۰
حال و هوای ششمین روز حادثه پلاسکو ؛

احتمال کشف پیکر مفقودان در ضلع غربی/ جزئیات تشییع پیکر شهدا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۴
به گزارش عصرتعادل،ادامه اخبار مربوط به عملیات تجسس جنازه ها و مفقودین و همچنین آوار برداری از مخروبه و نخاله های پلاسکو را با ما همراه باشید:  
 
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۶:۱۳
کت و شلوارهایی که سهم خاک شدند
احتمال کشف پیکر مفقودان در ضلع غربی/ جزئیات تشییع پیکر شهدا
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۶:۰۸
دست چک یکی از کسبه پلاسکو
احتمال کشف پیکر مفقودان در ضلع غربی/ جزئیات تشییع پیکر شهدا
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۵:۴۹
جزئیات تشییع پیکر شهدای آتشنشان
 مجتبی عبدالهی، رییس ستاد مراسم تشییع پیکر شهدای پلاسکو ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل شهید فی سبیل الله نامیدن آتش نشانان، از برگزاری مراسم تشییع در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: ١٦نفر از آتش نشانان به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. وی افزود: با بررسی دقیق مشخص شد که ١٥نفر از آتش نشانان در آوار پلاسکو و یک‌نفر نیز در بیمارستان شهید شد. به گفته وی، تا روز پنجشنبه تلاش می‌کنیم پیکر مابقی را پیدا کنیم اما شرایط به گونه‌ای است که حتی آهن آلات ذوب شده‌اند. وی ادامه داد: مراسم تشییع پنجشنبه صبح از مقابل دانشگاه تهران در ساعت ٨:٣٠ آغاز می‌شود. عبدالهی افزود: اتوبوس و مترو در مسیرهای تشییع جانباختگان رایگان است. وی یادآور شد: شهدای آتش نشان در قطعه ٥٠ و در کنار شهدای مدافع حرم و منا دفن می‌شوند.
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۵:۴۹
اعلام مفقودی هشت کسبه
سردار کریمی، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: تاکنون هشت خانواده کسبه پلاسکو اعلام مفقودی کرده‌اند. وی ضمن بیان اینکه مشخصات پیکر همه اجساد به غیر از یک نفر شناسایی شده است ادامه داد: تاکنون ٧٥ گاوصندوق از پلاسکو کشف شده است که 5 گاوصندوق تحویل صاحبانشان شد.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۵:۰۶
احتمال کشف پیکر مفقودان در ضلع غربی
مستقر در ساختمان پلاسکو، عملیات آواربردای در روز ششم حادثه پلاسکو همچنان بدون کشف اجساد شهروندان و آتش‌نشانان مفقود شده، ادامه دارد.
 
بنابر شواهد عینی، ضلع غربی ساختمان پلاسکو که در مجاورت ساختمان پاساژ کویتی‌ها قرار دارد، در حال تخلیه شدن است و آتش‌نشانان توانستند از شب گذشته پیشرفت خوبی در این قسمت از ساختمان داشته باشند.
 
بنا به گفته آتش‌نشانان و کارشناسان حاضر در محل؛ گمان می‌رود که در قسمت غربی ساختمان بتوان پیکر مفقودان این حادثه را کشف کرد.
 
