۰

حاشیه‌های اولین روز جشنواره فیلم فجر

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۵
حاشیه‌های اولین روز جشنواره فیلم فجر
به گزارش عصر تعادل، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در دهمین روز بهمن ماه برای اهالی رسانه در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد و اگر چه در ساعت‌های اولیه جمعیت کمی در کاخ رسانه حضور داشتند اما هر چه به ساعت‌های نمایش سومین فیلم (ایتالیا ایتالیا) نزدیک شدیم تعداد حاضران در جشنواره بیشتر شد.
*اولین فیلم جشنواره امسال مستند آبی کم‌رنگ بود که با حدود ۱۰ دقیقه تاخیر نمایش داده شد، اما فیلم بعدی با نام خانه دیگری که اولین فیلم بهنوش صادقی هم بود به دلیل مشکل فنی با ۵۰ دقیقه تاخیر و صدای مونو و در حالی که کارگردان خیلی تمایلی نداشت، به نمایش درآمد.
*فیلم خانه دیگری که در بخش‌هایی طولانی بدون اتفاق و گره خاصی پیش رفت اگرچه با اعتراضی همراه نشد اما میزان تشویق‌های پایانی تماشاگران نشان از رضایت زیاد آنها نداشت.
*به جز زمان نمایش مستند آبی کم رنگ که تماشاگران اندکی در سالن بودند، در دیگر نمایش فیلم‌ها  تعداد مخاطبان بیشتر شد و برای فیلم‌های بعدی به ویژه ایتالیا ایتالیا سالن اصلی مرکز همایش‌ها تقریبا پر شد و حاضران هم بدون ازدحام و مشکل با صف‌هایی منظم وارد سالن شدند.
*فیلم ایتالیا ایتالیا که آن هم اولین تجربه سینمایی کاوه صباغ‌زاده است، یک فیلم تمام ایتالیایی سینمایی بود که در آن حامد کمیلی نقش یک فرد عشق ایتالیا و سارا بهرامی هم یک دستیار کارگردان را بازی می‌کردند. در این فیلم موسیقی و هنر و کتاب و زبان ایتالیایی و همچنین خود سینما وجوه غالب آن بودند و علاوه بر اینکه بارها از خانه سینما و فیلمهایی همچون هامون یاد شد هنرمندانی مثل علی ملاقلی‌پور و دانش اقباشاوی هم در نقش‌های واقعی خود بازی می‌کردند و حتی به باران کوثری که سال گذشته تصادف داشت اشاره شد.
* در بخشی از فیلم ایتالیا ایتالیا که با وجود داشتن لحظات کمدی و تلخ، به عنوان یک موزیکال از آن یاد می‌شد، در صحنه‌ای که زوج جوان فیلم به دنبال انتخاب اسم برای فرزندشان بودند، به کیانوش عیاری هم اشاره شد و همین باعث شد کیانوش عیاری که در مراسم افتتاحیه هم بارها از او یاد شده بود غایب پررنگ جشنواره در همین شروع کار باشد.
* یکی دیگر از نکات جالب توجه برخی فیلم‌های روز اول جشنواره نقش کلیدی " مرگ " در پیشبرد روند داستان فیلم بود.
* چهارمین فیلمی که در کاخ رسانه نمایش داده شد "او" به معنی خانه، ساخته اصغر یوسفی‌نژاد بود که به زبان ترکی و با زیرنویس فارسی پخش شد. این فیلم یکی از آخرین فیلم‌های اضافه شده به جشنواره بود که در زمان معرفی، اطلاعاتی درباره آن حتی در اینترنت در دسترس نبود. این فیلم با وجود تلخ بودن داستان و روایت یک قصه از فرزندانی که پدر خود را مسموم کرده و به قتل می‌رسانند با رضایت تماشاگران همراه بود.
* در شرایطی که سانسور و ممیزی بخصوص در رابطه با همسران در فیلم‌های سینمایی از چالش‌ها و سوژه‌های همیشگی بوده و فیلمی مثل «کاناپه» هم با نمایش واقعی یک خانواده ایرانی پشت در جشنواره باقی ماند، دلداری دادن زن فیلم "خانه دیگری" توسط همسرش آن هم پشت در کمد باعث خنده تماشاگران فیلم شد.
