۰

تقاضای روسیه از ایران برای تولید پردازنده

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۶
به گزارش عصر تعادل، در نشستی که بین وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه و معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران صورت گرفت، مسکو تولید پردازنده کامپیوتری روسی به نام البروس با ایران را خواستار شد.
 
 تقاضای روسیه از ایران برای تولید پردازنده روسی البروس

در این دیدار که روز چهارشنبه در چارچوب برنامه سفر دو روزه جهرمی به مسکو و با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران انجام شد، معاون وزارت ارتباطات با اشاره به تقسیم بندی پروژه های این حوزه به دو بخش مسئولیتی خصوصی و قسمت دوم تحت نیازمند حمایت جدی دولت، اظهار کرد:

روسیه اقدام های خوبی در حوزه سایبری و کارآفرینی انجام داده که می توان از این تجربه ها بهره گرفت.

جهرمی رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ میلیون کاربر در ایران فعال هستند و نیاز به خدمات رسانی دارند تا بتوانند از فناوری ها (موتورهای جستجو، ایمیل و …) بهره ببرند، گفت: این حوزه ها می تواند برای ما فرصت شغلی ایجاد کند و در سه سال گذشته ۱۲۳هزار شغل در این عرصه عملیاتی شود.

او همچنین با تاکید بر اصلاح رویکرد کنونی با هدف جلوگیری از جذب بیشتر کاربران ایرانی به بخش های تحت مدیریت غربی فضای مجازی برای شغل آفرینی در داخل، استفاده از تجربیات و موفقیت کشورهای دیگر از جمله روسیه را در این حوزه مفید خواند.

جهرمی گفت: با هدف تغییر دادن بازار با استفاده از ابزارهای حمایت حاکمیتی، برخی پروژه ها از سوی دولت حمایت می شود که می تواند نتیجه برد-برد داشته باشد. از طرف دیگر، دیگر سرویس های مرتبط خدمات رسان روسی نیز می توانند در بازار ایران حضور یابند و ما نیز از این فرصت برای ایجاد شغل بهره خواهیم گرفت.

نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه مندی این کشور برای اجرای هر چه زودتر توافق های صورت گرفته، گفت: در دو سال گذشته مذاکرات تهران و روسیه بیشتر شده و همزمان تحلیل های آماری از بازار فناوری روسی نشان می دهد که شاخص کاربرد آن از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های روسیه در حوزه برنامه های پرکاربرد نرم افزاری موبایل، اینترنت، رایانه، کنترل و مدیریت بانک های اطلاعاتی و اداری گفت: در حال جایگزینی پردازنده های البروس به عنوان تولید ملی با نمونه های غربی (اینتل) هستیم و می توانیم این فناوری را به ایران هم منتقل کنیم تا برای جایگزینی استفاده شود.

نیکیفروف در پایان اجرای این طرح و تولید پردازنده البروس را نیازمند تعیین و معرفی طرف ایرانی برای تشکیل شرکت مشترک روسی-ایرانی دانست و از وزارت ارتباطات خواست که نقش حمایتی ایفا کند.

روسیه پس از اجرای موفق موتور ملی جست وجو و فیس بوک روسی برای خودکفایی ارائه خدمات اینترنتی و کاهش تاثیرپذیری از شرکت های آمریکایی، راه اندازی ویکی پدیای ملی چند زبانه را نیز در دستور کار دارد.

موتور جست وجوی ملی یاندکس در روسیه و کشورهای استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی (در سال ۱۹۹۱) از گوگل پیشی گرفته است.

روسیه از زمان فراگیر شدن اینترنت برنامه های مختلفی را برای مدیریت آن تدارک دیده و اجرا کرده است، از جمله موتور جست وجوی یاندکس پس از ۲۳ سال فعالیت در حوزه کشورهای روس زبان به تنهایی سهم خود را به ۵۳ درصد رسانده است.

هم اکنون یاندکس با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه، بزرگترین موتور جستجوگر در اروپا است که در سال ۲۰۱۳ با پاسخ دادن به بیش از ۴/۸۴ میلیارد پرسش اینترنتی، چهارمین موتور جستجوگر در سطح جهانی شد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که ممکن است در سال های آینده سهم موتور جستجوگر ملی روسیه در بازار جست وجوهای اینترنتی این کشور تا ۷۵ درصد افزایش یابد و هم اکنون در این عرصه رقابت های شدیدی میان یاندکس و گوگل جریان دارد.

همچنین فیس بوک روسی با نام contact که سال ۲۰۰۶ بنیانگذاری شده و به زبان های مختلف از جمله فارسی برای مخاطبان قابل استفاده است، در روسیه و کشورهای روس زبان کاربران زیادی دارد.

تبادل پیام های شخصی با سطح امنیتی بالا، گروهی، ارسال و پخش فایل های صوتی و موسیقی، ارتباط جمعی و حضور ۶۰میلیون کاربر موبایلی از ویژگی های این شبکه اعلام شده است.

روسیه یکی از پیشگامان اجرای راهبرد تشکیل یک سازمان بین المللی برای مدیریت اینترنت و خروج آن از دایره نفوذ آمریکا و سازمان های جاسوسی این کشور است.
کد مطلب : ۱۰۷۸۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.