۰
لحظه به لحظه با پلاسکو /عکس

قالیباف: آواربرداری حداقل ۵ تا ۶ روز ادامه خواهد داشت

تاریخ انتشار
جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳
قالیباف: آواربرداری  حداقل ۵ تا ۶ روز ادامه خواهد داشت
به گزارش عصر تعادل،** 00:7 بامداد: سید جلال ملکی سخنگوی ستاد بحران پلاسکو در دقایق اولیه و بامدادی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در محل حادثه، درباره آخرین وضعیت عملیات آتش‌نشانان در محل ساختمان پلاسکو، اظهار کرد: عملیات جست‌وجو و آوار برداری همچنان در محل ادامه داشته و تا کنون هیچ یک از آتش‌نشانانی که احتمال مفقود شدنشان وجود داشت، پیدا نشده‌اند.
وی با بیان اینکه احتمال شهادت تعدادی از همکارانم در این حادثه وجود دارد، گفت: امیدواریم که در ساعات آتی تعدادی از افراد محبوس زنده از زیر آوار خارج شوند.
 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به ورود دستگاه‌های مکانیکی برای امدادرسانی در این حادثه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قطعات فلزی و ستون‌هایی که در کف خیابان ریخته، بریده و جمع‌آوری شده است، پیش‌بینی می‌شود که عملیات آتش‌نشان با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
ملکی با بیان اینکه شایعاتی که در فضای مجازی مشاهده می‌شود، قابل اعتماد نیست گفت: توصیه ما به شهروندان و افرادی که پیگیر اخبار این حادثه هستند این است که حتما خبرها را از خبرگزاری‌های رسمی و رسانه‌های معتبر دنبال کرده و به منابع غیر موثق اعتنا نکنند.
**00:11 بامداد: رییس پلیس پایتخت گفت: محدودیت‌های ترافیکی در محدوده حادثه "پلاسکو" امروز (جمعه) ادامه خواهد داشت و شاید برای شنبه نیز این محدودیت‌ها تمدید شود.
سردار ساجدی‌نیا اظهار کرد: گروه‌های امدادی تلاش می‌کنند وضعیت بهتری ایجاد کنند. واحدهای خدماتی نیز فعال هستند. مجموعه پلیس هم برای برقراری نظم و آمد و شد خودروهای امدادی فعالیت می‌کنند.

رییس پلیس پایتخت افزود: میزان جمعیت به مراتب کمتر شده است و واحدهای امدادی راحت‌تر تردد می‌کنند.
وی درباره محدودیت‌های ترافیکی برای روزهای آینده گفت: محدودیت‌های ترافیکی را حداقل برای امروز جمعه خواهیم داشت. شاید برای شنبه نیز این محدودیت‌ها تمدید شود. از شهروندان تقاضا داریم همکاری لازم را با پلیس داشته باشند تا مشکلی برای امدادرسانی پیش نیاید.
ساجدی‌نیا، اظهار کرد: در فضای رسانه‌ای اخباری درباره تعداد شهدای این حادثه منتشر می‌شود که صحت ندارد و آمار جان‌باختگان این حادثه را بیش از آنچه هست اعلام می‌کنند.
** 00:30: نایب رییس شورای شهرتهران به گلایه آتش نشانی در مورد کمبود وسایل و تجهیزات، در حساب توئیتری خود پاسخ نوشت.
به گزارش خبرنگار ما، مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهرتهران که روز گذشته در حاشیه بازدید از محل حادثه پلاسکو مورد عتاب یکی از ماموران آتش نشانی قرار گرفته و سکوت کرده بود ، در حساب توئیتری خود نوشت:

« آتش‌نشان فریاد زد:
پول بدهید دستگاه بخریم
فریادش را به جان خریدم!
او راست میگفت
اما درد ما را نمی دانست.»
** 00:35: پیگیری خبرنگار ما  که درحال حاضر در محل ساختمان پلاسکو حضور دارد، نشان می‌دهد خبری که برخی رسانه‌ها از شنیده شدن صدای ناله زیرآوارماندگان منتشر کرده‌اند، متاسفانه صحت ندارد.
** 00:38: چندین کامیون حامل ضایعات نمای فلزی ساختمان پلاسکو، از محل خارج شده و عملیات جستجو و آوار برداری سرعت بیشتری به خود گرفت.
** 01:08: سخنگوی ستاد بحران پلاسکو درباره اخباری مبنی بر زنده بودن پنج آتش‌نشان در موتورخانه ساختمان پلاسکو، توضیح داد.
در حالی که برخی از شبکه‌های مجازی از زنده بودن پنج تن از آتش‌نشانان در موتورخانه ساختمان پلاسکو را می‌دهند، سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه پلاسکو، این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرد.
ملکی اظهار کرد: تا زمانی که ماموران آتش‌نشانی به محل دسترسی پیدا نکنند، نمی‌توانیم درباره این موضوع اظهار نظر کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا حاضر در صحنه، در حال حاضر امدادرسانی برای نجات محبوس شدگان در حادثه پلاسکو در حالی ادامه دارد که با وجود گذشت بیش از 17 ساعت از آغاز حادثه، وجود دود غلیظ که تنفس را سخت کرده و همچنین حجم انبوه آهن و نخاله در محل، سرعت امدادرسانی را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال آتش‌نشانان انگیزه خود را از دست نداده و در تمامی جبهه‌های حادثه در حال عملیات نجات و جستجو هستند.
** 01:25: سخنگوی نیروی انتظامی از استمرار حضور عوامل پلیس تا واپسین لحظات مدیریت و کنترل کامل حادثه، در صحنه و ارائه خدمت‌رسانی پلیس خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: «نیروی انتظامی ضمن اظهار تألم و تأسف از این ضایعه دردناک و ابراز همدردی با آسیب دیدگان و خانواده مکرم آنها مخصوصاً آتش نشانان غیرتمند و غیور اعلام کرد مأموران انتظامی از نخستین زمان این اتفاق کنترل صحنه را در دست گرفتند و پس از فرو ریختن ساختمان بلافاصله رئیس پلیس پایتخت به همراه چندین یگان مجرب در موقعیت حاضر و با دستور فرمانده ناجا، پلیس تهران ضمن آماده باش کامل و بکارگیری تمامی امکانات لازم به منظور ارائه خدمت رسانی به حادثه دیدگان و همچنین انجام اقدامات ترافیکی، انتظامی و امنیتی با هوشیاری و تلاش مضاعف تا ایجاد آرامش در صحنه از هیچ کمکی برای تسریع در فرآیند مدیریت بحران و یاری رساندن به آسیب دیدگان دریغ نورزیدند.»
** 01:53: در ادامه تلاش ماموران امدادی و آتش‌نشانی برای نجات محبوس‌ شدگان حادثه پلاسکو، تلاش‌ها برای برداشتن بخش دوم نمای چند تنی پلاسکو ادامه دارد.

