۱
به روز رسانی می شود/

25 نفر زیر آوار مانده اند

تاریخ انتشار
شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۴
25 نفر زیر آوار مانده اند
به گزارش عصرتعادل، حادثه پلاسکو، در حالی وارد سومین روز خود شد که امروز علاوه بر اینکه عزای عمومی اعلام شده است، رییس جمهور با حضور در منطقه از نزدیک از روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را بازدید کرد.
در این گزارش مجموعه اخبار سومین روز حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو را بخوانید:

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:
20:40 سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران آخرین وضعیت آواربرداری در محل حادثه پلاسکو را تشریح و اعلام کرد: برابر پیش بینی‌ها در مجموع حداکثر 25 نفر در زیر آوار مانده‌اند.

20:20 هیچ تهدیدی بازار کویتی ها را تهدید نمی کند
 
معاون شهردار تهران از سرعت گرفتن عملیات آوار برداری پس از برداشتن سازه فلزی اصلی خبر داد.
 مازیار حسینی با اعلام این خبر گفت: حدود ٦٠ ساعت است که عملیات در حال انجام است و در حال حاضر نیز با اقدامات صورت گرفته آوار برداری سرعت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ تهدید جدی بازار کویتی ها را دنبال نمی کند و و با یک مرمت دوباره به فعالیت خود می تواند ادامه دهد.
 

20:10 آمار مصدومان پلاسکو به 150 تن رسید

بنابر گزارش روابط عمومی اورژانس کشور، تا این لحظه آمار مصدومان حادثه پلاسکو به 150 نفر رسیده‌ است. از این تعداد 115 نفر به صورت سرپایی در محل درمان و 40 نفر به بیمارستان اعزام شدند.

همچنین 3نفر در بیمارستان بستری و سایر مصدومان ترخیص شدند. بنابراین گزارش دو نفر از مصدومین در بیمارستان فیروزگر و یک نفر در بیمارستان پارس بستری است.

** 19:28:  نماز در هنگامه دود و آتش
تصویر اقامه نماز آتش نشان جوان در هنگامه دود و آتش از آن دست تصویرهایی است که آه از نهاد آدمی بلند می‌کند، زانوها را می لرزاند، اشک‌ها را جاری می‌کند.

** 19:13:نصب چهار شیر آتش نشانی جدید در محدوده پلاسکو توسط آبفا
بنا به در خواست آتش نشانی، طی روز جاری چهار شیر برداشت جدید آتش‌نشانی در محدوده پلاسکو توسط آبفای استان تهران نصب شده است.
علیرضا نوذری پور، قائم مقام آب و فاضلاب استان تهران، با بیان این مطلب، افزود: این درحالی است که تنظیم فشار آب مورد نیاز شیرهای آتش نشانی، فراخوان ماشین آلات سنگین از شرکتهای تحت پوشش (جرثقیل،تانکرو بیل مکانیکی)، آماده ساختن تیم‌های حفر تونل به استعداد دویست نفر نیروی ماهر و استقرار بیست اکیپ برشکار سازه های فلزی از دیگر اقدامات آبفا همزمان با حادثه پلاسکو بوده است.
**19:09: خسارت 1500 میلیاردی حادثه پلاسکو/بیشترین خسارت برای پیراهن‌دوزها
رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با اشاره به برآورد اولیه از میزان خسارات حادثه پلاسکو، گفت: صنف اصلی که در این حادثه آسیب دیده است پیراهن‌دوزها بودند.
**19:00  پلاسکو هرگز از شهرداری گواهی پایان کار دریافت نکرد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: از سال ۱۳۴۱ ساختمان پلاسکو مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما هرگز از شهرداری گواهی پایان کار دریافت نکرد. این ساختمان مطابق استانداردهای خارجی زمان خود احداث شد ولی طبیعتا به لحاظ ایمنی مشکلاتی داشت
18:50: تا کنون به مورد مشکوکی در حادثه پلاسکو نرسیده‌ایم/با شایعه‌پراکنان برخورد می‌شود
وزیر اطلاعات اعلام کرد که هر نوع احتمالی درباره حادثه پلاسکو را رصد و بررسی کرده‌ایم و تا کنون به هیچ مورد مشکوکی نرسیده‌ایم.
به گزارش خبرنگار ایسنا مستقر در محل حادثه ساختمان پلاسکو، وزیر اطلاعات در حاشیه بازدید از محل حادثه پلاسکو در پاسخ به سوال ایسنا درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت اطلاعات در پی حادثه پلاسکو اظهار کرد: از همان دقایق اولیه حادثه، وزارت اطلاعات این موضوع را بررسی کرده و هر احتمال مشکوکی که در این خصوص وجود داشته باشد از سوی وزارت اطلاعات بررسی خواهد شد، اما تاکنون به هیچ مورد مشکوکی نرسیده‌ایم.
** 18:26: به گزارش خبرنگار ما مستقر در محل حادثه، وزیر اطلاعات هم اکنون وارد محل حادثه شد.