در عملیاتی که از صبح امروز آغاز شده، هنوز هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده است و تنها چند کپسول اکسیژن که متعلق به آتش‌نشانان مفقودی بود، از زیر آوار بیرون کشیده شد.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۴:۱۲
پیشرفت 70 درصدی عملیات آواربرداری
ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو در مورد وضعیت کنونی آواربرداری پلاسکو اظهار کرد: بخش زیادی از مسیر شرق و جنوب پلاسکو طی عملیات جست‌وجو باز شده و عملیات در این بخش به اتمام رسیده است. در همین بخش بود که تعدادی از پیکرهای هموطنان و شهدای آتش‌نشان را پیدا کردیم.به گفته وی، آواربرداری همچنان برای پیدا کردن شهدای آتش‌نشان و هموطنان مفقود شده در ضلع غربی ادامه دارد. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 11 هزار تن از ضایعات و نخاله آهن شکسته، سیمان و بتن از منطقه خارج شده است ادامه داد: ده‌ها کامیون به منظور حمل و انتقال نخاله‌ها در نوبت هستند. تاکنون 70 درصد آواربرداری انجام شده اما نیروهای امدادرسانی و آتش‌نشان‌ها مشغول فعالیت هستند تا بتوانند افراد مفقود شده و آتش‌نشانان را پیدا کنند.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۴:۱۰
ستاد بحران فضای انعکاس خبر را محدود کرد تا شایعه منتشر نشود
مهدی شیخ، عضو مجمع نمایندگان تهران، گفت: ستاد بحران خواست تدبیری کند که شایعه در جامعه طرح نشود؛ فضای انعکاس خبر را محدود کرد. این محدودیت به خوبی مدیریت نشد، شاید اگر این محدودیت مدیریت می‌شد جواب می‌داد، شاید هم جواب نمی‌داد و شاید اصلا محدود کردن در عصر و دوره ما جوابگو نیست. وی در رابطه با تکذیب اخبار اعلام شده هم گفت: متاسفانه این اتفاق افتاده و حتی اعلام شده که صداوسیما کانال رسمی اطلاع‌رسانی است، بعد صداوسیما چیزی می‌گوید و مثلا رئیس آتش‌نشانی آن را تکذیب می‌کند، چنین اتفاقاتی اصلا خوشایند نیست و به جز این‌که فضای ذهنیت‌آوری را برای مردم ایجاد کند نتیجه دیگری ندارد.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۲:۳۵
بیرون آوردن چندین کپسول گاز و پیک نیکی از زیر آور
توقف آواربرداری در ضلع غربی/ درخواست برای انتشار فایل صوتی
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۲:۳۳
سه پاساژ جدید برای کسبه پلاسکو
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف، گفت: برای اسکان کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق اتحادیه‌های صنفی فعال در این ساختمان، بنیاد مستضعفان و اتاق اصناف مقرر شد تا سه نقطه از فروشگاه قدس در میدان خراسان، مولوی و خیابان ولیعصر روبه‌روی خیابان زرتشت برای اسکان آسیب‌دیدگان ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شود که دیگر مراحل آماده‌سازی واحدهای مزبور برعهده بنیاد مستضعفان است. به گفته وی، بخشودگی مالیاتی، بیمه، تسهیلات بانکی با بهره ۱۰ درصدی و بازپرداخت پنج ساله و غیره از جمله مصوبات و تصمیماتی بود که برای حمایت از کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو در نظر گرفتیم همچنین به کلیه کارگران مشغول به کار در این ساختمان که بیمه نبوده‌اند چهار ماه حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۲:۳۲
مخزن گازوئیل ادعا شده در طبقات بالا صحت نداشته است
مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوعاتی که هیأت امنای ساختمان پلاسکو مطرح کرده بودند، اظهار داشت: مخزن گازئیل ادعا شده در طبقات بالا به هیچ وجه صحت نداشته ولی منبع آب آتش‌نشانی و منبع آب شرب بوده است.
 
فقط یک بار شورای ساختمان بعد از بازدید ‌آتش‌نشانی اخطاریه در مورد ضرورت ایجاد پله فرار داده است. این اخطاریه توسط شورای ساختمان به نماینده مالک در طبقه چهاردهم ساختمان که در سر مالک (بنیاد مستضعفین) بوده است تقدیم داده شده است.
 
آتش‌نشانی یک بار در چند ماه گذشته بازدید از ساختمان داشته وضعیت شیر و شلنگ آتش‌نشانی ساختمانی را قابل قبول اعلام کرده بود ولی نقص اصلی را نداشتن پله فرار عنوان کرده بود.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۱:۳۹
توقف آواربرداری در ضلع غربی پلاسکو
عملیات آواربرداری در ضلع غربی ساختمان پلاسکو متوقف شده و یک تیم شامل پنج آتش‌نشان برای یافتن پیکر شهروندان و آتش‌نشانان روی آوار رفتند.
 
لازم به ذکر است از بامداد روز پنجم تاکنون هیچ جسدی از شهروندان وآتش‌نشانان یافت نشده است.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۱:۳۶
درخواست حافظی برای انتشار فایل صوتی جلسه شنبه
جلسه علنی شورای امروز تحت تاثیر  حادثه پلاسکو بود به نحوی که برخی از اعضای شورا از همان ابتدا قصد صحبت و تذکر درباره این حادثه را داشتند که چمران رییس شورا اجازه بیان تذکر نداد و این مساله موجب نارضایتی اعضاء شد. رحمت‌الله حافظی در واکنش به این اقدام چمران، در اعتراض گفت:‌ ٢٠-٣٠ نفر در پلاسکو مردن مردم باید بدانند. فایل صوتی جلسه شنبه در پارکینگ پروانه منتشر شود.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۱:۳۶
سفیر فلسطین در محل حادثه پلاسکو حضور یافت
سفیر فلسطین دقایقی پیش در محل حادثه پلاسکو حضور یافت. وی ضمن صحبت با سخنگوی ستاد مدیریت بحران، با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کرد.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۱:۳۴
شهرداری اخطاریه های ایمنی را باید به بنیاد مستضعفان می فرستاد
محسن سرخو صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی فیلمی در شورای شهر منتشر و این فیلم در رسانه‌های مختلف نیز منعکس شد، گفت: فیلم طوری منتشر شده که انگار شهردار به شورای شهر در مورد ایمنی پلاسکو هشدار داده و شورای شهر نیز اقدامی نکرده است.
 