با توجه به فعالیت جرثقیل‌ها و بیل‌ها و قیچی‌های مکانیکی، روند آواربرداری در محل حادثه ادامه دارد به نحوی که گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه حکایت از آن دارد که بعد از برداشتن بخشی از نمای فلزی ساختمان، تلاش‌ها برای برداشتن بخش دوم این نمای چند تنی آغاز شده است.
انبوه آوار و آهن‌ آلات موجود در صحنه حادثه روند امدادرسانی را تحت تاثیر قرار داده است.
** 01:58: پلیس راهور تهران نیز محدودیت‌هایی برای تردد در محورهای منتهی به محل حادثه "پلاسکو" تعیین کرده است.
این محدودیت‌های تردد عبارتند از :ممنوعیت تردد کلیه خودروها در طول خیابان فردوسی از میدان امام خمینی تا میدان فردوسی. همچنین در طول خیابان جمهوری نیز از تقاطع 30تیر تا تقاطع سعدی محدودیت تردد برای خودروها اعلام شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
**02:03: رییس کمیته عمران شورای شهر از حجم گسترده آوار و موانع رسیدن به محبوس شدگان می‌گوید.
اقبال شاکری که در محل حادثه پلاسکو حضور دارد و از نزدیک در جریان حفر تونل برای تجات جان محبوس شدگان است، در گفت‌وگوی بامدادی با ایسنا، با اشاره به تلاش امدادگران و نجاتگران برای حفر تونل برای دسترسی به محبوش شدگان، گفت: با اینکه مسیر دسترسی به این افراد بسیار کوتاه است اما حجم آوار و نخاله‌ها مانع از دسترسی می‌شود.
وی با بیان اینکه امدادگران از پارکینگ پاساژ مجاور در حال حفر تونل هستند، گفت: از مردم می‌خواهیم تا برای آتش‌نشانان چه آنهایی که در این چندساعت زحمت کشیده و چه برای محبوس شدگان حادثه دعا کنند.
**02:07: بنابر اعلام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهارراه جمهوری و معابر اطراف ساختمان پلاسکو، علاوه بر محدودیت‌های ترددی اعلام شده، طرح ترافیک روزانه در روز شنبه مورخ 2 بهمن ماه به فروش نمی‌رسد.
** 02:11: عملیات جست‌وجو همچنان در مقابل ساختمان پلاسکو ادامه دارد.
عملیات جست‌وجو در محل حادثه ساختمان پلاسکو با گذشت ۱۳ ساعت از ریزش ساختمان همچنان ادامه دارد و تیم‌های امدادی از چند جهت عملیات جست‌وجو را در دستور کار خود قرار داده است.
در این عملیات بیش از ۲۰۰ آتش‌نشان حضور دارند و ده‌ها تن از عوامل امدادی و انتظامی نیز در محل مستقر هستند. برابر آخرین مشاهدات خبرنگار ایسنا در قسمت شرقی ساختمان پلاسکو کارگاهی برای انجام عملیات نجات دایر شده و آتش‌نشانان قصد دارند تا با حفر گودال تونلی به عمق بیش از یک متر از مغازه واقع در ضلع شرقی به زیرزمین ساختمان پلاسکو دسترسی پیدا کنند.
سگ‌های زنده‌یاب پلیس و هلال احمر نیز در محل حاضرند اما با توجه به حجم آوار به نظر می‌رسد که عملیات آواربرداری و جست‌وجو حداقل تا فردا روز جمعه نیز ادامه داشته باشد.
سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس پایتخت که از دقایق نخست در محل حادثه وجود داشت همچنان در محل حاضر است.
** 02:42: حزب مستقل و اعتدال ایران با صدور پیامی شهادت جمعی از آتش‌نشانان را درپی فروریختن ساختمان پلاسکو تسلیت گفت.
به گزارش خبرنگار ما، متن این پیام به شرح زیر است:
«با کمال تاسف و تاثر حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان عزیز و فداکار و از جان گذشته و نیز جمعی ازشهروندان عزیز تهرانی را که اندوهی بزرگ را برای مردم قدرشناس‌مان رقم زد، به حضور خانواده های محترمشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال شفای عاجل مصدومین حادثه و نجات محبوسین در طبقات زیرین ساختمان پلاسکو را خواستاریم.» 

**03:34: با گذشت بیش از ۱۵ ساعت از ریزش ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری عملیات جست‌وجو و آواربرداری در این محل همچنان ادامه دارد.
سید جلال ملکی - سخنگوی ستاد بحران پلاسکو و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران -  در گفت‌وگو با خبرنگار ما در محل حادثه، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی و جست‌وجو در این حادثه گفت: حادثه ساختمان پلاسکو طی دو مرحله رخ داد. مرحله نخست این حادثه مربوط به حریقی بود که در طبقات بالایی این ساختمان رخ داد و زمان وقوع آن ۷:۴۹دقیقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داد شده، در عرض ۲ دقیقه آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند.
وی با بیان اینکه همزمان نردبان هیدرولیکی و دیگر تجهیزات به محل حادثه اعزام شد، گفت: عوامل آتش‌نشانی بلافاصله عملیات نجات  و اطفا حریق را در ساختمان پلاسکو آغاز کرده و بیش از ۶۰ نفر از افراد حاضر در ساختمان پلاسکو را از ساختمان خارج و به محل باز انتقال دادند. همچنین ۵ نفر از افرادی که در پنجره‌های این ساختمان آویزان شده بودند، توسط بالابرهای آتش‌نشانی نجات داده شده و به محل امن منتقل شدند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ روز گذشته، شعله‌های حریق در ساختمان پلاسکو مهار و به طور نسبی اطفا شد، گفت: آتش‌نشانان در حال عملیات گشت زنی و ایمن سازی در طبقات برای نجات افراد بودند که ناگهان صدای انفجاری در طبقات فوقانی به گوش رسید و شدت انفجار به حدی بود که تمامی شیشه‌های ساختمان تخریب شد.
وی با بیان اینکه به دنبال وقوع این انفجار فرمانده عملیات با توجه به احتمال بروز خطرات، دستور تخلیه سریع ساختمان را صادر کرده و آتش‌نشانان نیز خروج از ساختمان را آغاز کردند گفت: دقایقی بعد انفجار دوم رخ داده  و لحظاتی بعد، طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو ریزش کرد که با توجه به اسکلت فلزی ساختمان و کم شدن مقاومت آن به دلیل حرارت آتش و همچنین پاره شدن بار طبقات بالایی، ناگهان تمامی ساختمان پلاسکو ریزش کرده و ساختمانی که بین ۵۰ تا ۶۰ متر ارتفاع داشت در عرض چند ثانیه به تلی از خاک بدل شد.
سخنگوی ستاد بحران پلاسکو با بیان اینکه به گفته اورژانس ۲۳ نفر در همان دقایق اولیه مصدوم شده و تحت درمان قرار گرفتند، ادامه داد: بخش دوم عملیات آتش‌نشانان ساختمان پلاسکو از این زمان آغاز شده و عملیات آواربرداری و جست‌وجو به عملیات اطفاء حریق اضافه شده که بلافاصله ایستگاه‌های دیگر نیز به محل اعزام شدند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه طبق اطلاعات ما حدود ۲۰ تن از همکاران ما هنگام ریزش ساختمان داخل ساختمان حضور داشتند، گفت: متاسفانه اطلاعاتی از همکاران خود نداشته اما با توجه به مدل تخریب و ریزش ساختمان احتمالا همکاران ما که در این ساختمان حضور داشته‌اند، به شهادت رسیدند.

همچنان به نجات امیدواریم
وی درباره اینکه آیا افراد دیگری نیز هنگام ریزش ساختمان پلاسکو در آن حضور داشتند یا خیر، گفت: آتش‌نشانی با کمک عوامل انتظامی در همان دقایق اولیه حریق، تخلیه کرده بود اما ممکن است که برخی از کسبه از راه‌های دیگر یا به اصرار وارد ساختمان پلاسکو شده باشند که اطلاعاتی از این افراد نیز در دست نداریم.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در عین حال افزود: البته همچنان به نجات همکاران خود و افرادی که ممکن است زیر آوار محبوس شده باشند، امیدواریم و عملیات جست‌وجو و آوار برداری با تمام توان در حال انجام است.
سخنگوی ستاد بحران پلاسکو با انتقاد از وضعیت ایمنی ساختمان پلاسکو گفت: آتش‌نشانی بارها نسبت به وضعیت ایمنی این ساختمان و چینش اجناس در کارگاه‌ها و تولیدی‌های این ساختمان هشدار داده بود اما متاسفانه توجهی به آن نشد و ساختمانی که حدود ۶۰۰ کارگاه و فروشگاه در آن وجود داشت تنها چند شلنگ آب و کپسول اطفاء حریق داشته و سیستم‌های اطفاء حریق اتوماتیک و هوشمند در آن نصب نشده بود.
وی اضافه کرد: نتیجه این بی احتیاطی و عدم توجه به هشدارهای آتش‌نشانی منجر به این شد که حدود ۲۰ آتش‌نشان که هیچ گونه فعالیت اقتصادی در این ساختمان نداشته و تنها برای عملیات نجات و حفاظت از اموال دیگران به این محل رفته بودند، در زیر آوار محبوس شوند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه عملیات جست‌و جو آواربرداری همچنان در محل حادثه ادامه دارد، گفت: دو کارگاه در قسمت شرقی و غربی برای عملیات نجات دایر شده و آتش‌نشانان نیز با استفاده از دستگاه‌های هیدرولیکی و هوابرشی، برش سازه‌ها و ستون‌های ساختمان را که بعضی از آنها بیش از ۱۰ تن وزن دارد را آغاز کرده‌اند
ملکی در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا، از شهروندان خواست که اخبار مربوط به  حادثه پلاسکو را از منابع رسمی و رسانه‌های معتبر پیگیری کرده و به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود توجه نکنند.