** 18:19: 25 تن زیر آوار پلاسکو / 15 تن از آنها آتش‌نشان هستند
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران آخرین وضعیت آواربرداری در محل حادثه پلاسکو را تشریح و اعلام کرد: برابر پیش بینی‌ها در مجموع حداکثر 25 نفر در زیر آوار مانده‌اند.
** 18:03:اعطای وام 300 میلیونی به واحدهای آسیب دیده پلاسکو
رئیس کل بانک مرکزی از اعطای تسهیلات 300 میلیون تومانی به هر یک از واحدهای آسیب دیده در حادثه پلاسکو خبر داد.
** 17:38: قالیباف: تاکنون هفت خانواده در حادثه پلاسکو اعلام مفقودی کرده‌اند
شهردار تهران اعلام کرد: تاکنون هفت خانواده در حادثه پلاسکو اعلام مفقودی کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار ما، محمد باقر قالیباف که هم‌اکنون در محل حادثه پلاسکو حضور دارد، در حاشیه ارائه گزارش به دادستان کل کشور، بیان کرد: تاکنون هفت خانواده اعلام مفقودی کرده‌اند. همچنین  با احتساب آتش نشانی که در بیمارستان شهید شد، تعداد آتش نشانان گرفتار به عدد ١٦رسید.
شهردار تهران در جمع خبرنگاران اظهارکرد: صندوق های مالی موجود در محل حادثه پلاسکو با نظارت کامل نیروی انتظامی ضبط می‌شود.
** 17:48: بر اساس گزارش خبرنگار ما مستقر در محل حادثه آتش‌نشانان در حال تلاش برای فروریختن دیوار تخریب شده پاساژ پلاسکو هستند. برداشتن این دیوار گام بزرگی در عملیات آواربرداری است.
**17:09: بازدید دادستان کل کشور از محل حادثه «پلاسکو»
دادستان کل کشور به همراه دادستان تهران از محل حادثه «پلاسکو» بازدید کرد.
به گزارش ما، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری به همراه عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران با حضور در محل حادثه پلاسکو، از این محل بازدید به‌عمل آوردند.
** 17:05 : پیام تسلیت معاون اول رییس جمهور در پی حادثه ساختمان پلاسکو
معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو تهران را سانحه ای دردناک، جانکاه و غم انگیز توصیف کرد و ضمن تسلیت این حادثه ناگوار گفت: بدون تردید نام و یاد آتش نشانان قهرمان، شجاع و بی ادعا که ایثارگرانه جان عزیزشان را برای نجات دیگران فدا کردند از خاطر ملت قدرشناس ایران فراموش نخواهد شد.
** 16:50: 4 قلاده سگ تجسس و 4 دستگاه زنده‌یاب هلال احمر در پلاسکو
مدیرعامل سازمان هلال احمر استان تهران، ضمن اشاره به حضور تیم‌های مختلف عملیاتی و همچنین تجهیزات تخصصی هلال احمر، نحوه فعالیت سگ‌های زنده یاب هلال احمر در روند امدادرسانی حادثه پلاسکو را تشریح کرد.
حسین کتابدار در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درخصوص نحوه فعالیت سگ‌های زنده یاب در عملیات امدادرسانی ساختمان پلاسکو گفت: این سگ‌ها به صلاحدید نیروهای آتش‌نشانی و به صورت موردی فعالیت می‌کنند. زمانی که شهرداری به نقطه‌ای از امداد و نجات می‌رسد که ممکن است کسی زنده باشد ما سگ‌ها را به آن نقطه می‌بریم.
وی افزود: در حال حاضر 50 نیروی عملیاتی، 20 دستگاه خودرو عملیاتی، 4 قلاده سگ تجسس و 4 دستگاه زنده‌یاب، به همراه تجهیزات مرتبط با امداد و نجات آوارهای سبک در محل حضور دارند.
** 16:33: آتش و دود همچنان از ویرانه پلاسکو بر می‌خیزد
آتش و دود همچنان از ویرانه پلاسکو بر می‌خیزد، اطفای حریق و دود توسط تیم‌های آتش نشانی ادامه دارد. با برداشته شدن سازه‌های آهنی و بتنی مسیرها گشوده شده و گروه‌های امداد وارد بخش‌هایی از پلاسکو شده‌اند تا شاید اثری از محبوس شدگان پیدا کنند.
**16:32: اخذ نمونه D.N.A از خانواده آتش‌نشانان مفقودشده
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری، قرار شده محلی را شهرداری در نظر بگیرد تا از خانواده آتش‌نشانان مفقود شده در زیرآوار ساختمان پلاسکو، نمونه D.N.A اخذ شود.
15:53: پیش بینی چندین ساختمان برای کسبه پلاسکو/ پیشنهاد بخشودگی بدهی‌های کسبه

