۰

افرادی که 40 برابر دیگران سرطان می گیرند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۳
به گزارش عصر تعادل، دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی گفت : درمان سرطان درمان مشکل و در برخی موارد درمان ناموفقی همراه با هزینه گزاف است.

سین فودازی متخصص کلینیکال آنکولوژی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : بسیاری از سرطان ها اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند قابل درمان هستند اما سوالی که در این جا بوجود می آید این است که با پیدایش چه علامت هایی به وجود سرطان در بدن شک کنیم ؟ پاسخ به این سوال بسیار گسترده است ولی یکسری نشانه های شایع در این رابطه وجود دارد که بسیار توصیه می شود افراد به آن دقت کنند و در صورت داشتن حتی یکی از نشانه ها به متخصص مراجعه فرمایند .

وی دررابطه با این نشانه ها افزود : هرنوع زخمی که بهبود نیابد ، توده ای در هر قسمت از بدن که به تازگی متوجه آن شده اید بخصوص در ناحیه سینه و بیضه و گردن ، تغییر در رنگ و ظاهر خال های پوستی ، گرفتگی صدا و سرفه ای که بیش از 2 هفته طول بکشد همچنین تغییر در تن صدا به مدت طولانی جز نشانه های هشدار محسوب می شود و باید سریعا معاینه شوند .

فودازی ادامه داد : هرگونه اختلال در وضعیت گوارشی ، سوءهاضمه و درد های مبهم در ناحیه جناق ،زود سیر شدن ، نفخ و یبوست طولانی مدت ، اختلالاتی در بلع ، تهوع و استفراغ همراه با خون ، سرفه همراه با خون ،دفع مدفوع خونی و سیاه، اسهال طولانی مدت ، تغییر در رنگ ادرار ، خون در ادرار ، کاهش وزن ناگهانی ، بی اشتهایی غیر قابل توجیه یکسری از هشدار ها تلقی می شوند که در صورت پیدایش حتی یکی از موارد ذکر شده باید با یک متخصص مشورت کنید .

این سرطان شناس در رابطه با اقدامات پیشگیری کننده به جام جم آنلاین گفت : موضوعی که همیشه به آن اشاره شده و همواره به آن تاکید زیادی می شود ترک سیگار در افراد سیگاری است .
همین اقدام باعث می شود تا بیشتر سرطان های کشور با این عمل ریشه کن شود همچنین لازم به ذکر است حدود 30 درصد از مرگ و میر تمامی سرطان ها به علت مصرف ناشی از سیگار گزارش شده است .

این آمار بالایی است و به همین دلیل با سونامی سرطان روبه رو هستیم و اگر مصرف سیگار و دخانیات کنترل شود یک سوم تمامی سرطان ها کاهش پیدا می کند و این درصد قابل توجهی است .دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران متذکر شد: علت اصلی ابتلا به سرطان ریه ، معده ، حنجره ، مثانه ، کلیه و لوزالمعده مصرف دخانیات شناخته شده است .
سرطان ریه که شایع ترین سرطان در مردان و سومین سرطان شایع در زنان است تنها به علت مصرف دخانیات است .

بطور مثال اگر یک فرد در طی 20 سال روزانه یک پاکت سیگار مصرف کند بیش از 40 برابر یک فرد عادی در معرض ابتلا به سرطان قرار دارد.وی در ادامه بیان کرد : مسئله بعدی در رژیم های غذایی نامناسبی است که با تغییر در سبک زندگی مردم اتفاق افتاده است .

تخمین زده شده که حدود 35 درصد از سرطان ها ارتباط تنگاتنگی با رژیم غذایی دارند علاوه بر آن چاقی بیش از حد به دلیل مصرف زیاد مواد غذایی چرب یا کالری بالا و کربوهیدرات بالا درصد ابتلا مخصوصا به سرطان هایی چون معده ، پروستات ، پستان و رحم را بالا می برد .

فودازی تاکید کرد : همچنین مصرف مواد غذایی فراوری شده نظیر سوسیس و کالباس ، فست فودها ، غذاهای آماده و کنسروی که با نمک فراوان تهیه می شود ، مواد سرخ کردنی ، کبابی که با دود پخته شود و مواد غذایی کپک زده همگی عوامل خطری هستند که با داشتن مواد آروماتیک در صورت مصرف بی شک فرد را دچار مشکلات جبران ناپذیری چون سرطان های دستگاه گوارش می کند .
این متخصص خاطرنشان کرد : فعالیت فیزیکی مناسب و ورزش در راس اقدامات پیشگیری کننده از سرطان وجود دارد . 

افراد دقت داشته باشند که باید هفته ای 5 جلسه حداقل 30 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند تا ضربان قلب خود را به 2 برابر برسانند .

فعالیت هایی چون پیاده روی سریع ، دویدن های آرام و طناب زدن جز بهترین ورزش ها توصیه می شود علاوه بر آن باید مواد غذایی سرشار از فیبر ، میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه شان بگنجانند.

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران گفت : نور خورشید سرشار از ویتامین دی است و جز ویتامین های ضروری بدن به حساب ی آید اما یک مسئله دیگر که خیلی کمتر به این موضوع اشاره شده مشکلی است که در لایه اوزون وجود دارد لذا در تابستان حدود 2 ساعت قبل از ظهر تابش نور خورشد دارای حداکثر اشعه ماوراء بنفش خود است و توصیه می شود هرگز بدون کرم های محافظت کننده و ضد آفتاب زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید تا بتوان به حدی از انواع سرطان های پوستی جلوگیری کرد .

وی در پایان افزود: نکته دیگر در رابطه با مصرف الکل است و این معضل در کنار مصرف دخانیات درصد بالایی را در ابتلا به سرطان به خود اختصاص داده است ، متاسفانه در چند سال اخیر آمار انواع سرطان هایی چون دهان و گلو و حنجره را افزایش داده است .
کد مطلب : ۱۰۹۶۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.