*یکی از نکات مهم روز اول جشنواره برای اهالی رسانه آماده نشدن کارت عده‌ای از خبرنگاران و عکاسان بود که رسیدن آن‌ها به پایان شب موکول شد ولی با این حال یکی از اعضای روابط عمومی جشنواره برای ورود به مرکز همایش‌ها و دریافت ژتون غذا هماهنگی لازم را انجام می‌داد.
*دسترسی به اینترنت ویژه مرکز همایش‌های برج میلاد برای جشنواره از همان اولین ساعت‌های شروع نمایش فیلمها فراهم بود اما همزمان با نمایش سومین فیلم دسترسی در سالن نمایش تقریبا قطع شد.
*در اولین نشست پرسش و پاسخ این دوره جشنواره که همان ابتدا با انتقاد پژمان بازغی بخاطر شلوغ نبودن سالن نشست و نبود منتقدان همراه بود، بی‌نظمی‌هایی برای محل ایستادن عکاسان وجود داشت که باعث می‌شد فقط دو ردیف جلویی امکان دیدن عوامل فیلم را داشته باشند. ضمن اینکه تلویزیون‌های تعبیه شده در سالن نشست هم خاموش بودند. البته چیدمان سالن در نشست دوم با تغییری روبرو شد و جایگاه مشخصی برای عکاسان درنظر گرفته شد.
*اولین شماره نشریه روزانه جشنواره هم که به افتتاحیه و تاریخ نهم بهمن اختصاص داشت در پیشخوان اطلاعات مرکز همایش‌ها در دسترس علاقه‌مندان بود و شماره جدید بولتن هم در ساعت‌های پایانی شب توزیع شد.
*با توجه به اینکه اعلام شده بود فرش قرمز در کاخ رسانه برای عوامل فیلم‌های سینمایی پهن نخواهد شد، فقط در داخل مرکز و به روال سال‌های قبل عوامل از روی فرش قرمزی عبور می‌کردند تا در جایگاه مخصوص جلوی دوربین عکاسان بایستند.
*در حالی که شنیده شده بود امسال برای صرف غذا نیازی به دریافت ژتون نیست و همه افراد حاضر در کاخ رسانه با کارت خود می‌توانند بدون ایستادن در صف ژتون غذا دریافت کنند اما به دلیل عملی نبودن این کار، بازهم صفی طولانی برای دریافت ژتون  تشکیل شد که در شب‌های آینده به طور طبیعی طولانی‌تر هم خواهد شد.
* سرویس‌های ایاب و ذهاب در ساعت‌های مشخصی از میدان ونک، آزادی، توحید، رسالت و هفت تیر برای اهالی رسانه و  منتقدان در نظر گرفته شده است اما آخرین ساعت برگشت از برج میلاد به این مکان‌ها یک بامداد اعلام شده که با توجه به نشست‌های پرسش و پاسخی که قرار است از یک بامداد برگزار شود عده‌ای از اهالی رسانه نسبت به این مسئله اعتراض دارند.
*به غیر از عوامل فیلم های به نمایش درآمده در روز نخست جشنواره، همایون اسعدیان، سروش صحت، غلامرضا موسوی، جواد خیابانی، امیرعلی دانایی، پژمان لشگری پور، محمدرضا عباسیان، مسعود فراستی، بهروز افخمی، امیررضا دلاوری و لوون هفتوان از جمله چهره‌های حاضر در کاخ رسانه دراولین روز جشنواره بودند.
* در اولین روز جشنواره اولین دست زدن‌های تماشاگران کاخ رسانه در حین نمایش فیلم که در سال‌های گذشته به نشانه تمسخر و اعتراض مرسوم شده است به بخشی از فیلم «آزاد به قید شرط» حسین شهابی، به عنوان آخرین فیلم روز اول تعلق داشت که اتفاقا مخاطبان زیادی هم در سالن اصلی برج میلاد به تماشای فیلم نشسته بودند.
کد مطلب : ۱۰۹۷۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.