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگویی در محل حادثه، گفت: فردا پیشنهاد مصوبه‌ای را تقدیم دولت می‌کنیم. کسبه نباید نگران باشند؛ چرا که  ما تلاش می‌کنیم مشکل آنها حل شود. چندین ساختمان پیش‌بینی شده است. همچنین حدود سه نقطه نیز برای ساماندهی آنان مشخص می شود. برخی دوستان نیز بدهی‌هایی دارند که فردا پیشنهادی را در این خصوص به دولت می‌بریم که اعمال یا بخشیده شود.

**15:40: شهرداری اجازه حفاری جدید در پلاسکو نمی‌دهد

به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، علی‌رغم این‌که در ضلع شرقی و غربی ساختمان پلاسکو تجهیزات حفاری مستقر شده‌ است، اما شهرداری فعلا اجازه شروع حفاری را نمی‌دهد.

**15:35: تخلیه اماکن تجاری ضلع شرقی ساختمان پلاسکو، روبروی پاساژ پروانه از سوی کسبه

15:32: انتقال اجساد سه شهید آتش‌نشان به پزشکی قانونی/آمادگی برای شناسایی‌ها در کمترین زمان
دکتر مهرداد علی بخشی جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران در گفت‌وگو با ایسنا، از انتقال اجساد سه تن از آتش نشانان شهید در حادثه پلاسکو به مرکز پزشکی قانونی خبر داد و گفت: نخستین شهید آتش نشان که پیکرش به محل پزشکی قانونی در کهریزک منتقل شد، آتش نشانی بود که در بیمارستان جان خود را از دست داد. حوالی ساعت 5 صبح امروز پیکر نخستین آتش نشان که از زیر آوار خارج شده بود به پزشکی قانونی انتقال داده شد و آنطور که من اطلاع دارم پیکر یکی دیگر از این اجساد نیز در راه انتقال به مرکز پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک است.

**15:00: جلسه وزیر کشور با هیات امنای ساختمان پلاسکو
وزیر کشور هم در بازدید دوباره خود از محل حادثه پلاسکو با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با هیئت امنای ساختمان پلاسکو داشتیم گفت: در آنجا هم بحث ساخت و ساز ساختمان، اسکان، مسائل کارگری، خسارت‌ها و بیمه مطرح شد. با وزیرکار هم  برای اشتغال به‌کار کارگران و ارائه تسهیلات جلسه داشتیم تا بتوانند موقتا کارشان را شروع کنند.
**14:54: سعیدی‌کیا: پلاسکوی جدید را دوساله می‌سازیم
**14:18: حضور رحمانی فضلی، وزیر کشور و سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان در محل حادثه پلاسکو

