۰

طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 2» در پژوهشگاه فضایی ایران

تاریخ انتشار
شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۳
طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 2» در پژوهشگاه فضایی ایران
به گزارش عصر تعادل، با برگزاری مراسمی با حضور واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر بهرامی رییس سازمان فضایی ایران و دکتر حدادی‌پور رییس پژوهشگاه فضایی اجرای پروژه ماهواره «ناهید 2» از سوی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی ایران واگذار شد. این واگذاری در قالب امضای قراردادی صورت گرفت.
ماهواره «ناهید 2» از برنامه‌های راهبردی دستیابی ماهواره‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است که ماموریت آن در دو دسته ماموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است.
در ماموریت اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی خواهد بود. از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیش‌رانش تک‌مؤلفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی دو سال است.
با توجه به ماهیت ماموریت پروژه «ناهید 2»، یکی از مهمترین زیرسیستم‌هایی که قرار است در این پروژه توسعه یابد، زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت و موقعیت با پایداری سه محوره و دقت نشانه‌روی سه درجه آرام‌اس در هر راستا شامل حسگرهای تعیین وضعیت و عملگرهای کنترل وضعیت است.
یکی از ماموریت‌های این ماهواره دستیابی به فناوری مانورهای مداری است. به منظور تحقق این ماموریت زیرسیستم پیش‌رانش «ناهید 2» در نظر گرفته شده است که انتقال مداری از ارتفاع پنج کیلومتری به ارتفاع 550 کیلومتری را با پیشران شیمیایی و سطح رانش یک نیوتن اجرایی می‌کند.
ترکیب سلول خورشیدی و باتری لیتیوم یون در زیرسیستم توان و پاسخگویی توان مصرفی متوسط 35 وات از دیگر مشخصات این ماهواره است.
ماهواره «ناهید 2» در ابعاد 64 در 64 سانتی‌متری و با وزن 100 کیلوگرم ساخته خواهد شد. این ماهواره قرار است در مدار دایروی 550 کیلومتر با زاویه میل 55 درجه انتقال قرار گیرد.
با اجرای ساخت این ماهواره، دانش و فناوری انتقال مداری و تنظیم و کنترل موقعیت و وضعیت ماهواره را کسب خواهیم کرد.
کد مطلب : ۱۰۹۳۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.