۰

اولتیماتوم گازی ایران به هند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۶
به گزارش عصر تعادل، «هندی‌ها وقت زیادی ندارند و ایران روش جدیدی را برای توسعه میدان گازی فرزاد دنبال می‌کند.» این اظهار نظر را روز گذشته وزیر نفت در حالی انجام داده است که جذب مشارکت خارجی‌ها برای توسعه میادین مشترک گازی و نفتی از کارویژه‌های دولت در پسابرجام بوده است.
 
برآورد‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر ایران بسیار کمتر از همسایگانش از میادین مشترک برداشت کرده است. از عمده دلایل این مساله نداشتن فناوری روز و عدم توسعه این میادین به دلیل تحریم‌ها بوده است. در یکی دو سال اخیر ایران در حوزه نفت و گاز قرارداد‌هایی را با خارجی‌ها به امضا رسانده و معتبرترین کمپانی‌های نفتی و گازی به ایران آمده‌اند. این مساله باعث شده ایران در زمینه همکاری با خارجی‌ها دست بالا را داشته باشد و از شرکایی مانند چین و هند که فعالیت قابل قبولی ندارند بخواهد فعالیت خود را بیشتر کرده یا از ایران بروند.
 
 
پیشنهاد هندی‌ها قابل قبول نیست
 
 
وزیر نفت با بیان اینکه فرصت هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد مورد قبول ایران نیست، گفت: هندی‌ها وقت زیادی ندارند و ایران روش جدیدی را برای توسعه این میدان دنبال می‌کند. بیژن نامدار زنگنه در مراسم انعقاد و مبادله قرارداد جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های پایه گازسوز در جمع خبرنگاران در خصوص پیشنهاد هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد B، گفت: پیشنهاد هندی‌ها مورد قبول نبوده و نامه‌ای نوشته شده که آنها باید بیایند و آن را تصحیح کنند.او با اعلام اینکه به موازات این، راه دیگری را دنبال می‌کنیم که روش دیگری بوده و بعدا اعلام می‌شود، در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه هندی‌ها تا چه زمانی برای نهایی کردن قرارداد میدان گازی فرزاد فرصت دارند، اظهار داشت: هندی‌ها وقت زیادی ندارند. زنگنه در ادامه با اشاره به نوسازی تاکسی‌های فرسوده بیان کرد: آنچه که امروز امضا شد، قرارداد بین شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت وزارت نفت با اتحادیه تاکسیرانی بود که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد باید، ۱۴۰ هزار تاکسی و ون فرسوده با ۱۴۰ هزار تاکسی و ون پایه گازسوز ساخت داخل جایگزین شود.
 
به گفته او تصمیم دولت این است که ۱۴۰ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی از مصرف سوخت به تاکسی‌ها و ون‌های فرسوده یارانه دهد تا آنها تشویق شوند که این اقدام انجام شود. هفته گذشته تامین مالی در حضور وزیر راه برای تعدادی از کامیون‌ها و قبل از آن برای راه‌آهن انجام شد که قرارداد راه‌آهن ۵/۷میلیارد دلار بود که بر اساس آن هر میزان بار و مسافر که از جاده بردارند و به راه‌ها ببرند، به ازای هر یک تن- کیلومتر، مبلغی به آنها پرداخت می‌شود.زنگنه در مورد مترو اظهار کرد: در مورد مترو هم وزارت نفت طرحی نوشت و به شورای اقتصاد ارائه داد که بر مبنای آن، باید در این شورا تصویب شود.
 
در شورای اقتصاد طرح‌هایی با شهرداری وجود دارد که باید حل شود و نظر کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد را جلب کند. وزیر نفت، تاکید کرد: از نظر وزارت نفت، مترو جزو اولویت‌های تهران و شهرهای بزرگ است که دولت از مسیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را از طریق صرفه‌جویی مصرف سوخت شهرهای بزرگ تامین کند. زنگنه درباره ناوگان ریلی هم توضیح داد: هزینه‌ها بعد از انجام صرفه‌جویی پرداخت می‌شود؛ بر این اساس، قرارداد ناوگان ریلی نیز برای ساخت واگن منعقد شده تا آنها زمینه و زیربنا را فراهم کنند و هنگامی که کالا یا مسافری که باید از طریق جاده حمل و نقل می‌شد، به قطار منتقل شود و آنها وضعیت عملکرد خود را به ما ارائه دهند، پرداخت‌ها آغاز می‌شود. وزارت نفت در این مورد به آنها ضمانت‌نامه بانکی داده است.
 
این مقام مسئول درباره نیسان‌ها هم بیان کرد: باید وانت‌نیسان‌های بنزینی از رده خارج شود و وانت‌های دیگری جایگزین آنها شود یا در کوتاه‌مدت، موتورهای دیزلی که مصرف کمتری دارند، جایگزین گردد و وانت‌های موجود جمع‌آوری شود. من نمی‌دانم گیر کار کجاست، اما ما آمادگی داریم یارانه بدهیم. البته دوستان در وزارت صنعت می‌گویند وضع سوخت وانت‌های جدید بهتر شده که من نمی‌دانم این موضوع صحت دارد یا خیر. وزیر نفت درباره زمان برگزاری مناقصه میدان‌های نفتی ایران هم گفت: کارهای مناقصه در حال انجام بوده و لیست شرکت‌ها اعلام شده است ابتدا مناقصه به صورت محدود برگزار خواهد شد و از چند شرکت دعوت می‌شود در این مناقصه‌ها شرکت کنند.
 
 
دنبال نفت ۷۰ دلاری نیستیم
 
 
وزیر نفت همچنین با بیان اینکه تولیدکنندگان از نفت بشکه ای ۵۵ تا ۶۰ دلار رضایت دارند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ میلادی، قیمت نفت در محدوده ۵۵ دلار تثبیت شود. زنگنه درباره به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت عنوان کرد: در شرایط فعلی، تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نفت به طور کامل نبوده اما پیش‌بینی می‌شود در ادامه سال ۲۰۱۷ میلادی، بازار به سمت تعادل بیشتر بین عرضه و تقاضای نفت حرکت کند.
 
او با اعلام اینکه قطعا به یکباره، امکان ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نفت وجود ندارد، در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر چشم انداز قیمت نفت در ادامه سال ۲۰۱۷ میلادی، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند قیمت نفت را پیش‌بینی کند و قطعا پیش‌بینی ادامه روند صعودی قیمت نفت هم امکان پذیر نیست؛ اما این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۱۷، قیمت نفت در بازار در محدوده بشکه ای ۵۵ دلار تثبیت شود. زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا ۷۰ دلار، قیمت عادلانه ای برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در بازار نفت خواهد بود؟ توضیح داد: عدالت یک مقوله نسبی بوده و قطعا اگر قیمت نفت به بشکه ای حدود ۷۰ دلار افزایش یابد، بار دیگر توازن بین عرضه و تقاضا از بین می‌رود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
کد مطلب : ۱۰۹۹۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.