۰

​جشنواره‌ی تئاتر فجر فردا میزبان کدام آثار است؟

تاریخ انتشار
جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۵
به گزارش عصر تعادل، در نهمین روز جشنواره تئاتر فجر که روز شنبه 9 بهمن ماه است، نمایش «در اعماق» در تالار«وحدت» به نویسندگی ماکسیم گورکی و کارگردانی دیوید دویشویلی کاری از گرجستان راس ساعت 19  اجرا می‌شود.

«آنجا» عنوان نمایشی است نوشته و کارجو استرامگرن به عنوان تنها نماینده نروژ در دو نوبت 17 و 21 در تالر اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

 در تالار «چهارسو» تئاتر شهر نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» به نویسندگی مشترک نادر برهانی مرند و فرهاد امینی و کار آزاده انصاری از تهران   در دو اجرا در ساعت‌های 18:30 و 20:30 دارد.

در روز نهم جشنواره تالار سایه تئاتر شهر شاهد اجرای نمایش «افسانه ببر» نوشته داریو فو به کارگردانی هادی عامل است. این نمایش کاری از تهران است و در دو نوبت 17 و 20 اجرا دارد.

 تالار «قشقایی» هم میزبان نمایش «یک » نوشته و کار لیزا وربلن  کاری از هلند است که در دو سانس 17:30 و 19:30 به صحنه می‌رود.

نمایش «گلدونه خانم » به نویسندگی اسماعیل خلج و کارگردانی النا آهی در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17 و 20 اجرا می‌شود.

در تالار هنر نیز نمایش«و هزار سال و یک روز» به نویسندگی و کارگردانی عباس کریمی کاری از بجنورد است که در دو نوبت 17و 19به صحنه می‌رود.

در تالار مولوی نمایش «گرگ و میش» به نویسندگی و کارگردانی کریستینا گالیبانی و ایلیالو گینبوهل کاری از سوئیس است که در سه نوبت 17 و 19و 21 به صحنه می‌رود.

«چیدا» نام نمایشی است به نویسندگی مسعود شاکرمی  و کارگردانی احسان ملکی از کوهدشت که در تالار حافظ اجرا دارد. این نمایش در دو سانس 18:30 و 20:30 به صحنه می‌رود.

تالار دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر نمایش «نگاهمان می‌کنند» به نویسندگی نغمه ثمینی و کار محمدرضا اصلی از تهران  راس  ساعت 17 و 20 است.

«بادکنک» نوشته و کاربوکیه شووگمن نام نمایشی است که از هلند  در جشنواره تئاتر فجر اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 17:30 و 21:30در تالار استاد سمندریان  خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

«سین گاف» نوشته کیمیا کاظمی و کار پوریا رحیمی سام نام نمایشی است که از تهران در جشنواره تئاتر فجر اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 16 و 18 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

در نهمین روز جشنواره تئاتر فجر 7 نمایش در بخش محیطی اجرا می‌شوند.

«بازگشت» نوشته و کاری از داریوش نصیری از تهران است که در روز نهم جشنواره اجرا دارد. این نمایش نیز راس ساعت 16:30 در فضای باز تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«زیرزمین» نام نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی مسعود براهیمی از اصفهان  در جشنواره اجرا دارد. این نمایش ساعت در محوطه تئاتر شهر 17  اجرا می‌شود. 

«هرچی سنگه مال پای لنگه » نام نمایشی است به نویسندگی علی اکبر کنعانی طریق  و کارگردانی مارال ایزد بخش که از بوشهر  در جشنواره اجرا دارد. این نمایش ساعت 18 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نمایش «ازبس جان ندارد » نوشته محمود ناظری و کار امیر امینی از شهر لاهیجان در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش راس ساعت 18:30 اجرا دارد.

نمایش «مستند پخش نشده میرزا » نوشته احمد صمیمی و هما پریسان کار احمد صمیمی ساعت 16میهمان محوطه خانه هنرمندان است.