وی با بیان اینکه شورای شهر در راستای ایمن‌سازی ساختمان‌ها، هرکاری که می‌توانسته انجام داده است، گفت: در جلسه فوق‌العاده روز یکشنبه هم گفتم که این حادثه پلاسکو آنقدر عظیم است که جا دارد شهردار تهران استعفا دهد.
 
رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری اخطاریه‌های ایمنی خود را به مستاجران و نه به بنیاد مستضعفان داده است، گفت: اخطاریه‌ها نباید برای مستاجران و مالکان سرقفلی ارسال شود، بلکه باید برای مالک اصلی ساختمان پلاسکو که همان بنیاد مستضعفان است ارسال می‌شد.
 
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۱:۳۳
هنوز فریاد همکارانم در گوشم است
یکی از آتش‌نشانان روز وقوع حادثه پلاسکو گفت: فریاد همکارانم تا آخرین لحظه فرو ریختن ساختمان در گوشم است؛ در برخی از طبقه‌های بالایی جلوی پنجره‌ها فنس کشیده شده بود و آتش‌نشانان قادر به خروج از پنجره‌ها نشدند.هنگامی که دود سفید رویت شد، مردم به طرف پاساژ ‌دویدند و حتی برخی از همکارانم مجبور به برخورد با مردم شدند. گویا تعدادی از آنان به داخل ساختمان بازگشته بودند. متاسفانه دلخراش‌ترین صحنه‌ها در طبقه‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ رخ داد؛ چرا که در این طبقات صاحبان برخی از مغازه‌ها، پنجره‌ها را با فنس پوشانده بودند و همکارانم در این طبقه‌ها گیر افتاده بودند.یکی از همکارانم تلاش کرد با پتک، فنس را بشکافد اما نتوانست موفق شود. قرار شد تجهیزات برش برای ما بیاورند تا بتوانیم آتش‌نشانان گرفتار شده در ساختمان را نجات دهیم ولی کار از کار گذشت.یکی دیگر از همکارانم می‌گفت ساختمان در حال تخریب است، آب ریختن را قطع کن. من همین کار را انجام دادم اما از سمت دیگر یکی از همکارانم فریاد زد «من دارم می‌سوزم» بنابراین دوباره آب پاشیدن را آغاز کردم. ناگهان ساختمان از بالا شروع به تخریب شدن کرد و فرو ریخت.
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۰:۳۰
آخرین روند آوار برداری ساختمان پلاسکو
ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: در ادامه روند آوار برداری ساختمان پلاسکو از شب گذشته تاکنون چند دستگاه تنفسی، متعلقات و تجهیزات پیدا شد که بر همین اساس محدوده مورد نظر را با دقت بیشتری کندوکاو کرددیم اما متاسفانه به هیچ پیکری دست نیافته‌ایم.

همچنین در ضلع جنوب شرقی ساختمان، به اتاق ترانس رسیدیم که علی‌رغم جستجوی کامل، متأسفانه در این بخش هم پیکری وجود نداشت. تاکنون ۷۰ درصد از ضایعات، نخاله ها و بتن از محل حادثه خارج شده است.
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۰:۳۰
آزمایش از خانواده ۱۵ آتش نشان
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران می گوید: هویت پیکرهای منتقل شده به پزشکی قانونی هنوز مشخص نشده است ولی آزمایش از خانواده ۱۵ آتش نشان صورت گرفته است و به احتمال زیاد نتیجه آزمایشات و هویت کامل تا فردا معین و اعلام خواهد شد.
 
