این جماعت سیاست زده!

آری شهرداری مقصر حادثه پلاسکو است نقطه، تمام!

9 بهمن 1395 ساعت 18:28

این نخستین و سرراست ترین پاسخی است که از زبان جماعتی شنیده می شود که تنها با عینک سیاسی به مسائل تخصصی می نگرند و هر حادثه ای را سکویی برای پرتاب به جایگاه های قدرت قرار می دهند.


به گزارش عصرتعادل، این نخستین و سرراست ترین پاسخی است که از زبان جماعتی شنیده می شود که تنها با عینک سیاسی به مسائل تخصصی می نگرند  و هر حادثه ای را سکویی برای پرتاب به جایگاه های قدرت قرار می دهند.

 
به گزارش دانا؛ این روزها تمامی رسانه ها و مطبوعات کشور پرشده از گزارس و تحلیل درباره پلاسکو و نقل زبان فعالین سیاسی و شخصیت های مسئول نیز پلاسکوست. مطالعه برخی از این مطالب و مصاحبه ها عمق فاجعه پلاسکو را نه در محل حادثه بلکه در اتاق های فکری نشان می دهد که دستور حمله به مدیریت شهری را به هر بهانه ای صادر کرده اند.
 
کافی است به این گزاره یکی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران دقت کنیم. انصاری:‌‌ "چرا شهردار در زمان وقوع حادثه پلاسکو در تهران نبود؟" انسان می ماند این عضو شورای شهر چرا از بدیهی ترین پدیده های جاری در کشور خبر ندارد! شهردار تهران بنا بر برنامه سالانه خود در روز پنج شنبه سی دیماه در دیدار با مراجع قم به سر می برد. به نظر می رسد برخی از اعضای شورای شهر توقع داشتند قالیباف مانند مرتاض های هندی، آتش سوزی پلاسکو را پیش بینی کند و  همچون سوپرمن به سمت تهران پرواز می کرد و با یک چشم برهم زدن شعله های آتش را فرو می نشاند!
 

 
برخلاف ادعاهای مطرح شده،‌ قالیباف پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی و تخریب پلاسکو به سرعت به سمت تهران حرکت کرده و در محل حادثه فرماندهی عملیات را برعهده می گیرد. فرماندهی که در روزهای اخیر با انتقاد روبه رو شده و عنوان می شود شهرداری که تخصصی ندارد نباید مدیریت بحران پلاسکو را برعهده می گرفت. این درحالیست که در پایتخت و براساس قوانین شهری، مدیریت بحران تهران وظیفه شهردار است و علاوه براین قالیباف در سه دهه اخیر کوله باری از تجارب ارزنده در عرصه مدیریتی و مقابله با بحران در اختیار داشت. به طور حتم چنین انتقادی تنها از سوی کسانی صورت می گیرد که چشمان خود را بسته و تنها دهان ها را باز کرده اند.
 
   
 
قالیباف پس از جنگ که در سنین جوانی فرمانده یک لشکر را برعهده داشت، پس از جنگ نیز فرماندهی لشکر ٢٥ کربلا را عهده دار بود که  زلزله عظیم منجیل اتفاق افتاد. در این واقعه تمام راههای ارتباطی بین تهران و شمال بسته شده بود. این لشکر به همراهی قالیباف با طی ١٥ کیلومتر پیاده روی اولین گروهی بود که خود را به محل حادثه رسانید و گروههای امداد و نجات اولیه توسط آنان تشکیل شد. در سال ١٣٧٣مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پذیرفت. پروژه هایی همچون راه آهن ١٦٥ کیلومتری مشهد سرخس که ایران افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می کند، گازرسانی به ٥ استان مرکزی و غربی، ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه از جمله توفیقات ایشان در این دوره مدیریت است.
به نظر می رسد همین تجربیات برای کار آواربرداری از پلاسکو کافی باشد. اما منتقدان و مخالفان شهردار قصد ندارند واقعیات را ببینند. حضور در نیروی انتظامی و سپس تجربه بیش از یک دهه ای در مدیریش شهری، کارآمدی قالیباف را آنچنان بالا برده که بتواند بحران پلاسکو را مدیریت کند.
به هر حال کار آوار برداری هزارن تن آهن درهم تنیده و نخاله های ساختمانی از دل کوره مذاب پلاسکو در عرض کمتر 10 روز روبه پایان است. کسانی که ادعا می کنند آواربرداری کند پیش می رود، زحمت پرسیدن نظر یک کارشناس ساختمان یا انبوه ساز را می کشیدند تا حداقل اطلاعاتشان درباره آواربرداری ساختمان ها بیشتر می شد. ایرج رهبر،‌ رئیس کانون انبوه سازان در گفتگویی عنوان کرده بود که" آواربرداری این حجم از آوار حداقل 10 روز زمان نیاز دارد. " هرچند در این آواربرداری می بایست با آتش نیز مبارزه کرد و مراقبت های لازم در هنگام جستجوی پیکرها را نیز مدنظر قرار داد.
متاسفانه پاسخ های تخصصی به سوالات فنی کفاف بازاره مکاره سیاست زده گان را نداده و درحالیکه فرمانده عملیات در حال فعالیت برسر آوار است و از این تونل به آن تونل و بر فراز غول آوار و کوره دود تقلا می کند، عده ای نقشه استیضاح و استعفای وی را در سر می پرورند.
آری،‌ شهرداری تهران مقصر حادثه پلاسکو است، این گزاره نباید تغییر کند. هر اتفاقی هم بیفتد حتی قوه قضاییه نیز اعلام کند، شهرداری اجازه پلمپ پلاسکو را نداشت،‌ بازهم مقصر است. حتی اگر شهردار شهر چندسال قبل نسبت به خطرزا بودن ساختمان های تهران هشدار بدهد و برای برخورد اختیارات بخواهد و کسی به او آن را ندهد بازهم او مقصر است! به هر حال نان و آب بسیاری در مقصر بودن شهرداری تهران و قالیباف است! نزدیک انتخابات که باشیم، همه چیز رنگ و بوی سیاست زدگی برمی دارد. 


کد مطلب: 109470

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/109470/آری-شهرداری-مقصر-حادثه-پلاسکو-نقطه-تمام

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir