۰

​«ترایدنت»؛ دردسر تازه دولت ترزا می

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
به گزارش عصر تعادل، وزیر دفاع انگلیس احتمالا برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس عوام درباره "لاپوشانی" آزمایش موشکی ترایدنت احضار می‌شود. پیشتر نخست‌وزیر انگلیس از پاسخ به اینکه آیا درباره این آزمایش‌ موشکی ناموفق در ژوئن گذشته اطلاعی داشته است یا خیر، امتناع کرده بود.

روزنامه ساندی تایمز یکشنبه گزارش داد شلیک آزمایشی یک موشک بالستیک ترایدنت از زیردریایی ارتش انگلیس که ژوئن گذشته در نزدیکی سواحل فلوریدای آمریکا انجام شد، ناموفق بوده است. این روزنامه به نقل از یک منبع ارشد در نیروی دریایی انگلیس نوشت، موشک مذکور ممکن بود به سمت خاک آمریکا تغییر جهت بدهد و شلیک آن ناموفق بود.

طبق این گزارش، شلیک مذکور برای اولین بار طی چهار سال گذشته انجام شده و اندکی پیش از روی کار آمدن ترزا می به عنوان نخست‌وزیر انگلیس و پس از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا بود. به گزارش ساندی تایمز، زمانی که ترزا می بعد از روی کار آمدن تلاش می‌کرد تا پارلمان را برای هزینه ۴۰ میلیارد پوندی جهت پیش‌برد برنامه زیردریایی‌های ترایدنت جدید متقاعد کرد،‌ به شلیک ناموفق ماه ژوئیه اشاره‌ای نکرد.

با این حال ترزا می یکشنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی چهار بار از پاسخ به این سوال که آیا از این مساله اطلاع داشته است یا خیر طفره رفت. حال دفتر نخست‌وزیری انگلیس به لاپوشانی این شکست متهم شده است. می در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اینکه آیا شخصا اطلاعی داشته است یا خیر، تنها گفت: «من به موشک‌های ترایدنت خودمان ایمان مطلق دارم. باور دارم که باید از کشورمان دفاع کنیم.»

انتظار می‌رود که دولت می با سوالات نمایندگان مجلس عوام روبرو شود. حزب اپوزیسیون کارگر هم خواستار انجام تحقیقات جامع شده است.

نیا گریفیث، وزیر دفاع دولت سایه کارگر گفت: گزارش مربوط به آزمایش ناموفق یک موشک ترایدنت قطعا موضوع بسیار مهم است و ما باید بدانیم که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. علاوه بر این، کاملا غیر قابل قبول است که نخست‌وزیر پای خودش را از این موضوع کنار بکشد و حتی امروز هم حاضر نشود که بگوید چه زمانی از این آزمایش مطلع شده است. من از نخست‌وزیر می‌خواهم که به پارلمان بیاید و به نمایندگان توضیح دهد.

با این حال انتظار می‌رود مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس عوام درباره "لاپوشانی" این آزمایش موشکی احضار شود.
کد مطلب : ۱۰۸۴۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.