۰

واقعیت‌های درباره عارضه‌ای که علامتی ندارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۳
به گزارش عصرتعادل، احمدرضا جمشیدی اظهار داشت: در همه دنیا، استئوپروز بیماری شایعی است. حدود سال 2005، سازمان بهداشت جهانی این بیماری را در کنار سرطان‌ها، عفونت‌ها و تصادفات به عنوان چهارمین دشمن بشریت قرار داد. چون استئوپتروز بدون سر و صدا باعث شکستگی استخوان می‌شود. گاهی این شکستگی‌ها در نواحی خطرناک مثل ستون فقرات و گردن استخوان ران اتفاق می‌افتد. اگر شکستگی گردن استخوان ران را در بهترین مراکز دنیا جراحی کنیم، 20 درصد مرگ و میر دارد. اگر جراحی نشود این شانس به 50 درصد مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند. هزینه‌های آن نیز بسیار زیاد است.
وی درباره روش‌های درمانی شایع برای درمان پوکی استخوان گفت: ابزارهای درمانی دارویی نیز وجود دارد. در درمان پوکی استخوان می‌گوییم که اگر توانستیم پیشرفت آن را متوقف کنیم، موفق خواهیم شد. زیرا روند این بیماری شیب تندی دارد. نگرانی ما در درمان این است که ریسک شکستگی را کم کنیم. در درمان‌هایی که انجام می‌دهیم، علاوه بر این‌که روند پوکی را متوقف می‌کنیم، تراکم استخوان را نیز بالا می‌بریم. این درمان‌های معمول خیلی کند است. پوکی استخوان در عرض سال‌ها انجام می‌شود و طی سال‌ها هم می‌توان آن را جبران کرد. هدف ما این است که تراکم استخوان به جایی برسد که ریسک شکستگی در منطقه خطر وجود نداشته باشد.
رئیس انجمن روماتولوژی ایران با توضیح اینکه در روند استخوان‌سازی دو سلول نقش دارد، ادامه داد: یک سلول استئوکلاست است که استخوان‌خواری می‌کند و باعث پوک شدن استخوان می‌شود و سلول دیگر استئوبلاست است که استخوان را می‌سازد. داروهایی که داریم معمولا روی یکی از آنها و بیشتر استئوکلاست تاثیر گذاشته و فعالیت آن را مهار می‌کند. تنها دارویی که روی هر دو قسمت تاثیر می‌گذارد، تریپاراتاید است. چون هورمون پاراتیروئید، هورمون دو کاره است و هم استخوان‌سازی و هم استخوان‌خواری می‌کند. اگر این هورمون را به صورت دوره‌ای به بیمار بدهند، تعادلی در وضعیت این دو سلول ایجاد می‌شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به وجود داروهای مختلف در درمان پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: داروهای مختلفی در بازار وجود دارد و خوشبختانه بسیاری از آنها در ایران تولید می‌شود. مشکلی که در مورد داروهای خوراکی وجود دارد این است که باید بعد از 5 سال، 2 سال استراحت به بیمار داده شود و اگر موفق نبود هم باید دارو تعویض شود. داروهای خیلی جدیدتری هم در دنیا وجود دارد که ما هنوز نداریم و در مرحله تحقیقات است. یکی از داروهای موفق داروی تریپاراتاید با نام تجاری سینوپار است که در کشور تولید می‌شود. این دارو یک هورمون پاراتیروئید است که به صورت بیولوژیک تولید می‌شود.
رئیس انجمن روماتولوژی ایران در توضیح این دارو گفت: داروی سینوپار در شکستگی‌ها و استئوپروزهای شدید به خصوص در ستون فقرات موثر عمل کرده است. البته برند قبلی خارجی با قیمت بسیار بالایی در بازار وجود داشت. مطالعات نشان داده که سینوپار به اندازه همان برند خارجی اثربخش است. تنها مشکل سینوپار، پیش از این روش تزریق این دارو بود که تنظیم دوز در آن سخت بود.
جمشیدی افزود: برند خارجی دارو را به صورت قلم عرضه می‌کرد. این قلم‌ها چیزی شبیه خودکار است که تعدادی سرسوزن ریز دارد و فقط همین سرسوزن‌ها تعویض می‌شوند. تزریق با این قلم‌ها بسیار ساده است. تا قبل از این، حجم دارویی که لازم داشتیم در ویال باشد، واقعاً به همان میزان مورد نیاز نبود. در نتیجه کمی بیشتر در ویال وجود داشت تا در بازه زمانی مصرفی، دارو کم نیاید. این مشکل با وجود این قلم‌ها برطرف شده و دارو دقیقا به میزان مورد نیاز در این قلم‌ها وجود دارد.
وی در تشریح این دارو گفت:‌ روی این قلم‌ها شماره‌هایی وجود دارد که میزان تزریق را با آن می‌توان مشخص کرد. طبیعی است که استفاده از این قلم‌ها باعث بالا رفتن دقت تزریق می‌شود. با رفع این مشکل و تولید قلم برای تزریق سینوپار، تقریباً می‌توان گفت که مشکل بسیار بزرگی در این رابطه برداشته شده و کار بیماران راحت‌تر شده است. برند خارجی این قلم را داشت و بیمار ممکن بود به همین دلیل به سمت آن برود، زیرا شکل دارو نیز برای بیمار اهمیت دارد. با تولید این قلم برای سینوپار، هم بیمار و هم پزشک راضی است.
رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی درپایان با تاکید بر پوشش بیمه ای این دارو گفت: ‌این دارو نسبت به نمونه خارجی فقط از نظر قیمت مناسب‌تر است و کیفیت آن با نمونه خارجی برابری می‌کند.
جمشیدی خاطرنشان کرد: هزینه سنگین دارو بالغ بر 700 هزار تا یک میلیون تومان برای بیماران بود، اما در حال حاضر برای بیماران با پوشش بیمه حدود 60 هزار تومان می‌شود. مصرف این دارو خاص است و نمی‌توان برای هر بیماری که پوکی استخوان دارد از این دارو استفاده کرد. برای پوکی استخوان‌های شدید، موفق‌ترین داروی موجود است. از وقتی این دارو تولید شده، دست ما برای درمان بازتر شده است.
کد مطلب : ۱۰۸۳۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.