**03:23: سردار وحید در محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو حاضر شد.
 
 
 
**5:51 : ادامه عملیات جست‌وجو در میان آوارهای پلاسکو
به گزارش خبرنگارما مستقر در محل حادثه پلاسکو، عملیات‌ اتش‌نشان‌ها و دستگاه‌های امدادی در محل ساختمان ریزش کرده پلاسکو همچنان ادامه دارد و چندین گروه آتش نشانی به طور همزمان عملیات هوابرش سازه و نمای فلزی، برش به وسیله قیچی مکانیکی، لکه گیری حریق و همچنین جست‌و جو برای یافتن افراد محبوس را انجام می‌دهند.
مشاهدات خبرنگار ما حاکی از این است که علی‌رغم آن‌چه در برخی از شبکه‌های اجتماعی شایعه کشف یک جسد منتشر شده بود، تا به این ساعت هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده و عملیات جست‌وجو ادامه دارد و تنها موردی که احتمالا برخی از سایت‌های خبری از آن به عنوان کشف جسد یاد کرده بودند مربوط به رویت شیئی شبیه کلاه ایمنی آتش‌نشانی در میان آوار بود.
** 6:59: جمعه بازار پارکینگ پروانه برگزار نمی‌شود
سرهنگ محمد رازقی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما ، در این باره گفت: با توجه به اینکه عملیات امداد و نجات و آواربرداری همچنان در حال انجام است و با توجه به اطلاع رسانی قبلی در خصوص محدودیت‌های ترافیکی، جمعه بازار پارکینگ پروانه امروز برگزار نخواهد شد.
وی از شهروندان خواست که برای مراجعه به جمعه بازار به این محل مراجعه نکنند.
**7:07: اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایتخت در روز جمعه/ درخواست پلیس از شهروندان
سرگرد علی شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده در محورهای منتعی به حادثه پلاسکو، اظهار کرد: برابر تدابیر اتخاذ شده تردد کلیه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز در خیابان جمهوری حدفاصل خیابان حافظ تا سعدی و هم چنین خیابان فردوسی حد فاصل میدان امام خمینی تا میدان فردوسی ممنوع است.
وی با بیان اینکه این محدودیت تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت، گفت: توصیه ما به شهروندان این است که تا حد امکان از ترددهای غیر ضروری در مرکز پایتخت خودداری کنند.
وی در مورد مسیرهای جایگزین خطوط اتوبوسرانی نیز گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده با اتوبوسرانی در حدود ۵ یا ۶ خط اتوبوس که از این معابر می‌گذرد تغییراتی ایجاد شده که این تغییرات در مبدا و مقصد به اطلاع مسافران می‌رسد.
**7:07 توصیه‌هایی درخصوص چگونگی مدیریت روانی اخبار حادثه پلاسکو
علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضرورت مدیریت روانی اخبار حادثه توسط مردم و رسانه‌ها توضیح داد و گفت: مردم می‌توانند با عدم پخش تصاویر و صحنه‌های ناگوار و دلخراش حادثه از طریق شبکه‌های مجازی در کاهش استرس دیگران و آرامش جامعه موثرباشند. همچنین باید از تلگرام خود برای اطلاع رسانی مثبت مثل اصلاح اخبار نادرست، دادن پیام‌های آرام بخش، حضور به موقع نیروهای امدادگر، اورژانس و مسئولان استفاده کنند.
وی افزود: بهتر است از بحث و گفت‌وگو درباره اخبار ناخوشایند در جمع‌ها و گروه‌ها و بیان و انتشار اخبار نادرست و نامطمئن به ویژه تعداد مصدومان و فوتی‌ها در بین مردم خودداری شود. مهمترین کمک سلامت روان در شرایط بحران، ارائه اطلاعات و اخبار صحیح است.

**7:19: شرایط امدادرسانی در پلاسکو بسیار سخت است/ استقرار تیم‌ جراحان و فوریت‌پزشکی در محل حادثه
به گزارش خبرنگار ما، دکتر پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: شرایط امدادرسانی بسیار سخت و دشوار شده است. عملیات امداد رسانی و آواربرداری از همه بخش‌های ساختمان پلاسکو در حال انجام است اما دود غلیظ که از ساختمان برخاسته است مشکلات جدی را در مسیر امدادرسانی ایجاد می‌کند.
وی افزود: هنوز تعداد افرادی که در زیر آوار گیر افتاده‌اند روشن نیست و تا کنون حتی یک‌نفر هم رها سازی نشده تا از وضعیت همکاران آتش‌نشان محبوس در آوار اطلاع پیدا کنیم.
کولیوند گفت: نیروهای امدادرسانی در حال تونل‌زنی در ساختمان پلاسکو هستند. بیمارستان‌ها نیز همچنان در حالت آماده باش قرار دارند. همچنین دو تیم حمایت روانی در محل حادثه و در محلی که خانواده‌های آتش‌نشانان حضور دارند، مستقر شده است.
سرپرست اورژانس کشور گفت: تیم‌های فوریت‌پزشکی، جراحی عمومی و متخصصین در منطقه مستقر هستند تا در صورت نیاز ارائه خدمات دهند.

** 7:57: دلهره «پلاسکو» یک‌روزه شد
۲۴ ساعت گذشت. ۲۴ ساعتی که در کنار خانواده آتش‌نشانان، ایرانیان نیز دل‌نگران فرشتگان نجاتی بودند که زیر آوار دومین ساختمان مرتفع تجاری تهران محبوس شده‌اند.
ساعت ۷:۵۹ ممکن است برای بسیاری مفهوم خاصی نداشته باشد اما آتش‌نشانان از روز گذشته هیچ‌گاه این ساعت را فراموش نخواهند کرد. ساعتی که زنگ آماده باش ایستگاه همکارانشان در ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی تهران نواخته شده و آنان راهی ماموریتی شدند که سرانجامش ریزش ساختمان پلاسکو بود.
۲۴ ساعت از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گذشته اما تا کنون خبری از افرادی که در زیر آوار این ساختمان محبوس شده‌اند، نشده است. امیدها کم‌کم به سمت ناامیدی می‌رود و احتمالا فقط یک معجزه می تواند  حدود ۲۰ آتش‌نشانی که گفته می‌شود در زیر آوار محبوس شده‌اند را به خانواده‌شان بازگرداند اما همچنان امیدها برای خروج زنده آتش‌نشانان از محل حادثه وجود داشته و شاید دلیل این امید عدم تمایل دیگر آتش‌نشانان برای پذیرش مرگ همکارانشان باشد.
حال با گذشت ۲۴ ساعت، عملیات نیروهای امدادی برای آواربرداری و جست‌وجو در محل ادامه دارد، نیروهای اورژانس در اطراف محل حادثه مستقر بوده و امداد گران هلال احمر نیز حضور پررنگی در همراهی با عملیات آتش‌نشانان دارند. تیم‌های پلیس هم‌چنان در محل حضور دارند، گرچه از تعداد افراد حاضر در صحنه نسبت به روز گذشته کاسته شده است اما همچنان برخی تمایل دارند تا خود را به محل حادثه برسانند که البته تعدادشان قابل مقایسه با روز قبل نیست.
۲۴ ساعت از حادثه  گذشته اما هم‌چنان دودی که در پی حریق ساختمان پلاسکو به آسمان بلند شده بود، دیده می‌شود. گرچه از حجم آن کاسته شده اما جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی معتقد است که وجود آتش در زیر آوار، نشانه و منشاء این دود است.