در ادامه سخنگوی اورژانس تهران اظهارداشت: در عملیات آواربرداری و جست‌وجو، پیمان پورخانچی آتش‌نشان ۳۳ ساله به‌علت گاز منوکسید کربن دچار از دست دادن هوشیاری شد که نیروهای اورژانس آن را به بیماستان منتقل کردند.
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۰:۲۹
پایان محدودیت های ترافیکی پلاسکو
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران در مورد محدودیت های تردد در اطراف ساختمان پلاسکو، اظهار داشت: از عصر دیروز بخشی از محدودیت های تردد لغو شده و رانندگان می توانند در غرب خیابان از خیابان حافظ تا فردوسی تردد کنند. همچنین تردد از میدان امام خمینی(ره) تا میدان فردوسی برای خودروها بلامانع است. به گفته سرهنگ رازقی، تنها محدودیت تردد از تقاطع جمهوری- فردوسی تا چهارراه مخبر الدوله اعمال می شود.
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۰:۱۲
نحوه تعیین تکلیف چک های سوخته شده پلاسکو
یک وکیل دادگستری نحوه تعیین تکلیف چک‌های سوخته شده در حادثه «پلاسکو» را از بعد حقوقی تشریح کرد.هوشنگ پوربابایی اظهار کرد: قانونگذار در خصوص اسناد تجاری مثل چک، سفته و برات در قانون تجارت شرایطی را پیش بینی کرده است. همچنین در قانون صدور چک آمده در صورتی که چک مفقود شود یا توسط دیگری تصاحب شود، چه اقداماتی را ذی نفع می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۴ قانون چک، صادرکننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آنها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل شده، می تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد و بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک، بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌کند.

پوربابایی اضافه کرد: این گواهی یک هفته زمان دارد و در این یک هفته باید دارنده یا اعلام کننده حتما به دادگستری مراجعه کرده و به دادسرا اعلام مفقودی کند و یک گواهی دلالت بر اینکه چک مفقود شده و جرمی واقع نشده اخذ کند و این گواهی را به بانک ارایه کند.

این حقوقدان تصریح کرد: در ماده ۳۲۰ قانون تجارت شرایطی پیش بینی شده است که اگر چک یا سندی در وجه حامل بود و مفقود شد و دسترسی به آن امکان پذیر نبود، راه مطالبه وجه چیست. در صورت گم شدن سند اولا مدعی باید در محکمه محل اقامت مدیون معلوم کند که سند در تصرف او بوده و فعلا گم شده، ثانیا اگر دادگاه ادعا را مقرون به واقع دانست بوسیله اعلان در جراید به دارنده مجهول سند اخطار می دهد و اگر تا سه سال از اولین اعلان سند را ابراز نکرد، حکم بطلان آن صادر می شود و ثالثا به تقاضای مدعی دادگاه به مدیون پرداخت وجه سند را قدغن می کند.

وی  با بیان اینکه  اخطار باید ۳ بار در روزنامه منتشر شود، گفت: پس از صدور حکم به ابطال سند، مدعی حق دارد تقاضا کند که اگر موعد سند فرا رسیده باشد آن را پرداخت کند.پوربابایی اضافه کرد: ماده  ۱ ۷قانون انتشار اسناد خزانه هم راجع به اوراق مشارکت یا بهادار مفقودی مقرره‌ای را وضع کرده که آن هم به این ترتیب است که اگر این اوراق مفقود شود یا در دسترس نباشد در این صورت  دارنده می‌تواند از پرداخت آن توسط بانک جلوگیری کند و بعد از آن مطالبه وجه را از بانک صادرکننده یا مرکزی که اوراق بهادار صادر کرده بگیرد.

این وکیل دادگستری در پایان یادآور شد: اگر دادگاه موضوع را احراز کند که واقعا چک وصول نشده، می تواند از پرداخت آن جلوگیری کند و صادرکننده چک دیگر نمی تواند مطرح کند که من چک را دادم و مسئولیتی در پرداخت آن ندارم؛ زیرا اصل دین سر جایش باقی است و فقط سندش نیست که سندش هم دادگستری اعلام می کند باطل است؛ بنابراین باید دینش را ادا کند.
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۰:۰۰
۲۱۰ واحد پلاسکو بیمه نامه داشتند
عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ۳۲۱ واحد از ساختمان پلاسکو دارای بیمه‌نامه بودند و ۲۵ شرکت بیمه درگیر این موضوع هستند؛ ۴۶ درصد از ۷۱۱ واحد دارای بیمه نامه بودند.

وی افزود: آتش نشانان نیز پوشش های لازم بیمه عمر و حادثه را داشته‌اند، سازمان آتش نشانی نیز بیمه‌نامه مسئولیت دارد و در صورت احراز مسئولیت براساس قانون این بیمه نامه قابل پرداخت است.
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۰۹:۲۵
تشییع پیکر جان باختگان حادثه پلاسکو در روز پنجشنبه
در ادامه معاون شهردار تهران از تشییع پیکر جان باختگان حادثه پلاسکو در روز پنجشنبه هفتم بهمن خبر داد.
کد مطلب : ۱۰۸۶۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.