نمایش«صرفا جهت جریحه دار شدن احساسات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی ساعت 11 در محوطه برج میلاد و16:30 در محوطه خانه هنرمندان اجرا می شود.

در کنار این آثار، نمایش‌های دیگر نیز در مکان‌های دیگری اجرا دارند.

نمایش «وندینگ ماشین» نوشته حمید پاک نیا و آیدا حق نژاد و کاری از مهدی سفاری است که ساعت 18 الی 21درطبقه ششم سینما چارسو اجرا دارد.

نمایش محیطی «پروانه» به نویسندگی و کارگردانی حسین توازنی زاده ساعت 14:30و 16در خیابان ایتالیا اجرا خواهد شد.

نمایش «کوری» به نویسندگی ژوزه ساراماگو و کارگردانی جرزی زون از لهستان ساعت 19 در محوطه تالار وحدت اجرا می‌شود.

 سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن برگزار می‌شود.

تقدیر جشنواره تئاتر فجر از یک شهید تئاتری

 سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در آیین پایانی خود از مقام شهید مسعود تواضع که از هنرمندان تئاتر است، تقدیر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، این شهید در سال‌های اول انقلاب حضور پررنگی در فعالیت‌های تئاتری داشته است و نمایش‌هایی را با مضامین اجتماعی در مساجد، کانون پرورش فکری، پایگاه‌های بسیج و ... اجرا کرده است. او در زمان حضور خود در جبهه نیز آثار نمایشی طنزآمیزی را برای همرزمانش اجرا کرده است.

مراسم تقدیر از این شهید گرانقدر در آیین پایانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر  ـ شامگاه 12 بهمن ماه ـ برگزار می‌شود.

آغاز اجرای نمایش «فراتر از کلمات» کار مشترک ایران و فرانسه در بخش به علاوه فجر

دیزی فل کارگردان فرانسوی نمایش «فراتر از کلمات» گفت: جشنواره تئاتر فجر در فرانسه شناخته شده است و برای ما مهم بود که در این رویداد نمایشی ایران حضور داشته باشیم.

نمایش «فراتر از کلمات» کار مشترک ایران و فرانسه به کارگردانی جعفر مهیاری و دیزی فل از امروز ۸ بهمن ماه در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تماشاخانه ارغنون به صحنه می‌رود.

جعفر مهیاری نویسنده و کارگردان «فراتر از کلمات» درباره شکل‌گیری این نمایش گفت: گروه تئاتر زندگی و کمپانی لیتکوس (Litecox)  در سال ۲۰۱۳ در جشنواره بورسا ترکیه با یکدیگر آشنا شدند و در آن‌جا گفت‌وگوهایی در مورد تئاتر داشتیم که این گفت‌وگوها ادامه داشت تا این‌که دو سال بعد، این گروه برای برگزاری یک ورک‌شاپ به تهران و اصفهان دعوت شد و ما در ایران در مورد یک همکاری با همدیگر صحبت کردیم. در نتیجه صحبت‌های‌مان تصمیم بر آن شد که یک نمایش مشترک توسط گروه «تئاتر زندگی» و این گروه فرانسوی تولید شود. من برای این همکاری نمایشنامه «فراتر از کلمات» را که نوشته خودم بود پیشنهاد دادم که مورد پذیرش گروه فرانسوی قرار گرفت.

او درباره این نمایش افزود: از ابتدا قرار بود که نمایش به طور مشترک توسط من و دیزی فل کارگردانی شود. از آنجا که دیزی در زمینه حرکات نمایشی فعالیت دارد پیشنهاد داد که فضای تئاتر معاصر که بیشتر بر پایه حرکت و طراحی حرکات نمایشی‌ است را وارد این اثر کند و خود او طراحی حرکات آن را برعهده بگیرد. از سوی دیگر کمپانی طرف قرارداد ما «لیتکوس» نیز زمینه کاری‌اش صرفاً در زمینه حرکات نمایشی است، بنابراین لازم بود که ما تئاتر را با حرکات نمایشی ترکیب کنیم که این کار را به کمک دیزی انجام دادیم.