**8:34: شهروندان از تردد و تجمع در اطراف پلاسکو خودداری کنند/ نمی‌توانیم زمان پایان دود را اعلام کنیم
شریف‌زاده، مدیر سازمان عامل آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه نمی‌توانیم آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که زیر آوار محبوس شده‌اند ارائه دهیم، در عین حال از شهروندان درخواست کرد که از تردد و تجمع در منطقه خودداری کنند تا روند امدادرسانی با مشکل مواجه نشود.
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که زیر آوار محبوس شده‌اند ارائه دهیم، گفت: حدود ۲۰ نفر زیرآوار مانده‌اند. دلیل اینکه نمی‌توانیم تعداد آن‌ها و هویت آن‌ها را به دقت مشخص کنیم این است که تعدادی از آن‌ها نیروهای سر خدمت نبودند.
مدیرعامل آتش‌نشانی با بیان اینکه دو تونل برای دستیابی به طبقات 1- و 2- زده‌ایم، افزود: هنوز به این طبقات راه پیدا نکرده‌ایم. طبقات -۱ و -۲ پر از پارچه و لباس است. هر آواری را که برمی‌داریم به کانون آتش نزدیک‌تر می‌شویم اما نمی‌توانیم زمان پایان دود را اعلام کنیم.
شریف زاده در ادامه تصریح کرد: با چندین سرلوله و پاشیدن آب‌کف در حال تلاش هستیم و برش‌کارها لایه به لایه سعی می‌کنند که آوار را بردارند.
مدیرعامل آتش‌نشانی تهران همچنین اظهار کرد: در حال حاضر مشکل نیروی انسانی و تجهیزات برای عملیات نداریم. بخشی از نیروها در محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو مستقر هستند. در همین حال بخشی از نیروها نیز در سطح شهرها برای انجام عملیات آمادگی دارند.
** فیلمی جدید از تلاش برای برداشتن تیغه اصلی نمای ساختمان سوخته
 
 
 
**9:06: شهادت اولین آتش‌نشان مصدوم در بیمارستان
کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از شهادت آتش‌نشانی که به علت شدت جراحات در بیمارستان بستری شده بود، خبر داد.
وی افزود: صبح امروز یکی از مصدومان این حادثه که با سوختگی بالا در بیمارستان شهید مطهری منتقل و در بخش  آی سی یو بستری شده بود، به علت شدت جراحت درگذشت.
به گفته وی، این مصدوم جزو آتش نشانانی بود که چندین عملیات احیا روی او صورت گرفته بود.
** 9:06  پرواز بالگرد هلال احمر بر فرار محل حادثه پلاسکو
 
 
**9:09 آتش‌نشانان داوطلب در حال تهیه صبحانه برای آتش‌نشانان
 


**9:19: اعزام تیم‌های جدید آتش‌نشانی به محل حادثه پلاسکو

**9:20 سگهای زنده‌یاب هلال‌احمر در انتظار باز شدن معبری برای نجات جان محبوس شدگان
**9:39: سه آتش‌نشان همچنان بستری در بیمارستان
حمیدرضا یادگاری، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگارما در محل حادثه پلاسکو اظهار کرد: در حال حاضر سه تن از آتش‌نشانان که روز گذشته دچار مصدومیت شده بودند در بیمارستان هستند و اقدامات درمانی برای آنان در حال انجام است.
به گزارش ایسنا، روز گذشته چهار تن از عوامل آتش‌نشانی در حادثه ساختمان پلاسکو دچار مصدومیت شدند که دقایقی قبل رئیس اورژانس کشور از مرگ یکی از آنان که دارای بیش از 60 درصد سوختگی بود خبر داد. مدیر عامل آتش‌نشانی تهران بلافاصله بعد از دریافت این خبر محل حادثه را به سمت بیمارستان ترک کرد.
**9:47 : تلاش برای برداشتن آوارها از جبهه شمالی پلاسکو/ محل دقیق تعدادی از محبوس‌شدگان مشخص شد
اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران با حضور در جبهه شمالی عملیات آواربرداری از ساختمان پلاسکو گفت: آتش‌نشانان محل دقیق تعدادی از محبوس شدگان را مشخص کردند، اما هنوز تلاش‌ها برای رسیدن به افراد ادامه دارد.
وی با اشاره به حجم عظیم و گسترده آوار گفت: هنوز تلاش برای برداشتن تیغه‌های چند تنی ادامه دارد.
این عضو شورای شهر با ادامه دادن اینکه برداشتن و تکان دادن هر تیغه موجب جابجایی آوار و فرو نشست آن می شود ، گفت: بر همین اساس آتش‌نشانان با دقت هر چه تمام تر در حال جابجایی آوار هستند.
شاکری در پاسخ به علت دود برخاسته از آوار پلاسکو، گفت: حجم زیادی از گازوئیل در طبقات وجود داشته که با تخریب ساختمان این گازوئیل ها در همه جا پخش شده‌اند و با جرقه کوچک شعله‌ور شده و تلاش‌های مداوم ادامه دارد.
**10:07: اعلام آخرین آمارهای مصدومان حادثه پلاسکو
به گزارش خبرنگار ما، دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور  در مورد آخرین آمار و وضعیت مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در پی این حادثه تقریبا 51 نفر به صورت سرپایی در محل درمان شدند و 33 نفر به بیمارستان‌ها انتقال یافتند.
وی افزود: از 33 نفری که در بیمارستانها بستری شده بودند،‌ 5 نفر در بیمارستان بستری هستند و بقیه مرخص شده‌اند، البته یک نفر از آتش‌نشانان که سوختگی بالای 60 درصد داشت، متاسفانه امروز به شهادت رسید.
**10:13 : تکذیب کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در پلاسکو
ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به شایعات کانال های تلگرامی و شبکه‌های ماهواره‌ای پاسخ داد و گفت: تجهیزات آتش نشانی تهران جزء به‌روزترین تجهیزات در دنیا است.
وی با بیان اینکه آتش نشانی تهران در سال گذشته توانست جزو سازمان ITFC شود، گفت: آتش نشانی تهران اولین و تنهاترین آتش نشانی یک شهر آسیایی هست که توانسته در این سازمان جهانی عوض شود.
وی با اشاره به شرایط سخت عضویت در این سازمان گفت: سال گذشته تمام مستنداتمان در مورد تجهیزات وناوگان و.... را ارسال کردیم و قطعا اگر کمبودی در ناوگان داشتند عضو این سازمان نمی‌شدند.

**10:17 : آمادگی پزشکی قانونی برای حادثه پلاسکو
دکتر مهرداد علی بخشی، جانشین رئیس سازمان پزشکی قانون در مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از آماده باش تیم های پزشکی قانونی برای شناسایی و صدور جواز دفن جان باختگان احتمالی حادثه پلاسکو خبر داد.
وی درباره تمهیدات پزشکی قانونی برای حادثه پلاسکو اظهار کرد: از روز گذشته به دنبال وقوع حادثه در ساختمان پلاسکو تیمی از عوامل تشخیص هویت و متخصصان پزشکی قانونی استان تهران به حالت آماده باش در آمده و بنا شد که در صورت ارجاع اجساد جان باختگان احتمالی این حادثه در سریعترین زمان ممکن نسبت به صدور جواز دفن، یا در صورت نیاز نسبت به شناسایی این افراد اقدام شود.
وی با بیان اینکه از روز گذشته تاکنون عوامل پزشکی قانونی استان تهران در مرکز آزمایشگاهی کهریزک در آماده باش هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون اجساد جان باختگان از زیر آوار خارج نشده، موردی از ارجاع جسد به پزشکی قانونی نداشتیم.
**10:24: افزایش دود سفید با برداشتن رأس سازه
گزارش خبرنگار ما در دومین روز حادثه پلاسکو حاکی از آن است که با برداشتن رأس سازه پلاسکو دود سفید در محل حادثه افزایش یافت. با برداشتن سازه‌های این ساختمان فروریخته دودهای سفیدی مشاهده می‌شود که نشان از وجود شعله‌های آتش در زیر آوار ساختمان دارد که با برداشتن هر لایه از آوار این دودها بیشتر می‌شود.
بنابراین گزارش، آتش نشانان برای برش بهتر تیغه به روی آوار رفته‌اند. ضمن اینکه احمدی بافنده مدیرعامل مترو با حضور در محل حادثه عملیات اوار برداری از خیابان جمهوری را مدیریت می‌کند.

**10:24 : حضور دوباره وزیر کشور و استاندار تهران در محل حادثه پلاسکو
به گزارش خبرنگار ما از محل حادثه پلاسکو، دقایقی پیش عبدالرضا رحمای فضلی وزیر کشور، به همراه سردار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت و سیدحسین هاشمی استاندار تهران از محل حادثه ساختمان پلاسکو بازدید کردند.
در این دیدار ساجدی نیا توضیحاتی در خصوص نحوه امداد رسانی و عملیات آوار برداری به وزیر کشور ارائه کرد.