**13:46: پیکرهای خارج شده از زیر آوار قابل شناسایی هستند
**13:37: تعداد مصدومین حادثه پلاسکو 121 نفر است
13:20 یکی از سقف‌های ضلع غربی، پس از پاکسازی ضلع جنوبی پاک سازی شده است. آوار برداری از قسمت ورودی جمهوری به سمت ضلع غربی در حال انجام است.
13:10 پیکر سومین شهید آتش نشان از آوارهای پلاسکو بیرون کشیده شد.
**12:27: حفر تونل جدید برای خروج محبوس‌ شدگان
علیرضا نوذری‌پور، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که با معرفی نقطه جدیدی توسط شهرداری کار تونل‌زنی در یک منطقه جدید با نیروهای متخصص و تجهیزات شرکت آب و فاضلاب آغاز شده است. وی با بیان این‌که در ابتدا کار تونل‌زنی را از مغازه‌ای مجاور ساختمان پلاسکو که یک مغازه طلافروشی بود آغاز کردیم، ادامه داد: اطلاعات محلی گویای وجود یک ساختمان موتورخانه زیر این مغازه بود برهمین اساس برای رسیدن به افرادی که در این موتورخانه مفقود شده بودند اقدام به حفر چهارمتر تونل عمودی و بعد از آن حفر پنج متر تونل افقی بودیم.به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران، این حفاری‌ها به نتیجه نرسید لذا امروز جلسه‌ دیگری برای تعیین تکلیف این قضیه تشکیل شد که براساس آخرین آمار قرار شده طبق پیشنهاد شهرداری تونل جدیدی حفر شود.
**12:18:قدردانی مردم از قهرمانان آتش‌نشان
شهروندان تهرانی ضمن حضور مقابل درب ایستگاه‌های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با اهدای گل به مقام شامخ شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو ادای احترام کردند.

**12:13: حضور تعدادی از نمایندگان مجلس برای عرض تسلیت در پلاسکو

11:15/ سخنگوی اورژانس تهران: دقایقی پیش یک کپسول اکسیژن میان اوار پیدا شد ولی هنوز مصدومی یافت نشده است.
11:14/ فرزند شهید شاه‌بیک، مدیر جبهه فرهنگی سرای شهیدان در یادداشتی نوشت: امروز مردان آتش نشان، ایثار سال‌های دفاع مقدس را احیاء و جلوه تازه ای از عشق را به نمایش گذاشتند.

دود غلیظ در محل آوار پلاسکو

آتش‌نشانان و امدادگران سرسختانه در حال جست‌وجو هستند
11:09/ هم اکنون، دودهای غلیظ ناشی از آتش و آوار برداری منطقه را فرا گرفته است.

مصدومیت آتش نشان ٢٠ ساله
11:07/ ملکی سخگوی سازمان آتش نشانی: یک مغازه در ضلع شرقی پلاسکو جهت تسریع در روند عملیات، تخریب شده است. شهادت ۲ آتش نشان مورد تایید است که یک نفر از آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده و یک نفر در بیمارستان به شهادت رسیده است.
11:05/ جهانگیری معاون اول رئیس جمهور: از درگاه خداوند مسئلت داریم که بتوانیم به زیرآوارماندگان به صورت سالم و زنده دسترسی پیدا کنیم و اگر تقدیر چیز دیگری باشد، به بازماندگان تسلیت عرض می‌کنیم. مسائل فنی بروز این حادثه نیز باید در جای خود در دولت رسیدگی شود.

