۰

جهانگیری: عده ای برای کنترل نرخ ارز فشار آوردند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵
به گزارش عصر تعادل، اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور ظهر امروز (یكشنبه) در مراسم اعطای تندیس و نشان امین الضرب به كارآفرینان برتر و تجلیل از پیشكسوتان عرصه اقتصاد كه به مناسبت صد و سی و سومین سالگی اتاق تهران برگزار شد، اظهار داشت: اتاق بازرگانی بعنوان یكی از مهمترین و قدیمی ترین تشكل ها و نهادهای مدنی ایران است كه تاكنون نقش كم نظیری در اقتصاد كشور ایفا كرده است.
 
معاون اول رییس جمهور افزود: اتاق بازرگانی نقش موثری در ساماندهی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی داشته و به یك پارلمان بخش خصوصی تبدیل شده به گونه ای كه بخش خصوصی احساس می كند محلی وجود دارد كه مطالب او شنیده می شود و دغدغه های بخش خصوصی را در مجامع مختلف اعلام می كند.

وی خاطر نشان كرد: برای دولت ها این یك افتخار است كه مجموعه ای همانند اتاق بازرگانی بدون مزد و منت، سیاست های دولت ها را نقد كند و اگر دولتها بتوانند از نگاه مشورتی اعضای اتاق بازرگانی و صاحب نظران این اتاق ها استفاده كنند، تاثیر مثبتی در بهبود عملكرد آنها خواهد داشت.

جهانگیری اضافه كرد: یكی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است كه رابطه خوبی با نخبگان كشور، فعالان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی داشته و از نظرات آنها بعنوان مشاوران امین و صادق استفاده می كند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به صد و سی و سومین سال تاسیس اتاق تهران توسط حاج محمد حسن امین الضرب افزود: در آن سالها كه هنوز ایجاد نهادهای مدنی چندان رایج نبود، امین الضرب در ایران بنیانگذار این نهاد مدنی بوده كه امروز این نهاد به یك درخت تنومند تبدیل شده است.

وی با اشاره به دریافت كنندگان تندیس و نشان امین الضرب كه بعنوان كارآفرینان برتر و پیشكسوتان عرصه اقتصاد برگزیده شده اند، گفت: اگر به سربلندی ایران می اندیشیدیم باید این انسان ها را از عمق وجود دوست بداریم و مسیر فعالیت را برای آنها هموار سازیم چرا كه توسعه اقتصاد ایران راهی جز میدان دار شدن بخش خصوصی ندارد.

جهانگیری ادامه داد: اگر بخش خصوصی میدان دار اصلی اقتصاد باشد و بتواند به سرمایه گذاری، تولید و اشتغال اهتمام ورزد كارهای بزرگی در كشور رخ خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نامگذاری سال 95 تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: این نامگذاری پیام مهمی داشت كه به معنای راه اندازی چرخ متوقف شده اقتصاد كشور بود.

وی افزود: راه اندازی اقتصاد كشور كه به دلیل تحریم ها و سوء مدیریت و از بین رفتن انگیزه و امید فعالان اقتصادی متوقف شده بود، كار پر زحمتی بود و دولت باید فضای مثبتی را برای اقتصاد كشور ایجاد می كرد.

دكتر جهانگیری ادامه داد: برخی كارها جزو وظایف قطعی دولت است و نمی توان از بخش خصوصی انتظار فعالیت در این زمینه ها را داشت. دولت باید تعامل با دنیا را برقرار كند و شرایطی بوجود آورد كه بخش خصوصی احساس كند می تواند با دنیا كار كند كه به لطف خدا پس از اجرایی شدن برجام تا حد زیادی این شرایط فراهم شده است.

معاون اول رییس جمهور اضافه كرد: باید ثبات اقتصادی در كشور حاكم می شد و شاخص های اصلی اقتصاد برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قابل پیش بینی می شد كه دولت تلاش كرد با سیاست گذاری صحیح و ایجاد انسجام و وحدت در كشور، ثبات قابل قبولی در اقتصاد كشور ایجاد و شاخص های اقتصاد را قابل پیش بینی كند و خوشبختانه امروز فضای پیش برنده ای در اقتصاد كشور ایجاد شده است.

وی در ادامه با اشاره به انتقادهای غیراصولی و نادرست برخی افراد در خصوص عملكرد دولت، گفت: متاسفانه عده ای با نحوه انتقاد آشنا نیستند و نمی دانند كه باید چه چیزی را مورد نقد قرار دهند.

جهانگیری افزود: گاهی برخی افراد آمارهای اعلام شده از سوی مركز آمار ایران و گزارش های مرتبط با عملكرد دولت را نقد می كنند و جلساتی برگزار می كنند تا بررسی كنند كه آیا مثلاً‌ میزان افزایش صادرات اعلام شده و یا میزان رشد اقتصادی كه مركز آمار اعلام كرده است صحت دارد یا نه؟

معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه اینگونه برخوردها به معنای نقد نیست، خاطر نشان كرد: اعلام شاخص های عملكرد در حقیقت یك مدل ریاضی و مرتبط با علم آمار است و كسانی كه این آمارها و عملكردها را زیر سؤال می برند در حقیقت تخصص لازم را ندارند.