**10:37: عملیات آواربرداری با کاهش حجم دود
**10:48: جزئیات آوار پلاسکو از زبان وزیر کشور
به گزارش خبرنگار ما، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در بازدید مجدد از محل حادثه ساختمان پلاسکو و در حاشیه بازدید از قسمت شمالی عملیات آوار برداری، گفت: آمار دقیقی از تعداد محبوس شدگان نداریم.
وزیر کشور با بیان اینکه حضور مردم در محل حادثه لزومی ندارد، گفت: گازوئیل در محل حادثه وجود دارد و نباید افراد به نزدیکی محل آوار بیایند.
وی افزود: متاسفانه در جلساتی که پیرامون این حادثه برگزار شده،‌آتش نشانی و سازمان های مذکور در خصوص فعالیت ساختمان هایی به مانند پلاسکو هشدار دادند و باید قوه قضائیه و مقننه بررسی های لازم را انجام دهند.
وزیر کشور درباره تأمین امنیت این محل نیز گفت: پلیس در محل حاضر است و از گاوصندوق های مردم و اجناس باقی مانده حفاظت می کنند.
وی افزود: دو مسیر برای رسیدن به طبقات منفی یک و دو زده شده است. با توجه به فضای این دو طبقه دستوراتی برای افزایش سرعت کار صادر شده است. حجم عملیات بسیار زیاد است، اما مشکلی از نظر تجهیزات نداریم.
**10:54: برگزاری جلسه ستاد بحران تا دقایقی دیگر در محل حادثه پلاسکو
به گزارش خبرنگار ما، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در حاشیه حضور در محل حادثه پلاسکو با حضور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه جلسه ستاد مدیریت بحران تا دقایقی دیگر تشکیل شده و درباره چگونگی ادامه عملیات و دیگر موارد تصمیم گیری خواهد شد، درباره هماهنگی میان دستگاه ها نیز گفت: هماهنگی ها خوب است اما یک مقدار شاهد تجمیع نیروها هستیم که بهتر بود به شکل منضبط تری انجام می‌شد.
**10:54 آتش‌نشانان خسته در حاشیه آواربرداری
**11:01: بازتاب جهانی حادثه پلاسکو؛ "ایران در شوک"
خبر وقوع حادثه پلاسکو سرتیتر بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جهانی است.
در بیشتر اخبار منتشر شده از رسانه‌های انگلیسی زبان، از ریزش ساختمان پلاسکو به عنوان حادثه‌ای یاد شد که ایران را شوک زده کرده‌ است.
همچنین رسانه‌های جنوب شرق آسیا، روز جمعه آتش سوزی و فرو ریختن قدیمی ترین ساختمان بلند تهران (ساختمان پلاسکو) را با انتشار فیلم و تصاویری از این حادثه بازتاب دادند.
روزنامه شیکاگو تریبون آمریکا نیز این حادثه را از فاجعه‌بارترین حوادث شهر تهران از سال 2005 نام برد.
**11:08: شکستن غول آوار "پلاسکو"
غول آوار پلاسکو درحال شکستن است و عملیات آواربرداری سرعت گرفته‌است؛ همچنین اطفای دود در عمق آوار در حال انجام است.

**11:09: حضور تیم سلامت روان وزارت بهداشت در محل حادثه پلاسکو
علی اسدی، معاون فنی اداره کل سلامت و روان وزارت بهداشت از حضور تیم سلامت روان وزارت بهداشت در محل حادثه پلاسکو برای ارائه خدمات روانشناختی به خانواده‌های آتش نشانان خبر داد.
گفتنی است محل استقرار تیم های سلامت روان وزارت بهداشت به شرح زیر است:
در اتوبوس آمبولانس تقاطع پل حافظ و جمهوری
پایگاه اورژانس115 و ایستگاه آتش نشانی حسن آباد
ساختمان مرکزی اورژانس تهران در جمهوری
ستاد فرماندهی مستقر در چهارراه استامبول
**11:18: تعیین تکلیف تعطیلی مدارس نزدیک پلاسکو
مسعود ثقفی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در محدوده ساختمان پلاسکو مدرسه‌ای وجود ندارد تنها یک دبیرستان با کمی فاصله از پلاسکو وجود دارد که به علت بعد مسافت آسیبی ندیده است.
وی افزود: تنها موضوع این است که اگر محدودیتی در تردد ایجاد شود این احتمال وجود دارد که ما خودمان درباره تعطیلی مدرسه با هماهنگی منطقه و مدیریت مدرسه تصمیم گیری کنیم.

**11:30: اموال گرانبهای ساختمان پلاسکو به گنجینه موقتی منتقل می‌شود
سردار قادر کریمی، جانشین رییس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار ما ایسنا مستقر در حادثه پلاسکو، اعلام کرد: اشیاء گرانبهایی که از محل ریزش آوار پلاسکو کشف شود در گنجینه‌ای نگهداری شده تا به مالکانش پس داده شود.
کریمی اضافه کرد: در همین راستا گنجینه‌ای را برای اموال گرانبهایی که از داخل ساختمان پلاسکو کشف می‌شود در نظر گرفته شده و مشخصات این اقلام را ثبت می‌کنیم تا مالکان آنها بتوانند از طریق مراجعه به پلیس آگاهی، گاوصندوق یا دیگر عوامل گرانبهای خود را بازپس بگیرند.

**11:37: بازدید فرمانده کل سپاه از حادثه پلاسکو
به گزارش خبرنگارما مستقر در محل حادثه، سردار عزیز جعفری دقایقی پیش با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو از این محل بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی و جست‌وجو قرار گرفت.

**11:37: لودر امدادی در حال تخلیه آوار به‌جا مانده از پلاسکو در کامیون/ تاکنون بیش از 10 کامیون از محل حادثه خارج شده است
**11:48: جلسه فوق العاده مجمع نمایندگان تهران در پی حادثه ساختمان پلاسکو
طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما از برگزاری جلسه فوق العاده مجمع نمایندگان تهران طی امروز یا فردا برای بررسی حادثه پلاسکو خبر داد.
وی با اشاره به این‌که نمایندگان تهران نقش نظارتی خود را به‌عنوان نماینده‌های شهر تهران همواره دنبال خواهند کرد، افزود: باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از ساختمان‌های قدیمی با بافت فرسوده در سطح شهر وجود دارند که باید اقدامات لازم توأم با ایمنی برای آن‌ها انجام شود تا بار دیگر شاهد این‌گونه حوادث نباشیم.
**11:50: ﺑﺮﻗﺮاﺭی ﻣﻘﺮﺭی ﺑﻴﻜﺎری ﻛﺎﺭﮔﺮاﻥ ﺷﺎﻏﻞ و ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ اﻓﺮاﺩ متوفی ﺣﺎﺩﺛﻪ پلاسکو ﺩﺭ اﺳﺮﻉ ﻭﻗﺖ توسط سازمان تامین اجتماعی
**11:59: پیام تسلیت و همدردی مولاوردی با حادثه‌دیدگان پلاسکو
**12:09 : هنوز هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت آتش‌نشانان در دست نیست
به گزارش خبرنگار ما، در حال حاضر 80 جرثقیل و 20 نیروی برش‌کار در حال آواربرداری ساختمان پلاسکو هستند اما در هم تنیدگی این سازه بتونی فرآیند آواربرداری را سخت‌تر کرده است.
**12:11: پلاسکو غرق در دود شد
با برداشت آوار بخش غربی، باز هم دود از ساختمان فروریخته پلاسکو بلند شد