ادای احترام اعضای شورای شهر همدان به آتش‌نشانان
 
11:04/ اعضای شورای شهر همدان به همراه شهردار و دیگر مسولین استان با حضوردر سازمان آتش نشانی همدان با آتش نشانان و خانواده های شهدای حادثه پلاسکو همدردی و با اهدای شاخه گل به مقام آنها ادای احترام کردند.
11:00/ سردار مهماندار رئیس پلیس راهوار تهران: همچنان محدودیت ها ادامه دارد که برای تقاطع چهار راه استانبول است. از تقاطع حافظ جمهوری به سمت محل حادثه؛ از میدان فردوسی به سمت جنوب؛
از میدان امام به سمت شمال؛ از شرق نیز محدودیت به سمت چهار راه استانبول ادامه دارد.
همچنان از مردم درخواست می کنیم از ورود به این منطقه خودداری کنند
از لحاظ دسترسی پیاده برای کسبه و مردم این امکان وجود دارد که دسترسی به پیاده‌راه‌ها وجود دارد اما توصیه می کنیم که کسبه و مردم از مراجعه به این محدوده خودداری کنند.
10:59/ نایب رئیس اتاق اصناف: تخصیص مکانی موقت برای شب عید پلاسکو. زیان‌دیدگان در اولویت نمایشگاه بهاره
10:58/ محدود مرکزی پلاسکو با نوار زرد توسط آتش نشانان بسته شد.
10:55/ «امروز همه داغداریم»مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و کارکنان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، در پی حادثه تلخ آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو و به شهادت رسیدن آتش‌نشانان غیور و جان‌برکف، پیام تسلیت و همدردی صادر کردند.
10:54/ پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر :برخی از ادوات و لوازم مهم آتش‌نشانی همچون نردبان‌های بلند مرتبه در این عملیات خراب شده یا آسیب دیده و این لوازم فقط چند تا در تهران در اختیار سازمان آتش‌نشانی بوده است. لذا شورای شهر آمادگی دارد خارج از اعتبار مصوب آتش نشانی اعتبار مورد نیاز و مجوز خرید تجهیزات جدید و بروزرسانی را به شهرداری بدهد.
از شهرداری هم درخواست داریم سریعاً نسبت به تأمین تجهیزات ضروری شهر اقدام نماید و مطمئن باشند شورا نیز به فوریت همکاری و انجام وظیفه خواهد کرد.
10:52/ مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا: فرم‌هایی تهیه شده تا کسبه ساختمان پلاسکو پس از عملیات با مراجعه به پلیس آگاهی، لیست اموال خود را با لیست اموالی که پلیس نگهداری کرده، مطابقت دهند. سگ‌های زنده یاب آموزش‌های تخصصی دیده‌اند و بهتر است از آنها استفاده شود.
10:50/ در حالی که رئیس کل بیمه مرکزی شامگاه روز گذشته از بیمه کمتر از ۴۰ میلیارد تومانی برای ساختمان پلاسکو خبر داد، رئیس اتاق اصناف ایران میزان بر آورد اولیه خسارت را بیش از هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند.

بیش‌ از صدها تُن آوار جمع‌آوری شده است

عملیات آواربرداری و نجات با سرعت بیشتری در حال انجام است
10:42/ عملیات آوار برداری با سرعت بیشتری در حال انجام است بیش از صدها تُن آوار تا کنون جمع‌آوری و از محل خارج شده است.
10:37/ با کشف دو کپسول مربوط به آتش‌نشان‌های مفقودی، عملیات آواربرداری مکانیزه در جبهه جنوبی برای دقایقی متوقف شده است.
آتش‌نشان‌ها به صورت دستی در حال کندوکاو هستند.

حضور "سردار نجات" قائم مقام سازمان اطلاعات سپاه در محل حادثه پلاسکو
10:34/ نیروهای انتظامی مستقر در محل ساختمان پلاسکوی تهران عملیات تخلیه پاساژ کویتی‌ها را آغاز کردند.
10:33/ مرتضی مرادی‌پور معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان تهران: 4 خانواده از محبوس شدگان زیر ‌آوار تاکید داشتند که عزیزانشان زنده‌‌اند و ما علی‌رغم اقدامات قبلی به احترام آنها مجدد دستگاه‌های بیورادار را به کار گرفتیم ولی هیچ پیامی از این دستگاه‌ها دریافت نشد.
10:32/ پرچم‌های سفارت ایران در آنکارا نیمه افراشته شد و دفتر یادبود قربانیان حادثه پلاسکو گشوده می‌شود. آتش‌نشانان ترکیه برای ادای احترام به آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو نماز میت غیابی می‌خوانند.