وی ادامه داد: كسانی كه قصد نقد دارند باید سیاست ها و برنامه های دولت را نقد كنند زیرا سیاست ها و برنامه ها قابل نقد است و عملكرد و شاخص ها قابل انتقاد نیست كه البته دولت نیز همواره اعلام كرده است از پیشنهادات و انتقادات سازنده استقبال می كند.

جهانگیری با بیان اینكه دولت سیاست های خوبی برای اقتصاد كشور تدوین كرده است، گفت: خوشبختانه عملكردها نیز مثبت بوده و با وجود اینكه پیش بینی می شد تورم مقداری افزایش پیدا كند، تورم اعلام شده در پایان دی ماه 6.9 درصد بوده و این یعنی همچنان روند تورم كاهشی است.

معاون اول رییس جمهور همچنین به رشد مثبت اقتصادی كشور به میزان 6.4 درصد اشاره و خاطر نشان كرد: البته این میزان رشد با احتساب سهم نفت است و بدون در نظر گرفتن سهم نفت میزان رشد اقتصادی شش ماهه اخیر بر اساس اعلام مركز آمار ایران 4.3 درصد بوده است.

وی ادامه داد: كسانی كه تولید و صادرات نفت ایران را تحریم كرده اند تصور نمی كردند پس از برجام بتوانیم درمدت كوتاهی میزان تولید و صادرات را به دو برابر سال گذشته برسانیم.

جهانگیری در ادامه به رشد بخش كشاورزی نیز اشاره و تصریح كرد: در سال 92 بیش از 6 میلیون تن واردات گندم انجام شد و در اسفند ماه سال 92 میزان ذخیره گندم در برخی استان های كشور به 3 روز رسیده بود كه وضعیتی بسیار نگران كننده بود اما خوشبختانه امروز بیش از یكسال ذخیره گندم داریم و برای انبار كردن مازاد آن دچار مشكل شده ایم.

معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه اقتصاد كشور با سیاست های صحیح در مسیر رشد و توسعه قرار می گیرد، گفت: باید نسبت به آینده كشور امیدوار باشیم و نباید اجازه دهیم كه نسل جوان نا امید و مایوس شوند.

وی همچنین با اشاره به تغییرات نرخ ارز و تلاش برخی افراد برای فشار به دولت، گفت: عده ای به دولت فشار آوردند تا دولت را برای كنترل نرخ ارز به تصمیمات غیراصولی وادار كنند اما تیم اقتصادی دولت مصمم بود كه بدون ورود به اقدامات غیراصولی و غیر صحیح، نرخ ارز را كنترل كند.

جهانگیری با بیان اینكه اقتصاد كشور پس از لغو تحریم ها از نظام بانكی منحرف شده و به سمت صرافی ها رفته است، اظهار داشت: در این وضعیت ریسك در اقتصاد بسیار بالا رفته و باید اقتصاد را به مسیر اصلی یعنی نظام بانكی باز گردانیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی افراد كه با مراجعه به صرافی ها مقدار زیادی ارز خریداری می كنند، افزود: این گونه اقدامات موجب افزایش تقاضای ارز در بازار می شود و این شبه را به وجود می آورد كه این افراد این میزان ارز را برای چه كاری می خواهند.

وی با تاكید بر لزوم ساماندهی صرافی ها، از برنامه بانك مركزی برای نظارت بر صرافی ها در اسفند ماه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی دولت، كسانی كه می خواهند از صرافی ها ارز خریداری كنند اولاً باید منشاء ریالی كه پرداخت می كنند، مشخص باشد و سپس باید معلوم باشد كه ارز را برای چه فعالیتی می خرند.

جهانگیری همچنین با اشاره به اینكه هنوز با وجود سپری شدن یكسال از برجام نتوانسته ایم استفاده مطلوبی از فاینانس داشته باشیم، گفت: البته این به معنای عدم موفقیت برجام نیست بلكه خودمان در این زمینه سخت گیری داشته ایم و دولت حساسیت زیادی درباره نوع قراردادهای فاینانس دارد و در این زمینه در حال رایزنی است و معتقد هستیم كه اگر این كار 6 ماه با تاخیر اما مطمئن انجام شود بهتر است تا اینكه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دچار آسیب شوند.

در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ایجاد تشكل هایی مانند اتاق بازرگانی را برای اقتصاد كشور مفید و اثر بخش دانست و گزارشی از فعالیت ها و اقدامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران ارایه كرد.

در این مراسم روسای اتاق تهران و اتاق ایران نیز گزارشی از اقدامات انجام شده ارایه و دیدگاه های خود را مطرح كردند.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از كارآفرینان برتر و پیشكسوتان اقتصاد با اعطای تندیس و نشان امین الضرب قدردانی شد.
کد مطلب : ۱۰۸۲۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.