مهیاری درباره بازیگران این نمایش گفت: من برای بازی شخصیت‌های این نمایش سعید ابک را از ایران و بئاتریس گارنیر را از فرانسه انتخاب کردم. تمرین و تولید این نمایش از تابستان امسال در فرانسه شروع شد و این اثر ترکیبی از درام و حرکت است که الان آماده اجرا در جشنواره تئاتر فجر شده است. پس از اجرا در جشنواره فجر هم در نوروز پیش رو این نمایش را در فرانسه اجرا خواهیم کرد.

دیزی فل دیگر کارگردان نمایش «فراتر از کلمات» نیز درباره حضور در ایران و جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر تقریباً در فرانسه معروف است و ما می‌دانستیم که در این رویداد تعداد زیادی نمایش و اتفاقات هنری دیگر در تهران رخ می‌دهد. برای همین خیلی دوست داشتیم که این فضا را از نزدیک ببینیم و واکنش مردم نسبت به نمایش‌مان را لمس کنیم .

دیزی فل در پایان گفت: ما چند اجرای محدود در فرانسه داشتیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت و مخاطب جوری با دقت ما را تماشا می‌کردند که انگار داشتند حرکت‌های ما را می‌بلعید. من از کارمان مطمئنم و می‌دانم که بازخورد مخاطب ایرانی هم نسبت به نمایش‌ خوب خواهد بود.

نمایش «فراتر از کلمات» ۸ و ۹ بهمن‌ماه در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ در بخش «به علاوه فجر» سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه «ارغنون» واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، بن‌بست زیبا، شماره یک،  اجرا می شود.


باران کوثری با نمایش«٩٦٣+» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد

نمایش «٩٦٣+» با بازی باران کوثری جمعه و شنبه در «تماشاخانه موج نو» روی صحنه می‌رود.

نمایش «+963» نوشته نرگس فرشی، کارگردانی محسن قرایی و بازی باران کوثری، در بخش «به‌علاوه فجر» جشنواره فجر به روی صحنه می‌رود.

این نمایش در حالی جمعه و شنبه 8 و 9 بهمن ماه ساعت 20 در«تماشاخانه موج نو» و بخش «به علاوه فجر» به‌روی صحنه خواهد رفت که در هفته‌های اخیر به اجرای عموم خود پایان داده است.

 «تماشاخانه موج نو» واقع در خیابان شریعتی، خیابان میرداماد، خیابان رودبارشرقی(شمالی) بعد از کوچه فلسفی، پلاک٥٧، ساعت ٢٠ میزبان این نمایش خواهد بود.

آثار برگزیده مسابقه پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر در «دیده‌ور»

 کتاب «دیده‌ور»، شامل آثار برگزیده مسابقه پوستر و هویت بصری سی ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

کتاب مجموعه آثار برگزیده مسابقه پوستر و هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «دیده‌ور» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در این دوره از مسابقه پوستر و هویت بصری تئاتر، 100 طراح با 353 اثر شرکت کردند که از این میان 69 اثر از 42 طراح به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب و در این کتاب منتشر شدند.

مازیار تهرانی، قباد شیوا و مجیدکاشانی، اعضای هیات داوران این مسابقه بودند. کتاب 118 صفحه دارد و پیام سعید اسدی، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بیانیه هئیت داوران و معرفی مختصری از هیات داوران، دیگر بخش‌های آن را تشکیل می‌دهد.