ادای احترام آتش نشانان ترکیه به همکاران ایرانی خود در مقابل سفارت ایران در آنکارا
10:32/طلایی عضو شورای شهر تهران: ما صدها ساختمان مثل پلاسکو داریم و به جای متهم کردن همدیگر نسبت به ساماندهی و اقدامات لازم برای این ساختمان ها و جلوگیری از بروز حوادثی مثل پلاسکو اقدام کنید؛ اگر می‌توانید بسم الله.
10:29/ وزارت خارجه فرانسه با انتشار پیامی، با خانواده‌های قربانیان حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران در اثر آتش‌سوزی ابراز همدردی کرد.
10:23/ بهمن کشاورز(رئیس اسکودا) در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد که خوشبختانه کسی از مستأجران کشته نشده، هرچند شهیدشدن فرد یا افرادی از مأموران فداکار و جان‌بر‌کف آتش‌نشانی از این جهت نیز بار غم سنگینی را بر دل همگان گذاشته است.
10:19/ سخنگوی اورژانس تهران: آتش نشان 30 ساله، در حال امداد رسانی دچار حادثه شد. شدت حرارت سبب ذوب شدن پلاک و سوختن آتش نشان شد.

امداد‌رسانی به آتش‌نشانی که در حال عملیات امداد و نجات دچار حادثه شده است
10:19/ یک کپسول هوا در عملیات آواربرداری یافت شده، که مربوط یه یکی از آتش‌نشان‌هاست اما همچنان پیکری کشف نشده است و جست‌وجو ادامه دارد.
10:18/ دادستانی تهران دستور تخلیه پاساژ کویتی‌ها را صادر کرده است تا در صورت لزوم عملیات تخریب انجام شود.

تئاتر ایران سیاه پوش شهدای آتش نشان شد
10:17/چیت چیان، وزیر نیرو: در حال حاضر با استقرار ژنراتورها برق رسانی به ساختمان‌های اطراف صورت می‌گیرد/ 200 نفر از همکاران آب فای در صحنه حضور دارند/برای تامین آب مورد نیاز برای اطفای حریق فشار آب افزایش یدا کرده است/6 نقطه جدید جهت تامین آب جهت اطفای حریق فراهم شده/ در حال حاضر 28 نفر از نیروهای اب فای در حال برشکاری ستون‌ها هستند/آب و برق کلیه مناطق اطراف پلاسکو تامین است.
10:17/ رئیس کل بیمه مرکزی: تنها ۱۶۰ واحد از ۶۰۰ واحد موجود در ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه قرار داشتند و متأسفانه بقیه هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارند.
 
10:15/علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی شهادت تعدادی از عزیزان ایثارگر و فداکار آتش‌نشان در حادثه پلاسکو را تسلیت گفت و با ادای احترام به آن‌ها تاکید کرد: یاد عزیزان ایثارگر و شهید این حادثه برای همیشه زنده خواهد بود .
10:13/ وزیر کشور: جلسه ای را با حضور مالکان و هیئت مدیره ساختمان پلاسکو برگزار خواهیم کرد تا حرف‌هاى آنها نیز شنیده شود و سپس تصمیم‌گیرى خواهد شد.

از خسارتهاى واردشده به ساختمان پلاسکو بخشى از آن تحت پوشش بیمه بوده و بیمه باید جبران خسارت کند، بخشى از آن هم تحت پوشش نبوده که باید با انجام اقداماتى از تضرر افرادى که در این ساختمان فعالیت می ‌کردند، جلوگیرى شود.
10:11/ علیزاده رئیس انجمن علمى کاردرمانى: بسیارى از کلینیک‌هاى کاردرمانى اعلام آمادگى کردند تا به صورت رایگان تمامى خدمات را به مصدومان حادثه پلاسکو ارائه دهند.
10:00/ رضا کیانیان بازیگر: همه ما در فروریختن ساختمان پلاسکو مقصریم.

حضور وزیر نیرو در محل حادثه پلاسکو
09:55/ عضو کمیسیون عمران مجلس: کمیسیون عمران مجلس ابعاد مختلف حادثه پلاسکو را بررسی می‌کند.