**12:19:  تکذیب خبر خروج یکی از آتش‌نشانان از زیر آوار و شهادت دومین آتش‌نشان
بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، خبرهای برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر خروج یک آتش‌نشانان از زیر آوار و یا شهادت دومین آتش‌نشان تکذیب شد.
**12:25: ادامه جست و جوی تیم‌های هلال احمر با دستگاه‌های زنده‌یاب و سگ‌های تجسس در "پلاسکو"
بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مرتضی مرادی پور، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر، تیم های جست و جو و نجات از آوار جمعیت هلال احمر  به دو بخش تقسیم شده‌اند و بخش نخست از قسمت غربی ساختمان و بخش دوم از قسمت جنوبی ساختمان پلاسکو در حال جست و جو هستند. تیم‌های واکنش سریع به وسیله دستگاه‌های زنده‌یاب و سگ‌های تجسس در حال جست و جو در آوار هستند.
**12:30: شناسایی محل محبوس شدن دو آتش‌نشان در پلاسکو
خبرنگار ما مستقر در محل حادثه از مسئولان امدادی کسب اطلاع کرد که محل محبوس شدن دو آتش نشان در داخل ساختمان پلاسکو شناسایی شده، اما تا به این لحظه این افراد از داخل ساختمان به بیرون منتقل نشده‌اند. محل محبوس شدن این دو فرد که احتمالا جان خود را از دست داده‌اند در قسمت انتهایی ساختمان پلاسکو واقع شده است.
**12:36: انتقاد چمران از کاسبکاری سیاسی در شرایط بحران/ اعلام 14 اخطار به مالکان پلاسکو
مهدی چمران، رییس شورای شهرتهران در پیش خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حادثه پلاسکو تاکید کرد: بازی کردن با جان افراد در فضای مجازی و کاسبکاری سیاسی در این شرایط حاد درست نیست.
وی افزود: این ساختمان گازکشی نداشت و قدیمی بود و از گازوئیل برای گرمایش استفاده می‌کرد. طبقات بالا نیز مملو از گازوئیل بود. این ساختمان 15 طبقه دیشب در حد یک ساختمان سه طبقه بود که امروز بعد از آواربرداری‌ها مانند سازه‌ای دو طبقه شده است.
به گفته وی، نیروهای عملیاتی با دستگاه‌های برش لیزری که جزو جدیدترین تجهیزات برش است و هنوز در مرحله آزمایشگاهی است در حال انجام عملیات هستند.
چمران ضمن اشاره به اعلام 14 اخطار به مالکان این ساختمان طی سه سال گذشته، تصریح کرد: آخرین اخطار در مردادماه ابلاغ شد که به دادستانی، قوه قضاییه، فرمانداری و استانداری نیز رونوشتی از آن رفته است. ما هشدار می‌دهیم که ساختمان‌های دیگری نیز با چنین شرایطی وجود دارند.
**12:36: انتقاد چمران از کاسبکاری سیاسی در شرایط بحران/ اعلام 14 اخطار به مالکان پلاسکو
مهدی چمران، رییس شورای شهرتهران در پیش خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حادثه پلاسکو تاکید کرد: بازی کردن با جان افراد در فضای مجازی و کاسبکاری سیاسی در این شرایط حاد درست نیست.
وی افزود: این ساختمان گازکشی نداشت و قدیمی بود و از گازوئیل برای گرمایش استفاده می‌کرد. طبقات بالا نیز مملو از گازوئیل بود. این ساختمان 15 طبقه دیشب در حد یک ساختمان سه طبقه بود که امروز بعد از آواربرداری‌ها مانند سازه‌ای دو طبقه شده است.
به گفته وی، نیروهای عملیاتی با دستگاه‌های برش لیزری که جزو جدیدترین تجهیزات برش است و هنوز در مرحله آزمایشگاهی است در حال انجام عملیات هستند.
چمران ضمن اشاره به اعلام 14 اخطار به مالکان این ساختمان طی سه سال گذشته، تصریح کرد: آخرین اخطار در مردادماه ابلاغ شد که به دادستانی، قوه قضاییه، فرمانداری و استانداری نیز رونوشتی از آن رفته است. ما هشدار می‌دهیم که ساختمان‌های دیگری نیز با چنین شرایطی وجود دارند.

**12:48: بازدید فرمانده ناجا از محل حادثه پلاسکو


**12:54: تلاش نیروهای عملیاتی برای دسترسی به طبقات زیرین پلاسکو از راه فاضلاب
به گزارش خبر نگار ما،  نیروهای آتش‌نشانی در حال تلاش هستند تا از قسمت‌های مختلف از جمله کانال فاضلاب خود را به زیر ساختمان پلاسکو برسانند، اما هنوز خبری از موفقیت آنها در دست نیست.
بتن‌آرمه‌ها تبدیل به مانعی بر سر راه آتش‌نشانان شده است و برداشتن آنها کار بسیاری سختی است. نیروهای برشکار در حفر تونل آتش‌نشانان را همراهی می‌کنند تا بتوانند بتن آرمه‌ها را برش دهند.

**1:01: آتش نشانان تاوان سوء مدیریت را پس می‌دهند /وجود 3000 ساختمان ناایمن در تهران
به گزارش خبرنگار ما، معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران از فعالیت 3000 ساختمان ناایمن همچون پلاسکو در تهران خبر داد.
وی امروز در حاشیه بازدید از عملیات امدادرسانی در شمال ساختمان پلاسکو با بیان اینکه متاسفانه از 17 هزار بازدیدی که از ساختمانهای سراسر تهران انجام شده،‌ 3000 ساختمان گزارش غیر ایمن بودن دریافت کرده‌اند گفت: یعنی 3000 ساختمان ناایمن به مانند پلاسکو در تهران **1:10: آتش نشانان با استفاده از پشت بام پاساژ کویتی ها به مهار دود و ایمن سازی پلاسکو مشغولند

**1:10 : آتش‌نشانان بخشی دیگر از نمای فلزی چند تنی ساختمان پلاسکو را جابجا کردند

**1:10: حضور رییس اتاق اصناف در محل حادثه پلاسکو
 
 **13:52: آخرین خبر از روند آواربرداری پلاسکو/تلاش‌ها برای یافتن زیر آوارماندگان فعلا بی‌نتیجه بوده
به گزارش خبر نگار ما ، داوری، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: در حال بررسی نقشه‌ها و مسیرهایی هستیم که هرچه سریع‌تر افراد را پیدا کنیم. از سمت شمال و غرب نیز تونل زده بودیم اما کسی را پیدا نکردیم.
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن اشاره به برنامه تیم‌های عملیاتی برای ورود از کانال فاضلاب که در ضلع جنوبی ساختمان و در پیاده‌رو قرار دارد، گفت: به علت قرار داشتن در کانال فاضلاب در پیاده‌رو تلاش می‌کنیم که ابتدا آهن‌آلات را برداریم و از همان مسیر نفوذ کنیم. این مورد یکی از گزینه‌های اصلی ما برای بررسی است.
داوری ادامه داد: کار آواربرداری در جناح شمالی به خاطر شرایط خاص سازه در این سمت کمی مشکل‌تر است اما در جناح شرقی با سرعت بیشتری پیش می‌رویم.
وی درخصوص برخی شایعات مبنی بر شنیده شدن صدای محبوسان زیر آوار نیز گفت: تاکنون خبر مستندی برای ما در این خصوص وجود نداشته است. امیدواریم سرعت کار افزایش یابد، در عین حال ما قطعات بزرگ را برش داده و به پایین منتقل کرده‌ایم.
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران در ادامه تصریح کرد: با همکاری سازمان هلال‌احمر و سنگ‌های زنده یاب در همه نقاط تلاش کرده‌ایم نشانی از زیر آوارماندگان پیدا کنیم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
**13:45:  امیرپوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش در محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو حاضر شد و از  اعلام آمادگی ارتش برای کمک به آواربرداری پلاسکو خبر داد.

**13:59: جزییات آواربرداری پلاسکو از زبان فرمانده عملیات آواربرداری را  مازیار حسینی به عنوان فرمانده عملیات آواربرداری پلاسکو بیان و تاکید کرد که این آواربرداری بدلیل پیچیدگی عملیات تجهیزات خاصی می‌خواهد حال آنکه تجربه‌اش برای اولین بار در ایران رخ داده و در دنیا نیز کم‌نظیر است به گونه‌ای که در خود آمریکا نیز تنها تجربه ریزش برج‌های دوقلو وجود دارد.
حسینی زمان دقیقی برای پایان این عملیات اعلام نکرد.
**14:05: امانی، معاون برنامه ریزی شهرداری تهران بحث  بررسی نقشه فاضلاب پلاسکو برای کمک به محبوس‌شدگان  را تشریح  و آن را راهی برای دسترسی به زیر پلاسکو عنوان کرد.
**14:15: احتمالا ظرف 72 ساعت آینده عملیات آواربرداری و رسیدگی به مفقودین پایان می‌یابد پروانه مافی نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درگفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این خبر گفت: براساس گفته اعضای ستاد بحران این امیدواری وجود دارد که ظرف 72 ساعت آینده عملیات آوار برداری و رسیدگی به مفقودین پایان یابد.
**14:24: ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو ضمن بیان اینکه  وضعیت زیر آوار بحرانی است/انتظار زنده ماندن کسی را نداریم توضیح داد که هنوز کسی را بیرون نکشیده‌ایم. شعله های نهفته همچنان وجود دارند و تقریبا نمی‌توانیم انتظار زنده ماندن کسی را داشته باشیم.
**14:33: محمدرضا بیدخام، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات از  وصل مجدد تلفن‌های محدوده پلاسکو خبر داد. به گفته وی از مجموع حدود ۳۵۰۰ خط که به دلیل قطعی برق با اختلال مواجه شده بودند و از ساعات اولیه صبح امروز امور مربوط به وصل مجدد آنها انجام شد، در حال حاضر تنها ۱۳۰۰ خط مربوط به واحدهای خود ساختمان  پلاسکو قطع است.
**14:47: عملیات آوار برداری هم اکنون/عمده عملیات به بخش شمالی و در پارکینگ پاساژ مجاور معطوف شده است/ورود به آن بخش همچنان برای حضور رسانه ها ممنوع است.
**15:09: مصوبات جلسه ستاد مدیریت بحران هنوز تصویب نشده است ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در رابطه با مصوبات جلسه ستاد مدیریت بحران که ظهر امروز در محل حادثه پلاسکو برگزار شد، گفت: در این جلسه علاوه بر ارائه گزارشات کلی از روند عملیات تعداد امدادرسانی‌ها، پیشنهاداتی مطرح شد اما چون این پیشنهادات قطعی نیست و به تصویب اعضای جلسه نرسیده است، نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.
**15:20: شهردار شیراز گفت که   آتش‌نشانان شیراز آماده اعزام به تهران هستند و در این رابطه افزود: با توجه به این‌که از نیروهای متخصص و توانمندی در شیراز بهره می‌بریم، در صورت نیاز، آماده اعزام نیروهای متخصص آتش‌نشان از شیراز به تهران در مسیر تسریع در اجرای عملیات امدادرسانی و انجام اقدامات کارشناسی هستیم.
**15:26: هاشمی، استاندار تهران با حضور در محل حادثه از ایوان ستاد بحران، روند امدادرسانی را نظاره می‌کند.

