همه دستگاه‌های امدادی، پشتیبانی و درمانی تشکر می‌کنم که حضور قوی‌ داشتند.
هاشمی اظهار کرد: از چند جبهه وارد ساختمان شدند تا تعیین سرنوشت افرادی که زیر آوار گیر کرده‌اند به سرعت مشخص شود. امیدواریم هر چه سریعتر نیروها بتوانند وارد ساختمان شده تا تکلیف 25 تا 30 نفری که زیر آوار مانده‌اند تایید شود.
استاندار تهران گفت: 27 نفر مصدوم به بیمارستان منتقل شدند که 17 نفر آنها ترخیص شده‌اند. بحث عملیات امدادی هماهنگی خوبی دارد.
هاشمی اظهار کرد: طبق تصمیمات ستاد بحران حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو آقای ملکی مرجع رسمی برای استناد اخبار و آمار هستند. در این وضعیت برخی سایت‌ها و رسانه‌ها اخبار غیر واقعی منتشر می‌کنند که قابل استناد نیست. آمار واقعی و قطعی آماری است که آقای ملکی به عنوان سخنگوی ستاد بحران منتشر می‌کند.
استاندار تهران در مورد روند آواربرداری اظهار کرد: ممکن است روند آواربرداری طولانی بشود اما آنچه مهم است این است که باید مسیر برای تعیین سرنوشت کسانی که زیر آوار مانده‌اند باز شود. در حال حاضر از مسیرهای شمال،‌ غرب و شرق برای باز کردن مسیر عملیات آغاز شده است.
هاشمی همچنین اظهار کرد: آب و گاز اطراف ساختمان به منظور انجام عملیات قطع شده و برق به طور محدود قطع شده است.
19:43 مهدی چمران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به محبوسان ساختمان پلاسکو، اظهار کرد: ساختمان بعد از آتش سوزی اولیه و اطفاء حریق مجددا به علت انفجار تانکرهای گازوئیل که در طبقات بالا وجود داشت مجددا دچار آتش سوزی شد. در این ساختمان به جای گاز از گازوئیل استفاده می‌شد.
وی افزود: آتش سبب شد که طبقات بالا نتوانند تحمل کنند در اثر فرو ریزش ساختمان و آوارطبقات پایین هم دچار آسیب و تخریب شد.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه این ساختمان 17 طبقه در حال حاضر به اندازه یک ساختمان چهار طبقه تخریب شده است، ادامه داد: امدادرسانی در انبوه این تخریب کار بسیار مشکلی است. نیروهای امدادی از پایین و طرفین تلاش می‌کنند که به زیر آوار برسند. از بالا نیز با جرثقیل چنگکی و دستگاه برش تلاش می‌کنند که پایین بروند و آواربرداری شود تا آتش نشانان ، مردم یا صاحبان مغازه‌ها نجات داده شوند.
وی تاکید کرد: نیروهای امدادی با جان و دل تمام تلاش خود را انجام می‌دادند حتی به نقاط خطر می‌رفتند. بعضی از آنها می‌گفتند هر میله‌ای را می‌گرفتیم از جا در می‌آمد یا هر جا که می‌ایستادیم فرو می‌ریخت.
به گفته وی، به علت پیچیده بودن کار پیش بینی زمان آوار برداری کار سختی است. در حال حاضر طبقات زیرین ساختمان سالم هستند . آوار باید از بالا و کناره‌های ساختمان برداشت، اگر این اتفاق به درستی صورت نگیرد احتمال آسیب دیدن کسانی که در ان وسط مانده‌اند زیاد است. سگ‌های هوشمند و سیستم‌های انسان یاب نیز در محل حضور دارند.
وی در مورد عدم توجه کارگاه‌های ساختمان پلاسکو به اخطاریه های اتش نشانی اظهار کرد: متوقف کردن کار چنین ساختمان‌هایی وظیفه شهرداری نیست زیرا نیاز به دستور مقام قضائی دارد. تعطیل کردن کارگاه‌ها مقدماتی دارد و طول می‌کشد.