گاوصندوق‌های بیرون کشیده شده از زیر آوار
09:53/ قناعتی عضو شورای شهر تهران: احمد مسجد جامعی تا پیگیری حادثه پلاسکو، استعفایش از شورای شهر را پس گرفت.
09:52/ چندین دستگاه کامیون در بیرون محوطه دپو شده و به نوبت نسبت به انتقال نخاله و اوار اقدام می‌کنند.

خروج نخاله از محل آوار پلاسکو
09:50/ جلسه اضطراری شورای شهر تهران در محل حادثه پلاسکو در حال برگزاری است.
09:47/ درپی حادثه پلاسکو، مجوز طرح ترافیک امروز در تهران به فروش نمی‌رسد.
09:42/ رازقی رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک راهور تهران: در حال حاضر ترافیک در بخش شمال به جنوب خیابان ولیعصر تهران سنگین است.
09:30/ رئیس پزشکی قانونی استان تهران: پیکر آتش‌نشانی که بامداد امروز از زیر آوار بیرون کشیده شد، به پزشک قانونی منتقل شده اما هویت وی هنوز مشخص نشده است. تا ظهر امروز هویت وی مشخص می‌شود.
09:21/ برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس تهران برای همدردی با آتش‌نشان‌هایی که در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند امروز به یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی خواهد رفت و لباس آتش‌نشان‌ها را بر تن خواهد کرد
09:20/ ساجدی‌نیا: تا کنون کسی به پلیس آگاهی تهران مراجعه نکرده است. اگر خانواده‌ای نزدیکانش در محدوده پلاسکو مفقود شده یا از سرنوشت آن خبری ندارند به پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

حضور حسین رضازاده و علیرضا دبیر در محل حادثه پلاسکو

حضور علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران در محل آوار پلاسکو
09:15/ کیانی فرمانده عملیات میدان در حادثه پلاسکو: ۵۰ درصد آواربرداری انجام شده است و تا آخر هفته کار تمام می‌شود.
تاکنون هیچ نشانه‌ای از زنده بودن افراد در زیر آوار تأیید نشده است و هیچ پیامک، تلگرام، عکس و تصویری که از سوی افراد محبوس شده باشد، دریافت نکرده‌ایم اما به دلیل آنکه زیززمین پلاسکو کاملاً تخریب نشده است، احتمال زنده‌ بودن برخی افراد وجود دارد.
به دلیل دود ناشی از آتش‌سوزی پی‌درپی در آوار این ساختمان، سگ‌های زنده‌یاب، کارایی زیادی نداشتند.
بخشی از ساختمان ضلع شرقی پلاسکو تخریب شده است و این تخریب، سرعت کار را افزایش داده است.
تاکنون تنها پیکر یک نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده است.
09:00/ آخرین آمار امداد رسانی اورژانس تهران در حادثه حریق پلاسکو تا ساعت ۸:۳۰ صبح امروز: کل مصدومان ۱۱۹ نفر، انتقال به بیمارستان‌ها ۳۷ نفر، درمان سرپایی ۸۲ نفر، از کل انتقالی‌ها به بیمارستان‌ها فقط ۴ نفر بستری هستند و بقیه مرخص شده‌اند. همچنین تا کنون تنها ۲ نفر از زیر آوار خارج شده‌اند.