**16:01 : هیئت دولت شنبه را عزای عمومی اعلام کرد
**16:14: افزایش دود در پلاسکو

**16:47: دو آتش نشان در حین امدادرسانی در محل حادثه ساختمان پلاسکو مصدوم و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
محمد آسترکی آتش نشان 26 ساله، به علت ترومای پا به بیمارستان سینا و مهرداد ربیعی 30 ساله، به دلیل ترومای کتف به بیمارستان بانک ملی منتقل شدند.
**16:52: کشف پیکر2 آتش‌نشان در زیر آوار دقایقی پیش دو نیم تنه از اجساد آتش‌نشانان از زیر آوار خارج شده و تلاش برای خارج کردن اجساد کامل ادامه دارد.
خبرنگارمادر محل حادثه پلاسکو، مطلع شد که تیم‌های جست‌وجو حین آواربرداری با پیکر دو تن از آتش‌نشانان روبه‌رو شدند که نیمی از بدن آنها از زیر آوار خارج شده و با توجه به تاکیدی که برای سالم خارج شدن اجساد وجود دارد، دستگاه‌های امدادی در تلاشند تا بدون کمترین آسیب‌دیدگی پیکر این افراد را از زیر آوار خارج کنند.
**17:07 : به گزارش خبرنگار اعزامی ما به محل حادثه پلاسکو، یکی از شرکتهای هواپیمایی دقایقی قبل برای امدادگران و آتش‌نشانان بسته‌های پذیرایی آورد.
**17:16: آخرین وضعیت حادثه پلاسکو را رئیس‌پلیس پایتخت تشریح کرد. وی از شهروندان خواست در صورتی که فرد مفقود شده‌ای در حادثه پلاسکو دارند با مراجعه به اداره آگاهی گزارش مفقودی را اعلام کنند. به گفته وی در حال حاضر تعداد مفقودی‌ها در مجموع کمتر از 25 نفر است.
**17:30: به گزارش خبرنگار ما مستقر در محل حادثه، بیش از 25 درصد آوار پلاسکو برداشت شده و عملیات آوار برداری همچنان ادامه دارد.
**17:36: بنابر گزارشات ارسالی خبرنگار ما، همچنین رئیس سازمان صداوسیما نیز در محل حادثه پلاسکو حضور یافت.
**17:38: نوربخش ، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز از تشکیل کمیته‌ای در تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری و بیمه بیکاری آسیب دیدگان ساختمان پلاسکو  خبر داد. وی افزود: با این اتفاق 580 کارگاه تخریب  و  بیش از4000 کارگر و تعدادی از آتش نشانان که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند آسیب دیده‌اند که مسوول پرداخت مستمری و هزینه درمان و بیمه بیکاری شان بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.
**17:54 : نیروی انتظامی هیچ مسوولیتی درخصوص ارائه آمار تلفات و قربانیان حادثه پلاسکو ندارد ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران ضمن تأیید نکردن خبر مراجعه 25 خانواده به پلیس و اعلام مفقودی یکی از اعضای خانواده‌شان تاکید کرد: تنها مرجع اعلام آمار در این خصوص سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه پلاسکو است.
**18:15: ورود سگ‌های زنده‌یاب تازه نفس به محل آواربرداری
**18:19: لحظات نفسگیر جستجو در کارگاه شرقی پلاسکو

**18:51: حرارت در زیر آوار بسیار بالاست/امیدی به زنده یافتن آتش‌نشانان گرفتار در میان آوار نیست
سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: حرارت در زیر آوار بسیار بالا است و همین وضعیت امیدها را برای زنده یافتن نیروهای آتش‌نشان گرفتار در میان آوار از بین برده است.تاکنون محبوس‌شدن 20 تن از نیروهای آتش‌نشان در میان آوار محرز شده است و اطلاعاتی در مورد مفقود شدن دیگر هموطنان در میان آوار نیست.
**18:55: حضور قالیباف، ساجدی نیا و نجار در محل حادثه

**19:00 مدارس مناطق 19 گانه تهران فردا «تعطیل» نیستند
مسعود ثقفی، رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با تاکیدی دوباره امروز برای دومین بار این خبر را اعلام کرد و گفت: فردا هیچ مدرسه‌ای در مناطق 19 گانه تهران تعطیل نیست. تنها دبیرستان دخترانه امامیه و دبستان امید امام در نزدیکی محدوده ساختمان پلاسکو قرار دارند که درباره تعطیلی آنها نیز تصمیمی اتخاذ نشده است، اما به علت شرایط حاکم اگر لزومی ایجاد شود مدیریت منطقه هماهنگ می‌کند و در هر ساعتی که باشد حتما به والدین و دانش آموزان اطلاع رسانی و اعلام خواهد شد.
**19:09 : اطلاعیه‌های پلیس پایتخت درباره حادثه پلاسکو و به منظور اعلام محدودیت‌های ترافیکی شنبه و به خانواده‌ها و بستگان افراد فقدانی برای پیگیری افراد فقدانی و مراجعه آنان به پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی صادر شد. جزییات این خبر را با کلیک بروی لینک آن قابل مشاهده است.
**19:20: رییس آموزش و پرورش منطقه 12 تهران در گفت‌وگویی با ایسنا، از تعطیلی دو مدرسه (دبیرستان دخترانه امامیه و دبستان امام)  محدوده ساختمان پلاسکو بدلیل آلودگی صوتی، گرد و غبار و محدودیت در تردد در روز آتی شنبه 2 بهمن‌ماه خبر داد.
**19:38: آمادگی بهزیستی برای ارائه خدمت به بازماندگان و آسیب‌دیدگان حادثه پلاسکو به گزارش خبرنگار ما، مهدی میرمحمدصادقی، معاون دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تلاش می‌کنیم تا با استفاده از متخصصان روانشناسی و مشاوران تحت نظارت سازمان بهزیستی به سلامت روان افراد حاضر در این حادثه، بازماندگان و همچنین آسیب‌دیدگان ارائه خدمت داشته باشیم.
**19:57: اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا از ایجاد دسترسی جدید برای نجات محبوس‌شدگان پلاسکو خبر داد و در توضیح آن اظهار کرد: زیرزمین بازارکویتی‌ها که جنب پلاسکو قرار دارد، همتراز با موتورخانه پلاسکو است، لذا تصمیم گرفته شد که با ایجاد حفره در دیواره زیرزمین بازار کویتی‌ها به موتورخانه پاساژ پلاسکو که احتمال داده می‌شود تعدادی از افراد در آن محبوس شده باشند، برسیم.
**20:08: واحدهای مجاور ساختمان پلاسکو

**20:22:   114مصدوم در پی حادثه پلاسکو
آخرین خبرها حاکی از آن است که به سه آتش نشان مصدوم امداد رسانی صورت گرفته است که خوشبختانه هر سه در محل درمان شده اند. این سه مصدوم ٤٨ ، ٣٧ و ٤٧ ساله بوده‌اند که دچار سرگیجه و تنگی نفس شده بودند و پس از درمان های اولیه و اکسیژن درمانی توسط اکیپ های اورژانس، به چرخه امدادرسانی بازگشتند. حال این مصدومان در حال حاضر مساعد است و به طور سرپایی در محل درمان شده اند. طبق اعلام اورژانس تهران، بنابراین تعداد کل مصدومان تا ساعت ٢٠ امشب، به عدد ١١٤ نفر رسیده است.
**20:30 : جدیدترین تصویر از محل حادثه
پیشرفت عملیات جستجو و آوار برداری در کارگاه جنوبی پلاسکو؛ همزمان که گروهی از امدادگران در حال هوابر کردن ستون‌های فلزی هستند قیچی مکانیکی فلزات سنگین را برش می‌دهد و بیل مکانیکی آواربرداری را ادامه می‌دهد.