چمران افزود: تعطیل کردن چنین ساختمان‌ها و کارگاه هایی مشکلات و تبعات اجتماعی خاصی به دنبال دارد که مسئولین باید این مسائل را نیز در نظر بگیرند  به عنوان مثال در صورت تعطیلی ساختمان پلاسکو که کارگاه‌ها و کارگران بسیاری داشت، خانواده‌های بسیاری به آن وابسته بودند، بیکار شده و آسیب می‌دیدند البته آسیبی که الان وارد شده خیلی بیشتر است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ساختمان علاءالدین اظهار کرد طبقه بالای این ساختمان نیز مدت‌هاست که باید تخریب شود ولی به دلیل وجود مشکلات زیاد در مسیر تخریب این امر محقق نشده است.
چمران اظهار کرد: امروز در ستاد بحران حادثه پلاسکو این موضوعات با حضور وزیر و دادستان بازگویی و بررسی شد تا ساختمان‌ها از لحاظ آتش‌سوزی ایمن‌تر بشود. آتش‌نشانی باید مسائل مربوط به ایمنی را در ساختمان‌ها را رصد کند. ساختمان‌های بلند مرتبه باید سیستم‌های هوشمند و خودکار نصب کنند تا در صورت آتش‌سوزی فعال شوند. در برخی کارگاه‌ها که وسائل آتش زا و مواد شیمیایی وجود دارد باید ایمنی بیشتری داشته باشند.
20:10 دکتر پیرحسین کولیوند با حضور در محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در خصوص آمار مصدومین، اظهار کرد: از 27 مصدوم این حادثه، 21 نفر ترخیص و به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند. شش نفر بستری شده که یک نفر آنها تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

وی افزود: برای مابقی افراد روند درمانی در حال انجام است و آنها رو به بهبود هستند. تعدادی هم سرپایی درمان شده و یا به ادامه کار پرداختند یا به محل کار انتقال داده شدند.
20:11 رئیس پلیس پایتخت هر گونه شایعه امنیتی بودن حادثه پلاسکو را تکذیب کرد.

سردار حسین ساجدی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار در محل حادثه پلاسکو، درباره انتشار شایعه‌ای درباره امنیتی بودن حادثه رخ داده در ساختمان پلاسکو اظهار کرد: بر اساس شواهد موجود و آنچه که در حال حاضر وجود دارد، هیچ گونه موضوع امنیتی در مورد این حادثه وجود نداشته و چنین شایعاتی قویا تکذیب می‌شود.
20: 20 اقبال شاکری از دسترسی امدادگران و آتش‌نشانان به زیرزمین پاساژ پلاسکو خبر داد.
اقبال شاکری درباره آخرین جزییات نجات محبوس شدگان ساختمان پلاسکو، با بیان اینکه نجاتگران و امدادگران توانستند با حفر تونلی به زیرزمین پاساژ دسترسی یابند، گفت: در حال حاضر امدادگران و آتش‌نشانان به زیرزمین پاساژ پلاسکو که احتمال می‌رود تعدادی از افراد در آن محبوس شده باشند، دسترسی پیدا کرده‌اند.
26: 20 کی از کسبه‌های ساختمان پلاسکو نحوه نجاتش از این حادثه را تشریح کرد.
این شاهد عینی که حسابدار ساختمان پلاسکو بود، در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: حدود ساعت ۱۱ انفجار بسیار شدیدی در طبقه ۱۱ ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد، آتش سوزی بسیار شدید بود و هیچ راه فراری نداشتیم اما با کمک آتش نشانان توانستیم از ساختمان خارج شویم.
وی افزود: شدت آتش سوزی بسیار بالا بود و ما با نردبان جرثقیل بیرون آمدیم. همه مردم و کسبه‌ای که داخل ساختمان پلاسکو بودند در دقایق اول از همه طبقات تخلیه شدند اما فکر می‌کنم ۱۸ نفر از ماموران آتش نشانی در آوار گیر کردند.
این شاهد عینی با بیان اینکه حدس می‌زنم نوسانات برق باعث آتش سوزی شده باشد ادامه داد: چون در ساختمان گازرسانی وجود نداشت و در تمام طبقات و مغازه‌ها پیک نیک و کپسول گاز وجود داشت.
20:31 سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه امدادرسانی در محل ساختمان پلاسکو ادامه دارد، گفت: تا به این لحظه برابر آماری که من دارم حدود 20 تن در زیر آوار محبوس هستند که عملیات برای نجات آنان ادامه دارد.
ملکی کرد: آتش نشانان در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو مشغول عملیات بودند که ساختمان ریزش کرد از این رو از محل دقیق محبوس شدن آنها اطلاعی نداریم اما به طور حدودی از این محل باخبریم.