آواربرداری و امداد و نجات در روز سوم حادثه پلاسکو با دقت در حال انجام است

لحظات نفس‌گیر
08:35/ به رغم اطلاع‌رسانی شبکه‌های مختلف خبری و خبرگزاری‌ها مبنی بر پیدا شدن پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار، ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: فقط یک پیکر از زیر آوار بیرون کشیده شده است.
08:20/ دریافت علائم از 4 دستگاه زنده‌‌یاب هلال احمر از ضلع غربی و موتورخانه ساختمان پلاسکو، قوت گرفتن یافتن انسان زنده با توجه به دریافت پیام‌های صوتی به صورت ضربه.
08:12/ فاضلی رئیس اتاق اصناف: تا ظهر امروز خسارت‌ها برآورد می‌شود و اکنون در حال ارزیابی هستیم. ۴۰۰ بنگاه پیراهن دوز در پلاسکو فعال بودند.
08:10/ وزیر کشور با هیأت امنای ساختمان پلاسکو امروز جلسه دارد.
08:07/ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: کارگران بیکار شده پلاسکو که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند از فردا به اداره کار در خیابان حافظ مراجعه کرده و برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.
وجوهی را در اختیار بانک رفاه قرار دادیم تا وام‌های ارزان‌قیمت به افرادی که کارگران بیکار شده پلاسکو را به کارگیری کنند ارائه شود.
با استاندار تهران صحبت کردیم که بتوانیم محلی را در تهران آماده کنیم و این محل، مرکز تولید موقت شود ضمن اینکه با صندوق کارآفرینی امید صحبت کردیم که بتوانیم وام‌های ارزان‌قیمت به مجموعه‌های تولیدی ارائه دهیم و مبلغ 100 میلیون تومان وام با بهره 4 درصد برای کارگاه‌های تولیدی داشته باشیم.
مستمری خانواده شهدای آتش‌نشان بدون تشریفات قانونی از امروز برقرار می‌شود.
 
08:00/ همچنان دود زیادی از آوار پلاسکو متصاعد می‌شود. گفته می‌شود امدادگران به آتش نهفته رسیدند و در تلاش برای خاموش کردن آن هستند.
07:56/ دلجویی رئیس‌جمهور از آتش‌نشانان. اشک‌های آتش‌نشانان در هنگام بازدید رئیس‌جمهور از عملیات امداد و نجات در آوارهای پلاسکو.

بازدید رئیس‌جمهور از عملیات آواربرداری و امداد و نجات در آوارهای پلاسکو
 
07:50/ رئیس‌جمهور: بسیار متأسف هستم از حادثه‌ای که پیش آمد. هم برای جان و هم اموال مردم. این حادثه درس و هشداری برای همه مسئولان در زمینه امن‌سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی است، بود و در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت گیرد.
این حادثه بسیار تلخی بود و در این حادثه همه مسئولان هماهنگی خوبی داشتند.امدادگران، تیم پزشکی، و تیم‌های انتظام امور؛ در واقع در این زمینه همکاری و هماهنگی بسیار خوب و ستودنی از آغاز بوده و ادامه دارد.
تأسف و نگرانی برای آنهایی است که زیر آوار بودند و آنهایی که جان عزیز خود را از دست دادند اما در دل مردم جاودانه می‌مانند چرا که برای نجات مردم رفتند و در میان آتش‌ و دود و آهن گرفتار شدند. ما در برابر این حماسه‌آفرینان باید سرتعظیم فرود آوریم.
07:42/ رئیس‌جمهور هم‌اکنون در حال بازدید از عملیات آواربرداری و امداد و نجات از آوارهای ساختمان پلاسکو است. شهردار تهران گزارشی از اقدامات انجام شده را به رئیس‌جمهور ارائه کرد. استاندار تهران نیز در این بازدید حضور دارد.
07:25/ در پیام تسلیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش درپی حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که منجر به محبوس شدن و شهادت جمعی از آتش‌نشانان ایثارگر کشورمان شد، آمده است: «سانحه ناگوار آتش سوزی ساختمان مرکز شهر تهران که منجر به شهادت جمعی از آتش نشانان غیور شد، ایران اسلامی را یکپارچه سوگوار ساخت. این حادثه غم‌انگیز صحنه حماسه آفرینی دلاورمردانی گردید که نام و یادشان تا ابد در تاریخ ایران و ایرانی ماندگار خواهد شد».
07:15/ خبرها حاکیست امروز رئیس‌جمهور به پلاسکو می‌رود.
07:00/ طلایی: پیش‌بینی می‌شود که عملیات آواربرداری ۵، تا ۶ روز طول بکشد. مردم، اخبار را از مراجع رسمی پیگیری کنند.
06:50/ همچنان از آوارهای پلاسکو دود بر می‌خیزد. به رغم بارش باران، این دودها فروکش نکرده است.
06:47/ آواربرداری همچنان ادامه دارد. در پی حادثه دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، امروز در کشور از سوی هیأت دولت، عزای عمومی اعلام شده است. تاکنون پیکر دو تن از آتش‌نشانان از زیر آوار بیرون کشیده شده است.
کد مطلب : ۱۰۸۰۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.