**20:44: آخرین وضعیت امدادرسانی در پلاسکو/مجتمع‌های تجاری اطراف پلاسکو فردا از ساعت 14 تعطیل کنند به گزارش ایسنا، سردار حسین ساجدی نیا رییس پلیس پایتخت گفت: استفاده از پیاده‌روها و مجتمع های تجاری اطراف پلاسکو برای عموم آزاد است اما از کسبه این منطقه می‌خواهیم که از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد مغازه‌های خود را تعطیل کنند تا در تردد نیروهای امدادی سهولت ایجاد شود.
**20:48: دادستان تهران از  تشکیل پرونده حادثه ساختمان پلاسکو  خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امداد و نجات در اولویت اقدامات قرار دارد از اعلام تشکیل پرونده برای این حادثه خودداری کردیم اما از روز گذشته این امر انجام شده و گزارش مقدماتی معاون دادستانی تهیه شده همچنین مدیران این ساختمان شناسایی شده‌اند و قطعاً باید درخصوص موارد ایمنی‌ که رعایت نشده است، پاسخگو باشند.
**20:48: برگزاری جلسه اضطراری شورای شهر بدون حضور خبرنگار در محل حادثه پلاسکو جلسه اضطراری شورای شهر تهران به علت وقوع حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو فردا ساعت ٨ صبح در محل حادثه برگزار می شود. بر اساس این گزارش اعلام شده است که این جلسه بدون حضور خبرنگاران و به صورت غیر علنی، برگزار می شود.
**20:52: سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در محل حادثه پلاسکو، ضمن بیان اینکه با گذشت بیش از 33 ساعت از زمان ریزش ساختمان پلاسکو عملیات جستجوی آتش‌نشانان بی وقفه در محل ادامه داشته و عملیات آواربرداری نیز سرعت بالایی به خود گرفته است از ادامه عملیات جستجو با گذشت 33 ساعت از ریزش پلاسکو / احتمال شهادت محبوسین قوت گرفت خبر داد.
**21:07 استتار محل حادثه پلاسکو با گونی‌های آبی/ایجاد محدودیت‌ها  برای حضور عکاسان و خبرنگاران در محل حادثه
به گزارش خبرنگار ایسنا، با توجه به احتمال یافته شدن پیکرهای زیر آوار و برای حفظ حرمت اجساد، همزمان با سرعت گرفتن آواربرداری, مقابل ساختمان با گونی‌های آبی بسته شد تا عکاسان و خبرنگاران ساختمان را نبینند.

**21:12: معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران در این ساعت اعلام کرد که هنوز سرنخی از فوتی ها نیافته‌ایم  درباره برخی خبرهای ضد و نقیض مبنی بر اینکه سگ‌های زنده یاب توانستند مناطق مشکوکی را که محبوسین در آنجا قرار داشتند، شناسایی کنند، گفت: باید توجه کرد که شرایط کاری بسیار سخت است و با آوار شهری بسیاری مواجه‌ایم. همچنین با توجه به دود و گرمای زیادی که وجود دارد، علی رغم تمام تلاش‌ها و با اطلاعاتی که آتش‌نشانان درباره نقاطی که احتمال می‌دادند همکاران‌شان در آن‌جا باشند، به ما دادند، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
**21:22 : روز دوم عملیات پلاسکو، غلبه بیم بر امید به گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه پلاسکو، دومین روز از عملیات دستگاه‌های امدادی در حادثه پلاسکو به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود اما متاسفانه نه‌تنها خبر امیدبخش از این حادثه منتشر نشد بلکه اجساد جان‌باختگان نیز از محل خارج نشده است.
این در حالی بود که شماری از امدادگران در کارگاه شرقی آواربرداری معتقد بودند که سگ‌های زنده‌یاب بیش از سه بار محل اجساد را شناسایی کرده اما امکان دسترسی به آنان وجود ندارد. همچنین برخی از افراد حاضر در محل حادثه نیز اعلام کردند که محل دفن شمار زیادی از آتش‌نشانان محبوس مشخص شده است و این ادعا زمانی قوت گرفت که با استتار محل حادثه با گونی‌های آبی رنگ، نیروهای پلیس اقدام به تخلیه سریع خبرنگاران از محل حادثه به ویژه کارگاه شرقی آواربرداری و پارکینگ استانبول کردند.
دومین روز از عملیات امدادگران در ساختمان پلاسکو در حالی ادامه دارد که هیچ‌ خبری از سرنوشت محبوسین آوارهای پلاسکو در دست نیست  و باید منتظر ماند و دید که آیا بامداد سومین روز از عملیات آتش‌نشانان در خیابان جمهوری با اخبار خروج اجساد از زیر آوار همراه می‌شود یا خیر؟.
**21:25: معاون شهردار تهران با اشاره به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گفت: مالکان این مغازه‌ها می‌توانستند با پرداخت کسر ناچیزی شرایط را برای عدم این اتفاق فراهم کنند اما فقط 100 واحد کسبی بیمه بوده‌اند که این نمونه‌ای از مسئولیت‌پذیری کسبه دربرابر آینده خودشان و فضای اطراف‌شان بوده است. ادامه این خبر را می‌توانید در فقط 100 واحد کسبی پلاسکو بیمه بوده‌اند  دنبال کنید.
**21:40: تخریب عمدی ساختمان مجاور پلاسکو توسط آتش‌نشانان
لازم به ذکر است، دولت‌آبادی، دادستان تهران پیش از این از صدور مجوز دادستانی برای تخریب ساختمان‌های جانبی پلاسکو در صورت ضرورت خبر داده و گفته بود: قطعاً در چنین مواردی نمی‌توان منتظر پیدا کردن مالکان ساختمان‌ها ماند لذا مجوز تخریب ساختمان‌های جانبی در صورت ضرورت صادر شده است.


**21:46: بنابر اظهارات شهردار تهران   آواربرداری کامل «پلاسکو» پنج تا شش روز زمان می‌برد  وی همچنین گفت: ما همه ظرفیت‌هایی را که برای دسترسی به طبقات نیاز داشتیم آماده کرده و همه اقدامات ممکن را انجام دادیم و حتی به نمای زیرین ساختمان هم دسترسی یافتیم اما آهن‌آلات بسیار متراکم هستند و از آنجایی که عمدتاً وسایل پارچه‌ای و لباس در آنجا وجود دارد تا هوا به آنجا می‌رسد آتش بلند می‌شود به طوری که درجه حرارت در نمای زیرین بالای 200 درجه است اما با این حال همه تلاش‌ها را انجام می‌دهیم و همه اقدامات را دنبال می‌کنیم. آهن‌آلات یک ساختمان 17 طبقه را می‌خواهیم جمع کنیم و فکر می‌کنم حداقل زمان برای رسیدن به نتیجه، پنج تا شش روز دیگر است.

**21:47 قوه قضاییه حتما هیات امنای ساختمان پلاسکو را احضار خواهد کرد علی فاضل رییس اصناف کشور اینرا گفت و ادامه داد: کسبه حاضر در پلاسکو مالک نبودند و اخطارها نباید به مستاجر داده شود بلکه باید مستقیما به مالک اعلام شود به این ترتیب هیات امنای ساختمان نمی‌توانستند در این زمینه مداخله‌ای داشته باشند.

22:47شهردار تهران در گفت گوی زنده تلویزیونی:
🔹عملیات آواربرداری و پاکسازی محل با توجه به حجم خرابی، حداقل ۵ تا ۶ روز ادامه خواهد داشت.
🔹همچنان برای نجات آتش نشانان محبوس در زیر آوار تلاش می کنیم و به نجات آنها امیدواریم هر چند امیدها کم شده است.
🔹تداوم اعمال محدودیت های ترافیکی در منطقه برای تسهیل در عملیات امدادی.
🔹دلجویی از خانواده های آتش نشانان و مصدومان این حادثه از اولویت های مسئولان است.
بروز رسانی می‌شود...
کد مطلب : ۱۰۷۸۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.