۰

تدریس مطالب در حفظ کردن آنها موثر است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۹
به گزارش عصر تعادل،محققان دانشگاه بِیلور آمریکا در یک آزمایش تحقیقاتی متوجه شدند میزان یادآوری مطالب پس از به اشتراک گذاشتن آن با همکلاسی‌ها به شدت افزایش می‌یابد.
 
 محققان دانشگاه بِیلور آمریکا:تدریس مطالب در حفظ کردن آنها موثر است

به نقل از دیلی‌میل، به یاد آوردن مطالب درسی یکی از مهمترین عواملی است که برای موفقیت در هر آزمونی ضروری است. هر دانشجویی که از این قابلیت برخوردار باشد به راحتی می‌تواند در زمینه تحصیلی به موفقیت برسد.

 محققان دانشگاه بِیلور به این موضوع پی برده‌اند که اگر افراد مطالبی را که به تازگی یاد گرفته‌اند، به فرد دیگری آموزش دهند، یادآوری مطالب برای آنها بسیار آسان‌تر خواهد بود چرا که آموزش دادن مطالب به طبقه‌بندی آنها در ذهن دانشجویان کمک می‌کند.

روانشناسان دانشگاه بِیلور در تحقیق خود متوجه شدند که اگر فرد زمانی که یک مطلب هنوز در ذهن تازه و جدید است، آنها را با فرد دیگری به اشتراک بگذارد راحت‌تر می‌تواند آنها را به خاطر بسپارد. این موضوع علاوه بر اینکه به فرد کمک می‌کند نکات کلیدی را به خاطر بسپارد در به یاد آوردن جزئیات حاشیه‌ای نیز مفید است.

دکتر ملانی سیکرس مسئول این تحقیق گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که برای به یاد آوردن مطالب به جای تکرار آن پیش خودمان و مطالعه مجدد، باید آن را به فرد دیگری بگوییم.

محققان در این تحقیق افراد را به سه گروه 20 نفره تقسیم کردند و بخش‌های 24 ثانیه‌ای از 40 فیلم سینمایی را نمایش دادند.

از یک گروه خواسته شد که مواردی را که مشاهده کرده‌اند به یک فرد دیگر بگویند و از بقیه خواسته شد سعی کنند موارد را به خاطر بسپارند. یک هفته بعد از نمایش فیلم از افراد خواسته شد آنچه به یاد می‌آورند را بازگو کنند و گروهی که مطالب را بلافاصله به افراد دیگری گفته بودند در به یاد آوردن موارد اصلی و فرعی موفق‌تر عمل کردند.

محققان به یکی از دو گروه دیگر مواردی را به صورت سرنخ ارائه کردند و مشاهده کردند که این افراد توانستند مطالب را تا حدودی به یاد آوردند. گروه سوم که برای آنها از هیچ روش خاصی استفاده نشده بود نتوانستند به خوبی موارد را به یاد آورند.

دکتر سیکرس خاطرنشان کرد: استفاده از سرنخ ما را به این نتیجه می‌رساند که استفاده از این روش نیز می‌تواند برای مطالعه بسیار مفید باشد و این موضوع موید این مطلب است که هیچ چیزی از حافظه پاک نمی‌شود و فقط امکان دستیابی به مطالب با گذشت زمان مشکل‌تر می‌شود.
کد مطلب : ۱۰۸۳۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.