پوسترهایی از نمایش‌های«برگشتی در کار نیست»، «روایت عاشقانه»‌، «بزم و رزم»، «قطاری که تمام نشد»، «جاودانگی»، «سهراب و آغاز گرگ»، «دور از دسترس اطفال نگهداری شود»، «وقتی زنجره‌ها شیهه می‌کشند»‌، «کی گفت آری، کی گفت نه»، «اشک‌های خدا شور نیست»، «کازینو»، «آیدا»‌، «چسب زخم» و « مونولوگ» برگزیده‌های این مسابقه بودند که در این کتاب منتشر شده‌اند.

آثار برگزیده مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر در «قاب‌بازی»

 کتاب «قاب‌بازی»، شامل آثار برگزیده مسابقه عکس سی‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

کتاب مجموعه آثار برگزیده مسابقه عکاسی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «قاب‌بازی» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در این دوره از مسابقه عکاسی تئاتر، 206 عکاس با 1030 عکس شرکت کردند که از این میان 55 عکس از 70 عکاس به عنوان آثار برگزیده انتخاب و در این کتاب منتشر شدند.

سیف‌الله صمدیان، عباس کوثری و رضا کیانیان، اعضای هیات داوران این مسابقه بودند. کتاب 91 صفحه دارد و پیام سعید اسدی، دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بیانیه هئیت داوران و معرفی مختصری از هیات داوران، دیگر بخش‌های آن را تشکیل می‌دهد.

عکس‌هایی از نمایش‌های «دریادلان» به کارگردانی امیرحسین شفیعی و «خانه ابری»‌ به کارگردانی سیامک احصایی، حمیدپورآذری «مثل آب برای شکلات» به کارگردانی تبسم ارگی، «کسوف» به کارگردانی ایوب آقاخانی، « بیرون پشت در» به کارگردانی ایمان اسکندری، «مجلس ضربت زدن» به کارگردانی محمدرحمانیان، «رقص مرگ بی لالا» به کارگردانی یاسرخاسب، «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی‌خان فراهانی»‌ به کارگردانی علی رفیعی، «در بارانداز» به کارگردانی امیرکاوه آهنین جان، «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی‌زاده، «خرس و خواستگاری» به کارگردانی محمد حسن معجونی، «سوءتفاهم»‌ به کارگردانی محمد مهدی‌ شاهی و«فستیوال ماها: پیش درآمد رازهای پارسی» به ‌کارگردانی سینا صابری در زمره برگزیده‌های این مسابقه بودند که در این کتاب منتشر شده‌اند.

دو نشست تخصصی دیگر در جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود

در ادامه کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر، دو نشست تخصصی با عنوان‌های «کارگاه تکنیک در نمایشنامه‌نویسی امروز فرانسه» و بررسی کارگاهی شیوه بازیگری حرکت و اجرا در نمایش «آنجا» کار کشور نروژ برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نشست‌ها با هدف دانش‌افزایی و توانمندسازی بیشتر کنشگران تاتر ایران با همکاری مدیریت دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی برگزار می‌شود.

نشست اول با نام «تکنیک در نمایشنامه نویسی امروز فرانسه» با حضور کریستین سیمون نمایشنامه‌نویس فرانسوی برنده جایزه مولیر برگزار می‌شود.

این نشست یکشنبه ۱۰ بهمن ماه جاری از ساعت 14 تا 17 در خانه کوچک نمایش دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی به نشانی خیابان انقلاب، نبش فلسطین برگزار می‌شود.

 همچنین نشست دوم با موضوع بررسی کارگاهی شیوه بازیگری حرکت و اجرا در نمایش «آنجا» به کارگردانی جو استرومگرن از کشور نروژ که در این دوره از جشنواره اجرا دارد، برگزار می‌شود.

این کارگاه نیز با هدایت یان ایوار لوند و ایوار سوریسون روز دوشنبه 11 بهمن ماه از ساعت 10 تا 13در پلاتو اجرای مجموعه تاتر شهر برگزار می‌شود و مخاطبان آن، بازیگران فعال در حوزه بدن، دانشجویان رشته بازیگری دانشگاه و کارگردانان هستند.
کد مطلب : ۱۰۹۲۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.