سخنگوی ستاد بحران "پلاسکو درباره اینکه گفته می‌شود پیکر دو آتش نشان از زیر آوار خارج شده است، گفت: تا به این لحظه من چنین خبری را تایید نمی‌کنم البته به بخش‌هایی از این ساختمان ورود کردیم و عملیات جستجو همچنان ادامه دارد.
** هرچند با حفر تونل، مسیر برای راهیابی به طبقات و بخش‌های زیرین پلاسکو باز شد، اما هر بخشی که شکافته می‌شود، دود و آتش بیرون می‌زند و وجود سرمای هوا و باد، خطر شعله‌ور شدن آتش را تشدید می‌کند.
20:40
مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران:
🔹تا ساعت ۲۰ امشب تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به ۸۸ نفر رسید
🔹۳۳ نفر به بیمارستان‌ها منتقل شدند که از این تعداد ۲۳ نفر مرخص و تنها ۱۰ مصدوم در بیمارستانها تحت درمان قرار دارند.
21:19 ملکی اظهار کرد: عملیات امدادرسانی به حادثه پلاسکو، از دو جبهه این ساختمان و از دقایق ابتدایی آغاز شده و در حال ادامه است. در ضلع شرقی ساختمان با برش آهن‌آلات به منظور دستیابی به طبقات زیرین، بخش‌هایی را حفر کرده‌اند.
وی گفت: حدود 20 نفر از آتش‌نشانان زیر آوار محبوس شده‌اند که متاسفانه جمعی از آنها به شهادت رسیده‌اند. این ضایعه را به همکاران آتش‌نشان و خانوادهای آنها تسلیت عرض می‌کنم.
ملکی اظهار کرد: این آتش‌نشانان کسانی هستند که طبق وظایف‌شان در بخش پایانی عملیات در حال جست‌وجوی افراد بودند تا از عدم حضور مردم در ساختمان پلاسکو اطمینان حاصل کنند.
سخنگوی ستاد بحران ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر وضعیت در محل حادثه تثبیت شده است. حجم زیادی از آهن‌آلات، سنگ و بتون‌هایی روی هم ریخته شده و کار بسیار سنگین است.
وی افزود: وضعیت بحرانی است و کمترین اشتباه در زمینه جابجایی آوار ممکن است، باعث ایجاد خطر دیگری شود.
وی در ادامه افزود: هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی  مورد تایید نیست.
ملکی درباره دودی که از محل ریزش ساختمان به هوا برخاسته گفت: پیش از تخریب کامل ساختمان، امدادرسانی در مرحله لکه‌گیری بود. به این معنی که هنوز آتش‌هایی وجود داشت. تخریب کامل باعث شد این آتش‌ها زیر آوار بمانند.
ملکی با بیان اینکه حادثه از آتش به آوار تبدیل شده است، عنوان کرد: در حال حاضر نیز آتش زیر آوار محبوس است و هرجا علائمی از آن دیده شود به سرعت خاموش می‌شود.
22:00 به دنبال بازدید مرتضی طلایی از محل حادثه پلاسکو، یکی از آتش‌نشانان درباره فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات امدادی، به وی اعتراض کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا حاضر در محل حادثه، دقایقی قبل مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران با حضور در محل حادثه در حال بازدید از میزان خسارات حادثه حریق و ریزش ساختمان پلاسکو بود که یکی از آتش‌نشانان که پشت لودر نشسته بود، گفت: چرا نگاه می‌کنید، پول بدهید دستگاه بخریم، این دستگاه برای چندین سال قبل است و چرا وقتی می‌خواهیم پول نمی‌دهید و باید نامه‌نگاری کنیم؟
به گزارش ایسنا، طلایی در پاسخ به این اعتراض تنها سکوت کرد.
انتهای پیام/
کد مطلب : ۱۰۷۸۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

نظرات شما
آرسام
۱۳۹۵/۱۱/۰۱ ۱۲:۵۴
Dkfnffmhghhnslcbgbxkkxncbnfmdkcncbnfjjfhfhnfkcnmcckkcbbcncckckfjfjcbfjkdjfhfjkskdbfbdkdmdhfbbdndndjdndndndnddbfbbfndmdbfgbdmcmcncbfbfdknddnbfbbfbmdbdbndbffndnnfnffnnfjfnfnbffnkfnfbfnf
کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.